Beste SDers,
Enkele dagen geleden werd er op verschillende weblogs gepost over het feit dat je bij Vodafone je abonnement kan opzeggen. Dit wegens de wijziging van roamingkosten.
Een artikel hierover staat hier:
http://www.iphoneclub.nl/29531/nieuw...ment-opzeggen/
Natuurlijk heb ik mijn opzegging verstuurd, dit volgens artikel 9.4 van de voorwaarden van Vodafone, maar voordat ik dat deed heb ik eerst nog even de helpdesk gebeld. Daar werd ik voor alles uitgescholden waaronder als leugenaar.
Inmiddels zijn we een dikke week verder, en heb ik telefonisch contact gehad met Vodafone welke mij verteld heeft dat opzegging NIET mogelijk is.
Mijn vraag:
Is dit terecht, en zo niet, zijn er nog overige artikels waarmee ik bijvoorbeeld mijn abonnement zou kunnen opzeggen? Persoonlijk was ik erg geshockeerd door de manier waarop Vodafone mij te woord sprak.
Nu kwam ik overigens nog op een paar bevestigingen waarmee ik denk dat ik kan opzeggen. (deze heb ik nog niet vermeld in mijn opzegbrief, zie 3,4, en 5.
1Ten minste 4 weken voordat een voorgenomen wijziging van beding dat is opgenomen in overeenkomst van kracht wordt:
a.biedt een aanbieder van openbare elektronische communicatiedienst de abonnee de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen, en
b.stelt de aanbieder de abonnee op genoegzame wijze op de hoogte van inhoud van voorgenomen wijziging en van mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen.
2Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op aanbieders van programmadiensten. Bij ministeriële regeling kunnen categorieën van programmadiensten worden aangewezen met betrekking waartoe voor de desbetreffende aanbieder de in vorige volzin bedoelde verplichting geheel of gedeeltelijk buiten toepassing blijft.
1Ten minste 4 weken voordat een voorgenomen wijziging van beding dat is opgenomen in overeenkomst van kracht wordt:
a.biedt een aanbieder van openbare elektronische communicatiedienst de abonnee de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen, en
b.stelt de aanbieder de abonnee op genoegzame wijze op de hoogte van inhoud van voorgenomen wijziging en van mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te beëindigen.
2Het eerste lid is van overeenkomstige toepassing op aanbieders van programmadiensten. Bij ministeriële regeling kunnen categorieën van programmadiensten worden aangewezen met betrekking waartoe voor de desbetreffende aanbieder de in vorige volzin bedoelde verplichting geheel of gedeeltelijk buiten toepassing blijft.
Linkjes:
1) Vodafone Voorwaarden:
http://www.vodafone.nl/Vodafone/wg20...oorwaarden.pdf
2) iPhoneClub artikel:
http://www.iphoneclub.nl/29531/nieuw...ment-opzeggen/
3) Wetboek over wijzigingen:
http://wetboek.net/Tw/7.2.html
4) Providers ronden tarieven af naar boven:
http://www.telecompaper.com/nl/article.aspx?cid=675057
5) Roamingkosten buiten de EU:
http://www.iphoneclub.nl/29531/nieuw...comment-100287
6) Zone 4 T-Mobile
http://www.iphoneclub.nl/29531/nieuw...comment-100133
7) Vodafone roaming/afronden
http://gathering.tweakers.net/forum/...ssage/32053136
http://gathering.tweakers.net/forum/...ssages/1353813
8) Afronden (artikel van de Telegraaf)
http://www.telegraaf.nl/digitaal/408...r__.html?p=8,1
- Vodafone opzeggen?
-
13-06-2009, 10:34 #1
- Berichten
- 453
- Lid sinds
- 18 Jaar
Vodafone opzeggen?
Laatst aangepast door gast3012 : 13-06-2009 om 23:01
-
In de schijnwerper
-
13-06-2009, 11:07 #2
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
Mag ik vragen waarom je wilt opzeggen?
Die wijziging is dat ongunstig voor je? Dan lijkt mij dat er een clausule moet zijn dat je op kan zeggen. Worden de tarieven beter dan kan ik me voorstellen dat dat niet zo is.
Ik zit overigens bij Vodafone maar kan me absoluut niet vinden in jouw ervaring mbt de klantenservice. Je zou toch zeggen dat klant altijd koning is.
-
13-06-2009, 11:08 #3
- Berichten
- 658
- Lid sinds
- 18 Jaar
Op de website van je eerste link staat toch:
Het is NIET mogelijk om je abonnement op te zeggen bij Vodafone. Helaas zijn de voorwaarden daar niet zo eenduidig over en de woordvoerster heeft door onduidelijke communicatie de indruk gewerkt dat opzeggen wél mogelijk zou zijn. Zie ook mijn aanvullende reactie bij dit artikel.
-
13-06-2009, 11:08 #4
- Berichten
- 1.053
- Lid sinds
- 17 Jaar
Ik weet niet hoe het in deze zaak zit, maar ik heb 7 maanden geleden mijn abonnement opgezegd bij Vodafone (en daar natuurlijk een bevestiging per post van gevraagd). Niet gekregen, dus verwachting dat ik dat later zou krijgen (arghh), niet gehad. Dus ik gebelt naar Vodafone (1,5 maand voor het aflopen van mijn abonnement).. ze weten van niets, kunnen niets terugvinden in de logs, danwel mijn brief. Dus ALS je het idee krijgt dat je opzegging rond is, neem niet genoeg met een telefonische toezegging, zorg dat je het schriftelijk krijgt.
Vodafone heeft het recht tarieven eenzijdig te wijzigen. Indien dit op grond van de toepasselijke wettelijke bepalingen vereist is, zal Vodafone Contractant voorafgaande aan de inwerkingtreding van de wijziging informeren en indien van toepassing Contractant wijzen op het recht (het relevante deel van) de Overeenkomst op te zeggen met ingang van de datum van inwerkingtreding van de wijziging. [...].
-
13-06-2009, 11:20 #5
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
@ TS,
Gezien het feit dat je als ondernemer staat vermeld ga ik er derhalve vanuit dat je een zakelijk abonnement hebt? Zoja dan wijzigt er niets. Deze gewijzigde tarieven zijn namelijk voor de consumenten markt.
Zelf heb ik een ondernemersbundel en ik heb zowieso hele andere tarieven.
-
13-06-2009, 11:21 #6
- Berichten
- 787
- Lid sinds
- 17 Jaar
Zelfde ervaringen met T-mobile.
Aangetekende brief toegestuurd met ontvangst bevestiging. Paar dagen daarna ontvangst bevestiging toegestuurd gekregen ondertekend en al.
Opzegging nooit bevestigd gekregen en nu zeggen ze dus gewoon weg dat ik die brief nooit verstuurd heb enz.
Alle spullen van de week over gedragen aan rechtsbijstand verzekering en die gaan er werk van maken.
Maar dit was een normale opzegging niet naar aanleiding van wijzigingen of iets dergelijks. Een half jaar ovor het aflopen van mijn contract die brief verstuurd, dus ruimschoots binnen gestelde termijnen.
-
13-06-2009, 11:30 #7
- Berichten
- 1.041
- Lid sinds
- 17 Jaar
Qua opzeggen is het soms wel eens lastig, het feit dat je niet kan opzeggen is niet waar. Je kunt altijd opzeggen. Het enige wat juridisch in de weg kan staan is je contractsduur, welke bij Vodafone meestal 1/2 jaar is. Wil je tussendoor opzeggen moeten er echt grote wijzigingen in het contract plaatsvinden.
-
13-06-2009, 11:42 #8
- Berichten
- 453
- Lid sinds
- 18 Jaar
Het gaat om een Vodafone basis abonnement voor privé.
Dat abonnement is maar een paar maanden oud, en de roamingtarieven worden er bij mij niet echt gunstiger op.
Het iPhoneClub artikel bevat niet alle info die ik heb gevonden, onderstaand staan ook nog een aantal interessante linkjes. Waaronder nummer 3, 4, en 5.Laatst aangepast door gast3012 : 13-06-2009 om 13:12
-
13-06-2009, 11:45 #9
- Berichten
- 658
- Lid sinds
- 18 Jaar
Bedoel je met niet echt gunsitger dat ze slechter worden of gewoon niet verbeteren?
-
13-06-2009, 11:49 #10
- Berichten
- 453
- Lid sinds
- 18 Jaar
Origineel gepost door Lodewijk d.V.
Bedoel je met niet echt gunsitger dat ze slechter worden of gewoon niet verbeteren?
-
13-06-2009, 11:56 #11
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
Als ze het slim doen dan gelden de verhogingen alleen voor nieuwe abonnementen en verlagingen voor de huidige. Verder zouden ze je ook nog de keuze kunnen geven om je huidig abonnement te behouden. Dan nemen ze je alle grond weg om op te zeggen. Denk dat die maas in de wet wel bestaat.
Maar als je een kvk hebt zou ik er toch over denken om eens te kijken naar een ondernemersbundel. Btw aftrekbaar en je hebt in veel gevallen gunstigere tarieven. In ieder geval voor het buitenland.
-
13-06-2009, 12:01 #12
- Berichten
- 2.160
- Lid sinds
- 17 Jaar
Volgens mij staat in de voorwaarden van elke telco dat indien de prijswijziging in het voordeel van de klant is het contract niet vroegtijdig ontbonden kan worden. En mocht het er niet staan dan nog denk ik dat ze het niet zullen doen aangezien het er alleen maar beter op word.
Ik denk dat de rechter ook niet zal inzien waarin het contract ontbonden dient te worden als de tarieven alleen maar gunstiger worden.
-
13-06-2009, 12:05 #13
- Berichten
- 453
- Lid sinds
- 18 Jaar
Origineel gepost door Rian O.
Volgens mij staat in de voorwaarden van elke telco dat indien de prijswijziging in het voordeel van de klant is het contract niet vroegtijdig ontbonden kan worden. En mocht het er niet staan dan nog denk ik dat ze het niet zullen doen aangezien het er alleen maar beter op word.
Ik denk dat de rechter ook niet zal inzien waarin het contract ontbonden dient te worden als de tarieven alleen maar gunstiger worden.
Aanvullend bericht:
Ik kon destijds nog geen ondernemersbundel afsluiten omdat ik nog geen KVK had aangevraagd.
Wel ben ik van plan dit te doen nadat dit abonnement afloopt.Laatst aangepast door gast3012 : 13-06-2009 om 12:10 Reden: Automatisch samengevoegd.
-
13-06-2009, 12:19 #14
- Berichten
- 2.160
- Lid sinds
- 17 Jaar
De telecomwaakhond OPTA heeft trouwens aanvullende regelgeving over de door jouw geciteerde regelgeving.
Het beëindigingsrecht van artikel 7.2 Tw geldt alleen voor een wijziging die niet aantoonbaar in het voordeel is van de abonnee. … Het college interpreteert artikel 7.2 Tw namelijk in het licht van de bedoeling van dit artikel, namelijk bescherming van de abonnee. In dit verband ligt het niet voor de hand om een abonnee het recht te geven zijn overeenkomst te beëindigen als hij een wijziging van de contractsvoorwaarden krijgt voorgehouden die aantoonbaar in zijn voordeel is, bijvoorbeeld in het geval van een tariefsverlaging van de geboden dienst.
Het is dus nu wel duidelijk dat je, je abbonement niet vroegtijdig kan opzeggen door deze wijziging.
-
13-06-2009, 12:21 #15
- Berichten
- 453
- Lid sinds
- 18 Jaar
Nog niet, de afrondende prijzen en de zoneveranderingen blijven dan over. :)
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic