Aangezien ik aanneem dat je de opdracht al hebt aangenomen (zonder een aanbetaling te vragen) is het niet slim om "achteraf" de deadline niet te halen om deze reden."Zolang de aanbetaling niet gedaan wordt en ik niet verderga, wordt de deadline niet gehaald."
Het gevaar is namelijk dat de klant de opdracht kan annuleren wegens het niet nakomen van de gemaakte afspraken waarna jij met alle tot op heden gemaakte kosten zit, en de klant juridisch gezien zelfs onkosten kan eisen vanwege het mislopen van de deadline/omzet (mits aantoonbaar)
Je hebt redelijkerwijs wel 2 dagen speling vanwege de late aanlevering van de bestanden (indien de uiterlijke datum van aanlevering ook vantevoren duidelijk is vastgesteld).
Advies voor de toekomst:
- vraag altijd "vantevoren" een aanbetaling bij projecten hoger dan bedrag x
- check voor je met iemand in zee gaat of alle klantgegevens volledig en naar waarheid zijn opgegeven
- laat je niet verblinden door hoge xxxx(x) bedragen
- kijk uit met BV's die kunnen "ploffen"
- Zouden jullie dit vertrouwen?
-
20-10-2010, 12:51 #16
- Berichten
- 756
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Zouden jullie dit vertrouwen?
-
20-10-2010, 13:23 #17
- Berichten
- 456
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Zouden jullie dit vertrouwen?
Hallo Marloes,
Heb je in je offerte cq opdrachtbevestiging reeds verwezen naar de aanbetaling? Of heb je die later toen de opdracht al aangenomen was op eigen initiatief verzonden?. Zeker de financiële kant moet je vantevoren goed communiceren. Dan voorkom je dit soort situaties wat beter.
Wat betreft het meerwerk van 30%. Ook dat zou ik voortaan op je offerte zetten. Gewoon onderaan een regeltje waarin je aangeeft wat het tarief voor meerwerk is en wat je daaronder verstaat. Ik snap dat je niet alle meerwerk doorberekend en daarmee eens tukje service verleent aan je klant. Maar 30% op het x-aantal uren van je totaalopdracht lijkt me erg veel. Dus daar mag de klant dan ook best voor betalen.
Verder als jij aan kunt tonen dat jij je aan de afspraken hebt gehouden en dat de vertraging van het project bij je opdrachtgever ligt, dan moet hij de hand in eigen boezem steken en heb je groot gelijk dat je het voorlopig stillegt.
Tip: Vraag je klant eens tussen neus en lippen door om zijn KvK nummer. Als hij daar niet op reageert of die vraag ontwijkt, dan kun je er donder op zeggen dat er iets niet klopt
-
20-10-2010, 13:30 #18
- Berichten
- 1.041
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Zouden jullie dit vertrouwen?
Jawel hoor, zal niet de eerste keer zijn dat we met een vrachtwagen richting London vertrekken. Maar als je je auto mee wilt ben je ook aan de boot gebonden.
-
20-10-2010, 20:07 #19
- Berichten
- 140
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Zouden jullie dit vertrouwen?
Bedankt voor jullie reacties!
@ Kees: De tussenpersoon is verder positief over hem, daar ligt het niet aan. Deze bevestigde ook dat de persoon echt in Londen zit.
Het grootste probleem is dat de offerte veel te veel ruimte laat voor onduidelijkheden. Nu moet ik wel zeggen dat er wat offertes over en weer zijn gegaan tijdens de onderhandelingen.
Degene waar het akkoord op is gegeven, daar staat bijvoorbeeld zelfs de deadline niet op.
Weet iemand van jullie wat officieel mijn rechten en plichten zijn? Is het te laat leveren van de bestanden, wannneer dat niet expliciet vermeld staat buiten onderlinge emails, naast een gebrek aan vertrouwen aanleiding genoeg om een opdracht stil te leggen of eventueel zelfs te cancellen?
Ik wil het wel via het boekje doen namelijk, maar kan nou eenmaal geen risico lopen.
-
20-10-2010, 20:32 #20
Planera Communicatie
- Berichten
- 216
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Zouden jullie dit vertrouwen?
Je zult moeten leveren wat afgesproken is en werken op de wijze zoals afgesproken is. Staat nergens een aanbetaling op papier, dan kun je die mijns inziens ook niet plotseling eisen.
Ik heb dit soort zaken vastgelegd in mijn algemene voorwaarden en contracten. In mijn geval leidt het niet tijdig aanleveren van stukken dus wel tot tijdelijke opschorting van de werkzaamheden met daarbij dus ook het verleggen van de deadline. Maar als je ook dat niet op papier hebt staan, kun je dat naar mijn mening ook niet zomaar maken. Doe je dat wel, dan geef je de opdrachtgever denk ik redenen om de opdracht te annuleren of erger nog schadevergoeding te eisen omdat zijn deadline niet gehaald wordt.
Je moet je dit soort zaken van te voren bedenken en vastleggen. Doe je dat niet, dan valt dat denk ik onder je eigen ondernemersrisico. Doorgaan is in dit geval misschien een risico, als je op je vermoedens afgaat. Maar annuleren of opschorten kan ook een risico zijn, mocht je er naast zitten.Laatst aangepast door Harold G. : 20-10-2010 om 20:33 Reden: typofoutjes
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic