Beste,
Ik ben werkzaam als account manager bij een online marketing bureau.
Momenteel ben ik met een opstartend bedrijf bezig dat visums voor Turkije online verkoopt.
De desbetreffende partij heeft zaken gedaan met een behoorlijk amateuristische bouwer.
Gevolg van deze keuze was verspilling van geld, tijd en energie.
De beste man heb ik een voorstel gedaan voor zoekmachine optimalisatie.
Wij werken op basis van uren en hanteren geen maximum aantal zoekwoorden.
Na de zoekwoordenanalyse starten wij met een aantal zoekwoorden en deze blijven wij na het bereiken van topposities uitbreiden.
Wij doen, linbuilding, content optimalisatie en conversie optimalisatie. De focus ligt dus niet enkel op topposities, maar echt op rendement voor de klant.
Er wordt dus niet gewerkt met zoekwoorden waar de klant niets aan heeft, ons belang is dat de klant uiteindelijk een sterk/rendabele zoekmachine optimalisatie campagne heeft draaien. Heel kort door de bocht; wij werken op een eerlijk en nette manier, zijn goed in ons kunstje en denken aan de langere termijn.
Website: €2100
SEO: 11 uur á € 550,-
Probleem is dat de beste man meerdere offertes heeft opgevraagd die qua prijs lager uitvallen.
Een website voor 50% van het bedrag dat ik heb aangeboden, waarschijnlijk template vs maatwerk.
Daarnaast is er een zoekmachine optimalisatie aan geboden voor 3 uur in de maand á € 150,- per maand.
Gezien de tamelijk competitieve business is het naar ons inzien onmogelijk om voor deze € 150,- per maand goede resultaten te boeken.
Dan zal er naar ons vermoeden worden gewerkt met waardeloze keywords (weinig concurrentie en niet converterend) of zal de betreffende partij zich schuldig maken aan black-hat praktijken.
Buiten kijf staat dat ik de opdracht graag naar ons toe wil trekken omdat ik weet dat wij veel voor de beste man kunnen betekenen, maar ik wil vooral voorkomen dat de beste man weer dezelfde fout maakt en zijn project uiteindelijk op een grote mislukking uitdraait.
Wat denken jullie, bring it on please.
- Klantcase: zoekmachine optimalisatie e-visums Turkijke
-
09-04-2015, 14:27 #1
- Berichten
- 5
- Lid sinds
- 10 Jaar
Klantcase: zoekmachine optimalisatie e-visums Turkijke
-
-
09-04-2015, 14:43 #2
- Berichten
- 258
- Lid sinds
- 12 Jaar
Re: Klantcase: zoekmachine optimalisatie e-visums Turkijke
Wat ik in dat soort gevallen doe is vooral niet meegaan in de prijs, omdat je voor die prijs niet de kwaliteit/resultaten kunt leveren waar je voor staat. Ik leg uit hoe ik werk, en laat cases zien van eerdere SEO projecten en de bijbehorende resultaten. Vraag de klant ook gewoon of hij kwaliteit / lange termijn resultaat belangrijk vindt, en dat hij daar de keuze van moet laten afhangen.
En je mag me wel quoten dat hij voor €150 / m geen serieuze kwaliteit gaat krijgen ;)
-
09-04-2015, 14:46 #3
- Berichten
- 5
- Lid sinds
- 10 Jaar
Re: Klantcase: zoekmachine optimalisatie e-visums Turkijke
Thanks Roeland!
Ja het blijft lastig dit soort zaken. Veel mensen leven nog steeds in de waan: websitetje bouwen, online zetten en orders noteren.
-
09-04-2015, 15:14 #4
- Berichten
- 327
- Lid sinds
- 12 Jaar
Re: Klantcase: zoekmachine optimalisatie e-visums Turkijke
Heb je het idee dat deze klant altijd zoekt naar het goedkoopste van het goedkoopste? Misschien moet je je dan afvragen of je dit soort klanten wel wil :-) Soms kost het zoveel tijd, moeite en energie dat het meer kost dan oplevert. Daarnaast vermoed je dat de andere partij zijn werk minder goed doet. Blijft een vermoeden, misschien doet hij goed zijn werk maar enkel minder uren per maand. Het duurt dan theoretisch gezien vier keer zo lang. Natuurlijk maar net waar de klant voor kiest.
-
09-04-2015, 15:28 #5
- Berichten
- 5
- Lid sinds
- 10 Jaar
Re: Klantcase: zoekmachine optimalisatie e-visums Turkijke
Ha Joey, thanks voor je reactie. Nou hij heeft wel vertrouwen in mij en wil wel investeren. Er is ook nog een compagnon in het spel en die vindt de genoemde bedragen nogal fors. Ik snap wat je bedoeld, maar ik zie potentie in de partij en het is ook een interessante markt met mogelijkheden waarin ze opereren. Zelf zie ik het als onderdeel van een leerproces en daarom is jullie input erg welkom. Misschien denk ik volgend jaar wel; wat zat ik nou te klooien destijds. Wat mijn aanname betreft aangaande die andere partij heb jij gelijk in. Ze hebben echter aangegeven dat ze zo snel mogelijk resultaat willen omdat ze volumes moeten draaien om het interessant te maken. Op het moment dat de concurrerende partij dit beeld schetst vind ik ze d'r werk niet goed doen. En als ik het zo hoorde was dat ook het geval. Het managen van verwachtingen is ook een onderdeel van mijn/hun werk.
-
09-04-2015, 15:46 #6
- Berichten
- 200
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Klantcase: zoekmachine optimalisatie e-visums Turkijke
Vergis ik me nou of zijn jullie qua werkzaamheden (op het bouwen van de website na) niet even duur/goedkoop?
150,- / 3 uur is 50,- per uur en 550,- / 11 uren is ook 50,- per uur.
De klant zal zelf wellicht ook wel begrijpen dat er in 11 uur meer werk verzet kan worden dan in 3 uur.
-
09-04-2015, 15:46 #7
- Berichten
- 5.791
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Klantcase: zoekmachine optimalisatie e-visums Turkijke
Sorry dat zeg, maar vind het erg triest dit bericht over komen. Waarschijnlijk heeft de persoon via sitedeals meerdere offertes aangevraagd. Wie zegt dat ze slechter zijn? Er is 1 manier om hem over te halen door hem kwaliteit werk te leveren en hem te overtuigen.
-
09-04-2015, 17:07 #8
- Berichten
- 5
- Lid sinds
- 10 Jaar
Re: Klantcase: zoekmachine optimalisatie e-visums Turkijke
Haha, zo klaar als een klontje. Er worden alleen aanzienlijke verwachtingen geschept voor de € 150,- in de maand.
-
09-04-2015, 17:25 #9
- Berichten
- 5
- Lid sinds
- 10 Jaar
Re: Klantcase: zoekmachine optimalisatie e-visums Turkijke
Ha Sander,
Bedankt voor je reactie. Ik begrijp jouw punt, maar ik constateer op basis van jouw uitspraak ook een aanname. De klant in kwestie heeft met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nog nooit van sitedeals gehoord en dus al helemaal geen offerte aangevraagd. Wellicht had ik erbij moeten vermelden dat voor € 150,- grote verwachtingen worden geschept. 'Slecht' is in deze niet het juiste woord en mijn aanname is (moet ik bekennen) ook niet sterk gefundeerd. Jij als online marketeer moet weten dat je met drie uur in de maand binnen 6 maanden geen succesvolle campagne neer kan zetten voor de verkoop van visums naar Turkije. Als je die verwachtingen toch schept, dan getuigt dat toch van een gebrek aan professionalisme of enkel alleen de intentie om een klant binnen te harken. Het scheppen van de juiste verwachtingen hoort toch ook bij jouw vak? Doorgaans vind ik dit zeer lastige kwesties en daarom heb ik mij laten verleiden tot wat 'ongezouten' meningen op sitedeals. Ik wil mij op dit vlak namelijk kwalitatief verbeteren en overtuigender overkomen in gesprekken. Ik werk nog niet zo heel lang als accountmanger in de online marketing namelijk. Boven dit alles vind ik het gewoon heel belangrijk dat de klant de juiste keuze maakt, dat zijn wij namelijk:-)!Laatst aangepast door Egbert Veldhuijzen : 09-04-2015 om 17:31
-
09-04-2015, 17:36 #10
- Berichten
- 1.410
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Klantcase: zoekmachine optimalisatie e-visums Turkijke
Wat is je bedoeling met dit topic? Bevestiging?
Het enige wat je kunt doen is proberen de klant te overtuigen. Een Ferrari is nou eenmaal duurder dan een BMW.
Maar meer kun je ook niet doen. Vanuit het oogpunt van de klant is het ook wel te verklaren. Hij is al een keer de boot in gegaan, heeft er waarschijnlijk geen kaas van gegeten en heeft nu meerdere partijen die claimen "de beste keuze" te zijn. Dat jij duurder bent moet je kunnen verantwoorden, doe je dat goed genoeg dan overtuig je hem en kiest hij voor jou.
-
09-04-2015, 18:28 #11
- Berichten
- 45
- Lid sinds
- 10 Jaar
Re: Klantcase: zoekmachine optimalisatie e-visums Turkijke
Lastige situatie Egbert. Dit soort klanten zijn gewoon moeilijk te overtuigen, zeker gezien zijn slechte ervaring met het vorige IM bureau. Je kunt ook geen proefronde aanbieden (geen contract van minimaal X maanden), kans is groot dat de klant ongeduldig wordt en niet meer wenst te betalen. Wij weten dat IM een tijdrovende bezigheid is, probeer dat maar is over te brengen aan je klant. Die denkt dat je door tijdrekken meer geld wilt binnenharken...
Mijn advies: laten het varen...
Gr
Ermin
-
09-04-2015, 22:03 #12
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Klantcase: zoekmachine optimalisatie e-visums Turkijke
Wat je kunt gebruiken om de order in te koppen, is de onzekerheid. Je relatie heeft slechte ervaringen bij een vorige SEO-dienstverlener, dus je moet op een nette manier onzekerheid zien te zaaien over de goedkopere leverancier, en ondertussen benadrukken dat jullie een betrouwbare partij zijn. Liever iets meer geld besteden door bewust kiezen voor een SEO-dienstverlener die duurder is maar waar je ook op kunt vertrouwen, in plaats van weer de onzekerheid hebben dat je weer geen goede resultaten krijgt en nog niet de beoogde omzet draait.
-
09-04-2015, 22:29 #13
- Berichten
- 200
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Klantcase: zoekmachine optimalisatie e-visums Turkijke
Wat je kunt gebruiken om de order in te koppen, is de onzekerheid. Je relatie heeft slechte ervaringen bij een vorige SEO-dienstverlener, dus je moet op een nette manier onzekerheid zien te zaaien over de goedkopere leverancier, en ondertussen benadrukken dat jullie een betrouwbare partij zijn. Liever iets meer geld besteden door bewust kiezen voor een SEO-dienstverlener die duurder is maar waar je ook op kunt vertrouwen, in plaats van weer de onzekerheid hebben dat je weer geen goede resultaten krijgt en nog niet de beoogde omzet draait.
Ik ben het veelal met je reacties eens maar ik zou dit een (potentiële) klant niet voorhouden. Zowel de "goedkope" als de "duurdere" partij hanteren een uurtarief van € 50,-. TS is echter bijna 4x zoveel uren kwijt aan "wellicht" vrijwel dezelfde SEO beloftes/werkzaamheden (en dus daardoor een stuk duurder).Laatst aangepast door M. Zanden : 09-04-2015 om 22:35
-
09-04-2015, 22:37 #14
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Klantcase: zoekmachine optimalisatie e-visums Turkijke
In dit geval kun je twijfelen aan de vakkennis van de partij die een verdacht gering aantal uren begroot.
-
09-04-2015, 22:40 #15
- Berichten
- 200
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Klantcase: zoekmachine optimalisatie e-visums Turkijke
Dat weet iemand met dezelfde vakkennis, een ondernemer welke zich niet of nauwelijks met online ondernemen bezig houdt kijkt denk ik voornamelijk naar de totaalprijs en gemaakte beloftes. Ik denk dan ook dat daar nou net het probleem van TS ligt. Het zal lastig overtuigen zijn als je ergens bijna 4x zolang over doet als iemand anders die (vrijwel) dezelfde beloftes maakt.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic