Hi Sd'ers,
Ik ben natuurlijk weer in een rare situatie beland,
Ik heb een klant die een dienst bij mij heeft afgenomen (website ontwerp en hosting),
Zo gevraagd zo gedaan alleen bij het betalen bleek de klant niet genoeg geld te hebben maar omdat ik (spoed en all) de website al af had en ik mijn uren al gemaakt heb voorgesteld de website om te zetten naar een maandelijks bedrag. Zijn eenmalige kosten en jaarlijkse hosting kosten zouden dan komen te vervallen en hij zou mij een klein (als in +- 20 euro) betalen en de website incl. hosting leasen van mij.
Ook daar is onderhand bijna 200 euro achterstand in dus heb, na diverse keren langs te zijn geweest, telefonisch contact te hebben gehad en schriftelijke herinneringen gestuurd te hebben, besloten zijn diensten te deactiveren en zijn website en email zijn nu dus afgesloten.
Nu dreigt deze klant dat ik zijn domeinnaam en email inhoud aan hem moet overdragen en dat hij naar zijn (luister goed) boekhouder toe gaat omdat die ook een 'website bedrijfje' begin omdat "iedereen dat toch kan".
Lang verhaal kort, ik heb aangegeven dat dit kan en heb hem een voorstel gedaan om 80% van zijn contractperiode kwijt te schelden en als hij de achterstand + 20% resterende maanden (das totaal 40 euro) betaald ik zijn diensten weer activeer zodat hij ze kan verhuizen. Maar hij wil dus geen geld betalen omdat hij weg wilde maar hij 'wist niet hoe hij mij dit moest vertellen' en als ik hem niet liet gaan zou hij mij 'zwart maken op het internet en in de plaats waar hij gevestigd is en ik nog meerdere klanten heb.
Wat doen jullie in een situatie zoals deze, want contractueel moet hij betalen en bij een achterstand wordt zijn domeinnaam van mij (hij heeft er niet voor betaald)..
Iemand advies voor een situatie zoals deze?
- Klant heeft achterstand opgebouwd en wil nu weg anders 'maakt ie mij zwart'
-
13-01-2016, 15:38 #1
- Berichten
- 53
- Lid sinds
- 12 Jaar
Klant heeft achterstand opgebouwd en wil nu weg anders 'maakt ie mij zwart'
-
In de schijnwerper
-
13-01-2016, 15:48 #2
- Berichten
- 475
- Lid sinds
- 12 Jaar
Re: Klant heeft achterstand opgebouwd en wil nu weg anders 'maakt ie mij zwart'
Als ik het zo lees hield ik voet bij stuk.Eerst de rest betalen en dan netjes afhandelen.De mensen die tevreden met je zijn en je werk gaan echt niet weg omdat iemand iets roept.
-
13-01-2016, 15:53 #3
- Berichten
- 393
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Klant heeft achterstand opgebouwd en wil nu weg anders 'maakt ie mij zwart'
Ik zou hem de volledige factuur laten betalen. keihard spelen. Als iemand gaat dreigen heeft ie pech.
-
13-01-2016, 16:06 #4
- Berichten
- 1.344
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Klant heeft achterstand opgebouwd en wil nu weg anders 'maakt ie mij zwart'
Laten betalen/incasso sturen, en als hij jou zwart maakt op het internet daar aangifte van doen.
-
13-01-2016, 16:09 #5
- Berichten
- 53
- Lid sinds
- 12 Jaar
Re: Klant heeft achterstand opgebouwd en wil nu weg anders 'maakt ie mij zwart'
Bedankt voor jullie reacties, het is natuurlijk even beide kanten afwegen:
A) Als ik dit met een klant accepteer wie wil niet zeggen dat meer klanten dit horen en proberen. (Ook bijv. met voorbedachte raden) En ik wil hem eigenlijk niet zijn zin geven terwijl hij zo weinig respect heeft voor andere bedrijven.
B) Erop doorgaan en de eventuele imagoschade zijn dit het kleine bedrag waard?
-
13-01-2016, 16:17 #6
- Berichten
- 401
- Lid sinds
- 19 Jaar
Re: Klant heeft achterstand opgebouwd en wil nu weg anders 'maakt ie mij zwart'
Gezien het kleine bedrag zou ik hier geen moeite en tijd meer in sturen. Alles in een zipje gooien, je verlies nemen en nooit meer zaken doen zonder aanbetaling ;)
-
13-01-2016, 16:21 #7
- Berichten
- 393
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Klant heeft achterstand opgebouwd en wil nu weg anders 'maakt ie mij zwart'
Bedankt voor jullie reacties, het is natuurlijk even beide kanten afwegen:
A) Als ik dit met een klant accepteer wie wil niet zeggen dat meer klanten dit horen en proberen. (Ook bijv. met voorbedachte raden) En ik wil hem eigenlijk niet zijn zin geven terwijl hij zo weinig respect heeft voor andere bedrijven.
B) Erop doorgaan en de eventuele imagoschade zijn dit het kleine bedrag waard?
en wat voor imagoschade? Denk ie dat hij je zo zwart maakt dat heel NL het leest? Blijft 99/100 x bij dreigen
-
13-01-2016, 16:50 #8
- Berichten
- 87
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Klant heeft achterstand opgebouwd en wil nu weg anders 'maakt ie mij zwart'
Waarom in vredesnaam een wanbetaler belonen?
Niks geen korting meer, kansen genoeg gehad middels de betalingsregeling met ook al een korting.
Als hij echt niet per direct (een deel) wil betalen, dan zou ik per direct de domeinnaam netjes overdragen (lees verhuiscode geven) en afscheid nemen van deze klant.
-
13-01-2016, 17:58 #9
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Klant heeft achterstand opgebouwd en wil nu weg anders 'maakt ie mij zwart'
Inderdaad, zulke boeven moet je die ruimte helemaal niet geven. Zo komen ze er steeds mee weg. Stuur een aangetekende brief waarin je hem vertelt dat je hem gewoon aan de gemaakte afspraken houdt en dat je zijn site online zet zodra hij weer een termijn heeft betaald. Waarschuw hem er ook voor dat smaad en laster strafbare zaken zijn en dat je dat niet zult tolereren. Fluister desnoods in dat je op de website ook de tekst "deze website is afgesloten omdat bedrijf X de rekening niet betaalt en zich ook niet aan de gemaakte afspraken houdt" kunt zetten. Zolang dat maar de waarheid is, is dat bij mijn weten geen smaad of laster.
-
13-01-2016, 18:12 #10
- Berichten
- 361
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Klant heeft achterstand opgebouwd en wil nu weg anders 'maakt ie mij zwart'
Zorg in elk geval dat je zelf correct en beleefd blijft, hoe moeilijk het ook is. Zo kun je later evt. aantonen dat je netjes hebt gehandeld.
Heeft de klant vooraf ingestemd met algemene voorwaarden? Hou je daar dan aan. Afwijken van je eigen regels is vragen om problemen.
Je zegt dat je een domein hebt geregistreerd. Daar heb je kosten voor gemaakt die de klant op zn minst moet betalen.
Maar zoals hierboven is gezegd: is het je de tijd, frustratie en eventuele winst van de situatie (=klant betaald) allemaal waard? Wij nemen in een dergelijke situatie ons verlies en helpen bij een goede afwikkeling. Het verzacht voor je klant misschien de pijn en over een paar jaar is de professionele houding van je en de goede afwikkeling hetgeen is blijven hangen
-
13-01-2016, 18:54 #11
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Klant heeft achterstand opgebouwd en wil nu weg anders 'maakt ie mij zwart'
Het is inderdaad wel belangrijk om correct te blijven. Koel, netjes en zakelijk. Zo correct dat je klant bij wijze van spreken misschien wel eens bij je terug zou willen komen. Dat wil jij dus niet maar dat is een ander verhaal. ;-)
Als je echt denkt dat die klant er evengoed een potje van maakt, sla het incassobureau lekker over en ga meteen naar een deurwaarder. Ook die hebben incassodiensten en werken in dit geval een stuk overtuigender.
-
13-01-2016, 19:37 #12
- Berichten
- 12
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Klant heeft achterstand opgebouwd en wil nu weg anders 'maakt ie mij zwart'
Niet te veel tijd en energie aan verspillen aan deze klant, gewoon de zip opsturen domein overdragen en de rekening er achter aan sturen van de resterende 20%, die rekening krijg je niet betaald, maar je bent er wel mooi vanaf. En dit soort klanten zijn een zeldzaamheid, meeste mensen willen wel eerlijk betalen voor wat ze geleverd hebben gekregen, is gewoon een keer pech gehad. Voor die paar tientjes zijn andere oplossingen als bijvoorbeeld een deurwaarder echt te veel moeite en kosten.
-
13-01-2016, 19:57 #13
- Berichten
- 470
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Klant heeft achterstand opgebouwd en wil nu weg anders 'maakt ie mij zwart'
Ik betwijfel dat je hier ook maar een klein beetje imagoschade aan zou overhouden. Je staat in je recht. Ben ook benieuwd hoe hij je zwart zou gaan maken. Hoe hij in je bericht overkomt gok ik op onsamenhangende berichten waar iedere serieuze potentiële klant doorheen zou prikken. Dreigementen links laten liggen en vooral voet bij stuk houden. Je maakt het jezelf des te moeilijker voor de toekomst als je nu toegeeft.
-
13-01-2016, 20:33 #14
- Berichten
- 13
- Lid sinds
- 11 Jaar
Re: Klant heeft achterstand opgebouwd en wil nu weg anders 'maakt ie mij zwart'
Ik zou het ook hard spelen en niet bang zijn voor 'zwartmakerij'. Als deze klant ergens een negatieve review over jouw bedrijf plaatst kun je daar meestal op reageren. Als je duidelijk uitlegt wat er aan de hand is zal iedereen die het leest daar begrip voor hebben. En als je het slim speelt (in je reactie) dan kun je de negatieve review vaak nog ombuigen naar iets positiefs. Dan kun je de negatieve publiciteit in feite gebruiken om reclame te maken voor je bedrijf.
-
13-01-2016, 20:46 #15
- Berichten
- 691
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Klant heeft achterstand opgebouwd en wil nu weg anders 'maakt ie mij zwart'
Je bent mijn inziens niet eens verantwoordelijk voor het overdragen van bestanden, enkel de domeinnaam.
Klant is in eerste instantie zelf verantwoordelijk voor het maken van backups voor eigen gebruik.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic