Als ik dit zo lees, dan heb ik het vermoeden dat de klant in kwestie eigenlijk nooit van plan is geweest om het volledige bedrag te betalen. Als je immers al van tevoren weet dat je het niet kunt betalen...
Jij hebt dit mooi opgelost door hem een afbetaalregeling aan te bieden.
Houdt de klant zich hier dan ook nog niet aan, ja, wat kun je dan nog?
Aan inzet en oplossingen van jouw kant ligt het in ieder geval niet, denk dat je al verder bent gegaan dan menig ondernemer hier zou doen.
Ik zou hem in ieder geval zeker niet de domeinnaam en bestanden overdragen zolang hij niet betaald heeft.
Sterker nog, zolang het volledig overeengekomen oorspronkelijke factuurbedrag niet is betaald, blijft het geleverde werk jouw eigendom. Dan kan hij hoog en laag springen, maar dat is nou eenmaal de wet.
Als je hem nu laat vertrekken met z'n hele zooitje heeft hij in principe een hele goedkope website omdat jij niet je volledige ontwikkelkosten betaald hebt gekregen.
Zolang de domeinnaam op jouw naam geregistreerd staat, kan hij er niet eens aanspraak op maken.
Omdat ik vind dat dit soort klanten geen enkel voordeel verdienen, en al helemaal omdat hij is gaan dreigen, zou ik hem gewoon het gehele bedrag laten betalen wat oorspronkelijk overeengekomen was, zo niet, jammer dan, dan krijg je ook niets.
Geef je hem nu wel z'n gelijk, dan leert hij er niets van, en heb je zelfs kans dat hij het bij een volgende ondernemer weer probeert, en dat kan niet de bedoeling zijn.
Over die imageschade zou ik me nog niet zo druk maken, dat valt in de praktijk nogal mee. En mocht hij daar wel in slagen. Dan heb je weer een andere zaak, en dat is smaad en laster wat ook weer strafbaar is zoals iemand anders al zei. En dat weegt veel zwaarder.
Kortom, klant een officiele mail of brief sturen waarin je hem vertelt dat hij na het voldoen van het gehele overeengekomen bedrag de domeinnaam en bestanden zult vrijgeven. (bij leningen e.d. heb je immers ook een afkoopsom bij beeindiging voor einde looptijd, en dit is eigenlijk niets minder dan een lening.).
En als de klant van plan is om negatieve reclame en imageschade toe te brengen, dat je dan stappen zult ondernemen om de schade daarvan ook op de klant te verhalen.
- Klant heeft achterstand opgebouwd en wil nu weg anders 'maakt ie mij zwart'
-
13-01-2016, 20:58 #16
- Berichten
- 433
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Klant heeft achterstand opgebouwd en wil nu weg anders 'maakt ie mij zwart'
Laatst aangepast door stefanvi : 13-01-2016 om 21:09
-
13-01-2016, 20:59 #17
- Berichten
- 863
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Klant heeft achterstand opgebouwd en wil nu weg anders 'maakt ie mij zwart'
Daarbij komt helaas ook nog wanneer hij niet betaald en een verzoek doet om de domeinnaam over te dragen je zelfs verplicht bent de domeinnaam te geven hoe krom ook. Wij hebben het vorig jaar meegemaakt dat een klant dan een klacht indient bij de regitrar en wij dus door de registar worden verplicht anders doen hunhet
-
13-01-2016, 21:08 #18
- Berichten
- 361
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Klant heeft achterstand opgebouwd en wil nu weg anders 'maakt ie mij zwart'
Er zijn twee dingen aan een website: de techniek en de inhoud. De klant is in de meeste gevallen eigenaar van de inhoud (tekst en afbeeldingen). De techniek daarentegen is niet zijn/haar eigendom. Tenzij is overeengekomen dat de coderegels eigendom zijn van de klant. En ook dat is vaak pas na betaling van de factuur.
Ook bij een open source cms is de klant geen eigenaar van de techniek, maar alleen van de content.
Je kunt het heel moeilijk gaan maken en net zo dwars gaan liggen als je klant, maar het beste bespaar je je de energie en gebruik je die voor het binnenhalen van nieuwe opdrachten en klanten.
Zie het verlies als leergeld.
-
14-01-2016, 10:36 #19
Xynta Hosting B.V.
- Berichten
- 125
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Klant heeft achterstand opgebouwd en wil nu weg anders 'maakt ie mij zwart'
Ik zou een incassobureau of deurwaarder inschakelen, token van de domeinnaam verstrekken en hem nog een keer mailen dat hij de rest kan krijgen nadat het volledig openstaand saldo en eventuele restschuld van z'n contractperiode betaald is. Je bent verplicht het token van een domeinnaam te verstrekken omdat dit als eigendom wordt gezien, je bent echter niet verplicht om eventuele gegevens over te dragen. Elk bedrijf behoud het recht dienstverlening op te schorten, producten niet te leveren als betaling uitblijft. De leverancier is verplicht tot leveren, de klant is verplicht tot betalen. Komt een van de beide partijen zijn of haar verplichting niet na dan vervalt de verplichting van de andere partij.
Er staat is een kans dat er in zo'n situatie negatieve ervaringen het internet op geslingerd worden. Je bent redelijk geweest, je hebt opties en een betalingsregeling aangeboden. Mij inziens gebruiken mensen negatieve ervaringen momenteel als chantage maatregel om zo onder de door hun aangegane verplichting uit te komen. Je bent bang voor een negatieve ervaring, begrijpelijk, maar meestal kun je bezwaar aan tekenen tegen zo'n onterecht geplaatste ervaring en je moet in overweging nemen dat 'het laten zitten' mogelijk herhaling met een andere debiteur in de hand kan werken. Als je levert moet je betaald worden, moeilijker dan dat is het niet.
-
14-01-2016, 20:47 #20
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Klant heeft achterstand opgebouwd en wil nu weg anders 'maakt ie mij zwart'
Dus: blijf netjes maar houd wel je poot stijf. Overleg anders eens met een deurwaarder. In een gesprekje van 5-10 minuten kun je heel wat wijzer worden.
-
15-01-2016, 20:57 #21
- Berichten
- 1.490
- Lid sinds
- 10 Jaar
Re: Klant heeft achterstand opgebouwd en wil nu weg anders 'maakt ie mij zwart'
Ik vind dat je erg coulant bent ten opzichte van iemand die vanaf moment 1 geen enkele intentie heeft gehad om ook maar 'n afspraak na te komen. Dat weet hij en daarom dreigt hij, om weer zijn zin te krijgen en weer geld kwijtgescholden te krijgen.
Het beste hem in gebreke stellen middels een aangetekende brief.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic