Nou de meest gekke situatie.
Wij zijn actief verkoper op Bol.com en merken dat klanten er de laatste maanden een sport van maken om eindeloos vragen via het bol.com systeem te stellen en te zeggen wij hebben de bestelling niet ontvangen en willen ons geld terug. Goed die vragen stuurt Bol.com naar ons toe met het verzoek dit op te lossen.
De procedure is dat wij dan een onderzoek aanvragen bij PostNL dit duurt 2 weken en dan ontvang je een terugkoppeling.
Het vreemde is 9 van de 10 x kan er goed worden uitgelezen, ze kijken of de chauffeur met zijn voertuig daar geweest, dan lezen ze de scanner uit is het pakket gescand bij de betreffende deur. We hadden zelfs een situatie waarin de chauffeur de bewoner gewoon kon omschrijven en dit konden wij weer matchen met de koper via social media.
Dus wij wel wat verontwaardig contact opgenomen met Bol.com, alle systemen geven aan dat er wel degelijk geleverd is maar toch blijft klant volhouden van niet.
Bol.com geeft hierin aan, dat wij als verkoper gewoon de verzending moeten afboeken en bol.com het aankoopbedrag van ons saldo zal afhalen en terug storten naar de klant.
Het gekke dit schijnt dus gewoon een standaard werkwijze te zijn van Bol.com de klant heeft altijd gelijk, Ik begrijp dus alleen niet goed waarom we dan een onderzoek instellen bij PostNL, het maakt blijkbaar toch niet uit wat er uitkomt.
We gaan nu kijken of we pakketten in het vervolg kunnen versturen en er verplicht een handtekening gezet moet worden en legitimatie getoond moet worden.
Meer mensen ervaring met deze werkwijze van bol.com?
- Gekke werkwijze Bol.com
-
14-07-2021, 10:16 #1
- Berichten
- 219
- Lid sinds
- 13 Jaar
Gekke werkwijze Bol.com
-
-
14-07-2021, 10:31 #2
- Berichten
- 145
- Lid sinds
- 10 Jaar
Re: Gekke werkwijze Bol.com
Niet met Bol, maar wel met betaalproviders. Zolang je inderdaad geen echte handtekening hebt van levering, ben je 9 v/d 10 x de lul als de klant moeilijk blijft doen.
Ik heb ook al eens gehad dat GLS de initialen als handtekening had, maar dit was niet goed.
Je kan jezelf dus enkel indekken inderdaad met een echte handtekening. Weet alleen niet wat de extra kosten hiervan zijn en of die opwegen tegen het % dat zegt het pakket nooit ontvangen te hebben.
-
14-07-2021, 10:40 #3
- Berichten
- 1.405
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Gekke werkwijze Bol.com
Als ik bij Sendcloud kijk; Standaard is €6,10 en met handtekening €6,50 (ex btw). Lijkt me die 40 cent wel waard voor een krabbeltje. Al kun je ook nog steeds een random krabbel zetten. Maar denk dat het dan wel erg lastig wordt als men wil beweren de handtekening niet gezet te hebben.
-
14-07-2021, 10:40 #4
- Berichten
- 219
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Gekke werkwijze Bol.com
Bedankt voor je reactie!
Het percentage dat zegt het niet ontvangen te hebben is erg aan het groeien.
Het is natuurlijk ook erg verleidelijk. Stel je koopt via bol.com bij een Partner voor 400euro een airco.
Je doet 2 berichten naar bol.com, je wacht de 2 weken onderzoek bij PostNL af en mailt dan nog een keer "Ik heb niks ontvangen"
Bol.com gaf ook toe dan word de afboek procedure gestart omdat de klant altijd gelijk heeft en die moet tevreden blijven.
Dus heb jij een airco ter waarde van 400 euro en 400 cash weer op je bank
Helaas bied Bol.com dus geen opties voor een verzendlabel met handtekening optie
Dus voor ons een rede om de echt dure dingen niet meer op bol.com te verkopen.
-
14-07-2021, 10:41 #5
- Berichten
- 2.690
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Gekke werkwijze Bol.com
Meh, een handtekening is een gek ding.
Als ik al zo'n hufter ben dat ik shit gratis probeer te krijgen door te claimen dat iets niet geleverd zou zijn, zal ik zeker ook zeggen dat de handtekening niet van mij is.
Sterker nog, ik zou dan wellicht met 'Bert' ondertekenen terwijl ik toch echt Arjen heet.
Waar sta je dan als ondernemer? Ga je een prive-detective en handtekeningen-expert inhuren?
Uiteraard niet, dus je verliest het altijd.
Enige oplossing is de projected loss meenemen in je productprijs. Dat is dus mijn advies.
-
14-07-2021, 10:41 #6
- Berichten
- 219
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Gekke werkwijze Bol.com
Als je verstuurd via Bol.com systeem, heb je helaas die opties dus niet. Pakket of Brievenbus dat zijn je opties.
Selecteer je pakket dan verschijnt het verzendlabel in beeld en kun je printen.
-
14-07-2021, 10:45 #7
- Berichten
- 219
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Gekke werkwijze Bol.com
Ik krijg net onderstaande reactie van Bol.com, over mijn vraag is er een manier zodat wij verzendlabels kunnen printen bij jullie waarvoor getekend moet worden bij ontvangst.
Het is bij wet verboden om te laten tekenen voor ontvangst door corona
een handtekening vragen is daarom geen optie.
wetgeving is te vinden op website rijksoverheid
Ik word er soms wel moe van hoeveel CORONA gebruikt word als excuus overal te pas en pas.
-
14-07-2021, 10:47 #8
- Berichten
- 943
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Gekke werkwijze Bol.com
Is het geen optie om die duurdere producten zelf te gaan leveren? Dan zal het misschien niet meer binnen een dag in huis zijn bij de klant, maar het scheelt je een hoop narigheid.
-
14-07-2021, 11:05 #9
- Berichten
- 11.597
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Gekke werkwijze Bol.com
-
14-07-2021, 11:07 #10
- Berichten
- 219
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Gekke werkwijze Bol.com
Ik denk ook dat, dat de beste weg is om te bewandelen ja.
Het bol.com systeem met zijn 9 miljoen klanten is geweldig en bizar hoeveel bestellingen het oplevert.
Toen we er ooit mee begonnen de eerste dag hadden we na 30 minuten al 3 bestellingen binnen.
Daarnaast de eigen webshop gewoon maar offline gehaald Bol.com slokte alle tijd op
Toen kwamen de feestdagen maar ook Corona je merkt dat hoe graag je ook wil je niet kan voldoen aan de levertijd van de volgende dag in huis.
Een aangezien je strafpunten krijgt van Bol.com voor o.a te laat leveren (rede van te laat leveren doet er totaal niet toe) hebben wij dus de levertijd verplaatst naar 1-3 werkdagen. Nou bizar ruim 70% minder bestellingen.
We hebben ooit gehad dat er een vrachtwagen van PostNL verongelukt was via onderzoek zat daar het pakket van de klant in, Dit bij Bol.com neergelegd, ja dat maakt ze helemaal niks uit, Jij bent de verkoper jij beloofd toch die levertijd! was de reactie dus gewoon strafpunten in je account.
Mensen willen niet wachten, het moet snel snel snel, niet rap maar direct.
Maar het kost ook veel geld, Bol.com pakt een groot percentage van verkoopbedrag, het bedrag wat bol.com neemt is vaak groter dan wat jij overhoud uit eindelijk.
-
14-07-2021, 11:09 #11
- Berichten
- 219
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Gekke werkwijze Bol.com
Ja ontkennen kan idd altijd, maar ik weet bijvoorbeeld ook dat webshop als Wehkamp bij levering vragen om een document nummer, dit mag zijn paspoort, ID kaart of Rijbewijs. Dan word het natuurlijk ook al wat scherper en lastiger voor de klant om te zeggen ik heb niks gehad.
-
14-07-2021, 11:17 #12
- Berichten
- 11.597
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Gekke werkwijze Bol.com
Ja ontkennen kan idd altijd, maar ik weet bijvoorbeeld ook dat webshop als Wehkamp bij levering vragen om een document nummer, dit mag zijn paspoort, ID kaart of Rijbewijs. Dan word het natuurlijk ook al wat scherper en lastiger voor de klant om te zeggen ik heb niks gehad.
-
14-07-2021, 11:26 #13
- Berichten
- 927
- Lid sinds
- 9 Jaar
Re: Gekke werkwijze Bol.com
Een groepje heeft ontdekt hoe je 'legaal'/zonder gevolgen ondernemers kunt tillen met behulp van een grote partij (Bol in dit geval) die het standaard opneemt voor de consument onder de noemer 'klant is koning'.
In grove lijnen dezelfde situatie als in dit topic: https://www.sitedeals.nl/ondernemen-...al-claims.html
-
14-07-2021, 12:01 #14
- Berichten
- 774
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Gekke werkwijze Bol.com
Als ik grote spullen bestel bij een webwinkel en ze komen het bij mij leveren dan maken ze vaak een foto van het afgeleverde artikel. Misschien is dat een idee.
De spullen worden vaak geleverd door een eigen vervoersbedrijf.
-
14-07-2021, 13:20 #15
- Berichten
- 145
- Lid sinds
- 10 Jaar
Re: Gekke werkwijze Bol.com
Ik krijg net onderstaande reactie van Bol.com, over mijn vraag is er een manier zodat wij verzendlabels kunnen printen bij jullie waarvoor getekend moet worden bij ontvangst.
Het is bij wet verboden om te laten tekenen voor ontvangst door corona
een handtekening vragen is daarom geen optie.
wetgeving is te vinden op website rijksoverheid
Ik word er soms wel moe van hoeveel CORONA gebruikt word als excuus overal te pas en pas.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic