Deze week ben ik benaderd door 2 beginnende webshop houders die door mij een module geinstalleerd wouden hebben.
We hadden een overeenkomst over de prijs en ik zou de module de volgende dag installeren en geplaatst hebben.
Dit heb ik netjes gedaan, de volgende dag zat de module erin en was voor serieus 98% helemaal geconfigureerd.
Omdat ik er even tussen uit moest 1,5 uur en niet direct had gereageerd op de emails maar wel al voor 98% alles had afgerond hebben zij de laatste mini aanpassingen gemaakt en wordt mij nu aangegeven dat ik niets heb uitgevoerd, niets heb gedaan en slecht werk heb geleverd.
Ik heb daarna contact opgenomen en deze personen gaven direct aan iemand anders al te hebben en mij niet meer nodig te hebben en het er dus bij laten.
Ik had ze nog geen factuur gestuurd maar al wel de module geleverd waar ze nog steeds gebruik van maken en ingesteld hebben zoals IK deze geinstalleerd heb.
Gelukkig was het een module die ik zelf nog had liggen dus had ik daar geen investering aan maar heb er toch tijd ingestoken en elke ondernemer weet dat tijd is geld.
Mijn vraag is nu: wat is wijsheid en wat zouden jullie doen?
Toch factuur sturen naar de adres gegevens uit de email en weten dat er toch niet betaald zal worden en dan incasso inschakelen?
Of het erbij laten zitten en jammer dan, ik heb alleen me tijd eraan verloren.
Voor mij is dit meer een principe van rechtvaardigheid want ik heb het echt netjes gedaan en aangepast zoals zij wouden en mij aan de opdracht gehouden. Ik had nog niet aangegeven dat ik er klaar mee was maar dat ik even 1,5 uur niet reageerde was voor hun voldoende om te denken dat ik het erbij zou laten zitten en mijn werk dus niet af zou maken.
Ik heb nog even telefonisch contact gehad en ik kreeg dus te horen dat ik maar wat had gedaan en niets goed, en zij zelf alles hebben moeten doen terwijl als ik naar de shop keek was er helemaal niets anders, enkel dus 1 mini aanpassing die ik zo voor ze had willen doen als ze niet zo ongeduldig en wantrouwerig waren. Toen ze zeiden dat ik NIETS had gedaan en ik ze wees op de hele module die erin zat werd er direct opgehangen.
Ik wou nog zelfs met ze schikken en maar de helft factureren van wat ze eigenlijk verschuldigd waren.
Sorry voor het lange verhaal maar wil het graag correct uitleggen zodat jullie goed begrijpen wat er gebeurd is.
Alvast bedankt.
- 98% opdracht afgerond, klant wil niet betalen wegens eigen aanpassingen
-
06-06-2014, 09:08 #1
- Berichten
- 82
- Lid sinds
- 13 Jaar
98% opdracht afgerond, klant wil niet betalen wegens eigen aanpassingen
Laatst aangepast door Alexander Vaz : 06-06-2014 om 09:20
-
In de schijnwerper
-
06-06-2014, 09:19 #2
- Berichten
- 1.054
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: 98% opdracht afgerond, klant wil niet betalen wegens eigen aanpassingen
Module terug verwijderen!
-
06-06-2014, 09:23 #3
- Berichten
- 82
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: 98% opdracht afgerond, klant wil niet betalen wegens eigen aanpassingen
Hi Kim, dat was inderdaad mijn eerste dachten ook maar in die 1,5 uur hebben ze direct alle wachtwoorden veranderd denkende dat ik de boel offline zou zetten oid, zo verschikkelijk wantrouwerig. Nu zou ik nooit iemand zijn business naar de maan willen helpen maar had zeker de module uit de shop verwijderd. Nu "runnen" zij vrolijk een shop met een premium module helemaal geconfigureerd en al zonder ervoor te betalen..
Dat stoort mij nog het meest, toch alles hebben zonder te betalen en mij soort van machteloos laten..
-
06-06-2014, 09:27 #4
- Berichten
- 110
- Lid sinds
- 12 Jaar
Re: 98% opdracht afgerond, klant wil niet betalen wegens eigen aanpassingen
Probeer schriftelijk bewijs te verzamelen (correspondentie) en zoek u een advocaat die op commissie van het te vorderen factuurbedrag wil werken.
Een formele brief naar de klant met een reeks wetsartikelen doen soms wonderen. Echter afhankelijk van het factuurbedrag kan dit de moeite waard zijn of niet...
Of neem zelf schriftelijk contact op en draai niet rond de pot, dreig niet, maar maak een opsomming van de feiten en doe een vriendelijk voorstel om alsnog een deel van het bedrag te ontvangen.
-
06-06-2014, 09:32 #5
- Berichten
- 1.054
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: 98% opdracht afgerond, klant wil niet betalen wegens eigen aanpassingen
Kies waar jij het meeste voldoening uit haalt. Stuur een factuur en later een incasso, alleen al uit principe. En als je er geen tijd meer wil in steken, just forget it.
-
06-06-2014, 09:58 #6
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: 98% opdracht afgerond, klant wil niet betalen wegens eigen aanpassingen
In hoeverre is aan te tonen wie voor die module heeft betaald (ik neem aan dat het een zo te kopen premium module is?), jij of die andere progger?
-
06-06-2014, 10:18 #7
- Berichten
- 82
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: 98% opdracht afgerond, klant wil niet betalen wegens eigen aanpassingen
Bedankt voor de reacties.
In dit geval gaat het om een bedrag van 100,- dus het is geen wereld bedrag. Ik denk dat ik er meer hoofdpijn aan overhou als ik brieven ga sturen en de hele juridische boel dan dat ik het erbij laat zitten.
Verder heb ik wel alle email contact nog waarbij de klant de aanpassingen aangeeft en ik daarop reageer dat het verwerkt is.
Ik zou het meeste voldoening uithalen om bij zulk soort personen (zogenaamde ondernemers) de hele shop uit de lucht te halen maar zou dat nooit doen. Het zit mij gewoon zeer dwars dat zij alles hebben wat besproken was en mij dan zo aan de kant schuiven met zeer veel onzin.
De module is inderdaad premium aan te schaffen en is niet door mij ontwikkeld. Ik heb wel alle configuratie instellingen ingesteld en hun een compleet correct werkende module geleverd.
Ik denk maar gewoon dat ik het erbij laat zitten en mij hier boven zet. Het is gewoon fustratie dat ik professioneel en hulpzaam ben, ik zou nooit een klant zomaar laten zitten en dan word ik op deze manier behandeld..
-
06-06-2014, 10:39 #8
- Berichten
- 1.454
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: 98% opdracht afgerond, klant wil niet betalen wegens eigen aanpassingen
Zoiets is inderdaad zeer vervelend maar niet de moeite waard. Je kunt er wel een incassobureau opzetten en dan betalen ze misschien, maar als ze niet betalen ga je er toch geen rechtszaak van maken voor die 100 euro.
Ik heb het wel eens meegemaakt dat een klant uiteindelijk wel betaalde en vervolgens een negatieve review over mij op een populaire site plaatste (was bij mijn andere bedrijf, ging om annuleringskosten voor een dj dus ze had niet eens zaken met mij gedaan). Daar verlies je uiteindelijk dus nog veel meer mee. Nu kun je dat bij een webshop natuurlijk ook heel makkelijk doen maar dat is niet jouw stijl natuurlijk...
-
06-06-2014, 11:13 #9
- Berichten
- 2.299
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: 98% opdracht afgerond, klant wil niet betalen wegens eigen aanpassingen
tja, en als iedereen zegt "laat maar zitten" dan gaan dat soort eikels altijd door met hun oplichtingspraktijken. Dus stuur minimaal een brief met daarin de mails met afspraken en stuur een factuur. En schakel daarna ook zeker een incassobureau in.
Helaas is de handhaving van de wet in Nederland nogal slecht geregeld, en dat weten dit soort eikels maar al te goed.
-
06-06-2014, 14:04 #10
- Berichten
- 82
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: 98% opdracht afgerond, klant wil niet betalen wegens eigen aanpassingen
Tja ik vind toch dat J. Haan hier wel een punt heeft...
Dit soort personen moeten wel een keer aangepakt worden want anders blijven ze gewoon doorgaan zal ik niet de enige zijn en zullen ze door blijven gaan alles gratis en voor niets proberen te krijgen tot ze een keer aangepakt worden.
Ik denk toch dat ik een brief ga sturen met inderdaad factuur en mail conversatie.
-
06-06-2014, 14:29 #11
- Berichten
- 57
- Lid sinds
- 11 Jaar
Re: 98% opdracht afgerond, klant wil niet betalen wegens eigen aanpassingen
Personen die niet wensen te betalen moeten aangepakt. Dat is een ding zeker.
Daarom gaat bij mij als er een factuur niet betaald word direct naar een incassobureau die de hele mik mak voor ons behandelen tot en met de gerechtelijke procedure.
Zeker een aanrader om in dit probleem dat ook te doen.
Let wel op dat je een factuur moet sturen inclusief aanmaningen en de 14 dagen brief.
Mocht je hulp wensen stuur je maar een bericht.
-
06-06-2014, 16:29 #12
- Berichten
- 1.454
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: 98% opdracht afgerond, klant wil niet betalen wegens eigen aanpassingen
Als je het geld en de tijd ervoor hebt moet je ze zeker aanpakken, maar dat is dan wel puur uit principe. Want uiteindelijk kost het je veel meer tijd om het allemaal te regelen, en als je het puntje bij het paaltje laat komen en het voor de rechter brengt mag je ook nog eens 500 euro voorschieten die je misschien nooit meer terugziet.
-
06-06-2014, 17:11 #13
- Berichten
- 1.099
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: 98% opdracht afgerond, klant wil niet betalen wegens eigen aanpassingen
Ik ben ook opgelicht want zo noem ik het door een sitedeal member gast om 60 euro. Kost wat kost zal ik dat terug krijgen al kost het me een ton. Gaat om het principe!
-
06-06-2014, 19:35 #14
- Berichten
- 216
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: 98% opdracht afgerond, klant wil niet betalen wegens eigen aanpassingen
Uit het verhaal haal ik de indruk dat de klant niet door heeft hoeveel werk u er aan gehad hebt. Het is daarom goed om even een verslagje van uw werk/activiteiten op te sturen alsmede een factuur.
Gebeurd in de praktijk overigens heel vaak, klanten hebben geen besef van tijdsinvestering van een techneut om 'even iets te installeren'. Vervolgens zien ze dat 1 ding niet goed is, en dan kunnen ze over de toeren raken. Het is daarom zaak om de klant te informeren van de hoeveelheid werk die het heeft gekost alsook te herinneren aan de afspraak die gemaakt was om die dag te leveren, maar dat het door hun onmogelijk is gemaakt omdat ze de toegang afsloten.
De klant heeft alsnog de plicht om de betaling te voldoen, omdat het gros van het werk klaar was, voordat ze zonder waarschuwing afsloten (als ik het goed begrijp). Zoveel mogelijk e-mails bewaren, verzamelen en straks een incasso inschakelen.
-
07-06-2014, 06:40 #15
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: 98% opdracht afgerond, klant wil niet betalen wegens eigen aanpassingen
Klopt, maak de klant er op een nette manier op attent dat 'uurtje=>factuurtje' een noodzakelijke en gebruikelijke manier van zakendoen is voor proggers.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic