Nathan,
Hij kan ook op vakantie zijn bevoorbeeld.
Met vriendelijke groeten,
Ashwin G
- Klant wil niet betalen..
-
23-06-2010, 20:39 #31
- Berichten
- 240
- Lid sinds
- 15 Jaar
-
23-06-2010, 21:04 #32
- Berichten
- 7
- Lid sinds
- 14 Jaar
Laten we het even niet dramatischer maken dan het is. Nathan, je hebt het afleveradres, je hebt een rekening gestuurd, en zo niet doe je dat alsnog. In de factuur zet je dat er binnen 14 dagen betaald moet worden, en dat er bij de volgende aanmaning administratiekosten bijkomen. Die moeten overigens redelijk zijn volgens de wet, dus 25 euro erbij op is geen probleem.
De volgende factuur wordt een aanmaning, dat woord moet erop staan. Deze stuur je 1 week na verstrijken van de 14 dagen (21 dagen dus).
De derde aanmaning (je bent namelijk verplicht minimaal 3 keer de klant te manen te betalen) geef je aan dat de klant 7 dagen de tijd heeft om het volledige bedrag te betalen, inclusief de administratiekosten. Indien hij dan nog niet betaald geef je het over aan een incassoburo die werkt op no-cure, no-pay basis. (ff googlen).
De kosten die er dan bijkomen zijn niet misselijk. Die kosten moet de klant uiteindelijk betalen. Het doet er nu even niet toe of jouw factuur om 10.000 euro of om 0,10 cent ging.
-
23-06-2010, 22:46 #33
- Berichten
- 33
- Lid sinds
- 16 Jaar
Als er een aantoonbare overeenkomst is (e-mail/schriftelijk) en gedeponeerde handels voorwaarden bij de KVK zijn ...(anders gelden de standaard wettige regels en termijnen)
-rekening sturen (normale prijs)
-herinnering sturen (normale prijs)(na 4 weken of handelsvoorwaarden termijn)
-aangetekende vordering met ontvangst bewijs verzenden (normale prijs)(na 4 weken of handelsvoorwaarden termijn)
<vermeld hier in zakelijk & duidelijk dat na deze verval termijn -dit is de 3e vordering-de extra te maken kosten op de klant zullen worden verhaald -noem hier geen bedragen -Vermeld ook dat je een betaling regeling accepteert indien de klant dat wil in tig termijnen -met 2,5% extra over de gehele vordering wegens administratie en rente>
< Let op ! Niemand is verplicht om een aangetekende brief te accepteren>
In dat geval laat je deze door een deurwaarder bezorgen (kosten eigen rekening)
Is er na de gesteld deadline (plus 14 dagen =marge) nog niet betaald
dan heb je aan je plichten voldaan
Je kunt nu een advocaat opzoeken (eerste consult is vaak gratis)of na de griffier van het arrondissement gaan waar binnen de klant verblijft en jouw vordering uit handen geven.
Je kunt dit ook doen via de rechtsbijstand/debiteuren verzekering als je die hebt.
Voor de exacte termijnen bel je met de KVK -het is 25 jaar geleden dat ik rechts & wetskennis bij mijn middenstand diploma heb gehad-
Een incasso bureau heeft geen jurisprudentie ,maar als je geen aantoonbare overeenkomst hebt en die klant heeft MAVO 4 gehad ,misschien trap hij er in.
Boven de €454,- aan producten mag je wettig een aanbetaling van 20% verlangen.Laatst aangepast door Martin Mink : 23-06-2010 om 23:19 Reden: taal fout
-
23-06-2010, 22:58 #34
- Berichten
- 2.971
- Lid sinds
- 18 Jaar
Deponeren bij de kvk geven geen extra garanties.
De voorwaarden zijn maar net zo geldig als dat ze overhandigd zijn, of ze gedeponeerd zijn of niet.
-
23-06-2010, 23:26 #35
- Berichten
- 33
- Lid sinds
- 16 Jaar
@vincent
Deponeren heeft vooral een bewijs functie.
Als je de voorwaarden deponeert worden dezen van een datum en een nummer voorzien.
Dat is het bewijs dat je tussentijds niets in de tekst van de algemene voorwaarden hebt gewijzigd.
Daardoor sta je dus sterker bij eventuele conflicten.
Dus maakt het wel uit.
-
23-06-2010, 23:48 #36
- Berichten
- 456
- Lid sinds
- 17 Jaar
@vincent
Deponeren heeft vooral een bewijs functie.
Als je de voorwaarden deponeert worden dezen van een datum en een nummer voorzien.
Dat is het bewijs dat je tussentijds niets in de tekst van de algemene voorwaarden hebt gewijzigd.
Daardoor sta je dus sterker bij eventuele conflicten.
Dus maakt het wel uit.
Klopt daar heb je gelijk in. Het is echter niet zo dat de standaard wettige regels en termijnen gelden als je algemene voorwaarden niet hebt gedeponeerd bij de KVK.
Ervan uitgaande dat deze aan klant beschikbaar zijn gesteld zijn deze gewoon geldend. Ongeacht ze wel of niet gedeponeerd zijn.
@Nathan jou wil ik als tip meegeven dat goede communicatie met je klanten een hoop ellende scheelt. Zorg dat je je klanten kent, toon interesse in hun bedrijf/bezigheden en blijf vooral communiceren. Dan bouw je een gedegen klantenkring op en stuur je aan op professionele samenwerkingen die jaren duren.
Wat deze klant betreft zou ik inderdaad een wijze les eruit trekken en mijn verlies nemen..... De tijd die je moet steken in communicatie met het incassoburo is die paar tientjes niet waard lijkt me.Laatst aangepast door Thomba : 23-06-2010 om 23:53
-
25-06-2010, 09:57 #37
- Berichten
- 2.971
- Lid sinds
- 18 Jaar
@vincent
Deponeren heeft vooral een bewijs functie.
Als je de voorwaarden deponeert worden dezen van een datum en een nummer voorzien.
Dat is het bewijs dat je tussentijds niets in de tekst van de algemene voorwaarden hebt gewijzigd.
Daardoor sta je dus sterker bij eventuele conflicten.
Dus maakt het wel uit.
Hierbij is er geen extra controle of deze ook daadwerkelijk gelijk zijn als de gedeponeerde.
-
16-07-2010, 13:12 #38
- Berichten
- 614
- Lid sinds
- 18 Jaar
Je moet ze overleggen bij de aanbieding, 100%.. anders gelden ze gewoon niet
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic