Nathan, 4 dagen te laat betalen kan nog wel eens gebeuren. Stuur eerst een herinnering, eventueel per aangetekende post, dan een aanmaning en als ze dan niet betalen ga je pas naar een incassobureau.
- Klant wil niet betalen..
-
14-06-2010, 18:26 #16
- Berichten
- 2.392
- Lid sinds
- 17 Jaar
-
14-06-2010, 18:29 #17
- Berichten
- 2.590
- Lid sinds
- 16 Jaar
@Chris; 4 dagen dat is het probleem niet maar als je het contact zo gaat beëindigen: Niet reageren op emails, blokkeren op MSN telefoon niet opnemen. Herinnering is al verzonden.
Reactie = 0,00%
-
14-06-2010, 18:59 #18
- Berichten
- 433
- Lid sinds
- 17 Jaar
4 dagen is niet zo schokkend. Heb regelmatig klanten die ondanks herinneringen pas na weken betalen.
Dat de klant echter elk contact lijkt te vermijden is zorgwekkender.
Zelf hanteer ik altijd het volgende:
1 week te laat, 1e herinnering
2 weken te laat, 2e herinnering
3 weken te laat, aanmaning/incasso waarschuwing
5 dagen later, incassobureau
Afhankelijk van de klant, doe ik na de aanmaning ook nog wel eens een belletje.
Als de klant dan in de tussentijd reageert, en aangeeft wat later te zullen zijn met betalen, dan kan daar rekening mee gehouden worden. Maar degenen die niet reageren gaan gewoon door naar het incassobureau en dan mogen die het uitzoeken wat over het algemeen vrij goed lukt.
-
14-06-2010, 23:19 #19
- Berichten
- 277
- Lid sinds
- 17 Jaar
Sommige klanten (veelal grotere bedrijven) handteren (wel omgekeerde wereld) hun eigen betalings termijn. Deze bedrijven geven dit vaak wel duidelijk van te voren. Een klant van ons betaald pas na 60 dagen terwijl ons termijn 14 dagen is. Vind je het geen probleem dan kun je zaken doen vind je het wel een probleem dan zoeken ze verder. Het is wel zo dag 60 staat het gegarandeerd op je rekening.
-
15-06-2010, 23:43 #20gast11444 Guest
Tip: werk met een facturatiesysteem zoals Wefact. Deze handelt alles vanzelf af :)
-
16-06-2010, 00:36 #21
- Berichten
- 277
- Lid sinds
- 17 Jaar
Wefact is inderdaad erg goed! Trouwens vandaag weer update uitgekomen voor wefact.
-
16-06-2010, 01:16 #22
- Berichten
- 802
- Lid sinds
- 19 Jaar
De persoon in kwestie kan wel op vakantie zijn, examens (herkansingen), familieomstandigheden etc.
Vier dagen is inderdaad niet schokkend, dus wacht nog een paar weken af hoe en wat.
-
16-06-2010, 09:17 #23
- Berichten
- 23
- Lid sinds
- 14 Jaar
4 dagen te laat is geen uitzondering hoor in het bedrijfsleven. Dus om gelijk al te gaan manen lijkt me wat overdreven. Gewoon even bellen met de vraag of er wellicht een probleempje is en evt. mailen. Briefje kan ook. Aangetekende brief lijkt me al wat overdreven in dit stadium en aangezien het om een relatief klein bedrag gaat, betekent dat natuurlijk dat er van je omzet, maar weinig winst te maken valt.
Incasso is in dit geval natuurlijk helemaal niet interessant. Die kosten zijn vele malen hoger dan het te incasseren bedrag. Je klant is namelijk niet verplicht de kosten van de incasso te betalen en dan draai jij er voor op. Weg winst, sterker nog: hallo verlies. Maar dat is ook veel te voorbarig in dit stadium.
Betaalt de klant niet, afschrijven op dubieuze debiteuren en helaas een zure les. Het is echt niet de moeite voor een xx-bedrag andere acties op te pakken.
Mocht de klant echt niet willen betalen (wat kan) kun je na de vele telefoontjes en mailtjes natuurlijk altijd melden dat je hem als wanbetaler op je siet gaat vermelden en over hem/haar een mail gaat sturen naar je zakelijke contacten. Not done natuurlijk, maar wel leuk om even mee te dreigen :-)
-
16-06-2010, 09:31 #24
Stichting WebwinkelKeur
- Berichten
- 864
- Lid sinds
- 19 Jaar
Hmmm, 4 dagen te laat, op zich niet iets om van te schrikken...
-
16-06-2010, 13:15 #25
- Berichten
- 2.590
- Lid sinds
- 16 Jaar
Marcel zoals ik al zei, klant blokeerd mij op msn neemt zijn telefoon niet op. En hier schrok ik dus van.
Zoals ik eerder aangaf 4 dagen is opzich niet erg maar wat hierboven word vermeld wel.
-
19-06-2010, 20:12 #26
- Berichten
- 42
- Lid sinds
- 14 Jaar
Sommige klanten (veelal grotere bedrijven) handteren (wel omgekeerde wereld) hun eigen betalings termijn. Deze bedrijven geven dit vaak wel duidelijk van te voren. Een klant van ons betaald pas na 60 dagen terwijl ons termijn 14 dagen is. Vind je het geen probleem dan kun je zaken doen vind je het wel een probleem dan zoeken ze verder. Het is wel zo dag 60 staat het gegarandeerd op je rekening.
-
19-06-2010, 20:22 #27
- Berichten
- 578
- Lid sinds
- 15 Jaar
Dat is geen normale gang van zaken hoor. Veel bedrijven (zeker grotere) proberen dat gewoon, zeker als de crediteur een kleiner bedrijf is. Je moet daar als kleiner bedrijf vaak juist harder bovenop zitten, je financiert op die manier wel 2 maanden voor, dat is nogal wat.
Zelf lever ik altijd pas een dienst wanneer de klant heeft betaald. Zo voorkom je de meeste problemen.
-
19-06-2010, 20:27 #28
- Berichten
- 211
- Lid sinds
- 15 Jaar
@ Niki
Dat is ook niet altijd de beste manier, want dan denkt de klant dat jij HEM oplicht door er met zijn bedrag van door te gaan. Ik doe altijd 50/50 , 50 bij begin, 50 bij oplevering.
-
19-06-2010, 20:27 #29
- Berichten
- 433
- Lid sinds
- 17 Jaar
In sommige gevallen is het totaalbedrag pas achteraf bekend, bijv. bij het werken op uurbasis.
Soms is er ook sprake van meerprijzen die tijdens de werkzaamheden erbij komen.
-
19-06-2010, 20:42 #30
- Berichten
- 578
- Lid sinds
- 15 Jaar
Uiteraard snap ik dat. Wat ik zei was enkel bedoelt voor de registratie van een domeinnaam of hosting pakket, dit komt vaak uit op een xx bedrag. Bij website realisatie of een andere dienst is vaak het totaalbedrag achteraf pas bekend en heeft u dus gelijk.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic