Ik bedoelde jou ook niet, maar de schrijvers die voor 1-2 cent/woord schrijven en dan ook nog onderzoek moeten doen. Als je 3,5 cent/woord rekent en alleen over onderwerpen schrijft waar je genoeg van af weet, dan kun je inderdaad voor een redelijk uurloon schrijven.
- Hoge kosten tekstschrijver
-
16-10-2018, 15:05 #16
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Hoge kosten tekstschrijver
-
16-10-2018, 15:17 #17
- Berichten
- 1.215
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Hoge kosten tekstschrijver
Ik bedoelde jou ook niet, maar de schrijvers die voor 1-2 cent/woord schrijven en dan ook nog onderzoek moeten doen. Als je 3,5 cent/woord rekent en alleen over onderwerpen schrijft waar je genoeg van af weet, dan kun je inderdaad voor een redelijk uurloon schrijven.
-
16-10-2018, 16:19 #18
- Berichten
- 245
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Hoge kosten tekstschrijver
Ik krijg tegenwoordig steeds vaker de vraag om onder de 2 cent te schrijven en dan zelf onderzoek te doen. Het liefst ook nog met zoekwoordenonderzoek. Zullen we nu collectief afspreken dat we dat niet doen? ;-).
-
16-10-2018, 18:11 #19
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Hoge kosten tekstschrijver
Prijsafspraken mogen volgens mij niet van de wet, maar mijn zegen heb je!
-
17-10-2018, 09:59 #20
- Berichten
- 487
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Hoge kosten tekstschrijver
Een goede schrijver kost wat maar je krijgt er wel (als het goed is) kwaliteit voor terug. Ik heb in het verleden een goedkopere, en een wat duurdere content schrijver ingehuurd om verschil uit te zoeken.
De wat duurdere content schrijver had meer onderzoek en kwaliteit in de content gestoken, de goedkopere content schrijver had hier en daar wat content gehaald en in eigen woorden vertaald.
Persoonlijk zou ik liever wat meer betalen en kwaliteit krijgen, dan weet ik dat het goed zit en niet achteraf zie dat het bij elkaar gesprokkeld is.
-
19-10-2018, 21:16 #21
- Berichten
- 1.490
- Lid sinds
- 10 Jaar
Re: Hoge kosten tekstschrijver
Kwaliteit speelt natuurlijk de belangrijkste rol.
Maar onderschat ook de plek waar je je teksten verkoopt niet. Op Sitedeals ga je weinig verkopen als je 15 cent per woord vraagt, terwijl andere opdrachtgevers bij een paar cent per woord zullen denken van "het zal wel niet veel zijn". Je "concurreert" op Sitedeals nu eenmaal met schrijvers die 'n cent per woord vragen of zelfs nog minder. Dan gaat je prijs ook die kant op i.p.v. de andere kant op als je via Sitedeals wilt verkopen.
En dan heb je nog per uur versus per woord. In sommige gevallen krijg ik bij betaling per woord teksten waar veel "overbodige" woorden in staan.
Bottom line is kwaliteit altijd meer waard eigenlijk en is een slechte tekst niks waard. Heb via Sitedeals voor lage prijzen toch al aardige teksten mogen ontvangen. Onder andere van een aantal mensen die in dit topic hebben gereageerd.
Maar heb ook al teksten vol spelfouten ontvangen of overgeschreven teksten.
-
19-10-2018, 21:23 #22
- Berichten
- 1.490
- Lid sinds
- 10 Jaar
Re: Hoge kosten tekstschrijver
Dat we naar hele lage tarieven gaan, hebben we te danken aan dit soort posts op SiteDeals (https://www.sitedeals.nl/werk/361401...ent-woord.html). Wie gaat er nu voor 0.01 cent per woord schrijven (nog niet eens een cent!)? En daar komt bij dat de meeste opdrachtgevers niet met 10 cent per woord akkoord gaan. Ik merk dat bij de meeste opdrachtgevers de max op 2,5 cent ligt. Een enkele opdrachtgever betaalt meer. Vanzelfsprekend pak ik de opdrachten van die opdrachtgever dan ook eerder op en besteed ik er meer aandacht aan.
Vooropgesteld: ik vind het schrijven hartstikke leuk, maar ik zou graag willen dat ik er meer voor kreeg. Aan 2,1 eurocent per woord houd je geen waardig salaris over. Ik ben nu 25 en ik zou toch ook wel eens willen kunnen sparen voor een leuk huisje. Het is heel simpel: als je 'te duur bent' (meer dan 3 cent), dan krijg je de opdracht niet en verdien je niks. Het is echt heel jammer, maar het is vergelijkbaar met de journalistiek. De opdrachtgever huurt zo een ander in, als je niet voor de laagste prijzen schrijft. Een heel krantenartikel levert je ongeveer 40 tot 50 euro op (in een regionaal dagblad).
Op SD zie je zelden dat iemand een onderwerp weigert, terwijl iemand onmogelijk van alles verstand kan hebben. Ik denk dat hypotheekl/lening/verzekering teksten geschreven door iemand die WFT papieren heeft en kaas heeft gegeten van SEO een stuk meer waard zijn dan van iemand die dat niet heeft en voor wie het - naast bloembakken, roulette, playstations en recepten - gewoon een van de vele onderwerpen is.
-
19-10-2018, 22:12 #23
- Berichten
- 11.597
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Hoge kosten tekstschrijver
Nee, dat is zeker niet absurd. Behalve als je de tarieven van SD gewend bent, natuurlijk.
Zelf zou ik 1.700 woorden ook niet voor onder de € 300 factureren.
Maar e.e.a. is natuurlijk vooral afhankelijk van de benodigde research, eventuele interviews en de wensen van de opdrachtgever. Uiteraard mag je van een professioneel tekstschrijver of copywriter ook professionele teksten verwachten.
Ik schreef ook al eens een blogartikel over dit onderwerp:
https://www.doyoucopy.nl/kies-copywr...snel-goedkoop/
En jij bent dat geld zeker waard. Als ik je ooit eens kan doorverwijzen, dan zal ik dat doen (dat geldt ook voor B. van der Weerd).
@Adriaan, je hebt het trouwens goed samengevat. Amen :-)Laatst aangepast door Joel Gm : 19-10-2018 om 22:20
-
20-10-2018, 12:51 #24
- Berichten
- 519
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Hoge kosten tekstschrijver
Dan zou ik me richten op een andere groep klanten dan de mensen op Sitedeals. Eigenlijk ook mikken op 'n paar specialiteiten. Dingen waar je je echt voor interesseert en waar je echt veel van weet.
Op SD zie je zelden dat iemand een onderwerp weigert, terwijl iemand onmogelijk van alles verstand kan hebben. Ik denk dat hypotheekl/lening/verzekering teksten geschreven door iemand die WFT papieren heeft en kaas heeft gegeten van SEO een stuk meer waard zijn dan van iemand die dat niet heeft en voor wie het - naast bloembakken, roulette, playstations en recepten - gewoon een van de vele onderwerpen is.
Maar je hebt gelijk: iemand weigert zelden een onderwerp op SiteDeals. Al doe ik dat soms wel. Dan vind ik het onderwerp gewoon niet concreet of specifiek genoeg, is niet duidelijk welk resultaat de opdrachtgever voor ogen heeft of is er weinig over het onderwerp te vinden. Stel: ik moet een onderwerp schrijven over een nieuwe manier van werken. Die manier is nergens gepubliceerd, het zit nog in het hoofd van de opdrachtgever. Hij is niet duidelijk over wat hij precies wil (laten) zeggen in de tekst. Dan neem ik de opdracht gewoon niet aan, omdat ik ook wel weet dat het resultaat teleurstellend gaat worden.
Meer dan eens schrijf ik aan mijn opdrachtgevers dat ik geen helderziende ben en graag concrete en specifieke aanwijzingen wil. In eerste instantie reageren ze daar niet altijd blij op ("goh, het lijkt wel of je er helemaal geen zin in hebt"). Dan geef ik ze twee keuzes: of ik schrijf de opdracht niet, of ik ga meer onderzoek doen tegen een hoger tarief. De opdrachtgevers die het hogere tarief betalen zijn vaak erg tevreden, omdat ik er simpelweg meer tijd en onderzoek aan heb kunnen besteden.
Er zijn natuurlijk ook opdrachtgevers die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Mijn tarief is nog steeds rond het SiteDeals-tarief, maar daaronder is geen doen meer. Opdrachtgevers hebben (begrijpelijk) ook steeds meer eisen. Bij mij geldt daarom: meer eisen, is een hoger tarief.
-
20-10-2018, 15:43 #25
- Berichten
- 52
- Lid sinds
- 6 Jaar
Re: Hoge kosten tekstschrijver
Het is aan je zelf wat je er voor vraagt. Als jij mensen kunt overtuigen dat wat jij vraagt ervoor te betalen. Wat is je probleem? Wordt er niet betaald wat je wilt, laat je de opdracht schieten. Heb je niet genoeg werk, werk je in de verkeerde branche of doe je iets verkeerd.
-
20-10-2018, 18:18 #26
- Berichten
- 1.490
- Lid sinds
- 10 Jaar
Re: Hoge kosten tekstschrijver
Hier ben ik het deels mee eens. Ik heb geen WFT-papieren, maar schrijf veel over verzekeringen etc. Mijn eerste teksten gingen altijd over het vergelijken van diverse verzekeringen en zo ben ik er redelijk ingegroeid. Ik heb ook veel samengewerkt met opdrachtgevers die er heel veel verstand van hadden. Daar leerde ik dan van. Eén van de ex-opdrachtgevers is inmiddels directeur van een groot financieel bedrijf ergens in Oostenrijk of Zwitserland.
Maar je hebt gelijk: iemand weigert zelden een onderwerp op SiteDeals. Al doe ik dat soms wel. Dan vind ik het onderwerp gewoon niet concreet of specifiek genoeg, is niet duidelijk welk resultaat de opdrachtgever voor ogen heeft of is er weinig over het onderwerp te vinden. Stel: ik moet een onderwerp schrijven over een nieuwe manier van werken. Die manier is nergens gepubliceerd, het zit nog in het hoofd van de opdrachtgever. Hij is niet duidelijk over wat hij precies wil (laten) zeggen in de tekst. Dan neem ik de opdracht gewoon niet aan, omdat ik ook wel weet dat het resultaat teleurstellend gaat worden.
Meer dan eens schrijf ik aan mijn opdrachtgevers dat ik geen helderziende ben en graag concrete en specifieke aanwijzingen wil. In eerste instantie reageren ze daar niet altijd blij op ("goh, het lijkt wel of je er helemaal geen zin in hebt"). Dan geef ik ze twee keuzes: of ik schrijf de opdracht niet, of ik ga meer onderzoek doen tegen een hoger tarief. De opdrachtgevers die het hogere tarief betalen zijn vaak erg tevreden, omdat ik er simpelweg meer tijd en onderzoek aan heb kunnen besteden.
Er zijn natuurlijk ook opdrachtgevers die voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten. Mijn tarief is nog steeds rond het SiteDeals-tarief, maar daaronder is geen doen meer. Opdrachtgevers hebben (begrijpelijk) ook steeds meer eisen. Bij mij geldt daarom: meer eisen, is een hoger tarief.
Eerlijkheid kan ik zelf altijd waarderen. Natuurlijk hoop je dat iemand een opdracht aanpakt, maar als iemand eerlijk aangeeft niets met het onderwerp te hebben of de opdracht niet concreet genoeg vindt, dan heb ik liever dat iemand dat eerlijk zegt dan dat iemand aan de slag gaat en uiteindelijk de teksten niet zijn wat ik wil. Ik ben er van overtuigd dat als iedereen dat zo zou doen, dat dat een gunstig effect heeft op de prijzen van teksten. Vanuit de verkoper bezien.
Wat mij betreft is het simpel. Voor 1 of 2 cent per woord kun je teksten verwachten die iemand zo uit z'n mouw schudt. Stel dat je een uur doet over bv 1.500 woorden, dan zit je aan € 30 per uur bruto met 2 cent per woord. Je kunt dan niet verwachten dat iemand er ook nog een uur research bij doet. Je zit dan aan twee uur werk. Dan blijft er € 15 bruto per uur over. Met 1 cent is dat de helft. Tel uit de "winst".
-
21-10-2018, 16:51 #27
- Berichten
- 786
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Hoge kosten tekstschrijver
Ik denk dat er nog een andere factor meespeelt, namelijk wat is de reden dat het persoon schrijft. Is het hobby, is het een student die er bier van wil betalen of is het iemand die er een hypotheek, 2 ex-vrouwen en 5 kinderen van moet onderhouden. Het speelt allemaal mee.
Ik zelf ben een hobbyschrijver, dat betekent dat ik mijn projecten uitkies en alleen over die onderwerpen schrijf die ik echt denk te kennen. Ik wil niet de hoofdprijs ontvangen, ik vind het leuk als ik er een dagje Efteling mee kan betalen met de kinderen. De kwaliteit van mijn teksten hebben een goede prijs/kwaliteit verhouding en de klanten zijn er blij mee.
Echter kunnen ook mijn klanten niet verwachten dat ik voor 3,5 cent per woord, dezelfde kwaliteit teksten aflever als een professionele schrijver of een bedrijf dat zich specialiseert in het schrijven van teksten en hier voor 6, 15 of 50 cent vraagt. En daarom moet een klant zich afvragen, voor wat ga ik de tekst gebruiken?
Ga je naar een beurs en heb je een mooi folder laten ontwerpen over een 3-D camera die je op de markt wil zetten a 5.000 euro per stuk, gebruik dan alsjeblieft niet mijn teksten. Dat is je zelf gewoon in de voet schieten. Echter wil je een paar reviews hebben op je website over welke Beyblades je moet kopen, dan ben ik je man. Naast mij zijn er natuurlijk nog veel andere hobby schrijvers, elke met een eigen stijl en kennis.
Waarin ik echter niet in geloof zijn de hobby schrijvers, die voor 1-2-3 cent kennis hebben van alles, uitgebreid onderzoek doen naar het vakgebied waarin je gevonden wil worden en dan ook nog eens binnen 24 uur 5.000 woorden tekst kunnen opleveren. Als ik dit soort advertentie lees, dan heb ik nog wel eens mijn vraag tekens bij de originaliteit, inhoudelijkheid en kwaliteit van de teksten. Echter, ook voor die teksten is natuurlijk een markt.
Tenslotte laat ik zelf altijd mijn teksten, behalve de “onzin” die ik hier op Sitedeals kalk, nalezen en verbeteren door proofreader. Naar mijn mening zouden meer tekstschrijvers dat moeten doen, omdat je de scheiding moet maken tussen creatief schrijven en foutloos schrijven.
Haha wat een kerel, ik ken je niet anders :D hahaha
-
21-10-2018, 17:40 #28
- Berichten
- 519
- Lid sinds
- 16 Jaar
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic