Het gaat hier om een gemiddelde website a 1000euro. Voor dat geld kan je natuurlijk niet alles afstemmen.
- Klant ontevreden met CMS
-
20-05-2015, 11:49 #16
- Berichten
- 1.190
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Klant ontevreden met CMS
-
20-05-2015, 11:52 #17
- Berichten
- 138
- Lid sinds
- 10 Jaar
Re: Klant ontevreden met CMS
Je kunt ook gewoon zorgen dat die klant wél weet én onthoudt hoe hij de site bij kan houden door hem een duidelijke instructie te geven. Als die klant niet te ver weg is, dan stap je gewoon met je laptop en een doos gebakjes in de auto en maak je er een gezellige workshop van. Dat maakt het contact met je klant een stuk prettiger en zullen ergernissen verdwijnen of bespreekbaar worden. Uiteraard zorg je ook voor een naslagwerkje zodat hij het nog eens na kan lezen. Mochten er tijdens die workshop dingen naar voren komen waarvan jij zelf inziet dat jullie het beter hadden kunnen doen, kun je alsnog besluiten om wat aanpassingen door te voeren. Als je klant ontdekt dat het geleverde systeem wel werkt maar dat hij zelf gewoon nog veranderingen wil laten doorvoeren, zal hij beter snappen dat hem dit geld kost. Als de afstand naar je klant een bezwaar is dan kun je het ook oplossen met Skype, Teamviewer of een screencast/instructiefilmpje, al gaat er niets boven een goed gesprek.
Overigens: leer hiervan voor in de toekomst. Er zullen altijd klanten zijn die heel makkelijk zijn en je hebt klanten die jaren na oplevering nog om support en aanpassingen vragen. Je zou vanaf nu standaard een naslagwerk kunnen leveren voor je CMS en verder aangeven dat aanpassingen geld kosten, maar wel tegen een gereduceerd tarief. Dat ligt overigens ook aan de situatie, want als iemand een site voor duizenden euro's laat ontwikkelen kun je ook toegeven en het e.e.a. gratis doen. Zo heb ik recentelijk voor een klant gratis e-mailadressen op locatie geďnstalleerd.
Btw, complimenten aan diegenen die hun kennis en ervaring delen of advies geven in dit soort topics. Zo worden we van elkaar wijzer :-)
-
20-05-2015, 12:12 #18
- Berichten
- 1.490
- Lid sinds
- 10 Jaar
Re: Klant ontevreden met CMS
Lastig te zeggen allemaal. Ik ken jou niet, ik ken de klant niet en ik ken de precieze situatie niet. Dan is het vaak toch al gauw projecteren op basis van situaties die ik zelf aan de hand heb gehad...
-
20-05-2015, 13:20 #19
- Berichten
- 2.299
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Klant ontevreden met CMS
Sommige klanten zullen nooit goed omgaan met een CMS omdat ze gewoon niet zien wat op het scherm staat en waar ze moeten klikken.
En foto's is helemaal lastig, die willen ze direct uit de camera uploaden naar de website, liefst 10Mb per foto zodat die scherp op het scherm komt.
Ik ben op dit moment ook met een klant bezig die de website wel zelf wil aanpassen, daar eigenlijk geen tijd en interesse in heeft en het allemaal maar lastig vindt. We gaan nu samenwerken, ze past zelf de teksten aan, foto's zet ik erop. Spaart mij uiteindelijk veel tijd doordat ik minder vragen krijg en minder problemen hoef op te lossen.
Omzetten naar WP is geen optie, daar blijft het probleem van de foto's. Komt ook nog bij dat er constant plugins geupdate moeten worden en links staan heel veel optie waar je iets mee kunt. Help!!
-
20-05-2015, 13:58 #20
- Berichten
- 1.454
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Klant ontevreden met CMS
Het aantal opties bij WordPress is afhankelijk van de rechten die je een gebruiker geeft. Als je iemand bijvoorbeeld de rol van redacteur geeft ziet hij de opties voor plugins, instellingen en widgets allemaal niet, terwijl hij toch alle teksten en foto's kan aanpassen.
Het nadeel is wel dat diegene ook geen updates kan doen, maar daarvoor kun je 'm natuurlijk een abonnementje verkopen ;-) Verder zijn er ook plugins waarbij je per gebruiker exact kunt instellen wat diegene wel en niet kan doen (en daarmee welke opties hij wel of niet ziet).
Ik bouw websites voor klanten altijd in WordPress, maar ik heb ook enkele klanten die mij alle aanpassingen laten doen. Dat kan zijn omdat ze er zelf geen tijd voor hebben, of gewoon geen zin hebben om met WordPress te leren werken. Prima, maar daar betalen ze dan wel gewoon voor.
@Michelle, post anders een wat screenshots van het proces waar de klant problemen mee heeft. Dan kunnen we waarschijnlijk beter inschatten of het gebruiksvriendelijk genoeg is, en je ook tips geven hoe je het kan verbeteren.
-
20-05-2015, 14:16 #21
- Berichten
- 245
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Klant ontevreden met CMS
Je zou natuurlijk ook een handleiding kunnen schrijven. Soms blijft het 'gewoon' niet hangen. Ik zou het als een stukje service zien om die uitleg gratis aan te bieden.
Als je klant een paar jaar geleden nog tevreden was, maar nu toch een meer Marktplaats-achtig systeem ziet, is dat een nieuwe opdracht. Daar moet voor betaald worden. Natuurlijk wel met alle respect naar je klant toe. Een welles-nietes-discussie komt je zakenrelatie natuurlijk nooit ten goede.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic