Jullie kennen het vast wel - je maakt een website voor een klant compleet met CMS, want de klant wil zijn eigen pagina's beheren. Het CMS bevat een wysiwyg editor zoals TinyMce.
Je legt de klant netjes uit hoe het ding werkt, je hangt er een passende stylesheet van de website aan, en je legt uit dat ze vooral niet vanuit Word moeten knippen/plakken.
Na een tijdje kijk je even hoe het gaat en je klant heeft een hele pagina in h1 geschreven (expres, want de tekst is belangrijk en moet zo groot mogelijk). Je legt uit dat dat niet goed is, en dat hij het beste het vooringestelde font kan laten staan en h1 alléén voor titels kan gebruiken.
Een tijdje later kijk je weer, en een titel heeft inderdaad h1, maar de rest van de pagina is ingesteld op font-size:x-large. Verder staan er te pas en te onpas zinnen in all-caps.
Hoe kun je hier nou het beste mee omgaan zonder de klant te erg op zijn tenen te trappen?
Weet iemand misschien een goede link (voor leken geschikt) over best practices van content schrijven (in het Engels...)?
- Klanten en wysiwyg - hoe ermee omgaan?
-
23-01-2013, 18:14 #1
- Berichten
- 206
- Lid sinds
- 16 Jaar
Klanten en wysiwyg - hoe ermee omgaan?
-
In de schijnwerper
Aangeboden: WISEPIM SEO Product data verrijking en AI PIM voor o.a. Shopify, MagentoSEO/Linkbuilding135 premium domeinnamen (waaronder Microfoon.nl, Instrumenten.be en Nicky.nl)Domein te koopColocatie aanbieding! - 1U COLO, 1Gbps UPLINK, 25TB TRAFFIC = €29 p/m !HostingLinkbuilding(internationaal)uitbesteden(ook whitelabel)?Wij regelen alle plaatsingen.Freelance / Werk -
23-01-2013, 18:18 #2
- Berichten
- 599
- Lid sinds
- 19 Jaar
Re: Klanten en wysiwyg - hoe ermee omgaan?
Beste Sylvia,
Ik ken je probleem, maar mijn klanten laten zich meestal graag adviseren over SEO. Vertel ze dat een pagina met alleen grote tekst niet bepaald professionaliteit uitstraalt en dat het voor hun positie in Google belangrijk is dat ze strategisch gebruik maken van headings.
Misschien kun je er zelfs een vervolg-opdracht uitslepen door aan te bieden zoekmachine-vriendelijke teksten voor ze te (laten) schrijven.
Als ze echt niet willen is het natuurlijk jammer - want zo'n website wil jij niet bij je referenties zetten ;-) - maar wel hun goed recht.
Succes!
Wouter
-
24-01-2013, 11:18 #3
- Berichten
- 5.672
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Klanten en wysiwyg - hoe ermee omgaan?
Bekend probleem, vandaar dat ik me, nu ik weer voor mezelf ga beginnen, presenteer als "dat manusje van alles om uw website en nieuwsbrieven te onderhouden". Bedrijven denken het onderhoud zelf te kunnen doen, maar belanden al gauw in tijdnood en maken vele fouten. En dat kost ze meer geld dan ze denken.
Eigenlijk moet je als webdesigner je klanten een CMS ook niet direct aanraden om ze zelf hun website te laten onderhouden, maar gewoon omdat de website in het algemeen makkelijker is te onderhouden en beheren. De klanten waarvan je redelijk zeker weet dat ze hem prima zelf kunnen onderhouden geef je instructies om hem zelf te onderhouden, de andere klanten adviseer je om hun site voor hen te (laten) onderhouden.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic