Ik zit wat in de knoop en vroeg me af hoe jullie het bezien of hoe jullie het doen.
Het gaat dus over de referenties/portfolio/klanten pagina (website ontwikkeling). Wat is volgens jullie het beste om te doen, wat komt het beste over naar de klanten: uitgebreide beschrijving van de projecten die je al hebt ontwikkeld, of gewoon simpelweg een link naar de website?
Langs één kant vind ik de uitgebreide beschrijving echt wel handig. Heb je alleen maar een webshop gescript terwijl de layout al beschikbaar was door de klant, of heb je enkel een layout gemaakt, of een CMS (die dan uitgebreid beschreven wordt) enz... Dan kan je je bezoekers dit uitleggen, en weten ze wat je o.a. voor hen kunt betekenen. Mensen die helemaal niets van websites weten zullen dan ook misschien wat beter snappen wat CMS en Scripting allemaal inhoud. Langs de andere kant worden de pagina's dan wel zeer groot, en ik denk niet dat veel bezoekers graag zulke lange teksten lezen.
Langs de andere kant kan het natuurlijk ook wel mooi zijn voor de bezoekers dat ze enkel een lijst met links zien staan van projecten die je hebt afgewerkt, en misschien door middel van icoontjes (hosting, layout, scripting...) ze een beeld te geven van wat je zelf aan het project gedaan hebt. Nadeel is dan weer dat je niet uitgebreid kan vertellen dat bij die bepaalde webshop bijvoorbeeld automatisch thumbnails worden gemaakt. Mensen die helemaal niets van websites weten zullen dan ook niet snappen wat scripting van een website nu eigenlijk is.
En zo zijn er nog vele dingen waar ik mee in de knoop zit. Daarom: vertel me wat jullie ervan vinden en laat eens zien hoe jullie het gedaan hebben :)
- Referenties/portfolio
-
01-04-2006, 12:23 #1
- Berichten
- 765
- Lid sinds
- 19 Jaar
Referenties/portfolio
-
01-04-2006, 12:33 #2
- Berichten
- 891
- Lid sinds
- 19 Jaar
Een linkje waarin dan een pop-up met uitgebreide uitleg komt misschien? dus dat klanten alleen de links zien van de site's, met een thumbnail van de site, en een icoontje met een link, als men erop klikt verschijnt er een pop-up met alle info over dat project. zo zou ik het denk ik wel doen
-
01-04-2006, 12:35 #3
- Berichten
- 765
- Lid sinds
- 19 Jaar
Een popup zou ik niet doen maar misschien kan ik inderdaad wel een nieuwe pagina openen met daarin extra informatie.
EDIT: maar dan is de vraag weer, hoever zouden jullie (of gaan jullie) met het geven van informatie, zeer uitgebreide teksten, zeer uitgebreide lijsten van wat de website allemaal kan/doet, of de belangrijkste features (maar dan krijgt de bezoeker weer geen heel beeld en vraagt hij zich misschien af "hoe, en dat gaat niet").
NOG EENS EDIT: en stel je maakt voor je klant een website, en een maand later krijg je de opdracht een advertentie voor een streekkrant te maken? Samen op één infopagina? Of een apparte referentie van maken? Alles verschillende projecten samen op één pagina per klant lijkt met wel het makkelijkste.Laatst aangepast door Ewald Vanderveken : 01-04-2006 om 12:49
-
01-04-2006, 14:03 #4
- Berichten
- 59
- Lid sinds
- 19 Jaar
Ik zou je verschillende projecten op 1 pagina zetten, zo ziet de klant direkt wat je allemaal gemaakt hebt zonder op verschillende links te moeten gaan klikken. Maar als je pagina te lang word is het misschien handig om op 1 pagina al je projecten te zetten met korte uitleg erbij en dan een link naar een pagina met uitgebreide info over dat project.
-
06-04-2006, 01:12 #5
- Berichten
- 488
- Lid sinds
- 19 Jaar
Ik ben ook met mijn nieuwe portfolio. Ik heb ervoor gekozen om alles te rangschikken op bekendheid van de klant. En deze grotere klanten ook een uitgebreide beschrijving van het project.
Links heb ik een kolom waar dan de grotere klanten "gefeatured" staan met daarbij de uitleg. In het content gedeelte gewoon een opsomming. Sommige met het logo dat erbij gemaakt is, andere gewoon alleen een omschrijving met link.
Het is ook een beetje waarvoor je wilt gaan, wil je massa's websites ontwikkelen met kleine CMS jes, of wil je juist de grotere opdrachten pakken. Het is uiteraard niet geheel te sturen, maar mensen die een grote opdracht hebben liggen hebben wel behoefte aan een langere omschrijving, zeker als je portfolio omvangrijk is, en hun dus misschien een gelijkwaardige opdracht kunnen tegenkomen.
Daarbij is het ook weer van belang, zijn de grafische hoogstandjes je sterkste punt, het ontwerpen van efficiente interfaces. Of ben je juist een ster in grote coding projecten.
Tenminste, ik ben op die manier te werk gegaan. Heb alles een beetje opgedeeld. De meeste bedrijven zullen wel op elk vlak hun expert hebben, maar bij een eenmanszaak is het misschien slim om deze keuze wel duidelijk te maken.
Als ik iets gemaakt wil hebben doe ik eerst goed research en hoemeer ik op de website kan vinden aan referenties met uitleg, hoe meer kans diegene maakt. Ik ga niet zomaar even ergens heenbellen om eerst uit te vogelen of ze iets misschien wel zouden kunnen ontwikkelen. Wil mijn selectie al n.a.v. het bekijken van de website gemaakt hebben.
Maar dat zal ook voor iedereen weer anders zijn.
-
06-04-2006, 08:19 #6
- Berichten
- 16
- Lid sinds
- 19 Jaar
In de overzichtspagina enkel een thumbnail, link naar de website en opsomming van gedane dingen (layout, logo, CMS, ...). Dit laatste kan eventueel met icoontjes gebeuren, lijkt me wel proper. Verder ook een link (meer informatie) naar een pagina waar je wat dieper ingaat op wat je gedaan hebt.
Per onderdeel kan je dan een opvallende titel gebruiken waarin je heel kort samenvat wat je gedaan hebt, en daaronder de uitleg (hoever je hierin moet gaan zou ik niet weten, maar trop is teveel ;-)). Op deze manier kan er toch snel over de pagina gelezen worden (enkel titels worden gelezen). Wanneer mensen meer willen weten kunnen ze eenvoudig de tekst eronder lezen.
Ik zou wel alles per klant samenzetten.
-
10-04-2006, 07:19 #7
- Berichten
- 138
- Lid sinds
- 19 Jaar
Persoonlijk zou ik het volgende doen;
Je maakt een lijst met klanten, elke klant krijgt zijn eigen pagina.
Als er op een klant in de lijst word gedrukt ga je naar een pagina met een klein afbeeldingtje met een simpele uitleg. Je hoeft ze echt niet iets gaan vertellen over dingen die ze toch niet weten.
Klein voorbeeldje voor uitleg;
Eerst vertel je een beetje over het bedrijf wat ze doen enzo,
dan begin je met wat de bedoeling van de website is,
en dan vertel je hoe je dat oplost.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic