Beste Sders
ik heb even een vraagje, heb al rond zitten kijken op Google en Opta site en hier op Sitedeals.
Voor een nieuw project wil ik weer dat mensen die zich op de webiste hebben aangemeld 1 x per week een nieuwsbrief ontvangen met daarin maximaal 1 banner of stukje reclame.
mijn vraag wat zijn de huidige regels met betrekking tot nieuwsbrieven opt in double opt in.
Op de website van de Opta staat.
""Mensen moet duidelijk een kruisje moeten hebben gezet of ja hebben ingevuld.""
is het dan ook toegestaan dat het kruisje al is aangevinkt op het inschrijfformulier.
wat moet ik precies in de algemene voorwaarden zetten over het ontvangen van de nieuwsbrief?
Hoop dat iemand mij een duidelijk antwoord zou kunnen geven hierop
Met vriendelijjke groet
Justin
- Vraag betreffende opt in
-
17-08-2010, 20:22 #1
- Berichten
- 414
- Lid sinds
- 18 Jaar
Vraag betreffende opt in
-
-
17-08-2010, 20:26 #2
- Berichten
- 465
- Lid sinds
- 18 Jaar
Volgens mij is het gewoon toegestaan als het kruisje is ingevuld. Als deze maar te un-checken valt. Zie het vaak genoeg op grote website's en bij computerprogramma's. Denk aan spam/spyware die je per ongeluk allemaal accepteert als je de snel op volgende klikt bij free-/shareware programma's.
-
17-08-2010, 20:33 #3
- Berichten
- 162
- Lid sinds
- 17 Jaar
Dit is zeker niet toegestaan. De meest gemaakte fout is het alvast aanvinken van de nieuwsbrief.
Dit is zeker geen opt-in. De personen moeten zelf het vinkje hebben aangevinkt.
zie: http://www.nuv.nl/contenttypes/Artik...tikel1856.aspx
-
17-08-2010, 21:00 #4
- Berichten
- 414
- Lid sinds
- 18 Jaar
maar als je als consument aanvinkt voor het inschrijven van een nieuwsbrief, betekend het dan ook dat je reclame met de nieuwsbrief mag meesturen. mits je maar de mogelijkheid bied en laat zien dat de consument kan uitschrijven.
-
17-08-2010, 21:56 #5
- Berichten
- 162
- Lid sinds
- 17 Jaar
klopt. Hierbij is het verplicht om een makkelijke manier tot uitscrijven. Wat dan ook natuurlijk officieel moet zijn.
-
17-08-2010, 22:17 #6
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
De juiste procedure gaat als volgt :
Bezoeker komt op jouw website en wilt zich inschrijven voor de nieuwsbrief
Bezoeker vult formulier met zijn gegevens in en klikt op verzenden.
(het aanvinken is alleen nodig als men zich inschrijft op bv een forum en je wilt de bezoeker gelijk aanmelden voor de nieuwsbrief, dan zal deze dat moeten bevestigen door iets aan te vinken)
Bezoeker krijgt vervolgens automatisch een bevestigingsmail met daarin een link die men moet aanklikken om te bevestigen dat de aanmelding klopt.
Als de bevestiging binnen is mag je mailings verzenden naar de bezoeker, echter alleen maar mailings die gerelateerd zijn aan de aard van de website waar de bezoeker zich heeft aangemeld, natuurlijk ook alleen maar mailings met als afzender de website waarop men zich aangemeld heeft.
De mailing moet voorzien zijn van een afmeldlink en contactgegevens van de verzender.
Als je de juiste software gebruikt kan dit hele proces volledig automatisch gaan.
Natuurlijk mag je in je nieuwsbrieven reclame maken.
Hoe netter dit in elkaar steekt hoe groter de respons is.
Een werkend voorbeeld van bovenstaande kun je vinden op http://www.winweek.nl (rechter kolom)
-
17-08-2010, 22:17 #7
- Berichten
- 41
- Lid sinds
- 16 Jaar
Wel een toevoeging: De consument moet van tevoren al wel weten dat hij/zij aanbiedingen van derden in de nieuwsbrief kan verwachten. Aanmelden voor een nieuwsbrief hoeft niet automatisch te betekenen dat de consument ook reclame wilt ontvangen of verwacht.
Daarbij is het beste om ee dubbel opt-in beleid te voeren: Naast het zelf aanvinken van het ontvangen van de nieuwsbrief (en reclame van derden) ontvangt de inschrijver een activatie link. door hierop te klikken wordt het email adres bevestigd. Het is zeer verstandig om al deze gegevens op te slaan (met welk email adres heeft men zich ingeschreven, datum van inschrijven, datum van bevestigen van de activatielink). Als een consument zich meld dat je ze spamt of nooit toestemming heeft gegeven voor reclame, kun je aantonen dat men zich heeft ingeschreven.
Quote:
Er geldt een opt-in regime: alleen wanneer de potentiële zakelijke (en privé) ontvanger tevoren heeft aangegeven open te staan voor reclame is commercieel e-mailen of faxen toegestaan (opt-in regime)
Edit: Intussen was DJC Franse me voor. een dubbel opt in beleid is niet verplicht maar wel verstandig.
Aanvullend bericht:
Toch nog een opmerking op de post van DJC Franse:
Het aanvinken is altijd (!) verplicht of door het invullen van "JA"
De consument moet namelijk expliciete toestemming geven.
https://www.spamklacht.nl/ik-verzend...che-berichten/Laatst aangepast door RR Ramdihal : 17-08-2010 om 22:26 Reden: Automatisch samengevoegd.
-
17-08-2010, 22:33 #8
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
Het aanvinken is altijd (!) verplicht of door het invullen van "JA"
De consument moet namelijk expliciete toestemming geven.
Zoals ik het interpreteer is het kruisje alleen verplicht als iemand zich aanmeld op een website, bv een forum of chat, en er als extra optie een nieuwsbrief geboden word. Hiervoor dient men dan het kruisje te zetten.
Maar nogmaals, dit is mijn interpretatie van de regels.
Overigens als je de juiste software hebt dan word er bij de bevestiging gelijk een aantal gegevens opgeslagen zoals datum/tijd en ip adres. Dit als bewijsmiddel indien er later klachten komen.
Tip: als je adressen wilt verzamelen, geef dan bv een e-book of whitepaper kado aan iedereen die zich inschrijft voor jouw mailinglist.
-
17-08-2010, 22:56 #9
- Berichten
- 414
- Lid sinds
- 18 Jaar
Bedankt allemaal voor jullie reacties. Hier kan ik zeker wat mee en denk vele andere ook wel.
eindelijk is het duidelijk hoe en wat. Top
-
17-08-2010, 23:17 #10
- Berichten
- 41
- Lid sinds
- 16 Jaar
Ik ga hier toch eens een mailtje aan wagen naar de opta want ik ben van mening (en zo interpreteer ik het ook) dat als je je expliciet aanmeld voor een mailinglist en dit bevestigd dmv dubbel opt-in, het kruisje niet verplicht is.
Zoals ik het interpreteer is het kruisje alleen verplicht als iemand zich aanmeld op een website, bv een forum of chat, en er als extra optie een nieuwsbrief geboden word. Hiervoor dient men dan het kruisje te zetten.
Maar nogmaals, dit is mijn interpretatie van de regels.
Overigens als je de juiste software hebt dan word er bij de bevestiging gelijk een aantal gegevens opgeslagen zoals datum/tijd en ip adres. Dit als bewijsmiddel indien er later klachten komen.
Tip: als je adressen wilt verzamelen, geef dan bv een e-book of whitepaper kado aan iedereen die zich inschrijft voor jouw mailinglist.
Ik ben benieuwd naar de reactie van de OPTA. Laat je die nog even weten ?
Voor zover ik weet is dat kruisje of JA verplicht, want dat is de eerste stap van dubbel opt-in.
wat zou anders je eerste stap zijn ? De 2e stap is de klik op de activatie link.
Als je je aanmeld zonder vinkje/kruisje of JA, dan heb je geen eerste stap en dus ook geen opt-in en dus ook geen dubbel opt-in.
Maar dat is weer mijn interpretatie en ben daarom erg nieuwsgierig naar de reactie van de Opta.
Ik zie bijv dat jij een Captcha gebruikt en wellicht dat de opta dat ziet als expliciete toestemming ?
-
18-08-2010, 08:15 #11
- Berichten
- 162
- Lid sinds
- 17 Jaar
Een kruisje of een JA is niet verplicht. Je email adres invullen is genoeg. Een server log is genoeg voor een dubbele opt-in. Je hebt en bewijs van het email adres. En je hebt bewijs van de server.
Wij maken ook nooit dat vinkje. Het voegt niks extra's toe.
Dit antwoord heb ik verkregen via Mailplus.
-
18-08-2010, 08:26 #12
- Berichten
- 414
- Lid sinds
- 18 Jaar
Een kruisje of JA is niet verplicht.
Maar ik denk als je een algemeen aanmeld formulier hebt waar mensen hun e-mail moeten invullen om de registratie te voltooien, zij niet gelijk voor de nieuwsbrief mogen zijn ingeschreven, dan denk ik dat een vakje aankruisen nodig is
Misschien voor een formulier special voor nieuwsbrief dat het niet nodig is.?
-
18-08-2010, 08:30 #13
- Berichten
- 41
- Lid sinds
- 16 Jaar
Een kruisje of een JA is niet verplicht. Je email adres invullen is genoeg. Een server log is genoeg voor een dubbele opt-in. Je hebt en bewijs van het email adres. En je hebt bewijs van de server.
Wij maken ook nooit dat vinkje. Het voegt niks extra's toe.
Dit antwoord heb ik verkregen via Mailplus.
Ik vraag me af of dat klopt. dit staat er vermeld op de site van spamklacht.nl:
1A. Voorafgaande expliciete toestemming vragen
Voordat u berichten mag versturen, moet de ontvanger u ‘uitdrukkelijk’ en ‘geïnformeerd’ toestemming geven. ‘Uitdrukkelijk’ betekent bijvoorbeeld dat een ontvanger zelf een kruisje op een (web)formulier moet zetten of 'ja' moet invullen. Een bepaling in de algemene voorwaarden is dus niet ‘uitdrukkelijk’.
Een serverlog is prima als bewijs, maar voor zover wij weten niet als opt-in.
Maar het is vanaf het begin van de nieuwe telecomwet al gezegd: het is te onduidelijk en een grijs gebied, waardoor een ieder zijn eigen interpretatie heeft.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic