PS: Moest het bericht 5 tekens verlengen .... :SOrigineel gepost door pakestok
Voorwoord
Heel veel mensen laten een website maken, dit omdat ze dat zelf niet kunnen. Maar letten de website makers wel op SEO ? “Search engine optimization”, dus de website aanpassen aan de zoekmachine ? In dit ebook vind je bruikbare tips om je website meer bekendheid te geven, maar ook tips voor als je nog een website laat maken.
Volg alle tips, van boven naar beneden. Doe je dit niet, dan zul je waarschijnlijk een minder resultaat krijgen, dan wanneer je alle tips volgt.
De grootste zoekmachine van het hele internet is google, daar is dit ebook ook het meest op afgestemd.
In de loop der jaren heb ik, goeie tips gevonden en geprobeerd, de meesten werkten niet, maar de goeie tips heb ik hier geplaatst.
Het belangrijkste is, geef een zoekmachine de tijd, sommige zoekmachines willen je pas accepteren na een paar maanden, of vinden je pas na een paar maanden. Daarom als je nog een oud domeinnaam hebt is het beter om je oude te houden en niet zomaar een nieuwe te nemen. Zoekmachines hechten erg veel aan oude domeinnamen, dus doe hem liever niet weg, doe je dit wel, dan kan het zomaar zijn dat je pas na een paar maanden in google staat.
Hosting
Een goede host is bijna het belangrijkste van alles. Immers als je website offline is mis je weer bezoekers/omzet, maar ook zoekmachines die je website doorzoeken. Zoekmachines kunnen je website uit de zoekmachine halen, als je te lang niet bereikbaar bent.
Maar ook is het belangrijk dat je website niet gehackt kan worden, sinds kort zijn er hackers, die je website naar een andere website sturen met bv. Viagra sites of malware sites. Als je daar dus op gaat besparen, zit er een kans in dat die gemakkelijk te hacken is, als google dit ziet, dat de website vol met malware of met viagra zit, dan word je uit de zoekmachine gehaald.
Dus bespaar niet op een host.
Verder als je opensource software gebruikt zoals phpbb, dan moet je altijd de nieuwste updates installeren om lekken tegen te gaan.
Eigen website
De volgende tips, zijn voor de website maker, of als je al een website hebt. Dan moet je hem aanpassen.
Metatags, een klein onderdeel dat helpt de zoekmachine meer informatie te geven.
De metatags kun je vinden in je bron code van je website, ga naar je index.html bestand druk op rechtermuisknop en klik op “openen met” kies dan met notepad of kladblok of office of openoffice, een tekstprogramma.
Daar zie je dan allemaal tags, zoek naar meta en kijk welke je allemaal hebt, hieronden een klein voorbeeld:
<META NAME="description" CONTENT="">
Achter name staat description, dit betekend beschrijf je website, wat er op staat waar het over gaat etc.
Dus bv. <META NAME="description" CONTENT="Iedere dag nieuws over voetbal, voetbalclubs en spelers.">
Dit is een klein voorbeeld, je kan het natuurlijk veel langer maken, maar als het te lang is, kappen de zoekmachines het af, dus gebruik ongeveer niet meer dan 150 tekens.
Meta element, de keywords ( sleuterwoorden )
(Gescheiden door komma's):
<META NAME="keywords" CONTENT="Voetbal, goal, corner, aftrap, ajax, psv, nac, etc">
Tips over keywords:
Beperk het aantal keywords to ongeveer 20, het heeft weinig zin om er 100 op te schrijven.
Neem keywords slechts een keer op. Herhaling van hetzelfde woord word gezien als misbruik
Neem geen onnodige woorden op in je keywords zoals: groot, bedrijf, email, fax etc.
Getallen mogen ook in de keywords
Het heeft weinig zin om alle mogelijke spelfouten in je keywords op te nemen, maar zoals woorden helicopter of indentificatie, kun je altijd wel in je keywords opnemen, naast de correcte spelling natuurlijk : helikopter, identificatie.
Soms is het handig om ook het meervoud in je keywords op te nemen
Gebruik synoniemen
Meta robot:
<META NAME="robot" CONTENT="index,follow">
Dit betekend dat de robot alle links of hyperlinks op je pagina volgt.
<META NAME="revisit-after" CONTENT="7"> ( De zoekmachine komt na 7 dagen terug. Je moet alleen deze meta tag gebruiken als je er bv. iedere dag nieuwe content. tekst dus op zet
Dit element zorg ervoor dat de zoekmachine oftewel de automatische robot je website na zoveel dagen weer bezoekt. Hier staat hij ingesteld op 7 dagen. (aanbevolen)
Het belangrijkste element is title
<title>Beschrijf je website hier in, gebruik voor iedere pagina een andere tittle. De tittle verschijnt helemaal bovenin, en is een hulpmiddel waar je website over gaat.</title>
<title>tekst</title>
BEDRIEGEN
Bedrieg nooit een zoekmachine
Sommige SEO-”Specialisten” gebruiken technieken die door zoekmachine uiterst verboden zijn!!!
Als je dit wel doet, kan je een permanente ban krijgen, dus dan kom je nooit meer in google
zoals:
“Verborgen tekst” (bv. Witte letters op een witte achtergrond
“Doorway pages” (pagina's vol trefwoorden die alleen zijn bedoeld voor de zoekmachines)
“Cloaking” (zoekmachines krijgen heel andere content te zien dan menselijke bezoekers).
Als er iets is wat een enorme groei doormaakt dan zijn het de social media sites wel. Sites als digg, stumbleupon del.icio.us en de nederlands ekudos groeien als kool. Veel mensen die vergeten hun site te optimaliseren dan wel te promoten via dergelijke kanalen. Je kunt dit al heel eenvoudig doen als je bijvoorbeeld een blog hebt dan zijn er diversen social media plugins om net als op deze site onderaan elke post verschillende icoontjes te krijgen waardoor de gebruiker heel makkelijk een artikel op een dergelijke social website kan doorplaatsen.
Huur dus mensen in om ervoor te zorgen dat je content gelinkt wordt vanaf grote social media sites. Deze links kunnen voor een goede authority wat altijd ten goede zal komen aan je ranking.
Belemmeringen voor een zoekmachine spider
Veel mensen weten niet hoe een zoekmachine spider werkt en hebben dus ook geen idee hoe hun site doorlopen wordt voordat indexering plaats vindt. Om jullie enkele tips mee te geven bij het bouwen van een website, houdt dan rekening met de volgende factoren, zodat de zoekmachine spiders straks geen problemen krijgen om je site te crawlen. ( doorzoeken )
- URL’s met meer dan 2 dynamische parameters.
- Pagina’s welke meer dan 100 unieke links bevatten naar content intern. De kans bestaat dat de spider dan niet alle links volgt.
- Pagina’s welke meer dan 3 clicks verwijderd zijn vanaf de homepage. Spiders komen hier vaak niet terecht, tenzij deze pagina veel externe backlinks heeft.
- Pagina’s welke een sessie of cookie nodig hebben om bekeken te kunnen worden. Spiders kunnen hier vaak niet mee overweg.
- Pagina’s welke alleen via een button, drop down menu of form bereikbaar zijn. Spiders kunnen hier vaak niet mee overweg.
- Pagina’s welke achter een login zitten. Deze zijn onbereikbaar voor de spider.
Dit zijn enkele factoren die cruciaal zijn bij het bouwen van je website. Houdt je hier geen rekening mee, dan kan je achteraf gaan zitten denken waarom je niet geindexeerd wordt, maar dat is dan duidelijk.
1.optimaliseer title en meta description tags
2.gebruik h1 tags voor koppen
3.plaatst non html zoals javascript en css informatie in externe bestanden
4.gebruik correcte, valide html
5.maak gebruik van een sitemap
6.implementeer breadcrumbs
7.vermijd javascript in navigatie
8.maak gebruik van 301 redirects
9.voorkom 404 meldingen en optimaliseer de 404 pagina
10.implementeer een statistieken pakket en analyseer de gegevens
11.linkbuilding, linkbuilding!
ad 1.
Maak voor elke pagina van je site gebruik van unieke title tags en meta descriptions. Hierover is al veel geschreven geschreven; lees bijvoorbeeld een goed artikel over de meta description en een ander artikel over meta tags volgens het AIDA principe.
ad 2.
Het is belangrijk om je webpagina’s goed te structureren, ook semantisch. Gebruik de H1 tag voor het belangrijkste keyword op die pagina. Leest dit overzichtje over H1 tags, met links naar meer artikelen.
ad 3.
Hou je pagina’s zo schoon mogelijk, plaatst dit soort code in een apart bestand. Luister naar de (Engelstalige) podcast waarom je deze bestanden extern moet plaatsen!
ad 4.
Hoewel dit punt wat discutabel is in de SEO wereld, is het onze mening dat het belangrijk is dat de html aan W3C normen voldoet. Een pagina met veel fouten zal minder gewaardeerd worden door zoekmachines, terwijl anderen zeggen dat het er totaal niet toe doet.
ad 5.
Het grote voordeel van het gebruik van een sitemap is dat hiermee de structuur van een website in kaart kán worden gebracht voor een zoekmachine. Waar moet een goede sitemap aan voldoen, en wat is nu precies het voordeel?
ad 6.
Met behulp van goed geďmplementeerde breadcrumbs kan de interne linkstructuur van een site sterk worden verbeterd. Tevens is het voor de bezoeker een handig hulpmiddel om te weten wat zijn locatie is, als hij vanuit een zoekmachine op die pagina beland is.
ad 7.
Zoekmachines maken gebruik van spiders die tot, nu toe, geen javascript links volgen in hun database. Vermijd daarom dit soort links. Er zijn wel andere manieren om gebruik te maken van dynamische javascript menu’s.
ad 8.
De enig juiste manier om pagina’s te redirecten! Zie voor uitleg en de juiste technieken het artikel over 301 redirects elders op onze site.
ad 9.
Veelal een ondergeschoven kindje op SEO gebied. Lees het uitgebreide artikel over het voorkomen van 404’s en het optimaliseren van je 404 pagina.
ad 10.
Meten is weten. Op de meeste sites is er al wel een of ander statistieken pakket geďmplementeerd. Wat meestal verzuimd wordt is een goede analyse te maken van de gegevens en de pagina’s hierop aan te passen. Maak hier tijd/budget voor beschikbaar. Voor het meten van het succes van je weblog is op Marketingfacts een goed artikel te lezen.
ad 11.
Lest best: alhoewel in eerste instantie niet technisch wil ik toch deze aan de lijst toevoegen omdat het belang ervan zo evident is: het aantal links (en de kwaliteit ervan!) dat naar je site verwijst. Hoewel er wel technisch dingen mogelijk zijn om dit te bevorderen, zoals het hebben van goede URL’s zodat er goed gedeeplinkt kan worden naar je site. Lees meer over linkbuilding en linkbait wat je niet moet doen bij linkbuilding en wat wel. En het goede overzicht van artikelen over linkbait is erg handig.
SEO copywriting is het schrijven van webteksten met als doel om hoger in de resultaten van de zoekmachines terecht te komen. Nu kun je natuurlijk een tekst helemaal volgooien met de keywords waarop je wil ranken, maar dit zal voor slimme zoekmachines als Google eerder averechts werken. Het is dus de kunst om deze keywords gematigd, in verschillende variaties en vooral leesbaar in de tekst te verwerken. Uiteraard moet de eerste insteek blijven dat je de tekst voor de bezoekers schrijft en niet puur voor de optimalisatie in de zoekmachines. Al met al een vak apart dus en niet gek dat steeds meer copywriters ook SEO-copy diensten aanbieden of zich zelfs helemaal specialiseren als SEO-copywriter.
---------------------------------------------------------
VOORBEELD VAN METATAGS
Site Omschrijving (Description):
<META NAME="description" CONTENT="">
Site Sleutelwoorden (Keywords): (Gescheiden door komma's):
<META NAME="keywords" CONTENT="">
<META NAME="robot" CONTENT="index,follow">
Copyright regel:
<META NAME="copyright" CONTENT="Copyright © 2008 Uw Naam. Alle Rechten Voorbehouden.">
<META NAME="author" CONTENT="">
<META NAME="revisit-after" CONTENT="">
Laatste tip:
Als de bezoeker na 10 sec niet vind wat die zoekt gaat die naar een andere website
MEta generator gebruikt van www.mijnhomepage.nl voor de meta tags
DE handleiding heb ik zelf geschreven alleen het was voor een ebook bedoelt, er kunnen kleine foutjes etc. in zitten omdat het voor een ebook was.
- Kleine SEO handleiding
-
24-10-2008, 13:34 #1
- Berichten
- 808
- Lid sinds
- 16 Jaar
Kleine SEO handleiding
Origineel gepost door pakestok
Laatst aangepast door Wilco E. : 25-10-2008 om 21:08
-
-
25-10-2008, 00:12 #2
- Berichten
- 512
- Lid sinds
- 18 Jaar
Nice :) Goed opgezet en duidelijk verhaal. Het stuk over hosting staat er 2 keer in ;-)
-
25-10-2008, 00:34 #3
- Berichten
- 1.917
- Lid sinds
- 18 Jaar
-
25-10-2008, 14:59 #4
- Berichten
- 1.483
- Lid sinds
- 16 Jaar
Als dit niet door jezelf is geschreven hoor je hier een copyright onder te zetten.
Daarlangs:
<META NAME="revisit-after" CONTENT="7">
Met die meta tag geef je aan wanneer je een zoek robot terug wilt zien komen. Heb je dan geen nieuw/ander content dan komt die zoekrobot voor niets dus zou hij die tag in het vervolg negeren op je website.
Zoals je zelf al aangeeft is alles gebaseerd op "Google". Daar wil ik dan nog aan toevoegen dat Google niets met die tag "Revisit-after" doet.
-
25-10-2008, 21:04 #5
- Berichten
- 808
- Lid sinds
- 16 Jaar
Ik wist dat er reacties over SEO gingen komen.:)
Ten eerste ik heb helemaal niks gekopieert van de handleiding wel wat ideeen op gedaan van andere sites.
Alleen dan meta gedoe wel gekopieert van www.mijnhomepage.nl met de meta generator.
Aanvullend bericht:
PS: Bedankt hosting 1 keer weggehaaldLaatst aangepast door Wilco E. : 25-10-2008 om 21:05 Reden: Automatisch samengevoegd.
-
26-10-2008, 18:18 #6
- Berichten
- 202
- Lid sinds
- 17 Jaar
<META NAME="keywords"
dit wordt al een tijd niet meer door de grote zoekmachines ondersteund. google, yahoo onderandere. M.a.w. die meta tag is niet meer functioneel
-
26-10-2008, 19:51 #7
- Berichten
- 808
- Lid sinds
- 16 Jaar
het belanrijkste is natuurlijk de content van de sites. H1 tags etc.
-
27-10-2008, 08:13 #8
- Berichten
- 1.013
- Lid sinds
- 18 Jaar
Ten eerste ik heb helemaal niks gekopieert van de handleiding wel wat ideeen op gedaan van andere sites.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic