Het valt mij de laatste tijd op dat er veel mensen zijn die de overweging nemen een SEO klus te laten volbrengen aan zijn/haar website zonder dat ze hier enige verstand van hebben. Dit artikel schrijf ik dus met reden om niet geinformeerde mensen op de hoogte te brengen van wat SEO nu daadwerkelijk is.
Daarlangs vertel ik in dit artikel over de kennis die ik zelf heb opgedaan tijdens het onderzoeken naar SEO (Wellicht interessant voor mensen die hiermee bezig zijn).
Wat betekent SEO?
Ik huiver er niet echt op om dit hier nog eens uit te leggen maar SEO staat natuurlijk voor 'Search Engine Optimization' wat letterlijk vertaald 'Zoek Machine Optimalisatie' ofterwijl ZMO betekent (duh) ;)
Waarom is SEO belangrijk voor je website?
We weten inmiddels wel dat SEO belangrijk is, maar waarom? Erg onduidelijk! Vast en zeker denkt minstens 80% hierbij aan meer bezoekers en/of meer inkomsten en dat is complete bullshit, en toch weer niet....
SEO is voornamelijk de juiste vindbaarheid via een zoek-machine.
(Voorbeeld) Je hebt een kapsalon dat heet ' Laura's kapsalon ' je wilt dat je website gevonden wordt wanneer je zoekt op: ' Kapsalon ' ' Haar ' ' Schaar ' ' Bijtel ;) '. Je gaat naar SD vervolgens plaatst je een onderwerp in het forum met als onderwerp 'SEO optimalisator gezocht' en beschrijft je wil.
Nu is dat voor een SEO optimalisator een grote uitdaging om dit voor elkaar te krijgen, laten we ons eens indenken dat het zou gaan lukken? Pagina 1 onder die zoek woorden via Google zou wel geweldig zijn!!
Dus niet...
In mijn ogen verstoor je dan de SEO van alle andere websites. Iemand die vanuit Eindhoven zoekt naar ' Kapsalon ' ziet het zovizo niet zo zitten om zijn haar te laten doen in jouw kapsalon in A'dam. Verlaat vervolgens de website met een goed gevulde cache wat jou dataverkeer heeft gekost en jij bent dan ook nog eens tevreden als je via je Google Analytics bezoekers ziet... Vervelend zielig zeg.
Het gaat uiteindelijk om de juiste informatie. Geloof me wie zoekt er nu onder ' kapsalon '? Ik denk dat je meer treffers hebt onder ' Kapsalon Eindhoven ', niet alleen treffers maar ook MINDER bezoekers. Uiteindelijk klinkt het negatief maar het is positief omdat de bezoekers die je ontvangt ook op zoek zijn in de richting waarin jij scoort. Deze bezoekers hebben op dat moment een hogere waarde natuurlijk.
Een SEO optimalisatie is dus niet meer dan ervoor zorgen dat je website zo structueel in elkaar zit dat je onder de ' juiste termen ' gevonden gaat worden. Als ik als klant van die kapsalon thuis de openingtijden wil weten dan zoek ik onder ' Kapsalon Eindhoven ' of ' Kapsalon WASH Eindhoven ' en wil je daar graag onder vinden. Het zou pas slecht zijn als je op positie 1 staat onder ' kapsalon ' terwijl je onder Kapsalon Eindhoven op geen een positie zou staan.
Conclusie is dus dat een SEO optimalisatie ervoor zorgt dat ik op de juiste zoek termen zo hoog mogelijk wordt weergeven weergeven en daarlangs zoveel mogelijk ' doeltreffende bezoekers ' aantrek.
Maar waarom wil ik nou zo goed mogelijk gevonden worden?
Klantvriendelijkheid, bezoekers, inkomsten of tja ... Een eigen reden?? Er zijn zoveel redenen om goed gevonden te worden maar de belangrijkste reden is dat tegenwoordig steeds minder gebruik wordt gemaakt van een URL het is Google -> Bakerij pietje en uiteindelijk wordt ik gevonden. Ik doe het persoonlijk nog anders, mijn adresbalk van mijn browser is gekoppeld aan Google ik schrijf in mijn adresbalk FCKeditor en ik kom direct op de site van de FCKeditor zonder dat ik een extensie gebruik. Ik wordt via Google naar de juiste website verwezen, en dat is de beste reden die ik je hiervoor kan geven.
Het proces...
Als iemand mij vragen stelt over SEO dan stel ik altijd de vraag: "Welke zoek machine gebruik je zelf?" Als antwoord krijg ik natuurlijk Google. Waar ik dan weer een minder antwoord op krijg is de vraag: "Waarom gebruik je Google?". Niet iedereen geeft hier een duidelijk antwoord op maar goed ik ben de beroerste niet (:P)... "Je gebruikt Google omdat je vind wat je zoekt?" Oh ja dat is het... We gaan weer verder.
We zijn bij een punt, we gebruiken Google dus om snel iets te vinden... Maar wat gaat er vooraf? Dat noem ik het Google proces het IF ELSE statement van Google wat bepaald welke zoek-resultaten bovenaan moeten komen bij een zoek opdracht.
Het is dus de bedoeling dat je de juiste weg neemt door dit proces en daar kan je maar een ding aan doen en dat is luisteren naar wat Google van je vraagt. Lees de web-richtlijnen van Google, wellicht belangrijk! Voldoe je deze dan krijg je natuurlijk onzichtbaar extra punten voor je website, wordt je uiteindelijk gevonden en laat de persoon (client) die op je website is duidelijk zien aan Google dat hij heeft gevonden wat hij zocht dan krijg je hier ook extra punten voor. Zo zijn er duizenden reden waarop een website gecontroleerd wordt en geloof me.. Niet een website verteld de waarheid hoor, het zijn slechts eigen onderzoeken en informatie die bepalen wat wel en niet goed is voor je website. Als je het mij vraag gewoon dan zeg ik je dat je logische moet nadenken en moet opvolgen wat Google van je vraagt. Zorg ervoor dat Google jouw en je website leuk vind door zogenaamd te luisteren naar wat Google voordraagt aan regels wat je wel en niet mag doen. Als in de regels wordt gevraagd HTTP Headers te gebruiken om zo aan Google door te geven wanneer een pagina voor het laatst is aangepast dan zul je het wellicht begrijpen dat wanneer 99,90% van de websites het niet gebruiken en wanneer jij als 0,10% het wel gaat gebruiken flink wat plus punten krijgt omdat je zogenaamd wel luistert naar wat Google vraagt. Vraagt Goolge een robots.txt bestand om zo toegang te krijgen tot je website dan geef je Google dit.
Zie het als je baas, je baas wilt dat je iets doet. Doe je dit goed dan kun je plus punten verwachten, doe je het niet goed dan krijg je min punten.
Mijn conclusie
SEO is dus een verzamelwoord voor meerdere dingen waaronder:
- Juiste zoek woorden (Op de juiste manier gevonden worden).
- Constructueel goed in elkaar zitten zodat Google je dus plus punten geeft.
- Gebruik maken van SEO GOOGLE tools.
Wie weet krijg je wel extra punten omdat je Google Analytics gebruikt of je eigen aangemeld hebt bij de webmasters tools van Google. Niemad kan het zeggen maar het mag duidelijk zijn, Google is hier de baas dus gedraag je!
SEO experts moeten ook anders gaan denken, denk op deze manier ga niet voor het aantal bezoekers maar het aantal doeltreffende bezoekers en dat is nog niet eens zo simpel. Een SEO klus duurt daarom lang, heel lang want je moet een website zogenaamd monitoren c.q. sturen om deze goed te krijgen.
Een SEO expert mag ook wel eens minder blij zijn als hij bijvoorbeeld op nmr 1 onder ' Kapsalon ' gevonden wordt.
Vragen en/of opmerkingen ik ben benieuwd, schrijf ze maar hier!
Arek van Schayk
- Begrijp het proces (SEO)
-
16-05-2009, 18:20 #1
- Berichten
- 1.483
- Lid sinds
- 16 Jaar
Begrijp het proces (SEO)
Laatst aangepast door Arek van Schaijk : 16-05-2009 om 19:48
-
-
16-05-2009, 18:39 #2
- Berichten
- 808
- Lid sinds
- 16 Jaar
Mooi artikel
-
16-05-2009, 18:42 #3
- Berichten
- 587
- Lid sinds
- 18 Jaar
Mooi artikel, maar wel frappant dat je SEO verkeerd schrijft. Het is optimization en niet optimalization.
-
16-05-2009, 18:52 #4
- Berichten
- 1.152
- Lid sinds
- 16 Jaar
Handig artikeltje
-
16-05-2009, 19:15 #5
- Berichten
- 1.483
- Lid sinds
- 16 Jaar
Origineel gepost door Jeroen Marechal
Mooi artikel, maar wel frappant dat je SEO verkeerd schrijft. Het is optimization en niet optimalization.
-
16-05-2009, 19:16 #6
- Berichten
- 249
- Lid sinds
- 16 Jaar
Mooi en duidelijk artikeltje.
Ik hoop dat je er nog meer gaat schrijven!
-
16-05-2009, 19:23 #7
- Berichten
- 991
- Lid sinds
- 16 Jaar
ik heb effe een vraag, antwoord graag via pb
is het legaal als je dit hebt:
tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst
copyright | alle rechten voorbehouden | etc.
zoekwoord, webhosting, etc. zoekwoord, webhosting, etc. zoekwoord, webhosting, etc. zoekwoord, webhosting, etc.
-
16-05-2009, 19:27 #8
- Berichten
- 1.483
- Lid sinds
- 16 Jaar
Origineel gepost door Tom Heek
ik heb effe een vraag, antwoord graag via pb
is het legaal als je dit hebt:
tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst tekst
copyright | alle rechten voorbehouden | etc.
zoekwoord, webhosting, etc. zoekwoord, webhosting, etc. zoekwoord, webhosting, etc. zoekwoord, webhosting, etc.
-
16-05-2009, 19:27 #9
- Berichten
- 991
- Lid sinds
- 16 Jaar
dus als het ware gewoon alle metag woorden los zonder enige betekenis onder je content hebt staan
-
16-05-2009, 19:27 #10
- Berichten
- 231
- Lid sinds
- 17 Jaar
Op zich wel leuk artikeltje, al is het meer "Begrijp het proces van een SEO specialist" ;)
-
16-05-2009, 19:29 #11
- Berichten
- 1.483
- Lid sinds
- 16 Jaar
Origineel gepost door Jacob Ras
Op zich wel leuk artikeltje, al is het meer "Begrijp het proces van een SEO specialist" ;)
-
16-05-2009, 19:29 #12
- Berichten
- 249
- Lid sinds
- 16 Jaar
@Tom Heek
Dat moet je doen als je een penalty wilt, en dat wil je niet!:)
-
16-05-2009, 19:35 #13
- Berichten
- 1.483
- Lid sinds
- 16 Jaar
Origineel gepost door Jacob Ras
Op zich wel leuk artikeltje, al is het meer "Begrijp het proces van een SEO specialist" ;)
-
16-05-2009, 19:57 #14
- Berichten
- 144
- Lid sinds
- 16 Jaar
Ben het helemaal met je eens dat het vooral gaat om de kwaliteit (d.w.z. effectiviteit) van het bezoekersverkeer en niet om de kwantiteit. Het bezoekersaantal op zich is immers niet het doel, maar de conversie van je website... D.w.z. het product of de dienst die men afneemt.
Maar toch een paar kanttekeningen...
Als ik als klant van die kapsalon thuis de openingtijden wil weten dan zoek ik onder ' Kapsalon Eindhoven ' of ' Kapsalon WASH Eindhoven ' en wil je daar graag onder vinden. Het zou pas slecht zijn als je op positie 1 staat onder ' kapsalon ' terwijl je onder Kapsalon Eindhoven op geen een positie zou staan.
Andere check: bij zoeken naar 'bouwbedrijf' vind je 'bouwbedrijf Hiemstra' op nr. 1. Als je dan zoekt naar 'bouwbedrijf friesland' (want daar is 't bedrijf gevestigd), dan vind je 'bouwbedrijf Hiemstra' op nr 4. Iets naar beneden, maar toch nog steeds vindbaar... En als doe eens hetzelfde met 'autogarage' en 'autogarage urk' of 'sportcentrum' en 'sportcentrum leek'...
Kortom, de lokale bedrijven die puur op het 'main' keyword worden gevonden, worden over het algemeen (niet altijd! maar wel vaak) ook op 'keyword + lokatie' gevonden. Je hoeft dan ook niet 'bang' te zijn dat als je voornamelijk op 'kapsalon' optimaliseert, je niet meer op 'kapsalon eindhoven' wordt gevonden - als 'eindhoven' dan ook maar een paar keer in de content staat. Dat je daarmee mogelijk de SEO van andere bedrijven in de weg zit, daar zal 'mijn klant' de kapsalon-eigenaar niet zo mee zitten, denk ik ;-)
Alleen het feit bestaat nu eenmaal dat het alleen op het 'main' keyword vaak gewoon onmogelijk is om bovenaan te komen. En bij kapsalon etc. hoeft dat ook niet, want die bedrijven zijn vaak aan lokatie gebonden (en inderdaad zal iemand uit Eindhoven geen Amsterdamse kapsalon bezoeken), dus kun je mooi gebruik maken van de lokatie.
MAAR: als je bijvoorbeeld een vacaturesite opzet, of een online boekhandel, dan is het in het laatste geval toch wel mooi als je op 'boeken' wordt gevonden, en niet op 'boeken rotterdam' (als je daar gevestigd bent, dat doet er niet toe in de online branche). Alleen, nogmaals, dat is vrijwel onmogelijk. Dus wijk je uit naar trefwoorden met minder concurrentie - en dat dien je dan ook je klant uit te leggen natuurlijk...
Het gaat uiteindelijk om de juiste informatie. Geloof me wie zoekt er nu onder ' kapsalon '? Ik denk dat je meer treffers hebt onder ' Kapsalon Eindhoven ', niet alleen treffers maar ook MINDER bezoekers.
Je artikel is zeker mooi en raakt de juiste kern, maar hier en daar schort 't wat aan de consistentie ;-) (no offense, ben het grotendeels met je eens)
-
16-05-2009, 20:08 #15
- Berichten
- 1.483
- Lid sinds
- 16 Jaar
Ik begrijp je kritiek ook volledig, en ik snap waar je op neer wilt doelen maar het gaat mij voornamelijk om de juiste kern te raken. Je laat hierbij weten dat ik dit ook doe dus heb ik voor mijn gevoel bereikt wat ik bereiken moest tijdens het lossen van deze ei.
Natuurlijk is het zo dat er vaker gezocht wordt op 'kapsalon', maar de bezoekers die je vinden zijn slechts 3% doeltreffend terwijl de zoekopdracht naar 'Kapsalon Amsterdam' wel 100% doeltreffend kan zijn.
Natuurlijk is het totaal plaatje uit mijn topic maar een voorbeeld. Bij een andere website gaat het voornamelijk om alleen Nederlandse bezoekers of juist alleen Engelse. Elke website heeft een doel en dat doel moet op de juiste manier volbracht worden.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic