Beste,
Ik lees steeds berichten over pagina autoriteit en hoe hoog deze is. Maar wat is dat precies? Hoe kan ik zien hoe belangrijk of goed mijn pagina is voor google?
Groeten.
- Pagina autoriteit?
-
24-06-2013, 15:48 #1
- Berichten
- 374
- Lid sinds
- 15 Jaar
Pagina autoriteit?
-
-
24-06-2013, 15:52 #2
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Pagina autoriteit?
Neem dergelijke berichten maar met een korrel zout, Google omschrijft de 'autoriteit' nergens exact. Meestal is het niet meer dan verkooptaal. Als je de zoekfunctie gebruikt kom je nog een draadje over het zelfde onderwerp.
-
24-06-2013, 18:53 #3
- Berichten
- 153
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Pagina autoriteit?
Ik val bijna van mijn stoel achter over van het lachen. "Verkooptaal". Sorry maar wat een geblunder.
Autoriteit is bijna het belangrijkste meet middel wat er is. Meestal wordt met pagina autoriteit, PA bedoeld van seomoz. Dit kan je meten met http://www.opensiteexplorer.org
Overigens zijn er ook andere tools zoals ahrefs die iets vergelijkbaars doen.
Autoriteit maar ook Trustrank/Mozrank/Moztrust zijn simpelweg een verzameling van van allemaal verschillende factoren. Zie bijvoorbeeld:
http://www.seomastering.com/trust-rank-checker.php met nota bene een interview van Matt uit 2007!?!
Autoriteit is veel beter meet middel als pagerank. Omdat pagerank zeer gemakkelijk te beïnvloeden is, hoewel dit bijna niks over de serps zegt en autorieit veel lastiger is te beïnvloeden. Bovendien zegt pagerank alleen iets over het verleden en zo zijn er nog wel 100 redenen waarom PA en DA veel interessanter meet middel is.
Maar het is ook niet zwart/wit een site met hoge PA kan alsnog een waardeloze link hebben van jou, maar een site met een hoge PR ook. Je moet je echt veel inlezen in al deze dingen voordat het een beetje te begrijpen is.
Zie ook:
http://moz.com/ugc/google-pagerank-v...-better-metric (al uit 2010!)
-
24-06-2013, 19:54 #4
- Berichten
- 637
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Pagina autoriteit?
Je noemt hier tweemaal MOZ als voorbeeld, dat lijkt mij toch redelijk commerciëel en dus verkooptaal?
Er zijn diverse tools beschikbaar die op basis van hun eigen algoritmes en data metrics hebben ontwikkeld die een bepaalde autoriteitsschaal toebedelen aan specifieke websites op zowel pagina als domeinautoriteit. Deze data is dus ook maar een schatting en dus enkel te gebruiken om bepaalde verhoudingen te zien tussen websites en specifieke pagina's. Daarnaast is elke tool uniek gezien de unieke dataset. Dat betekend dat je de pagina autoriteit van tool X niet kunt vergelijken met die van tool Y.
Persoonlijk vind ik de autoriteisschalen van MOZ erg slecht en teveel leunend op het aantal inkomende domeinen / links. De TrustFlow schaal van MajesticSEO is daarin een stuk beter en is wat mij betreft beter uitgelijnd ten opzicht van Google's resultaten. Dit is natuurlijk ook weer afhankelijk van de markt aangezien elke tool slechts een gelimiteerde dataset heeft.
-
24-06-2013, 20:33 #5
- Berichten
- 153
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Pagina autoriteit?
Lijkt een beetje op oneens om het oneens zijn om op het woord "verkooptaal" in te gaan. Ik geef ook duidelijk andere voorbeelden. Je komt nu zelf met een ander voorbeeld van Majestic. Ofwel een vergelijkbare tool.
Bovendien vroeg TS om PA, zoals ik al aangaf wordt daar "meestal" page authority van moz mee bedoeld. Ofwel wat je gewoon kan zien met OSE.
Tuurlijk zijn er vergelijkbare tools zoals ik ook al aangaf die zelfs wellicht beter zijn om mee te analyseren. Maar dat was volgens mij niet de vraag.
Ik was alleen duidelijk oneens met de stelling dat het niet belangrijk is. Want het zegt wel degelijk iets, of zullen wel domeinen ruilen, krijg jij van mij domeinen met PA0 en geef jij mij domeinen met PA80. Want, het is slechts "commerciëel" en "verkooptaal" toch?
-
24-06-2013, 21:02 #6
- Berichten
- 374
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Pagina autoriteit?
Bedankt voor de reacties,
Heb de links bekeken en OSE getest. Daar krijg ik een Domain Autorithy van 39 en Page Autorithy van 49. Wat houdt dit precies in? Is dit goed of slecht? Want ik kan totaal 100 punten krijgen. Dus het lijkt me niet geweldig. Hoe krijg ik dit hoger?
-
24-06-2013, 22:08 #7
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Pagina autoriteit?
Jullie halen ook nu weer de 'authoriteit' van Google en MOZ door elkaar....
Het feit dat ik het woord 'verkooptaal' gebruik is omdat Google het woord zelf alleen gebruikt in voorbeelden, en verder zegt dat de mogelijke autoriteit alleen in de ranking wordt uitgedrukt. Eigenlijk moet je het zo zien: een website kan een autoriteit zijn, maar het niet hebben. Je bent toonaangevend of niet, toch? De website van de orde van advocaten en Rechspraak.nl zijn bijvoorbeeld een autoriteit op juridisch gebied, het FD op financieel gebied, enzovoorts.
Maar er is door Google verder nooit iets bedacht om daar een waardering aan te hangen die ergens in wordt uitgedrukt, met een bepaalde score of zo. Die autoriteit wordt, zoals ik net zei, echt alleen beloond met een goede ranking maar het wordt verder echt nergens in uitgedrukt. Ook niet in Pagerank, want dat betreft immers alleen de sterkte van de backlinks.
Het woord 'pagina autoriteit' slaat in het geval van Google wat mij betreft dus nergens op. Sommige SEO sites en bijvoorbeeld Alexa hebben wel een soort autoriteit bedacht, en daar moet je het dus niet mee verwarren.
Als je dus een mailtje of wat dan ook krijgt van 'wij bieden je links van pagina's met een hoge autoriteit', dan wordt er in de meeste gevallen eigenlijk iets anders mee wordt bedoeld. Het woord wordt helaas te pas en te onpas gebruikt, zeg gewoon dat het een goed rankende pagina is. Vermeld de ranking bij bepaalde termen en noem de pagerank. Dat zegt veel meer. Want nu zie je dat het woord door mensen die er niet het fijne van weten, al gauw door een tastbaar iets worden aangezien. En heb ik het idee dat dat soms ook de bedoeling is, vandaar mijn 'verkooppraat'...
En sites die een èchte autoriteit zijn volgens Google, die vind je hier op SD denk ik niet zo gauw... Sites die echt een autoriteit zijn, die lopen namelijk helemaal niet met hun autoriteit te pronken, die spreekt namelijk al voor zich, daar ben je immers autoriteit voor. Als die sites om links vragen of linkruil aanbieden dan gaan ze daar heel nuchter en professioneel mee om. En meestal hoeven ze er helemaal niet om te vragen, die krijgen de linkjes vanzelf, geheel volgens de filosofie van Google.....
-
24-06-2013, 22:11 #8
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Pagina autoriteit?
@Granis de Vries: Vergeet al die tooltjes als 'Domain Autorithy' en 'Page Autorithy', kijk bij het zoeken naar backlinks gewoon naar die sites die het beste scoren op de voor jou belangrijke zoektermen.
En zorg dat je site zo goed is dat er ook spontaan naar je site wordt gelinkt. Want dàt is dus hetgeen wat Google wil...
-
24-06-2013, 22:46 #9
- Berichten
- 153
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Pagina autoriteit?
Jullie halen ook nu weer de 'authoriteit' van Google en MOZ door elkaar....
zeg gewoon dat het een goed rankende pagina is. Vermeld de ranking bij bepaalde termen en noem de pagerank. Dat zegt veel meer. Want nu zie je dat het woord door mensen die er niet het fijne van weten, al gauw door een tastbaar iets worden aangezien. En heb ik het idee dat dat soms ook de bedoeling is, vandaar mijn 'verkooppraat'...
Je haalt nu het algemene woord autoriteit erbij, waardoor het volgens mij alleen maar complexer wordt. Ofwel wat mensen in het dagelijks leven gebruiken. Hoewel natuurlijk goed bedoeld, heeft dit niks met PA te maken, want bovendien kan autoriteit hoe jij het beschrijft als iets subjectiefs worden gezien.
Daar in tegen is PA wel een meet methode, die gewoon ontzettend handig is om in 1 sec te zien of je met rommel te maken hebt of niet. Daarom wordt die ook zoveel gebruikt. Overigens kan je inderdaad ook gewoon ahrefs of majestic enz enz gebruiken voor iets vergelijkbaars.
Voor mensen die zich verder niet willen verdiepen kunnen zo op die manier, gelijk een cijfer onder hun ogen krijgen, want ontzettend handig kan zijn. Al is dit natuurlijk altijd maar een deel van het verhaal.
Waar ik het wel met je eens ben is dat het woord vaak onterecht gebruikt, of soms anders bedoeld wordt, waardoor, net zoals nu het verwarrend wordt.
En zie je vaak mensen zeggen... site met "hoge autoriteit" of site met "hoge pagerank" terwijl die vaak juist het tegenovergestelde is waardoor mensen vaak op het verkeerde been worden gezet.
-
24-06-2013, 23:04 #10
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Pagina autoriteit?
Welke meetmethode bepaalt de zogenaamde PA? Die PA bestaat volgens mij helemaal niet bij Google he, dat is o.a. iets wat o.a. SEOMOZ in het leven heeft geroepen, zonder dat Google er iets concreets over zegt....
Die PA is volgens mij eerder een mythe die veel SEO-bloggers in leven houden om ergens over te schrijven, om hun eigen imago op te krikken en om ergens maar een naam aan te hangen. Lekker ingewikkeld doen, terwijl de filosofie van Google juist zo vreselijk simpel is...
Ik haal daarom de 'echte authoriteit' er bij omdat de topicstarter vraagt of die zogenaamde PA van belang is voor de ranking in Google. Op een andere manier dus wel.... de echte authoriteit van een site heeft wel degelijk invloed op de ranking. Die sites krijgen namelijk zomaar linkjes, zonder backlink terug. De ultieme manier van whitehat SEO....
-
25-06-2013, 08:08 #11
- Berichten
- 1.215
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Pagina autoriteit?
Eigenlijk kan ik veel mensen hier allemaal een beetje gelijk en ongelijk geven.
Vaak wordt er verteld, neem een link bij mij, mijn website heeft veel autoriteit. Dit is vaak pure verkooptaal, omdat veel website eigenaren zich zelf veel meer autoriteit toe delen dan ze daadwerkelijk hebben.
Wat je je af moet vragen is, voor wat ga ik de andere website gebruiken.
1. Mijn PR verhogen - dan is eigenlijk alleen zijn PR van belang, en of hij DF heeft en hoeveel andere links er op staan.
2. Mijn traffic verhogen van af zijn website - Sluit jouw website aan bij zijn website, waar staat de link en heeft hij traffic (Check Alexa).
3. Mijn positie in Google verhogen - Kijk of je een exclusief artikel kan krijgen die precies aansluit bij jouw en zijn website.
4. Mijn PA (Van welk systeem dan ook) verhogen - Check zijn PA bij de diverse PA websites.
Persoonlijk interesseert mij alleen nummer 2, als het om link building gaat, de rest vind ik minder interessant.
Wat ik een heel goed punt vind, is zelf PA creëren door een klasse website te maken, als je dat doet, hoef je je totaal nergens mee bezig te houden en komen de inkomende links vanzelf binnen vliegen. Maar tot dat moment, denk aan wat je wil bereiken en ja de meeste verkopers gebruiken PA als pure bla bla, maar ze stellen weinig voor.
-
25-06-2013, 08:55 #12
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Pagina autoriteit?
Wat ik een heel goed punt vind, is zelf PA creëren door een klasse website te maken, als je dat doet, hoef je je totaal nergens mee bezig te houden en komen de inkomende links vanzelf binnen vliegen. Maar tot dat moment, denk aan wat je wil bereiken en ja de meeste verkopers gebruiken PA als pure bla bla, maar ze stellen weinig voor.
De eerste zin, over 'de klasse website', sluit helemaal aan bij de filosofie van Google en is dè manier om blijvend traffic te genereren. Je moet wel een goed concept en een lange adem hebben.
De tweede zin, over 'tot dat moment', is dus het zwaktebod waar de PA inderdaad gebruikt wordt. Want uiteindelijk zijn we allemaal gediend bij een linkje (liefst met een mooie anchortekst en in relevante content) van die mooie 'klasse website'.
Dus eigenlijk moeten we allemaal 'klasse websites' maken, en daarop lekker schrijven over andere klasse websites. Eigenlijk heel simpel, toch? Dat is wat veel SEO-blogs eigenlijk ook doen. Jammer genoeg verzinnen die ook allerlei zaken om zichzelf allerlei wijsheid toe te dichten, zoals een 'page authority'...
-
25-06-2013, 09:44 #13
- Berichten
- 153
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Pagina autoriteit?
Welke meetmethode bepaalt de zogenaamde PA? Die PA bestaat volgens mij helemaal niet bij Google he, dat is o.a. iets wat o.a. SEOMOZ in het leven heeft geroepen, zonder dat Google er iets concreets over zegt....
Die PA is volgens mij eerder een mythe die veel SEO-bloggers in leven houden om ergens over te schrijven, om hun eigen imago op te krikken en om ergens maar een naam aan te hangen. Lekker ingewikkeld doen, terwijl de filosofie van Google juist zo vreselijk simpel is...
Ik haal daarom de 'echte authoriteit' er bij omdat de topicstarter vraagt of die zogenaamde PA van belang is voor de ranking in Google. Op een andere manier dus wel.... de echte authoriteit van een site heeft wel degelijk invloed op de ranking. Die sites krijgen namelijk zomaar linkjes, zonder backlink terug. De ultieme manier van whitehat SEO....
Buiten dat bestaat helemaal niks op papier bij Google omdat ze alles zo minst mogelijk transparant maken om zo beïnvloeding tegen te gaan.
"Die sites krijgen namelijk zomaar linkjes"
Ik weet niet in welke wereld jij leeft maar elk fatsoenlijk e-commerce onderneming doet direct/indirect aan linkbuilding. Ik kan je uit eigen hand zeggen dat zelfs A-merken uit Nederland zich hier mee bezig houden. (en met succes) Laten we het maar niet hebben over landen zoals US. Het is een feit dat het zelfs een beroep is geworden.
"PA is volgens mij eerder een mythe die veel SEO-bloggers in leven houden om ergens over te schrijven"
Hoe meer je schrijft, hoe meer rare dingen je zegt. Waar slaat nou op dat het een mythe is, het is gewoon een een feitelijke meet methode van inkomende links van een bedrijf. Daar is helemaal niks verzonnen aan. En nogmaals het is een feit dat Google's algortime gebaseerd is op inkomende links. PA is een analyse hier van, simpelweg ontzettend handig.
Maar goed, om een eindeloze discussie te voorkomen, ga ik er verder niet meer op in, ook aangezien ik gewoon iemand probeerde te helpen en hier liever mijn berichten aan besteed.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic