Voor een schoolopdracht heb ik een ERD diagram ( een begin ) gemaakt voor een soort van CRM pakket, het diagram is te zien in de bijlage. Mijn vraag is of de structuur volgens andere sitedealers juist in elkaar steekt ?
Ik had zelf nog een aantal twijfelpunten :
- Kunnen klanten en leveranciers in dezelfde entity onder de noemer bedrijven ? ze hebben namelijk veel overeenkomstige attributen. Op die manier heb je ook maar 1 entity met contactpersonen nodig.
- Of Inkoopofferteregel en Inkooporderregel met Leverancier_Artikel ( de artikelen die een leverancier levert ) of met de algemene entity Artikel verbonden moet worden ?
Alvast bedankt voor de reacties ,
- ERD diagram applicatie
-
03-04-2012, 13:45 #1
- Berichten
- 102
- Lid sinds
- 16 Jaar
ERD diagram applicatie
-
In de schijnwerper
Websitedown.nl - Controleren of jou of andere websites online of offline zijnWebsite te koopAffiliate link poster V1.0 - Automatisch affiliate links posten in blogs - WP pluginPHP scripts3 DO FOLLOW links op startpaginaLinkpartnersSenior Designster - top kwaliteit - 16 uur per week - per maand - 350 euroFreelance / Werk -
03-04-2012, 15:37 #2
- Berichten
- 153
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: ERD diagram applicatie
- Ik zou ze onder een entiteit schuiven met rollen Business.getCustomerRole() en Business.getSupplierRole(). Wat als je een samenwerkingsverband hebt en veel geld heen en weer pompt, dan wil je niet dat een connectie twee representaties heeft m.i. Wat nou als je met Jantje bij bedrijf X praat voor zowel inkoop als verkoop. Ga je al zijn gegevens twee keer opslaan als contact. En nog erger, ga je wanneer zijn 06 veranderd dat als gebruiker van het systeem keurig op twee plaatsen opslaan?
=> Tussendoor: Dupliceren is de duivel
- Ik zou even goed kijken of je alle historische informatie correct bewaard. Wanneer je de prijs van een artikel wijzigd wil je niet dat oude orders ook "geupdate" worden omdat de prijs via een referentie opgehaald wordt. Wel een leuke manier om debiteurbeheer na elke prijsverhoging over de zeik te jagen :P
- T.a.v. je tweede vraag: Is er een wezenlijk verschil tussen artikelen die je inkoopt en artikelen die je verkoopt?
-
04-04-2012, 09:50 #3
- Berichten
- 102
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: ERD diagram applicatie
- Ik zou ze onder een entiteit schuiven met rollen Business.getCustomerRole() en Business.getSupplierRole(). Wat als je een samenwerkingsverband hebt en veel geld heen en weer pompt, dan wil je niet dat een connectie twee representaties heeft m.i. Wat nou als je met Jantje bij bedrijf X praat voor zowel inkoop als verkoop. Ga je al zijn gegevens twee keer opslaan als contact. En nog erger, ga je wanneer zijn 06 veranderd dat als gebruiker van het systeem keurig op twee plaatsen opslaan?
=> Tussendoor: Dupliceren is de duivel
- Ik zou even goed kijken of je alle historische informatie correct bewaard. Wanneer je de prijs van een artikel wijzigd wil je niet dat oude orders ook "geupdate" worden omdat de prijs via een referentie opgehaald wordt. Wel een leuke manier om debiteurbeheer na elke prijsverhoging over de zeik te jagen :P
- T.a.v. je tweede vraag: Is er een wezenlijk verschil tussen artikelen die je inkoopt en artikelen die je verkoopt?
Dat stukje over de inkoopprijs/verkoopprijs, die kan ik inderdaad het best hard in de offerte- / orderregels zetten en niet dynamisch maken.
De artikelen van inkoop en verkoop zijn hetzelfde, alleen wordt niet ieder artikel wat verkocht wordt ook ingekocht. En zijn er meerdere leveranciers mogelijk ( met verschillende prijzen ) voor een zelfde artikel.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic