Bron: http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_aanmelden/ondernemen_aanmelden-02.html
In deze formulieren wordt u gevraagd een schatting te maken van uw winst. Daarnaast wordt u gevraagd om zo uitgebreid mogelijk uw ondernemersactiviteiten te beschrijven. Natuurlijk kunt u bij de start van een bedrijf nog niet alles zeker weten. Vul het formulier in op basis van de informatie die u op dat moment beschikbaar hebt, onderteken het en stuur het naar uw belastingkantoor.
- KVK Inschrijven.
-
16-08-2009, 04:00 #16
- Berichten
- 756
- Lid sinds
- 16 Jaar
-
16-08-2009, 08:48 #17
- Berichten
- 2.299
- Lid sinds
- 16 Jaar
Ten eerste: inschrijving KvK en een BTW nummer staat los van elkaar.
Ten tweede: er zijn als ondernemer belastingvoordelen te halen, maar dan moet je wel als ondernemer aangemerkt worden: minimaal 1250 uur werk per jaar bijvoorbeeld. In dat geval is de eerste 3 jaar een startersaftrek van toepassing. En aangezien je scholier/student bent, zul je nog weinig aan te geven hebben en dus ook weinig voordeel hebben.
Als ondernemer kun je ook investeringsaftrek hebben, maar dan moet je wel flink investeren.
Een KvK inschrijving is niet verplicht, als je aan het eind van het jaar je inkomsten netjes opgeeft bij de belastingdienst, is er niets aan de hand.
Een administratie moet je in alle gevallen bijhouden, als ondernemer moet daar apart de BTW in verwerkt zijn, als student is inkomsten/uitgaven voldoende.
-
16-08-2009, 10:21 #18
- Berichten
- 2.971
- Lid sinds
- 18 Jaar
Weet niet of het gezegd is;
Maar je studie is aftrekbaar gezien het van belang is bij de onderneming ;)
-
16-08-2009, 10:34 #19
- Berichten
- 2.027
- Lid sinds
- 17 Jaar
Helemaal juist
KvK heb ik het nut nog steeds niet helemaal van ingezien, behalve dan dat ik elke maand een adwords bon krijg ;). Mbt de startersaftrek etc, je zult dan elke dag een urenregistratie bij moeten houden, wat behoorlijk wat tijd kan kosten.
Mbt de btw en inkomsten, de bdienst kijkt naar je situatie en bepaald vervolgens of je als ondernemer wordt gezien voor de inkomstenbelasting en voor de btw. In jouw geval zal het waarschijnlijk zo zijn dat je wel als ondernemer wordt gezien voor de btw maar niet voor de inkomstenbelasting. Dit bepaald de bdienst door te kijken naar je verwachte omzet, professionaliteit, tijdsbesteding, etc. Indien dit niet veel is, dan zal de bdienst je zoals gezegd waarschijnlijk alleen als ondernemer voor de btw zien.
http://www.belastingdienst.nl/zakeli...worden-05.html
http://www.belastingdienst.nl/zakeli....html#P24_3496
In dat geval geef je je inkomsten op als "inkomsten uit overige werkzaamheden". De btw voor aankopen/verkopen kan/moet je dan wel aftrekken/betalen, en zul je dus per kwartaal moeten opgeven. BTW administratie bestaat in dit geval dan uit het bewaren van je facturen, dat is voldoende.
Daarnaast is het handig een VAR verklaring aan te vragen. Hiermee kun je je opdrachtgever de garantie geven dat hij geen loonbelasting/premie volksverzekeringen hoeft in te houden, (en dat het dus niet om een verkapte loondienst gaat).
Ten eerste: inschrijving KvK en een BTW nummer staat los van elkaar.
Ten tweede: er zijn als ondernemer belastingvoordelen te halen, maar dan moet je wel als ondernemer aangemerkt worden: minimaal 1250 uur werk per jaar bijvoorbeeld. In dat geval is de eerste 3 jaar een startersaftrek van toepassing. En aangezien je scholier/student bent, zul je nog weinig aan te geven hebben en dus ook weinig voordeel hebben.
Als ondernemer kun je ook investeringsaftrek hebben, maar dan moet je wel flink investeren.
Een KvK inschrijving is niet verplicht, als je aan het eind van het jaar je inkomsten netjes opgeeft bij de belastingdienst, is er niets aan de hand.
Een administratie moet je in alle gevallen bijhouden, als ondernemer moet daar apart de BTW in verwerkt zijn, als student is inkomsten/uitgaven voldoende.
-
16-08-2009, 10:37 #20
- Berichten
- 658
- Lid sinds
- 16 Jaar
Bij de Kvk zal je ongetwijfeld enthousiast worden gemaakt voor het inschrijven dat is immers hun doel en brengt geld op en je telt mee in de juichende statistieken.
Wat J. Haan schrijft is correct en dat is precies wat je jezelf moet afvragen; ga ik 1260 (geen 1250) per jaar werken voor mijn onderneming naast mijn studie? Zo niet dan is de volgende vraag. Ik kan me wel als ondernemer inschrijven tbv de btw verrekening, kan leuk zijn als je meer btw declareert dan je ontvangt maar je hebt dan wel een administratie bij te houden. Niks moeilijk hoor, maar je bent dan een ondernemer zonder een startersaftrek en voor die regeling kom je niet meer in aanmerking (Tenzij je een nieuw bedrijf begint na je studie)
Inkomsten en uitgaven verwerken in je belastingaangifte en klaar ben je.
Overweging:
Inschrijven bij de KvK, bedrijfje voeren in het klein, geen startersaftrek aanvragen, wel btw doen
in de wetenschap dat wanneer je echt aantoonbaar(!) minimaal 1260 uur werkt voor je bedrijf nieuw bedrijf starten, de kennis en ervaring uit je eerste bedrijfje meenemen, eerste bedrijfje opheffen.
En wat Ralph hierboven schrijft klopt ook helemaal
kortom er zijn genoeg mogelijkheden om naast je studie een bedrijfje te beginnen maar voor startersaftrek kom je niet in aanmerking tenzij je 1260 uur aantoonbaar werkt.
-
16-08-2009, 10:57 #21
- Berichten
- 2.027
- Lid sinds
- 17 Jaar
Van mij nog een vraagje over de startersaftrek, in 2008 voldoe ik daar ruimschoots aan maar heb geen urenadministratie bij gehouden. Ik heb veel tijd in mijn eigen sites gestoken, en daarnaast ook voor opdrachtgevers. Ik zou nu, achteraf adhv de sites en facturen een urenadministratie op kunnen zetten. Niet per dag, maar wel op basis van opdrachten / gemaakte websites. Hiermee kan ik dan vervolgens aantonen dat ik aan de 1260 (1225?) kom. Heeft iemand hier ervaring mee, is dit verstandig om zo te doen? En hoe maak je aantoonbaar hoeveel tijd je in je eigen sites gestoken hebt? MAg je ook je uren meetellen mbt het aantal geschreven artikelen op bv een weblog waarbij de datum van plaatsing weergegeven is? (weblog draagt voor relevant deel bij aan mijn inkomsten).
-
16-08-2009, 11:10 #22
- Berichten
- 2.971
- Lid sinds
- 18 Jaar
Die urenadministratie wordt maar zelden bijgehouden en is niet controleerbaar.
De belastingdienst zal het enkel opvragen bij controle en de kans daarop is zeer klein, mocht het voorvallen dan draai je toch zelf even de uren geautomatiseerd uit.
De uren in een excelsheet is ruim voldoende, niet alle uren zijn declareerbaar dus je bent niet verplicht dat ieder uur ook factureerbaar is.
De artikelen die je voor een weblog dat verband heeft met je werk schrijft is dus ook gewoon werk.
-
16-08-2009, 12:44 #23
- Berichten
- 658
- Lid sinds
- 16 Jaar
In tegenstelling tot wat Vincent zegt:
Urenadministratie is wel degelijk van belang omdat bij controle ontbreken daarvan leidt tot herziening van de belastingaangiftes met als gevolg dat je de startersaftrekken kunt terugbetalen.
- In principe wordt elke ondernemer 1 keer per 5 jaar gecontroleerd, dat dat vaak niet gebeurt is geen reden om te gokken dat het jou niet overkomt.
(Ik spreek uit ervaring: dit jaar 2 controles gehad voor 2 bedrijfjes die niets gemeens met elkaar hebben)
- De BD is gerechtigd om zelfs priveagenda's op te vragen. Het niet kunnen geven omdat je ze hebt weggegooid is geen argument om onder een herziening uit te komen.
- Urenadministratie in excel is het meest voor de hand liggend, maar ook hier geldt voor, bij vermoeden van onjuistheden wordt er gekeken naar aanmaakdatum en herziendatum. Mooiste is als je een boekhoudprogramma gebruikt met een urenadministratie erin.
1260 uur: alle uren die je gebruikt voor je bedrijfsvoering zijn optelbaar, wanneer je 500 uur declareert en je kan 760 uur tijdsinvestering omschrijven is er niks aan de hand. De ondernemer bepaalt zelf hoeveel hij/zij declareert en wat en hoe hij/zij investeert in de zaak. als je het maar aannemelijk kan maken middels een urenadministratie.
-
16-08-2009, 13:03 #24
- Berichten
- 58
- Lid sinds
- 18 Jaar
Hierbij het betreffende linkje: http://www.senternovem.nl/innovatievouchers/. Indien je meer informatie nodig heb, of iemand die helpt bij het aanvragen van de subsidie. Stuur dan een e-mail naar admin [at] frajaweb.nl. Wij hebben al meerdere bedrijven geholpen hiermee.
Als kleine onderneming mag je gedeelte van de BTW behouden (in plaats van afdragen), mits je niet boven de gestelde grenzen komt. http://www.belastingdienst.nl/zakeli...en_btw-07.html
-
17-08-2009, 08:11 #25
- Berichten
- 571
- Lid sinds
- 16 Jaar
-
17-08-2009, 14:44 #26
- Berichten
- 2.971
- Lid sinds
- 18 Jaar
-
18-08-2009, 08:52 #27
- Berichten
- 2.027
- Lid sinds
- 17 Jaar
Kleine aanvulling op de startersaftrek. Indien je door de bdienst als ondernemen wordt gezien voor de BTW maar NIET voor de inkomstenbelasting (inkomsten uit overige werkzaamheden), dan heb je geen recht op startersaftrek. (voor zover dat nog niet duidelijk was :))
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic