Beste Leden Sitedeals,
Ik heb een aantal vragen met betrekking tot het opstarten van een webwinkel. Niet over de technische kant hiervan maar over de ondernemers kant. Want bij een webwinkel zijn er een aantal essentiele verschillen met een winkel.
Er is geen sprake van een winkel pand waar klanten over de vloer komen. Een webwinkel wordt vaak van huis uit uitgevoerd. Is er sprake van een vestiging?
En zo ja hoe geef je dit op bij de belasting dienst. Hoe bereken je bijvoorbeeld de kosten van een woon/werk omgeving. Mag je ook een webwinkel uitvoeren op een adres enkel bestempeld met woon bestemming?
Wanneer je een webwinkel opstart welke verzekeringen zijn verstandig om af te sluiten? En met welke wetten en regels krijg je te maken? Hoe zit het bijvoorbeeld met het importeren en exporteren zowel binnen als buiten de eu van spullen die je wilt verkopen in je webwinkel? Dien je deze in te voeren bij de belasting dienst en zo ja op welke manier.
Zijn er ook subsidies voor webwinkels?
Tevens heb ik nog een aantal vragen over transport. Wellicht kan iemand een suggestie doen naar een bedrijf die distributie producten verzorgt. Waar moet je goed opletten bij het in zee gaan van een distributeur.
Wat zijn zoal de valkuilen bij het opstarten van een webwinkel?
Suggesties, tips, ervaring en links zijn van harte welkom.
Bij voorbaat dank.
- Opstarten Webwinkel
-
06-08-2009, 18:26 #1
- Berichten
- 1.035
- Lid sinds
- 19 Jaar
Opstarten Webwinkel
-
-
06-08-2009, 18:37 #2
- Berichten
- 1.036
- Lid sinds
- 17 Jaar
Dat zijn veel vragen in 1 keer.
Zou het niet handiger zijn om langs kvk/belastingdienst te gaan of in ieder geval even een mailtje naar een van de twee of beiden te sturen?
Dan heb je meer zekerheid.
-
06-08-2009, 18:40 #3
- Berichten
- 2.160
- Lid sinds
- 17 Jaar
Ik heb even weinig tijd dus ga geen grote bijdrage leveren aan dit topic, echter heb ik wel een tip omtrent pakketdistrubutie.
DHL is erg goedkoop voor webshops met lage aantallen, het enige nadeel is dat bezorging hier 1 a 2 dagen langer duurt, een leuk idee zou dus zijn om de klant een keuze te laten maken tussen snelle maar duurdere bezorging door TNT of goedkopere maar langere door DHL.
-
06-08-2009, 19:58 #4
- Berichten
- 1.035
- Lid sinds
- 19 Jaar
Ok zal eens kijken op de website van DHL. Weet iemand overigens ook welke webwinkel systemen er zijn en welke kan je aanraden?
-
06-08-2009, 20:13 #5
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
Ik heb 2 webwinkels en heb aardig wat geleerd de laatste tijd.
1 webwinkel werk ik met dropshipping en de winkel draait op een Joomla met Virtuemart
Voor de andere webwinkel doe ik de inkoop etc allemaal zelf. Deze shop draait op Magento.
De goederen komen van buiten de EU dus ik moet dit zelf importeren. De verzending heb ik volledig uitbesteed aan een bedrijf wat daarin gespecialiseerd is. De goederen komen bij mij binnen, worden gecontroleerd en gaan dan door naar de verzender. Deze stockeert alles en verzend op afroep.
De afroep gebeurt volledig electronisch, zij halen dus de orders die verzonden moeten worden zelf op in de webshop. Hier heb ik een aparte module voor aangeschaft.
Betalingen doe ik via verschillende betaalproviders : Moneybookers, Paypal, Buckaroo en Ogone. Hierdoor kan ik zowat alle betaalmogelijkheden aanbieden die er zijn. Kost wat maar je hebt dan ook wat.
De gehele installatie draait trouwens op een managed dedicated server.
Mocht je dus gerichte vragen hebben hoor ik het wel.
Voor het script raad ik Magento aan. Er is gewoon niets beters, maar dat ervaar je eigenlijk pas als je ook andere systemen gezien hebt. Het is open source en gratis, maar voor heel veel modules moet je betalen en het grafische gedeelte is niet zo simpel omdat er nog maar weinig kennis op de markt is.
Ik ben nu bezig met een 2e magento webshop.
-
06-08-2009, 21:14 #6
- Berichten
- 100
- Lid sinds
- 16 Jaar
Ik heb zelf ook 2 webwinkels waarvan er 1 gehuurd is en 1 is opgemaakt in Joomla Virtuemart. Dit laatste vindt ik zelf veruit de beste en is ook gratis. Ik raad je zelf aan om meer informatie hierover te lezen op bijvoorbeeld www.dutchjoomla.org, een prima forum waar je ook met allerlei problemen terecht kan.
Wat betreft regels e.d. voor het opstarten dan kan ik je hetvolgende melden:
1. Je webshop MOET aan bepaalde eisen voldoen meer hierover kun je vinden via google, zoekwoorden webshop wettelijke eisen.
2. Wanneer je voor deze webshop een kvknummer aanvraagt is er altijd sprake van een vestiging, je bent uiteraard verplicht een adres op te geven waar het bedrijf gevestigd is.
3. Verzekeringen zijn er in verschillende soorten. Een belangrijke is natuurlijk de aansprakelijkheids verzekering, laat je hierover goed informeren door je verzekering of verzekeringsagent.
4. Subsidie regelingen voor webshopeigenaren ken ik niet, er zijn uiteraard wel regelingen voor startende ondernemers of voor kleine zelfstandigen/ondernemingen. Meer hierover kun je bij www.belastingdienst.nl vinden.
5. Kosten voor een woon/werkomgeving zijn heel specifiek, je kan niet meer zomaar een aantal vierkante meters opgeven bij de belasting als zijnde kantoor en deze aftrekken bij de belasting. Ook omtrent deze regelgeving kun je vinden op de site van de belastingdienst.
6. Wat betreft het invoeren van producten bij de grenzen van Nederland, kan ik ik je niet veel vertellen. Maar ik ben er van overtuigd dat ook deze informatie via de belastingdienst en de kvk kan terugvinden.
7. Kosten betreft vervoer. Ik raad je aan om de informatie van Rian O ter harte te nemen en de klant te laten kiezen. Ikzelf heb ook de optie van www.dhlforyou.nl welke voor mij de goedkoopste is, maar tevens ook de langzaamste.
Moraal van deze e-mail. Lees je eerst even in voordat je een webwinkel gaat starten, zeker als je hier fulltime mee bezig wilt zijn. Valkuilen van het starten van een webshop is de onderschatting, het is veel meer werk dan je in de eerste instantie zou denken.
Veel succes!
-
06-08-2009, 23:38 #7
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
Bij de kvk in mijn regio was er een workshop webwinkel starten. Hier kwamen een webwinkeleigenaar en een gespecialiseerde advocaat aan het woord. Interessant en je ontmoet ook nog eens gelijkgezinden.
-
07-08-2009, 03:07 #8
- Berichten
- 1.035
- Lid sinds
- 19 Jaar
Alvast bedankt voor de nuttige tips! Zal wellicht nog terug komen met een aantal vragen. Ben momenteel bezig met het opstellen van een ondernemers plan. En naar mate dat vordert zullen er ongetwijfeld nog enkele vragen bij me opkomen. Aanvullingen en het delen van verdere ervaring blijft uiteraard welkom.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic