Davey,
Het is allemaal niet zo spannend, maar je moet wel weten waar je aan begint en als je eenmaal begint doe het dan gelijk goed. De kosten die je gaat maken heb je helemaal zelf in de hand.
Het belangrijkste van alles is een goede boekhouding, dan kom je nooit voor verrassingen te staan. Het maakt niet uit of je dat doet in Exel of een duur boekhoudpakket. Het gaat erom of je alles netjes bijhoud en of je weet wat er in je bedrijf gebeurt. Hou er ook rekening mee dat je de ontvangen btw moet afdragen (reserveer dit), daar staat wel tegenover dat je de betaalde btw kan vorderen.
Als je nog studietoeslagen ontvangt moet je dit zelf goed uitzoeken hoe veel je mag bijverdienen en wat de gevolgen zijn, dat is namelijk afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden.
Je zult met vanalles geconfronteerd worden : Lees alles goed door, neem overwogen beslissingen, en neem je tijd om te beslissen. Laat je dus door niemand onder druk zetten. Zet dus niet zomaar ergens een handtekening onder, lezen, lezen en nog eens lezen. Snap je het niet dan teken je het niet.
Waarom? Vanaf het moment dat je ondernemer bent gelden er andere regels : je geniet namelijk niet meer zoveel bescherming als een consument. Dus vandaag tekenen en morgen annuleren is er niet meer bij. Denk hierbij aan spookfakturen waar je mee geconfronteerd word of allerlei onzinnige regels van de overheid die makkelijk te omzeilen zijn (denk aan buma/stemra etc).
En er zijn geen domme vragen, maar je kunt heel veel zelf op het internet vinden.
Succes!
- Reseller, wel of niet vermelden?
-
30-05-2009, 18:52 #16
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
-
30-05-2009, 18:59 #17gast14543 Guest
Sorry, maar jullie lijken net een collega van mij. (die doet ook zo moeilijk)
Ik heb een tijdje een eigen bedrijf.
1. Je draagt per kwartaal BTW af, zorg dat je de BTW op de factuur vermeld en laat een boekhouder dit indienen.
2. Je betaald 38 euro KvK, wel raad ik je aan om voor 18 euro per jaar algemene voorwaarden te deponeren.
3. Je betaald aan de fiscus aan het begin van het jaar (ik werd helemaal bang gemaakt dat dit heel veel was, maar als je niet zoveel verdient is dat ook gelul).
4. Je moet aan het eind van het jaar wat dingetjes regelen, het is handig als je hier een boekhouder voor hebt.
Wat ik je aanraad is klein beginnen, ik ben zo nog steeds bezig. Niet gelijk het dikste uurtarief er tegen aan gooien en alles kopen op rekening van het bedrijf. Als je een eenmanszaak hebt hoef je geen business plan te hebben (dat betekend niet dat zomaar alles kan doen zonder na te denken), je hebt dat alleen nodig bij een B.V. en als je geld bij de bank wil lenen.
Zorg ook dat je een bedrag reserveert voor de belasting en dergelijke en dat je je domeinnaam reserveert voor je je inschrijft.
Het stelt niet zo veel voor..
-
30-05-2009, 19:10 #18
- Berichten
- 52
- Lid sinds
- 15 Jaar
Origineel gepost door DJC Franse
Davey,
Het is allemaal niet zo spannend, maar je moet wel weten waar je aan begint en als je eenmaal begint doe het dan gelijk goed. De kosten die je gaat maken heb je helemaal zelf in de hand.
Het belangrijkste van alles is een goede boekhouding, dan kom je nooit voor verrassingen te staan. Het maakt niet uit of je dat doet in Exel of een duur boekhoudpakket. Het gaat erom of je alles netjes bijhoud en of je weet wat er in je bedrijf gebeurt. Hou er ook rekening mee dat je de ontvangen btw moet afdragen (reserveer dit), daar staat wel tegenover dat je de betaalde btw kan vorderen.
Als je nog studietoeslagen ontvangt moet je dit zelf goed uitzoeken hoe veel je mag bijverdienen en wat de gevolgen zijn, dat is namelijk afhankelijk van je persoonlijke omstandigheden.
Je zult met vanalles geconfronteerd worden : Lees alles goed door, neem overwogen beslissingen, en neem je tijd om te beslissen. Laat je dus door niemand onder druk zetten. Zet dus niet zomaar ergens een handtekening onder, lezen, lezen en nog eens lezen. Snap je het niet dan teken je het niet.
Waarom? Vanaf het moment dat je ondernemer bent gelden er andere regels : je geniet namelijk niet meer zoveel bescherming als een consument. Dus vandaag tekenen en morgen annuleren is er niet meer bij. Denk hierbij aan spookfakturen waar je mee geconfronteerd word of allerlei onzinnige regels van de overheid die makkelijk te omzeilen zijn (denk aan buma/stemra etc).
En er zijn geen domme vragen, maar je kunt heel veel zelf op het internet vinden.
Succes!
Voordat ik dit topic opende, had ik nog niet serieus nagedacht over de dingen waar ik tegenaan zou kunnen lopen. Het idee had ik min of meer van een klasgenoot, die zich "even had ingeschreven".
Ik ga proberen om een nette PVA te maken, en voor mezelf op papier te krijgen wat het allemaal gaat kosten (het 2e jaar kost ook alweer het dubbele van het 1e jaar).
Bedankt voor de antwoorden iedereen!
-
30-05-2009, 19:16 #19
- Berichten
- 1.499
- Lid sinds
- 17 Jaar
Succes met je (eventuele) bedrijf! Het is zeker leuk om te doen, mijn bedrijf loopt nu net een maand en ik heb er nog steeds heel veel plezier in, maar zoals het welbekende spreekwoord gaat: Een goede voorbereiding is het halve werk!
-
31-05-2009, 17:58 #20
- Berichten
- 52
- Lid sinds
- 15 Jaar
Bedankt! Je bedrijf loopt nu een maand, waar heb je de eerste klanten vandaan gehaald?
-
31-05-2009, 18:00 #21
- Berichten
- 1.499
- Lid sinds
- 17 Jaar
Voorbereidend werk, ik ben nu wat advertentiemogelijkheden en promotiemiddelen aan het zoeken :) Vaak is het, zoals bij mij mond op mond reclame maar wat adverteren helpt ook.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic