Ik dacht ik maak eens een topic aan over het mooie werk genaamd administratie.
Momenteel ben ik zelf druk aan het zoeken naar een programma of iets online wat goed is en betrouwbaar voor je administratie.
Dus facturen, offertes, BTW aangifte noem maar op!
Dus ik dacht ik stel jullie eens wat vragen en misschien hebben we er wat aan want het is leuk een eigen bedrijfje maar de administratie is vrij veel en niet altijd leuk werk.
En als er nou programma`s zijn of online iets wat dit net wat eenvoudiger maakt hebben we hier grote baat bij toch?
Ik ben benieuwd of deze topic aanslaat :)
- Gebruik je software of online?
Welk software pakket?, waar online?- Hoe hou je alles bij?
Zie 1, of anders ....- Ik laat dit doen door .....
Welk bedrijf of .....?
- Administratie (boekhouding)
-
12-01-2007, 13:56 #1
- Berichten
- 204
- Lid sinds
- 19 Jaar
Administratie (boekhouding)
-
In de schijnwerper
-
13-01-2007, 20:52 #2
- Berichten
- 292
- Lid sinds
- 19 Jaar
Zelf gebruik ik een simpel Excel-bestandje, wat prima is voor mij. Zolang je omzet onder de 50.000 euro het jaar zit kun je met dit soort homemade dingen (of in mijn geval: gemaakt door een relatie die ook gelijk helpt met administratie in het algemeen) prima vooruit wat mij betreft.
En verder gewoon een familielid/vriend/whatever zoeken die een beetje verstand heeft van administratie, zorgen dat je het zelf goed snapt (nu heb ik altijd wel wat gehad met economie, dat scheelt wel..) en dan gaat het wel hoor. En als je echt wat groter groeit, heb je ook wel geld voor een administratiekantoor of zelfs een eigen accountant.
-
15-01-2007, 09:30 #3
- Berichten
- 293
- Lid sinds
- 19 Jaar
Dit is een mooi topic! Dus ik wil wel toelichten hoe wij hier te werk gaan. Om te beginnen worden alle facturen alsmede herinneringen binnen PHP gemaakt en weggeschreven als een PDF bestand op de server. Van hieruit ontvangen de klant en wij de factuur via email.
De factuur word bij binnenkomst verwerkt.
- Gebruik je software of online?
Voor de boekhouding gebruiken wij DaviAccount van Davilex software. Dit is een ideaal programma ook voor de beginnende ondernemer. De help is zo duidelijk dat mijn zoontje de boekhouding zou kunnen doen ;-) Stap voor stap staat uitgelegt wat men moet doen.
- Hoe hou je alles bij?
De facturen worden ingevoerd in de boekhouding eens per dag. Daarnaast worden enkele gegevens ook genoteerd in een excel sheetje ter controlle van online banking. Omdat de afschriften er nog wel eens een tijdje over doen word dit apart bijgehouden zodat er geen fouten kunnen ontstaan. - Ik laat dit doen door .....
Wij doen de volledige administratie zelf, dus ook de jaarafsluiting (Balans, Resultatenrekening, Proef-Saldi Balans, Crediteuren adm., Debiteuren adm., Grootboek en dagboeken)
De voornaamste reden om dit in eigen beheer te doen is dat we al verschillende verhalen hebben gehoord dat een boekhouder na een aantal jaren van dienst ineens met de noorderzon vertrokken is. En gezien je niemand beter kan vertrouwen dan jezelf ligt de oplossing voor de hand ;-)Laatst aangepast door Glenn Veugen : 15-01-2007 om 13:42 Reden: kleine text beetje groter gezet, was moeilijk leesbaar
-
18-01-2007, 09:37 #4
- Berichten
- 488
- Lid sinds
- 19 Jaar
Ik doe helemaal niets zelf. Mijn facturen worden de eerste week van elke nieuwe maand opgehaald en ingeboekt. Vervolgens word mijn administratie bij datzelfde bedrijf gearchiveerd in mappen en op internet. Ik heb 24/7 online inzage in mijn administratie.
Ik heb het in 2005 samen met een HBO accountancy student gedaan vorige week zijn pas de laatste correcties doorgevoerd, duizenden euro's kosten aan de boekhouder gemaakt. Dus zal het ook nooit meer zelf doen.
-
18-01-2007, 14:18 #5
- Berichten
- 293
- Lid sinds
- 19 Jaar
Joost, ik volg je verhaal niet helemaal, je hebt het helemaal zelf gedaan in combinatie met een student en duizenden euro's aan kosten gemaakt voor een boekhouder? Kun je dit even nader uitleggen?
Wat zijn de kosten om je volledige administratie uit handen te geven? En beheerd dit bedrijf ook je rekeningen en doen hun ook je aangiftes?
-
18-01-2007, 14:25 #6
- Berichten
- 488
- Lid sinds
- 19 Jaar
Ik heb 2005 gedaan met een student. Achteraf bleek dit zo'n ontzettende ramp te zijn dat het pas nu (begin 2007) hersteld is. Mijn complete boekhouding 2005 is opnieuw ingeboekt door de nieuwe boekhouder. Deze heeft mij voor duizenden euro's rekeningen gestuurd.
Ik ben ongeveer 1000,- per kwartaal kwijt en dit bedrijf doet echt alles. Ook de aangiftes, loonadministratie acrhivering en facturatie als jij daar voor kiest. Dit doen we echter liever zelf omdat we het contact met de klant zelf compleet onder controle willen hebben.
-
18-01-2007, 14:45 #7
- Berichten
- 765
- Lid sinds
- 19 Jaar
Bij mij is het simpel, ik maak alle facturen en houd alle inkomende facturen bij en doe ze elk kwartaal naar mijn boekhouder, die zorgt voor alles.
Michael, naar het schijnt is WeFact een goed programma voor je gehele boekhouding bij te houden. Zou het zelf niet weten :).
-
19-01-2007, 16:31 #8
- Berichten
- 488
- Lid sinds
- 19 Jaar
WeFact is super. Wij gebruiken het ook.
-
19-01-2007, 16:51 #9
- Berichten
- 204
- Lid sinds
- 19 Jaar
Geweldig al deze reacties, wel jammer dat er zo weinig reacties zijn wat dit is toch best een redelijk interessante topic lijk mij toch?
Maar idd ik hoorde van WeFact en ik ga na volgende week eens contact opnemen met hun want die Pro. versie ziet er netjes uit zeg echt geweldig.
Zelf hou ik het nu bij met Word documentjes maar ik wil het toch netter hebben en makkelijker aan het einde van het jaar voor die aangifte.
Ik ga denk ik zeker voor WeFact.
Toch leuk,interessant om te zien hoe andere dit bijhouden allemaal.
-
20-01-2007, 09:14 #10
- Berichten
- 293
- Lid sinds
- 19 Jaar
Joost, ik snap niet helemaal waarom van 2005 de hele administratie opnieuw geboekt moest worden... ik bedoel in en verkoop kan je toch maar op 1 manier boeken. Andere zaken kosten wellicht iets meer werk maar ook giroafschriften boek je zo in.
Ik vraag me dan ook af of het daadwerkelijk noodzakelijk was geweest de hele administratie opnieuw in te boeken. Dat zal aardig wat uurtjes gekost hebben in ieder geval. Ik heb het wel eens een maandje opgespaard om het dan in 1 keer te doen maar dat is geen succes ;-) Dan ben je een paar uur bezig met facturen inboeken en afschriften e.d.
-
20-01-2007, 21:20 #11
- Berichten
- 221
- Lid sinds
- 19 Jaar
Michael, verwacht niet te veel van WeFact Pro. Ze zijn nog volop bezig met het verbeteren.
Ik geef je een tip: Stel het zolang mogelijk uit, tot dat versie 1.0 er is.
-
20-01-2007, 23:00 #12
- Berichten
- 1.331
- Lid sinds
- 19 Jaar
Origineel gepost door Michael Braam
Geweldig al deze reacties, wel jammer dat er zo weinig reacties zijn wat dit is toch best een redelijk interessante topic lijk mij toch?
Maar idd ik hoorde van WeFact en ik ga na volgende week eens contact opnemen met hun want die Pro. versie ziet er netjes uit zeg echt geweldig.
Zelf hou ik het nu bij met Word documentjes maar ik wil het toch netter hebben en makkelijker aan het einde van het jaar voor die aangifte.
Ik ga denk ik zeker voor WeFact.
Toch leuk,interessant om te zien hoe andere dit bijhouden allemaal.
-
21-01-2007, 10:03 #13
- Berichten
- 293
- Lid sinds
- 19 Jaar
En hoe doe je als freelancer dan je aangifte? Je zal toch moeten weten wat je inkomsten/uitgaven zijn geweest natuurlijk.
-
21-01-2007, 11:41 #14
- Berichten
- 292
- Lid sinds
- 19 Jaar
Martijn D.: Met freelancers bedoel je zwartwerkers?
-
21-01-2007, 14:36 #15
- Berichten
- 730
- Lid sinds
- 18 Jaar
Heeft iemand ook zo'n excel sheet als voorbeeld? zodat zowel ik als anderen er van kunnen leren? :D
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic