Momenteel ben ik aan het kijken naar het kopen van een nieuwe bedrijfscomputer.
Maar tijdens het nadenken over wat ik nodig heb kwamen er diverse vragen bij me op over hoe alles nu op mijn bedrijfscomputer en privé computers geregeld is en hoe dat beter kan.
Momenteel is mijn situatie niet ideaal. Kenmerken van huidige situatie:
- 4 computers, 2 laptops, 4 mobiele telefoons, NAS en 3 printers
- Alles (op mobiele telefoons na) op 1 locatie maar dat zal volgend jaar veranderen
- Per computer eigen software en eigen bestanden
- Nog geen backup
- Diverse externe opslagruimtes zoals dropbox, onedrive, google drive enz.
- Gebruik van skype en ip telefonie
De wens is om dit beter te organiseren met daarbij de volgende punten:
- Bestanden veilig vanaf elke locatie beschikbaar met toegangsbeheer wie welke mappen/bestanden mag inzien
- Goede backup van alle bestanden met bij voorkeur meerdere versies van elk bestand
- Computer instellingen backup zodat bij crash (of geval van ransom software) alles zo teruggezet kan worden
- Virus beveiliging van computers/bestanden (werk nu wel al met virusscanner)
- Gedeelde agenda’s (iedereen prive een eigen agenda, zakelijk een agenda) waarbij belangrijke afspraken gelijk in iedereen zijn agenda zichtbaar zijn
Voor backup online en harde drive zijn ook weer tal van oplossingen als KPN backuponline, Strato, Porton, Transip enz.
Aangezien ik zelf de kennis mis om de juiste onderdelen te kiezen en af wil van het houtje touwtje gebeuren en niet goed weet waar te beginnen zoek ik wat advies van mensen die wel weten waar ze het over hebben en uiteindelijk ook hulp bij het installeren van alles.
Wie heeft er advies?
- advies computer en it inrichting
-
11-09-2019, 10:08 #1
- Berichten
- 301
- Lid sinds
- 15 Jaar
advies computer en it inrichting
-
-
11-09-2019, 10:16 #2
- Berichten
- 69
- Lid sinds
- 12 Jaar
Re: advies computer en it inrichting
Je zou een server kunnen inrichten waarop windows draait. Iedereen verbindt met deze server via RDP. Zo werkt iedereen op hetzelfde systeem. Backups en beveiliging zijn vanuit hier makkelijk te regelen en hoeft voor maar één systeem gedaan te worden. Het grote voordeel hieraan is dat je deze server benadert via een internetverbinding. Je kan dus overal bij je werkplek en bestanden, zolang je toegang tot internet hebt.
Je kunt dit zelf inrichten. Ik ken ook een partij die dit voor je doet. Zij zijn hierin gespecialiseerd en regelen dit al voor een aantal andere bedrijven. Volgensmij bieden ze ook telefonie aan. Als je interesse hebt kun je me een pb sturen.
-
11-09-2019, 10:18 #3
- Berichten
- 2.299
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: advies computer en it inrichting
Voor mail en agenda zijn Office365 uiterst geschikt. Ken alle mogelijkheden niet die het nog meer biedt.
-
11-09-2019, 10:29 #4
- Berichten
- 301
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: advies computer en it inrichting
helemaal eigen server inrichten en beheren lijkt me geen goed idee gezien mijn beperkte kennis. moet iets zijn wat altijd up to date is, gemonitored wordt en beheerd en up to date gehouden wordt betreft beveiliging.
Voorkeur heeft dus om gebruik te maken van bestaande diensten.
Office 365 wel eens geprobeerd maar vond destijds lastig met koppelen aan computer en het apart moeten inloggen daarvoor, kwam er niet echt uit (al vele jaren terug).
Voor e-mail heb ik aparte mailserver (hosting account waarop ik alle e-mail draai) en gebruik ik verder op de computers outlook.
Vind lastig te bepalen wat en hoe office 365 dus kan doen hierin.
-
11-09-2019, 10:35 #5
- Berichten
- 2.299
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: advies computer en it inrichting
Als de mail goed geregeld is zou je voor de agenda ook Google Agenda kunnen gebruiken. Jaren geleden mee gewerkt, dat ging toen heel goed. Zal nu vast ook verbeterd en uitgebreider zijn.
-
11-09-2019, 11:48 #6
- Berichten
- 301
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: advies computer en it inrichting
Ik zal Google agenda eens bekijken.
-
12-09-2019, 10:03 #7
- Berichten
- 146
- Lid sinds
- 9 Jaar
Re: advies computer en it inrichting
Daniël,
zoals gezegd, meerdere bedrijven hebben hier oplossingen voor, de grootste spelers zijn Google en Microsoft (GSuite / Office365). Het totaalplaatje zou er dan zo uit kunnen zien:
Google:
Google drive met sync naar pc/laptop, gedeelde mappen en bestanden voor delen van bestanden
Google mail, kan ingesteld worden in outlook of andere mail programma's
Google calendar, gedeelde kalenders voor ruimtes, groepen e.d.
Microsoft:
OneDrive voor eigen bestanden, overal beschikbaar, offline beschikbaarheid d.m.v. sync, backup is al geregeld
SharePoint TeamSites voor gedeelde bestanden, overal beschikbaar, offline beschikbaar d.m.v. sync, backup is al geregeld
Exchange voor gedeelde en privé mail/kalenders/taken, kan ingesteld worden in outlook
Voor virusscan kun je gebruiken wat je wilt, heb zelf goede ervaringen met ESET, maar tegenwoordig vertrouw ik op Windows Defender.
Systeem backups: geen ervaring mee…
IJsbrand
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic