Hi allen,
Een vraag m.b.t. facturatie:
In December 2016 heeft een klant van mij een bestelling geleverd welke deels foutief was (verkeerde producten). Direct bij ontvangst heb ik dit gemeld zonder enige reactie of correctie daarop gehad te hebben. Enfin, dat is dat.
De klant in kwestie heeft nu een factuur van mij gekregen inzake wat ik geleverd heb en de klant heeft nu snel een aangepast factuur (wat overigens nog steeds niet correct is) gestuurd en het verschil in de 2 facturen overgemaakt. Ondanks ik het hier niet mee eens ben (er zit tussen communicatie altijd ruim 7 dagen + het bedrag klopt niet) heb ik de volgende vraag:
(hoe) kan ik dit inboeken binnen Moneybird / voor mijn administratie? Met een creditfactuur?
En moet ik met dit soort situaties nog ergens rekening mee houden? Google maakt me niet veel wijzer :-(
Dank alvast!
- Verschil in facturen betaald; hoe verwerken?
-
28-06-2017, 07:38 #1
- Berichten
- 927
- Lid sinds
- 9 Jaar
Verschil in facturen betaald; hoe verwerken?
-
In de schijnwerper
-
28-06-2017, 08:14 #2
- Berichten
- 4.961
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Verschil in facturen betaald; hoe verwerken?
De 1e factuur uit december is nooit betaald toch? Dan kun je daar een credit voor maken en tegenover elkaar weg boeken.
Daarna gewoon een nieuwe factuur maken voor het goede bedrag?
-
28-06-2017, 08:20 #3
- Berichten
- 927
- Lid sinds
- 9 Jaar
Re: Verschil in facturen betaald; hoe verwerken?
Hi Joachim,
Dank voor je reactie. Inderdaad, ik heb vorige week een aangepaste factuur gehad maar deze is nog steeds fout met een te hoog bedrag.
Het verschil tussen dat factuur en het mijne is betaald nu. Ik begrijp je oplossing denk ik niet helemaal; ik kan het factuur uit december wat naar mij is gestuurd toch niet crediteren? :)
Het factuur wat ik gestuurd heb staat trouwens al wat langer open, bij de 2e herinnering stuurde ze pas een aangepast factuur voor haar producten en
melde ze dat ze het verschil ging overmaken.
-
28-06-2017, 08:39 #4
- Berichten
- 2.299
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Verschil in facturen betaald; hoe verwerken?
Als het een factuur uit december 2016 is dan is de BTW ook al verwerkt (en afgedragen/betaald) en de boekhouding al afgesloten als het goed is. Maakt het dus iets ingewikkelder dan even een credit sturen.
-
28-06-2017, 09:11 #5
- Berichten
- 927
- Lid sinds
- 9 Jaar
Re: Verschil in facturen betaald; hoe verwerken?
Wellicht verwarrend idd: Mijn klant neemt een website + servicecontract af maar levert ook producten aan mij.
Wat je zegt mbt btw begrijp ik enigszins. Omdat er niet meer is gereageerd op het feit dat ze een foute bestelling heeft geleverd welke ook dubbel zo duur was is het factuur tot heden niet betaald.
Nu heb ik een factuur voor het service contract gestuurd. Nadat een 2e herinnering is ontvangen kreeg ik een aangepaste factuur welke nog steeds niet klopt met teveel producten en met de notitie dat het verschil over gemaakt ging worden.
Deze aangepaste factuur heeft nu de datum van 20 juni 2017 gekregen.
Hierop heb ik verzocht het hele factuurbedrag te voldoen en mij alsnog de juiste factuur te sturen zodat ik dat bedrag betaal, iets handiger qua administratie lijkt mij.
Is het zo wat duidelijker? :-)
-
28-06-2017, 09:48 #6
- Berichten
- 1.490
- Lid sinds
- 10 Jaar
Re: Verschil in facturen betaald; hoe verwerken?
Dat betaalde verschil boeken als deelbetaling op jouw factuur. Het is immers nog maar de vraag of ze mag verrekenen. Waarschijnlijk niet, want haar factuur wordt betwist.
Stel dat haar factuur € 500 is (onjuist bedrag), die van jou € 1.000 en ze heeft € 500 betaald. Dan is die 500 euro een deelbetaling van jouw 1.000 en kun je haar een 3e rappel sturen voor het restant.
Ik krijg uit jouw verhaal de indruk dat mevrouw er niet veel van begrijpt en daar (onbedoeld) jouw probleem van probeert te maken. Je hebt nu dubbel geleverd gekregen en inmiddels al 2 verschillende facturen voor één bestelling. Klopt niet. Ze moet een deel van die eerste factuur crediteren middels een creditnota. Die duwt ze in haar administratie. Ook zal ze die 2e factuur moeten crediteren, want die factuur heeft geen enkele grondslag.
Ik zou ook overwegen of je voortaan je producten nog wel bij haar wilt bestellen. Zonde om veel tijd te moeten steken in dit soort gedoe en het onnodig ingewikkelder maken van je administratie door dit soort rommelaars.
-
29-06-2017, 07:17 #7
- Berichten
- 927
- Lid sinds
- 9 Jaar
Re: Verschil in facturen betaald; hoe verwerken?
Adriaan dank voor de reactie.
Om het duidelijk voor mezelf te houden heb ik besloten het originele plan aan te houden: wachten tot ik een juiste factuur krijg en het volledige bedrag aan mij overmaken. Kost nu o.a. met dit topic erbij nog meer moeite en tijd.
Het betreft een semi persoonlijke relatie, het is familie van een van mijn beste vrienden en daaruit kan ik inmiddels wel opmaken dat ze (veel) dingen niet snapt of wil snappen en maar wat doet. Mails worden altijd binnen zo'n 30 minuten gelezen waarna het minstens een week duurt voor er op gereageerd wordt. Ik heb (gelukkig) maar 1x iets besteld daar, dat was mede omdat net daarvoor het website traject in gang was gezet (gun factor).
Dank voor de antwoorden allen, ik hou gewoon voet bij stuk en ik wacht rustig tot ik (ooit) een juist factuur krijg. :-)
-
29-06-2017, 23:45 #8gast59522 Guest
Re: Verschil in facturen betaald; hoe verwerken?
Ik maak er uit op dat jouw klant elke keer de factuur aanpast (voor de levering aan jou). Dit is niet toegestaan. Een factuur mag niet aangepast worden nadat deze verzonden is naar de klant. Hij/zij zal dus de factuur moeten crediteren en een nieuwe factuur moeten sturen.
Al met al.. Jullie maken het jezelf erg lastig door te werken met het betalen van de verschillen in de factuurbedragen. Het is zoveel makkelijker door gewoon elke keer het factuurbedrag te betalen. Dan kom je ook niet in deze situatie.
Ik snap dat een foutieve factuur dan niet handig is, maar dat moet je echt los zien van het feit dat de andere partij weer een factuur stuurt. Altijd bedragen betalen die op de factuur staan en geen verschillen rekenen. Dan maak je niet alleen jezelf en de boekhouder vrolijk, maar kun je het ook makkelijker verantwoorden t.o.v. de belastingdienst.
----
Of snap ik het bericht niet goed?
-
30-06-2017, 06:00 #9
- Berichten
- 927
- Lid sinds
- 9 Jaar
Re: Verschil in facturen betaald; hoe verwerken?
Hoi Kees,
je ziet het juist en ik hen het met je eens hoor, mevrouw alleen niet. Ik heb wat jij zegt aangegeven maar daar heeft ze niet meer op gereageerd.
-
12-07-2017, 08:27 #10
- Berichten
- 927
- Lid sinds
- 9 Jaar
Re: Verschil in facturen betaald; hoe verwerken?
Een update, wellicht dat iemand me wat verder kan helpen;
De situatie is iets gevorderd (denk ik). Ik heb een creditfactuur gehad van de teveel geleverde producten en dit bedrag is nu aan mij overgemaakt.
Dit betekent dat nu het originele bedrag van de aan mij geleverde spullen openstaat bij mijn klant (zoals het in eerste instantie hoorde).
Het factuur wat ik aan mijn klant gestuurd heb staat ook nog steeds open, hier is geen nieuwe betaling voor gedaan (behalve het bedrag van het creditfactuur?).
Hoe kan ik dit nu het beste verwerken? Het is me aardig onduidelijk nu.
-
31-07-2017, 19:51 #11
- Berichten
- 1.490
- Lid sinds
- 10 Jaar
Re: Verschil in facturen betaald; hoe verwerken?
Het makkelijkste is als jij haar factuur betaalt en zij de jouwe. Dan heb je gewoon netjes een factuur als grondslag voor wat zichtbaar is op je bankafschriften. Ik zou niet gaan verrekenen, voor zover dat al zou mogen in dit geval.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic