Hallo allemaal,
Ik heb even een vraag, en hoop dat jullie mij jullie ervaringen kunnen delen.
Een persoon hier op sitedeals heeft al meerdere veilingen gewonnen, en heb dan ook meerdere keren facturen gestuurd.
Nu is het al voor de tweede keer voorgekomen dat de persoon te laat betaalt, en dat ik steeds betalingsherinneringen moet versturen.
Eigenlijk heb ik daar niet echt zin in, maar goed, het hoort natuurlijk bij het ondernemen.
Is er eventueel een mogelijkheid om bepaalde personen uit te sluiten van veilingen? Bijvoorbeeld dat persoon X niet meer in staat is om op mijn veilingen te bieden?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groet,
gast18304
- Klant betaalt meerdere keren te laat
-
26-11-2015, 16:43 #1
- Berichten
- 605
- Lid sinds
- 15 Jaar
Klant betaalt meerdere keren te laat
-
-
26-11-2015, 17:05 #2gast74241 Guest
Re: Klant betaalt meerdere keren te laat
Ik zou er op een gegeven moment gewoon een incassobureau opzetten, als hij echt veel te laat is.
Lijkt mij dat hij daarna niets meer van je koopt.
Er is volgens mij een manier om SD leden te blokkeren maar of dat voor veilingen geldt, betwijfel ik.
-
26-11-2015, 17:08 #3
- Berichten
- 178
- Lid sinds
- 11 Jaar
Re: Klant betaalt meerdere keren te laat
Dit kan, je kan risicobieders uitsluiten!
-
26-11-2015, 17:15 #4
- Berichten
- 486
- Lid sinds
- 11 Jaar
Re: Klant betaalt meerdere keren te laat
Ja, met de optie risicobieders uitsluiten, maar dan moet je die persoon toch eerst gemeld hebben bij Job?
Mocht je dit inderdaad voor de rest niet handmatig kunnen instellen:
Optie 1:
Overweeg een incassobureau in te schakelen.
OF
Optie 2:
- Stel je klant op de hoogte dat deze niet meer bij je mag kopen, ongeacht via welke plaats.
- Mocht persoon X toch bieden, dan ben je niet verplicht de diensten aan die persoon te leveren + stel Job op de hoogte dat er misbruik van je veilingen wordt gemaakt.
Plaats ook zeker een review op Sitedeals. Je loopt dan weliswaar het risico dat je een negatieve review terug krijgt maar het zij zo. Je hebt meer dan voldoende positieve reviews om daaruit op te maken dat je betrouwbaar bent.
-
26-11-2015, 19:12 #5
- Berichten
- 225
- Lid sinds
- 10 Jaar
Re: Klant betaalt meerdere keren te laat
Het is volgens de wet verplicht om na 30 dagen na factuurdatum te betalen (Mag volgens mij ook niet van worden afgeweken). Als dit niet wordt gedaan dan overtreed je eigenlijk de regels gewoon. Vaak wordt er dan tot twee keer toe een betalingsherinnering gestuurd (vaak met een week er tussen), als je deze bewaard kunnen ze sowieso niets doen. Wordt er dan nog niet betaald gewoon incassobureau inschakelen.
Wat je ook kan doen is gewoon voorwaarden in je veiling opnemen, je kan er dan onder zetten dat er binnen x aantal dagen na afnemen opdracht betaald moet worden. Zo krijg je in ieder geval geen welles nietes, want het staat onder de veiling (En daar staat een datum bij wanneer die is geopend / gestart);
-
26-11-2015, 19:47 #6gast74241 Guest
Re: Klant betaalt meerdere keren te laat
De veilingregels moeten gewoon worden aangescherpt, het gaat zo vaak fout.
Ik zou graag zien dat Job er iets mee zou doen, al zouden veilingen dan 2 keer zo duur worden.
-
26-11-2015, 19:56 #7
64BitsWebhosting.EU
- Berichten
- 2.085
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Klant betaalt meerdere keren te laat
Nou ja, iemand weigeren omdat je een keer een herinnering moet sturen, slaat natuurlijk nergens op. Een klant moet betalen binnen de termijn die op de factuur staat plus de 2 weken aanmaningsperiode. Zover ik uit de OP opmaak, is het nog niet eens tot een aanmaning gekomen?
Daarbij mag je in principe klanten niet weigeren op het moment dat je de gronden daarvoor niet op voorhand duidelijk maakt. Bied je iets aan en iemand koopt het, dan zit je daar gewoon aan vast.
Iets wat verkopers dan vaak doen, is in de AV aangeven dat ze een creditcheck doen en op basis daarvan de verkoop alsnog kunnen annuleren. Of jouw creditcheck dan bestaat uit 'oh, dat is xxxxx en die betaalt nooit op tijd' maakt niet uit.
Maar elke ondernemer stuurt herinneringen, aanmaningen en belt er nog eens achteraan, zonder eigenlijk zo iemand niks meer te verkopen. Het hoort er gewoon bij en het is pas een echt probleem als iemand helemaal niet over de brug komt.
-
26-11-2015, 20:02 #8gast74241 Guest
Re: Klant betaalt meerdere keren te laat
Juridisch werkt het inderdaad zo.
Maar anderhalve maand wachten is wel heel erg lang voor iemand die hier een veiling opent John.
-
26-11-2015, 20:15 #9
- Berichten
- 605
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Klant betaalt meerdere keren te laat
Ik snap inderdaad de juridische kanten, maar het is gewoon erg vervelend dat het bij deze klant/persoon al voor de tweede keer voorkomt dat er meerdere herinneringen verstuurd moeten worden. En dat voor een bedrag van een paar tientjes.
Mijn visie op iets kopen, of het nu op sitedeals is, of via een andere site/winkel/wat dan ook, is dat je pas iets moet kopen, of pas ergens op moet bieden, als je het geld op je rekening hebt staan, en dus gelijk kan betalen. Als ik een factuur ontvang probeer ik die altijd dezelfde dag te betalen. Als ik het geld niet zou hebben om een product of dienst te kopen, dan wacht ik daar gewoon mee.
Maar goed, ik wacht het nog wel even af.
Bedankt allemaal voor jullie reacties.
-
26-11-2015, 20:49 #10
64BitsWebhosting.EU
- Berichten
- 2.085
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Klant betaalt meerdere keren te laat
Wat je wellicht kunt doen is ( via mollie of zo) een betaallink sturen en aangeven dat die bv. 3 dagen geldig is. Dan kunnen ze sneller/eenvoudiger betalen en maak je na betaling de factuur pas aan. Krijg je de betaling niet binnen 3 dagen, dan gooi je het opnieuw in de veiling.
-
26-11-2015, 21:01 #11
- Berichten
- 1.490
- Lid sinds
- 10 Jaar
Re: Klant betaalt meerdere keren te laat
Je kunt risicobieders uitsluiten, maar of iemand die telkens pas na 'n aanmaning betaalt valt onder risicobieders? Je zou kunnen overwegen om pas te leveren als er is betaald.
-
26-11-2015, 21:09 #12gast74241 Guest
Re: Klant betaalt meerdere keren te laat
Dat doet ze waarschijnlijk ook maar dat maakt het er niet minder irritant om lijkt mij.
Weken lang achter iemand aanzitten voor een paar tientjes, ik zou er niet aan beginnen.
-
26-11-2015, 22:37 #13
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Klant betaalt meerdere keren te laat
Waarom zo moeilijk? Stuur de persoon in kwestie een mail/bericht dat je alleen nog maar zaken met hem doet bij vooruitbetaling en dat je hem bij een veiling een week de tijd geeft om vooruit te betalen. Zo niet, dan krijgt de 2e bieder de kans.
-
26-11-2015, 22:48 #14
- Berichten
- 486
- Lid sinds
- 11 Jaar
Re: Klant betaalt meerdere keren te laat
Voor zover ik weet uit de veilingen van gast18304 werkt zij al alleen op basis van vooruitbetaling.
Ook dan kun je met lange wachttijden blijven zitten. Het beste is om vooraf aan te geven wat de betaaltermijn is.
Indien de koper zich niet aan de voorwaarden houdt zou je de diensten opnieuw kunnen aanbieden of aan de tweede bieder kunnen verkopen.
Nou ja, iemand weigeren omdat je een keer een herinnering moet sturen, slaat natuurlijk nergens op.
-
27-11-2015, 07:36 #15
- Berichten
- 605
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Klant betaalt meerdere keren te laat
In mijn facturen zit al een mogelijkheid ingebouwd om via iDeal te betalen, dus in dat opzicht is het gemak voor klanten erg makkelijk, omdat het gelijk te regelen is.
En bij nieuwe klanten (die ik niet ken) geldt bij mij inderdaad de regel eerst betalen, dan pas tekst ontvangen. Bij klanten die regelmatig op tijd betalen, en ik er dus zeker van ben dat ik mijn geld ontvang, stuur ik op een gegeven moment de tekst al op, en wacht ik rustig op de betaling, omdat die toch wel komt.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic