Beste SD'ers,
Na een periode van de laatste loodjes kan je dan eindelijk de website opleveren. De laatste loodjes duren - in mijn geval - toch echt het langst! Regelmatig krijg ik nog voor de oplevering te horen : "dit woordje is verkeerd" of "zou je deze zin kunnen veranderen in ...". Dan ben ik natuurlijk niet te beroerd om dit aan te passen.
Het vreemde is echter dat ze dit makkelijk zelf kunnen (er is immers een CMS) aanwezig. Daarvoor heb ik een duidelijke documentatie aangeleverd en zelf 1-op-1 een uitleg gegeven. Van te voren leg ik dan ook duidelijk vast dat de content zelf beheerd gaat worden.
Maar wat doet zich nou voor? Juist, voor iedere wijziging wordt ik gecontacteerd. Zo gek als dat ik ben; ik verander het zonder te mopperen. Ik heb het echter eens bijgehouden, per week kost me dit - opgeteld van alle klanten - minstens 4 uur. Dat zijn toch 4 uur die anders besteed hadden kunnen worden.
Mij vraag: komt dit bij jullie voor? Bieden jullie achteraf een onderhoudscontract aan? Dat onderhoudscontract, is dat de volle uur-loon of een percentage?
Ik ben ontzettend benieuwd hoe jullie dit ervaren/oplossen.
- Onderhoud
-
27-08-2015, 10:30 #1
- Berichten
- 877
- Lid sinds
- 15 Jaar
Onderhoud
-
In de schijnwerper
-
27-08-2015, 10:54 #2
64BitsWebhosting.EU
- Berichten
- 2.085
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Onderhoud
Zolang het vóór de oplevering is zie ik het probleem niet, dat zit dan in de prijs die je vraagt.
Na oplevering kun je ze de keus geven voor een vast bedrag per maand als onderhoudscontract of gewoon uurloon met een minimum van 15 minuten per aangeleverde (set van) wijzigingen.
Dat motiveert hun om op zijn minst de gewenste wijzigingen een beetje samen te voegen aangezien 1 woord aanpassen dan evenveel kost als een halve pagina aanpassen.
-
27-08-2015, 10:55 #3
- Berichten
- 306
- Lid sinds
- 11 Jaar
Re: Onderhoud
Ik loop tegen het zelfde aan!
Ik ben ervan overtuigd dat je uiteindelijk je klanten voor die kosten op moet laten draaien in de vorm van onderhoudscontract. Simpel je gooit dus bijna een halve werkweek de deur uit dat je inkomsten mist.
Simpel rekensommetje simpel werk met een uurtarief van 30eu pu x 16 = €480 per maand wat je mis loopt voor het bijwerken van content. (Kan je eventueel een stagair al voor aannemen).
Ik zou dus zoveel als mogelijk de klant een onderhoudscontract aanbieden vanaf 30eu per maand.
Geen onderhoudscontract is geen wijzigingen en anders op uurtje factuurtje.
-
27-08-2015, 10:57 #4
- Berichten
- 1.190
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Onderhoud
Hier precies hetzelfde probleem. Heel CMS gemaakt wordt niet gebruikt en word niet gevuld door de klant. Dit kan ik allemaal doen. Onderhoudscontracten willen sommige klanten en sommige niet. Je kunt een lijst maken met de wijzigingen en aangeven dat het totaal op dat bedrag uitkomt.
Ik bereken zelf al een paar uur in de offerte. Stel dat iets tegenvalt of er inderdaad nog allemaal aanpassingen moeten worden gedaan dan kan ik dit opvangen. Door gewoon aan te geven dat het jouw ook tijd kost (ook al is het simpel het is gewoon tijdrovend). kun je het onderbouwen en zullen klanten ook niet raar opkijken.
-
27-08-2015, 10:59 #5
- Berichten
- 537
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Onderhoud
Komt niet voor bij mij, want ik maak geen websites voor anderen :)
Maar ik zou de eerste keer als dit gevraagd wordt, uitleggen dat de klant dit zelf kan doen (herinneren aan de documentatie, 1-op-1 uitleg, aan het contract). En leg ook uit dat jou dit veel tijd kost: communicatie met klant, wachtwoorden opzoeken, inloggen, wijzigen, checken of het goed staat, weer communicatie met klant. Voor een simpel woordje veranderen ben je zo een kwartier tot een half uur mee bezig, en je bent helemaal uit je normale werkritme. Voor één keer kan dit wel, maar leg uit dat je voor meerdere klanten websites (technisch?) onderhoud (dus geen content) doet en dat het voor jou geen doen is. Hopelijk kweek je begrip hiermee....
Of wat je kan doen dat je een onderhouds contract wat betreft content aanbiedt. Bijv 1 uur per maand aan wijzingen doorvoeren, kost ze dan standaard €50,- per maand extra.
-
27-08-2015, 11:00 #6
- Berichten
- 877
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Onderhoud
De bundeling en minimum aantal tijd vind ik inderdaad een goede, die ga ik zeer zeker doorvoeren.
@Patrick, Heb er inderdaad al aan gedacht om er een 'goedkope kracht' op te zetten. Maar persoonlijk denk ik inderdaad dat dit beter moet kunnen!
Toch hoor ik ze aan de telefoon al een beetje zuchten en steunen als ik ze vertel dat het wijzigen a) Zelf makkelijk te doen is b) mij toch wel wat tijd kost.
-
27-08-2015, 11:08 #7
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Onderhoud
Communicatie, daar draait het om. Je moet duidelijk en helder communiceren. Dat begint al tijdens de bouw van de website: zorg dat je op tijd de goede teksten en beelden krijgt. Vertel dat je ze nadat je de content online hebt gezet, ze de boel na moeten kijken op onvolkomenheden en biedt ze tijdens de bouw één wijzigingsronde aan.
Bij oplevering zorg je voor duidelijke (mondelinge en schriftelijke) instructies over het CMS. Tevens biedt je ze de mogelijkheid voor een onderhoudscontract, dat je in 2 delen splitst: namelijk voor het technische onderhoud (update CMS, plugins etc) en een apart uurtarief voor het wijzigen van de content.
Er zullen tijdens de oplevering nog wel wat foutjes naar voren komen. Die kun je dan gelijk samen met de klant in het CMS oplossen, zo kan die mooi even oefenen. Komt de klant later toch met allerlei wijzigingen dan kun je ze wijzen op het eerder afgegeven uurtarief.
-
27-08-2015, 11:09 #8
64BitsWebhosting.EU
- Berichten
- 2.085
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Onderhoud
Ben ik het deels zeker mee eens. Maar als het de eerste keer zinnetje A moet zijn, en 2 dagen later weer zinnetje B, dan vraag ik me af of dat iets is wat ik moet oplossen. Het kan dan over 2 dagen weer zinnetje A moeten zijn. Qua functionaliteit ligt alles altijd duidelijk vast, maar qua content vind ik dat een lastig verhaal.
De klant tevreden houden is het eerste waar je aan moet denken zolang het project nog niet af is en als het totaal een 4 uur per week is dan valt dat nog reuze mee. Al weet ik niet wat 'totaal' is... zijn dat 2 klanten of 200?
Na oplevering is het project gewoon klaar en betaalt. Als een klant dan wil je dat dingen aanpast, kun je hem gewoon nuchter wijzen op de CMS aspecten die hij afgenomen heeft. Wil ie dan alsnog dat jij het aanpast, kun je er gewoon een prijs voor rekenen.
-
27-08-2015, 11:38 #9
- Berichten
- 877
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Onderhoud
Bedankt voor de antwoorden! Het is me duidelijk dat het e.e.a. anders moet. De splitsing in technische onderhoud en content beheer was iets waar ik nog niet over nagedacht had. Die ga ik zeker implementeren.
Opzich doe ik niet al te moeilijk. Ik heb nog nooit een wijziging geweigerd te doen etc. maar ik vind/vond wel dat het beter moet/moest. Laat ik het zo zeggen, die 4 uur per week is voor een (klein) gedeelte van mijn klanten (het zijn vaak dezelfde die terug komen). Daar ga ik vanaf nu dus duidelijkere afspraken mee maken omtrent technisch- en content beheer.
-
27-08-2015, 11:47 #10
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Onderhoud
Het hebben van regelmatig contact met je klant na oplevering is natuurlijk ook best wel interessant, zo weet je wanneer ze een nieuwe of andere website willen en ben je op de hoogte van wat ontwikkelingen van dat bedrijf zodat je ze ook wel eens een voorstel voor wat uitbreidingen/aanpassingen aan de website kunt doen. Bovendien, als jouw dienstverlening ze goed bevalt, heb je kans dat ze je bij anderen aanbevelen.
-
27-08-2015, 11:55 #11
- Berichten
- 1.026
- Lid sinds
- 12 Jaar
Re: Onderhoud
Wij bieden een onderhoudscontract aan (backups, updates wp en plugins etc). Alle aanpassingen zijn op uurbasis. Las het zojuist ook al eens, communicatie is het belangrijkste. In mijn verkoopgesprek neem ik het al mee. Tijdens de ontwikkeling is veel mogelijk, als we opgeleverd hebben en er zit een garantie fout in ook. Nieuwe pagina's, producten, features... op uurbasis. Waarbij ik altijd van te voren een indicatie geef. Mocht het veel uitlopen overleg ik met de klant en kies ik vaak een middenweg.
Laatst aangepast door Rutgervdg : 27-08-2015 om 11:56 Reden: Geen goet Netherlants
-
27-08-2015, 12:03 #12
- Berichten
- 1.054
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Onderhoud
Als het om aanpassingen na de oplevering gaat maak ik gewoon een factuur op het einde van de maand (of het kwartaal als het bedrag te klein is). Kleine foutjes los ik meestal gratis op. Nog nooit iemand problemen over gemaakt.
-
27-08-2015, 12:19 #13
- Berichten
- 1.490
- Lid sinds
- 10 Jaar
Re: Onderhoud
Met handleiding erbij, vind ik dat hij dat zelf maar op moet lossen. Zo ingewikkeld is dat niet, zeker niet met 'n handleiding erbij.
Wat ik vaak mee maak is dat bouwers de beloofde handleiding uiteindelijk niet of pas na veel "zeuren" opleveren.
-
27-08-2015, 12:35 #14
- Berichten
- 877
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Onderhoud
Het hebben van regelmatig contact met je klant na oplevering is natuurlijk ook best wel interessant, zo weet je wanneer ze een nieuwe of andere website willen en ben je op de hoogte van wat ontwikkelingen van dat bedrijf zodat je ze ook wel eens een voorstel voor wat uitbreidingen/aanpassingen aan de website kunt doen. Bovendien, als jouw dienstverlening ze goed bevalt, heb je kans dat ze je bij anderen aanbevelen.
Het probleem zit hem puur in het aanpassen van feiten die, na oplevering, 'gewoon' door de klant gedaan kunnen worden. Nogmaals: ik ben niet te beroerd om een aantal aanpassingen voor niets te doen. Maar ergens moet wel een grens liggen. En laat die grens nou lastig te bepalen zijn (je wilt immers een goede dienstverlening kunnen aanbieden zonder het stigma: beunhaas op je voorhoofd geplakt te krijgen).
Ik zie dan namelijk ook niets in een vast onderhoudscontract per maand ... Een bundeling van aanpassingen i.c.m. een splitsing van type onderhoud zie ik daarentegen wel weer zitten.Laatst aangepast door Tom giesbergen : 27-08-2015 om 12:49
-
27-08-2015, 12:42 #15
- Berichten
- 1.490
- Lid sinds
- 10 Jaar
Re: Onderhoud
Als je 'n website oplevert op 'n manier dat de klant er zelf mee uit de voeten kan, is het m.i. klaar. Dat is dus vaak met 'n handleiding, maar ook bv. een website waarbij de klant zelfstandig updates door kan voeren. Als dan allerlei custom code verloren gaat, dan kan de klant daar weinig aan doen. Taak van de webbouwer om het zo af te leveren, dat de klant er mee uit de voeten kan. Een tikfoutje o.i.d. kan de klant dan ook zelf aanpassen.
Wil de klant dan toch dat je updates doorvoert of teksten aanpast e.d., dan kun je daarvoor factureren.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic