Ik heb vandaag jammer genoeg een mindere ervaring gehad met een automatische abonnement, ik open hier nu een topic over omdat dit al meermaals is gebeurd bij mij en ik zelf niet weet in hoeverre het juridisch verantwoord is.
Ergens vorig jaar heb ik een dienst afgenomen bij X, ik heb daar een mailing aangeschaft. De diensten zijn er zeer goed en ben zeer goed geholpen geweest, daar kan ik zeker en vast niks slecht over zeggen !
In der tijd heb ik 1 mailing afgenomen en dit was op een abonnement van 1 jaar. Na de mailing gedaan te hebben vielen de resultaten wat tegen en heb ik verder nooit nog van die mailing gebruik gemaakt.
Nu deze week kreeg ik een factuur binnen van vhdigitaal.nl voor het gebruik van hun mailingdiensten voor het nieuwe jaar. Na het contacteren van die persoon wist ik weer waarover het ging. Na het gebruik van 1 mailing heb ik dus nooit meer gebruik gemaakt van die dienst en wist eerlijk gezegd niet dat ik die nog had lopen. Blijkbaar had ik een abonnement en moet je contact opnemen voor het einde van het jaar om de dienst op te zeggen anders wordt deze automatisch verlengd.
Nu is deze dus automatisch verlengd en heb ik een nieuwe factuur. Nu maak ik geen gebruik van die diensten en had gevraagd om dit dus op te zeggen. Het pakket is opgezegd, maar de nieuwe factuur moet nu wel nog betaald worden.
Mijn vraag nu naar jullie:
1: Wat vinden jullie hiervan ? Ik ben van het principe als mijn klant een automatisch abonnement heeft lopen en na het ontvangen van de factuur merkt dat hij dat niet gebruikt dat ik dat wel oplos, het account stop zet en de factuur crediteer. Ik weet dat dit niet hoeft, maar dat in mijn principe.
2: Mag je zomaar alle diensten automatisch laten verlengen? Het enige waaraan ik kon zien dat het automatisch werd verlengd is aan de algemene voorwaarden ( maar wie leest die nu nog ... ) .
3: Mag dit Juridisch wel ?
Ik weet uit ervaring dat veel bedrijven zich bezig houden met automatische facturen te laten aanmaken. Dit levert over een heel jaar gezien bij een groot bedrijf toch aardig wat extra omzet op, maar persoonlijk vind ik dat eigenlijk niet kunnen. Wil je automatisch een dienst verlengen vind ik dat je dit zou moeten opgeven en niet omgekeerd.
- Hoe sta jij tegenover automatische abonnementen ?
-
02-01-2015, 15:12 #1
- Berichten
- 1.183
- Lid sinds
- 14 Jaar
Hoe sta jij tegenover automatische abonnementen ?
Laatst aangepast door Job Schneider : 06-01-2015 om 13:29
-
-
02-01-2015, 15:33 #2
- Berichten
- 49
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Hoe sta jij tegenover automatische abonnementen ?
Vraag 1 is natuurlijk heb je hem als particulier of zakelijk aangeschaft?
-
02-01-2015, 15:56 #3
- Berichten
- 1.183
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Hoe sta jij tegenover automatische abonnementen ?
Ik heb het zakelijk aangekocht. Maar zoals er dus al staat wist ik niet dat ik deze dienst nog uberhout had lopen. Maar dat is inderdaad mijn fout dat ik dat ben vergeten.
-
02-01-2015, 16:24 #4
- Berichten
- 729
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Hoe sta jij tegenover automatische abonnementen ?
De naam van het bedrijf hoeft niet genoemd te worden in deze zaak. Je kunt de vraag beter als een open vraag stellen zonder bedrijfsnaam te noemen.
Zet daar maar Bedrijf X voor in de plaats.
Wat jezelf zegt is dat het dom is dat je niet meer weet dat je een doorlopend contract had. Verder kennelijk niet goed de voorwaarde gelezen voordat je hieraan begonnen was bij het aangaan van het contract.
Het doet verder niet ter zake of je wel of geen gebruik meer maakt van hun diensten.
Ik zou wel als ik jou was het contract doornemen en kijken of het daar wel heel duidelijk in staat dat het automatisch verlengd wordt met een jaar.
Maar denk dat dit een harde les is. voor je. Hopelijk gaat het niet om al te veel geld. Maar zet in je agenda (desnoods digitale agenda) wanneer je contracten moet opzeggen.
Weet je hoe ik het aanpak. Ga een contract aan, en een paar dagen later (na de wettelijke bedenktijd) zeg ik het contract alvast weer op per einde contract datum. Dan ben je ook nooit te laat met opzeggen. En mocht je het je bevallen en je wilt er mee door gaan kan je die opzegging altijd ongedaan maken.
-
02-01-2015, 16:29 #5
- Berichten
- 1.344
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Hoe sta jij tegenover automatische abonnementen ?
Automatisch verlengen mag volgens mij niet meer, al een tijd niet meer: http://www.consumentenbond.nl/juridi...-abonnementen/
Na een abonnement van een jaar moet het maandelijks opzegbaar zijn, dus volgens mij als je nu opzegt dan moet je alleen voor jan/feb betalen en ze moeten je dus een nieuwe factuur sturen.
-
02-01-2015, 16:31 #6
- Berichten
- 49
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Hoe sta jij tegenover automatische abonnementen ?
Automatisch verlengen mag volgens mij niet meer, al een tijd niet meer: http://www.consumentenbond.nl/juridi...-abonnementen/
Na een abonnement van een jaar moet het maandelijks opzegbaar zijn, dus volgens mij als je nu opzegt dan moet je alleen voor jan/feb betalen en ze moeten je dus een nieuwe factuur sturen.
-
02-01-2015, 16:42 #7
- Berichten
- 1.344
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Hoe sta jij tegenover automatische abonnementen ?
Als je zzpér of een eenmanszaak bent. http://www.dezaak.nl/stilzwijgend-ve...r-1925136.html
Kleine bedrijven zoals eenmanszaken, en zzp'ers, kunnen ook profijt hebben van de nieuwe regels. Hoewel er wettelijk niks voor deze groepen geregeld is, accepteert de rechter vaak dat ze op dezelfde manier beschermd worden als consumenten.
Gedachte hierachter: kleine bedrijven beschermen tegen de macht van grote ondernemingen.
-
02-01-2015, 16:43 #8
64BitsWebhosting.EU
- Berichten
- 2.085
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Hoe sta jij tegenover automatische abonnementen ?
Edit: Dan spreek je over de reflexwerking en probeer die in de praktijk maar eens erdoor te krijgen als je naar de rechter stapt. Dan ben je meer kwijt dan voor het abbo, vrees ik.
-
02-01-2015, 17:41 #9
- Berichten
- 1.183
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Hoe sta jij tegenover automatische abonnementen ?
Alvast bedankt voor de reacties.
Ik wist zelf niet dat er een verschil was tussen particulieren en bedrijven. Maakt het ook nog extra uit als jullie weten dat de verkopen NL is en ik BE ben ?
@gast10494: Ik zie niet goed in waarom de bedrijfsnaam in dit topic niet zou vermeld mogen worden. Een forum dient er nu toch net voor om mensen op de hoogte te brengen over informatie over x of x bedrijf. Zoals er ook duidelijk staat zijn de diensten zelf wel goed. De behandeling achteraf, dat is wat anders. Als ik een topic lees dat daarover gaat zou ik wel graag weten over wie wij spreken in dit topic.
Voor de rest heb je wel gelijk, ik ben vooral in fout door in der tijd het abonnement niet goed te lezen. Ik had moeten zien dat dit gaat over een automatisch verlengde dienst en niet over een 1malige factuur welke elk jaar opnieuw dient verlengd te worden.
@ aan de rest.
Ik ben nu niet 100 % meer mee. Is het nu wel of niet toegestaan om van bedrijf tot bedrijf een jaar abonnement aan te bieden en dit automatisch met een jaar te verlengen ?
Het gaat hier over €120. Nu niet direct over enorm veel geld, maar toch wel al een mooi bedrag uiteraard.
-
02-01-2015, 19:02 #10
- Berichten
- 323
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Hoe sta jij tegenover automatische abonnementen ?
Dit bedrijf doet niets per definitie fout, dus dat je bedrijfsnaam direct noemt is wel wat voorbarig.
Immers, waarvoor wil je andere waarschuwen? Dat hun niet fout zitten en dat jij je administratie niet op orde hebt?
Ja, het is bedrijven toegestaan om abonnementen te verkopen aan bedrijven en deze ieder jaar stilzwijgend te verlengen.
Dus als ik jou was; betalen voor hij bij incasso bureau ligt en het je 2x zoveel kost. Oh, en wees netjes en haal die bedrijfsnaam weg. Niet écht charmant;)
-
02-01-2015, 20:23 #11
- Berichten
- 1.183
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Hoe sta jij tegenover automatische abonnementen ?
De factuur zal betaald worden.
De naam wil ik wel nog niet weghalen. Dit met als grootste reden dat ikzelf ook gecontacteerd ben door de persoon in kwestie welke mij heeft gewaarschuwd om de naam uit dit topic te halen anders zal dit nog een staartje krijgen.
Sorry, zulke opmerkingen kan ik niet apprecieren en dat is dan ook de reden dat de naam blijft staan.
-
02-01-2015, 21:17 #12
- Berichten
- 729
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Hoe sta jij tegenover automatische abonnementen ?
Alvast bedankt voor de reacties.
@gast10494: Ik zie niet goed in waarom de bedrijfsnaam in dit topic niet zou vermeld mogen worden. Een forum dient er nu toch net voor om mensen op de hoogte te brengen over informatie over x of x bedrijf. Zoals er ook duidelijk staat zijn de diensten zelf wel goed. De behandeling achteraf, dat is wat anders. Als ik een topic lees dat daarover gaat zou ik wel graag weten over wie wij spreken in dit topic.
Ik weet niet of ik nu nog zo netjes naar jou toe zou reageren als ik het bedrijf was.
-
03-01-2015, 07:21 #13
- Berichten
- 644
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Hoe sta jij tegenover automatische abonnementen ?
Ik houd niet van automatisch verlengen. Daarom heb ik bijvoorbeeld mijn domeinen bij Versio geplaatst. Maar het is niet verboden. Als het in de voorwaarden staat dan mag dit gewoon.
-
03-01-2015, 10:36 #14
- Berichten
- 1.025
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Hoe sta jij tegenover automatische abonnementen ?
Eerlijk gezegd moet men een maand of 2 op voorhand een mail/brief sturen met de opmerking dat het wordt verlengd.
-
03-01-2015, 11:21 #15
64BitsWebhosting.EU
- Berichten
- 2.085
- Lid sinds
- 18 Jaar
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic