Beste liefhebbers voor Ondernemen,
Momenteel hebben wij een winkel in een wijkwinkelcentrum in kleine/gemiddelde stad in Limburg. Zoals jullie allen wellicht weten is het voor de retail erg lastig. Nu zijn wij pas sinds kort gestart met de winkel (dec. 2012) en willen wij niet te lang stil zitten. Onze winkel is een eigentijdse combinatie van Xenos, Action en Expo met daarbij een assortiment sfeerartikelen en huisdecoratie. Zoals het wellicht overkomt is het een behoorlijk breed assortiment met enorm uiteenlopende artikelen. Speelgoed, dierenspeeltjes, zwembandjes, telefoonhoesjes, bestek, haarkammen, haaraccessoires, stekkerdozen etc. Zoals je wellicht al in de gaten heb is het assortiment vrij breed en is hetgeen dat wij gestart zijn uniek. Helaas gaat dit ook gepaard met een laag merkbekendheid. Door de winkel te combineren met een webshop lijkt het ons uitermate geschikt om dit te bereiken en er naast een extra verkoopkanaal in te richten voor een veel groter publiek.
Wij zitten wel met een aantal struikelblokken. Wij willen gebruikmaken van Wordpress (daar is onze website al in gemaakt) en wij gaan hier WooCommerce bij gebruiken. Nu is het bij WooCommerce mogelijk om de gewichten per artikel in te voeren. Deze zijn niet bij ons bekend en de leverancieren houdt geen database bij die wij eenvoudig kunnen importeren. Daarnaast hebben zij nergens het gewicht vermeldt. Wij begrijpen dat dit belangrijk is in verband met verzending en verzendingstarieven. Omdat ons assortiment zo extreem breed is hebben wij wellicht ruim 1000 verschillende artikelen, waarbij er tweewekelijks artikelen bij kunnen komen en gesaneerd kunnen worden omdat wij nog startend zijn.
1. Het is enorm veel werk om alle artikelen toe te voegen en deze voorzien van de juiste informatie. Hoe kijken jullie hiertegen, precies invullen? Met andere woorden, elk artikel gaan wegen en invoeren? Zijn hier alternatieven voor.
2. Doordat het zoveel verschillende artikelen zijn willen wij eerst alle artikelgroepen maken, dit zullen er ongeveer 10-20 worden, Mijn idee was om terwijl de webshop al 'up and running' is per artikelegroep al enkele artikelen te hebben maar dit telkens aanvullen. Zo heb je per artikelgroep al enkele artikelen zichtbaar (bijvoorbeeld 5-10 artikelen per groep) dit geeft toch direct een beeld aan een bezoeker van de website over welk soort artikelen bij ons verkrijgbaar zijn. Of werkt dit averechts omdat het een half lege webshop is en mensen wellicht voorgoed afhaken bij het niet vinden van het artikel (terwijl dit wellicht wel voorradig is enkel niet leverbaar)
3. Doordat wij dit combineren met een winkel met 9 personeelsleden (4FTe) is het voor ons zeker niet mogelijk om de webshop de draaien onder behoud van 'vandaag besteld, morgen in huis'. Wij willen ons hier nog in verdiepen hoe en wanneer wij het beste kunnen kiezen voor bepaalde postbezorging. Maar hoe verre is dit nog anno 2013 om een bestelling binnen 2/3 werkdagen te krijgen?
4. Doordat wij op een dag maar met maximaal 4 personeelsleden in de winkel aanwezig zijn (600m2) is het voor ons haast niet mogelijk om altijd de actuele voorraadstatus bij te houden. Natuurlijk hebben wij altijd wel genoeg voorraad maar mochten er nog 4 artikelen in het schap staan en er komt die dag én een klant én een bestelling op de webshop zou dit knap lullig zijn. In hoeverre is het erg om hier enige vertraging in te hebben?
5. Het in rekening brengen van verzondkosten zullen wij genoodzaakt toe zijn, Helaas weet ik niet of dit gebruikelijk is aangezien onze winkel zich kenmerkt met een gedeelte van het assortiment waarbij bijna de helft van de artikelen tussen de 1 - 3 euro kost. Het verzenden van een artikel kost al vrij snel 3-6 euro als ik zo rond kijk. Is het voor klanten dan nog wel aantrekkelijk. Wij zijn nog niet zo groot als Bol.com e,a, dat wij dit zomaar kunnen vergoeden. Het verwerken in de marge zou lullig zijn voor onze klanten die het komen ophalen in de winkel en zou niet passen bij onze insteek. Wat is hierin wijsheid.
6. Wij hebben ook een deel van het assortiment, het sfeergedeelte met huisdecoratie, tierlantijntjes etc. waarbij we het kopen in een of twee groothandels. Hierbij is het dan dat wij met grote karren deze hal binnenlopen waar alles is uitgestald en waarbij we kris kras allemaal leuke artikelen pakken en dan natuurlijk van sommige dingen 6 stuks, daar weer 4 stuks etc. Dit is dus een vrij handmatige manier van inkopen en wij presenteren dit dan ook in onze winkel op enkele presentatietafels. Wij gaan hooguit eens per maand/eens per zes weken inkopen doen in dit gedeelte aangezien wij altijd wat extra dingen komen die de vrijgekomen plekken kunnen opvullen. De groothandel werkt heel erg met trends en seizoenen. Wij kunnen dus niet garanderen dat als iets uitverkocht raakt wij het de volgende keer kunnen bestellen. Daarnaast is het heel lastig om al deze artikelen per keer toe te voegen door het eerdere probleem: Welke artikelen zijn wel nog voorradig en welke niet meer? Zoals je hieronder kunt zien zal het niet zo snel opvallen als er een klein dingetje van de tafels is gekocht.
Deze artikelen zou ik gevoelsmatig dus beter niet in de webshop zetten om teveel teleurstellingen te voorkomen. Toch is dit een wezenlijk onderdeel van ons assortiment wat de beeldvorming ook zeker moet zijn.
Ik hoop dat jullie mij van adviezen, meningen of zelfs bronnen kunnen voorzien waardoor ik op dit gebied een stuk wijzer wordt en waardoor ik niet al te veel beginnersfouten ga maken die mij in de vingers kunnen snijden.
- Vragen over combinatie retaillocatie en webshop
-
24-05-2013, 14:09 #1
- Berichten
- 115
- Lid sinds
- 13 Jaar
Vragen over combinatie retaillocatie en webshop
-
09-06-2013, 19:50 #2
- Berichten
- 115
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Vragen over combinatie retaillocatie en webshop
Niemand hier die ervaring heeft met dit probleem of advies en tips heeft?
-
09-06-2013, 20:40 #3
- Berichten
- 33
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Vragen over combinatie retaillocatie en webshop
Jawel. maar je vraagt nogal wat.... ;-) Is niet even snel op te antwoorden.
-
09-06-2013, 20:50 #4
- Berichten
- 115
- Lid sinds
- 13 Jaar
-
09-06-2013, 21:28 #5
- Berichten
- 33
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Vragen over combinatie retaillocatie en webshop
Wat is je jullie budget voor het hele traject?
-
09-06-2013, 21:44 #6
- Berichten
- 2.690
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Vragen over combinatie retaillocatie en webshop
Hi Michael,
Ik ben geen clicks&bricks specialist of wat dan ook, dus doe met mijn adviezen wat je wilt.
Ik denk dat je niet ieder prulletje online hoeft te zetten.
Ik denk dat je een goede online winkel een eigen voorraad moet geven en niet die van je fysieke shop.
Er zit veel werk in het maken van goede, deugdelijke productfoto's, tevens in het aantrekkelijk online presenteren van je producten.
Onderschat dit dus niet! Je moet het echt zien als een tweede (tak binnen je) bedrijf, en er personeel voor vrijmaken. Wellicht kan je leverancier trouwens een feed met productinfo leveren? Iets waar je nog 3 á 4 stuks van hebt kun je wel online evrkopen, maar dan moet je het uit de winkel halen, of achteruit leggen, en direct de voorraad (aantal beschikbare units) aanpassen op de site.
Ik zou een minimum bestelbedrag opstellen voor gratis verzending. Indien mogelijk met scansysteem en PLU's weken en de boel automatiseren.
Dit gaat je niet (betaalbaar) lukken met woocommerce of wp, kijk liever naar Magento of een dergelijk, zwaarder systeem.
Je kunt ook het hele traject uitbesteden, zoek eens naar 'warehousing' (Wellicht is je huidige leverancier hier voor t eporren?). HEb je lagere marges uiteraard, maar hoef je geen personeel extra aan te nemen (Moet je wel aantallen maken voor het aantrekkelijk is om te doen).
ZOu graag uitgebreid reageren maar ben moe, zo moe...
Succes!
-
09-06-2013, 23:08 #7
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Vragen over combinatie retaillocatie en webshop
Je moet inderdaad een ander assortiment samenstellen voor je shop. Mensen gaan geen artikelen van een paar euro online kopen als er ook een paar euro verzendkosten bij komt. Zoek het in unieke artikelen waarvan je weet dat het goed loopt, en pas het ook op het seizoen en/of gelegenheden aan, zoals Valentijnsdag, EK/WK Voetbal, dat soort zaken.
Maak desnoods kortingscoupons die online klanten bij hun orders krijgen maar die ze alleen in de winkel kunnen verzilveren, zodat je mensen naar de winkel lokt. Zo krijg je een mooie wisselwerking.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic