Beste SDérs,
Momenteel ben ik alles een beetje aan het uitzoeken om een eigen bedrijfje te starten.
Maar heb wat vragen aan jullie.
Vraag 1:
Stel er mailt een klant je, met de vraag of je een webdesign en huis style kan maken voor hem.
Hoe stellen jullie dan een offerte op?
Mailen jullie hem dan gewoon van: "Voor 300 euro heeft u een webdesign en huis style"
Of maken jullie dan direct een offerte als .pdf, en stuurt dit naar de klant?
Vraag 2:
In welk programma stellen jullie offertes op? Momenteel heb ik word 1x gebruikt. Zijn er betere? Of is dit gewoon goed?
Vraag 3:
Op offertes staan altijd van de "vage" codetaal als factuurnummer, bijvoorbeeld: ERd445g.
Uit welke basis stel je een factuurnummer samen?
Vraag 4:
Als wanneer de klant een opdracht laat uitvoeren door een bedrijf. Hoe stellen jullie dan een "contract" op?
Vraag 5:
Veel hosting website gebruiken een "online" handtekening systeem, zoals Transip. Is zo'n handtekening ook bruikbaar en geldig als je bijvoorbeeld een incassobureau in schakelt, en/of naar de rechter stapt?
Vraag 6:
Stel een klant wilt zijn prive gegevens niet geven, wat doe je dan op zo'n moment? Nemen jullie de opdracht dan wel of niet aan?
Als ik meer vragen heb, plaats ik ze hierbij...
Alvast bedankt voor jullie reacties.
- Vragen over offerts/contract ect
-
12-06-2011, 19:55 #1
- Berichten
- 412
- Lid sinds
- 14 Jaar
Vragen over offerts/contract ect
-
In de schijnwerper
Backlinks.nl - DA70+ TF60+ 1800+ WebsitesLinkpartners(Premium) Hoge DA Backlink | DR 95 | RD 4,2 MiljoenAdvertentieruimteLinkvada.com Linkbuilding Platform: Direct Linkbuilden op 77.000+ premium domeinenLinkpartnersErvaren WordPress & WooCommerce Developer – Pixel-perfect & Whitelabel maatwerk!Freelance / Werk -
12-06-2011, 20:18 #2
- Berichten
- 599
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Vragen over offerts/contract ect
1. Hangt van de situatie af, als iemand gewoon rustig wat rond vraagt aan welke bedragen hij moet denken ga je uiteraard geen uitgebreide PDF offerte toesturen met alles erop en eraan, maar een echte offerte gaat - als je het netjes wilt doen - uiteraard wel in een PDF'je
2. Bij ons maakt het controle paneel mooie offertes in PDF, maar word voldoet uiteraard perfect als het er maar een paar per week zijn. Eén keer een mooie template maken voor jezelf en die altijd invullen.
3. Persoonlijk vind ik het volgende factuurnummer het prettigst: YY-NNNN, dus bijvoorbeeld F11-2059, waarin 11 het jaar is en het tweede gedeelte uiteraard altijd door telt
4. Volledig eigen, ik kijk zelf graag in hoeverre ik de klant vertrouw
5. Voor zover ik weet is zo'n handtekening niets meer of minder dan een vinkje qua "akkoord gaan", en stelt het weinig voor, maar daar ben ik niet zeker van
6. Niet aannemen, ten eerste kun je geen geldige factuur opmaken, en ten tweede vraag ik me af wat diegene te verbergen heeft dat hij zijn gegevens niet wil prijsgeven
-
12-06-2011, 20:20 #3
- Berichten
- 658
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Vragen over offerts/contract ect
Vraag 1:
Een echte offerte schept veel duidelijkheid zodat de klant exact weet waar hij voor betaalt. Een wat vagere omschrijving in een mail kan ook, maar kan voor problemen zorgen. Zelf heb ik wel de voorkeur aan een losse pdf maar voor relatief kleine opdrachten doe ik het nog wel gewoon in de mail zelf.
Vraag 2:
Afhankelijk van hoe vaak je een offerte op maakt. Kijk eens naar standaardpakketen zoals MoneyBird. Zelf houd ik het simpel via word waarna ik deze in PDF omzet.
Vraag 3:
Ik doe jaartal gevolgd door het nummer: bijv 20112032, let er op dat de belastingdienst eisen stelt:
http://www.belastingdienst.nl/zakeli...en_btw-14.html
Ze moeten doorlopend zijn, eventueel in verschillende reeksen.
Vraag 4:
Hangt tevens af van de grote van de opdracht.
Bij een niet al te grote opdracht kan je deze gewoon zelf opstellen met jouw handtekening en die van je klant. Bij een grote opdracht kan het slim zijn om een jurist in te schakelen.
Vraag 5:
Zie ICTRecht: http://ictrecht.nl/specialismen/elek...ndtekening.php
Vraag 6:
Als ik de persoonsgegevens niet mag weten haak ik af. Je stelt een bedrijf voor dus je verwacht dan ook vanuit je klant een professionele houding. Indien de klant ze echt niet wil geven heb je niets om op te staan als deze opeens niet meer reageert.
Beste SDérs,
Momenteel ben ik alles een beetje aan het uitzoeken om een eigen bedrijfje te starten.
Maar heb wat vragen aan jullie.
Vraag 1:
Stel er mailt een klant je, met de vraag of je een webdesign en huis style kan maken voor hem.
Hoe stellen jullie dan een offerte op?
Mailen jullie hem dan gewoon van: "Voor 300 euro heeft u een webdesign en huis style"
Of maken jullie dan direct een offerte als .pdf, en stuurt dit naar de klant?
Vraag 2:
In welk programma stellen jullie offertes op? Momenteel heb ik word 1x gebruikt. Zijn er betere? Of is dit gewoon goed?
Vraag 3:
Op offertes staan altijd van de "vage" codetaal als factuurnummer, bijvoorbeeld: ERd445g.
Uit welke basis stel je een factuurnummer samen?
Vraag 4:
Als wanneer de klant een opdracht laat uitvoeren door een bedrijf. Hoe stellen jullie dan een "contract" op?
Vraag 5:
Veel hosting website gebruiken een "online" handtekening systeem, zoals Transip. Is zo'n handtekening ook bruikbaar en geldig als je bijvoorbeeld een incassobureau in schakelt, en/of naar de rechter stapt?
Vraag 6:
Stel een klant wilt zijn prive gegevens niet geven, wat doe je dan op zo'n moment? Nemen jullie de opdracht dan wel of niet aan?
Als ik meer vragen heb, plaats ik ze hierbij...
Alvast bedankt voor jullie reacties.
-
12-06-2011, 20:35 #4
- Berichten
- 412
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Vragen over offerts/contract ect
@Ricardo Persoon, bedankt voor de informatie, dus is dit je factuur nummer "F11-5345" en de volgende is dan "F11- 5346"?
@Lodewijk d.V., Jij ook bedankt, en voor jouw dezelfde vraag.
Voor de rest is het wel even duidelijk denk ik zo.
Aanvullend bericht:
Ik heb nog een vraag.
Je krijgt gegevens van de klant zijde, controleren jullie ook of dit juiste gegevens zijn?Laatst aangepast door PatrickA : 13-06-2011 om 09:34 Reden: Automatisch samengevoegd.
-
13-06-2011, 13:35 #5
- Berichten
- 61
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Vragen over offerts/contract ect
Klantgegevens controleren kan lastig zijn. Gegevens kunnen wel precies kloppen, maar wie zegt dat de persoonsgegevens ook daadwerkelijk door die persoon zijn vertrekt?.
Een aanbetaling voor een klus is een vrij zekere manier om te controleren of je klant echt is.
Een aanbetaling mag bij de verkoop aan een consument maximaal 50% van het totaalbedrag zijn.
Factuurnummers moeten altijd doortellen.
Als het ene factuurnummer 5448 is, is de volgende automatisch 5449.
Geannuleerde orders blijven in de administratie staan en behouden hun nummer.
Stel ik bestel iets onder factuurnummer 5450 en ik annuleer mijn bestelling, krijg de volgende klant gewoon factuurnummer 5451
Zoals Ricardo al aangeeft kun je daar ook een jaartal voorzetten om het voor jezelf wat overzichtelijker te maken.Laatst aangepast door Orrin Bos : 13-06-2011 om 13:39 Reden: Doortellen van facturen ook uigelegd.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic