Beste mensen,
Aangezien ik nu al een paar jaar programmeer voor mensen tegen een vergoeding krijg ik natuurlijk vaak de vraag of ik beschik over een KVK nummer.
De meeste mensen maken er dan ook niet zon probleem van dat ik deze niet heb maar sommige weer wel.
Graag zou ik dus een eenmanszaak op willen starten om toch iets professioneler over te komen.
Ook zal ik dan een website starten en hier mijn diensten op aanbieden en een portfolio samenstellen van reeds afgeronde opdrachten.
Toch zou ik graag nog wat advies willen.
De meeste mensen denken wel o die Tim is wel een slim persoon want die kent meerdere script talen, Maar dat valt misschien vies tegen.
Ik mag wel veel ervaring hebben met programmeren maar dat komt enkel omdat ik hiervoor gestudeerd heb.
En dus heb ik best weinig verstand van zelfstandig ondernemen.
Nu heb ik natuurlijk al overal op internet naar advies gezocht maar ben niet echt tot een rustgevende oplossing gekomen.
Hieronder even wat informatie over het bedrijf dat ik op wil starten:
* Ik wil mijn diensten als programmeur aanbieden.
* Ik wil licenties gaan verkopen. (Scripts).
* Ik wil advies geven om websites snel veel bezoekers te laten krijgen.
* Ik ga een website opstarten zoals ik eerder heb aangegeven in dit topic.
* Ik wil vanaf thuis gaan werken maar nog geen kantoor aanschaffen. (Pas als de inkomsten hiervoor hoog genoeg zijn).
Nu heb ik nog de volgende vragen:
1. Waar moet ik rekening mee houden op het financiële gebied zoals belasting?
2. Waar kan ik het beste mijn contracten en facturen op laten stellen?
3. Wat heb ik nodig om licenties te mogen verkopen?
En misschien heeft u zelf nog advies voor mij.
Als u een antwoord op één of meerdere van mijn vragen heeft zou ik willen vragen dit niet PM te sturen maar de plaatsen hier in het topic. (Zo kunnen in de toekomst misschien andere mensen ook iets aan deze informatie hebben).
Met vriendelijke groet,
Tim
- Advies gevraagd bedrijf starten
-
25-11-2010, 13:06 #1
- Berichten
- 21
- Lid sinds
- 14 Jaar
Advies gevraagd bedrijf starten
-
-
25-11-2010, 13:14 #2
- Berichten
- 1.036
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Advies gevraagd bedrijf starten
Iedereen kan je hier vast geweldig advies geven, ik ben zelf net ook gestart en zat met het zelfde.
Maak een afspraak bij de kamer van koophandel en die kunnen je ALLES vertellen.
Op sitedeals kunnen veel mensen wat tegen je zeggen en advies geven, maar vaak is het tegenstrijdig of twijfel je toch als dat zo is.
Er zijn mensen die hier voor geleerd hebben, dus maak er gebruik van.
-
25-11-2010, 13:35 #3
- Berichten
- 681
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Advies gevraagd bedrijf starten
Ben sinds Januari dit jaar ook gestart,
Facturen kan je zelf opmaken zolang het maar aan een aantal voorwaarden voldoet die de KvK heeft opgesteld. Contracten zijn niet verplicht, wel handig, hiervoor kan je het beste naar een jurist gaan die er verstand van heeft.
wat betreft belastingen:
ik draag gewoon per kwartaal omzetbelasting af. Dit is de 19% meerprijs die je op je producten rekent.
Eens in de 3 maanden geef je dit aan, sturen ze je een acceptgiro thuis, je betaald het en klaar. omdat het allemaal via elektronisch aangiften doen gaat is het eigenlijk super makkelijk. 1x per jaar betaal je ook omzetbelasting (mits je omzet daar hoog genoeg voor is) dit kan je het beste even door een accountant laten doen.
In een notendop is dit de basis.
-
26-11-2010, 14:23 #4
- Berichten
- 1.707
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Advies gevraagd bedrijf starten
Beste Tim,
Hieronder komt de volledige uitleg van ondernemer worden;
1. je schrijft jezelf in bij de kamer van koophandel als zijnde een eenmanszaak. Als je ook een bedrijfsnaam hebt is het handig om die er bij te laten zetten (zo heb je later altijd een bewijs als iemand anders ook ineens de naam claimt wanneer jij hem hebt gedeponeerd)
2. met het inschrijfnummer van de kamer van koophandel schrijf je je in bij de belasting als ondernemer. Als je een maand daarmee wacht stuurt de belasting vanzelf wel de papieren op(worden door de kvk ingelicht). Daarin vragen ze je om een geschatte omzet. Die die vooral niet te hoog want anders weten ze je te vinden met een voorlopige aanslag inkomsten belasting. Van de belasting krijg je dan inlogcodes om op hun site te komen. Daar kan je digitaal al je aangiftes doen (zie hieronder). Je krijgt hiervan schriftelijk bericht wanneer je die aangifte moet doen.
3. Je opent een zakelijke bankrekening bij je favoriete bank.
4. Voor klanten ga je dan op een gegeven moment facturen versturen. De moeten aan eisen doen die de belasting stelt; namelijk naam en adres, btw nummer, bankrekeningnummer en kvk nummer en iedere factuur moet een uniek factuurnummer hebben (liefst opvolgend). Iedere factuur moet je over het afgesproken bedrag 19% BTW rekenen. Dus bijv; werkzaamheden 100 euro, plus 19 euro btw = 119 euro totaal over te maken. Bij particulieren moet je overigens altijd het bedrag inclusief btw in een offerte vermelden (dus de 119 euro)
5. Na het versturen van de facturen ga je geld verdienen. En dan komt de belasting pas echt om de hoek kijken. Meestal krijg je een kwartaalaangifte voor de omzetbelasting. Hierop vragen ze wat je exclusief btw hebt omgezet in dat kwartaal. Uitgaande van bijv 1190 euro zet je hier dan neer 1000 euro ex btw en 190 euro btw. In principe zou je die 190 euro dan aan de belasting af moeten dragen. Je mag echter ook de btw aftrekken die je hebt betaald op zakelijke rekeningen als je hosting, onderhoud of aanschaf computer etc etc. Zeg dat de btw bij die facturen in totaal 90 euro was dan hoef je dus nog maar 190 - 90 = 100 euro aan omzetbelasting te betalen.
6. En hier komt het leuke; De omzetbelasting kent de Kleine Ondernemers Regeling. Deze regeling wil zeggen dat als jij in een jaar niet meer dan 1335 euro (op jaarbasis dus) hoeft te betalen dat deze kwijtgescholden wordt. Moet je tussen de 1335 en 1883 euro betalen dan wordt een deel kwijtgescholden. Mocht dat het geval zijn dan kan je het beste een professionele boekhouder inhuren. LET OP; deze bedragen veranderen ieder jaar; deze bedragen gaan over 2010
7. Dan gaan we naar de inkomstenbelasting. Die wordt 1 x per jaar voor 1 april ingevuld. Hier moet je aangeven hoeveel je dat jaar echt verdiend hebt; Dus je gefactureerde inkomsten min je zakelijk gemaakte kosten. Dit is erg persoonsgebonden dus hier zal je echt een boekhouder voor in de arm moeten nemen. Je hebt namelijk de eerste 3 jaar recht op startersaftrek en zelfstandigenaftrek als je bewijsbaar meer dan 1224 uur in je bedrijf gewerkt hebt. Ook heb je recht op een ondernemersaftrek. Maar zoals gezed zijn deze berekeningen erg persoonsgebonden.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, en mocht je nog vragen hebben pm me dan even. Succes met je onderneming
Marcel
-
27-11-2010, 10:37 #5
- Berichten
- 87
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Advies gevraagd bedrijf starten
Wow... Marcel schrijft even precies op wat er allemaal moet gebeuren. Ik ben voor een tweede inschrijving bij de KvK geweest in juli dit jaar en ik denk dat Marcel alle stappen zeer uitgebreid heeft beschreven.
Let er trouwens op dat je, als je al bezig bent voor klanten, zo snel mogelijk een bankrekening aanvraagt. Voordat deze eenmaal operationeel is ben je vaak ook weer een week of twee kwijt, en dat factureert zo lastig ;)
Ik zag trouwens net dat je TS is gebanned, maar wellicht een goede toevoeging voor alle andere aankomend ondernemers. Post van Marcel kan wat mij betreft worden ingelijst!
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic