Misschien een beetje een aparte titel omschrijving. Het zit zo.
Je hebt een webshop met producten. Deze heb je zelf niet op voorraad, want werken via een dropshipleverancier heeft voordelen. Maar nu komt het:
1: Een klant besteld op je website een product.
2: Jij besteld het bij de dropshipleverancier. (Jij bent dus klant van dropshipleverancier)
3: Het product wordt naar jouw klant gestuurd door de dropshipleverancier.
Allemaal nog goed. Nu komt het volgende.
4: Klant beroept zich op wet koop op afstand. Dat kan voor particulieren zover ik begrepen heb.
5: klant dus netjes binnen 7 dagen het product terug. Naar jouw adres, want direct naar de dropshipleverancier kan niet.
Nu heb je dus een product waar jezelf niks aan heb. Je wilt deze dus terug doen naar de dropshipleverancier. Echter kan je als bedrijf zijnde niet beroepen op de wet koop op afstand. Meeste dropshipleveranciers nemen de producten ook niet terug behalve als ze defect zijn.
Hoe lossen jullie dit op? Het product houden totdat een andere klant het besteld vind ik geen optie. Want 1 van de redenen om te kiezen voor dropshipping is om zelf geen voorraad te hebben.
- Website-> Dropshipleverancier -> Klant -> Terug sturen
-
07-04-2010, 12:18 #1
- Berichten
- 854
- Lid sinds
- 19 Jaar
Website-> Dropshipleverancier -> Klant -> Terug sturen
-
In de schijnwerper
Ultratekst: Flinke kortingen op teksten, GEEN AI!Freelance / WerkDomeinnaam koopjeskelder: een betekenisvolle naam vanaf 99 euroDomein te koopVegan food site - 500+ artikelen met ons ALL-IN-ONE pakket + affiliate plugin!Website te koopWebsite te koop DR 32 / UR 21 - 1.4K zoektermen - 626 links -184 domeinenWebsite te koop -
07-04-2010, 12:23 #2
- Berichten
- 439
- Lid sinds
- 15 Jaar
Op marktplaats zetten? :-)
-
07-04-2010, 12:23 #3
- Berichten
- 58
- Lid sinds
- 15 Jaar
Ik merk dat het bij ons eigenlijk nooit voorkomt.
Tot nu toe geen retouren.
Als het wel gebeurd hebben we afspraken met onze leverancier.
Het is heel belangrijk dat je van tevoren afspraken maakt met je dropshipper omtrent retour en garantie.
-
07-04-2010, 12:26 #4
- Berichten
- 854
- Lid sinds
- 19 Jaar
Het gaat mij dus om een nieuw op te zetten webshop. In het begin wil ik nog geen eigen voorraad. En ik verwacht ook niet dat producten terug worden gestuurd.
Maar als het wel gebeurd, wat dan? Lijkt me interessant om te weten hoe andere webshops dat aanpakken vandaar.
-
07-04-2010, 13:05 #5
- Berichten
- 285
- Lid sinds
- 15 Jaar
Wij werken met een alternatief verzendadres.
Hetzelfde als je een pakket via het postkantoor verzend, hier staat ook het verzendadres van het postkantoor. Nu staat er het adres van het bedrijf maar met een alternatieve bedrijfsnaam.
-
07-04-2010, 13:19 #6
- Berichten
- 802
- Lid sinds
- 19 Jaar
Over wat voor product heb je het?
-
07-04-2010, 13:22 #7
- Berichten
- 854
- Lid sinds
- 19 Jaar
Wij hebben opzicht nog geen vast product. Wij zijn ons aan het oriënteren. Gaat ons voornamelijk nog om dit gedeelte. Dus het terug sturen van goederen door klanten.
Zolang ze geopend zijn, kunnen wij ze weigeren terug te nemen heb ik begrepen. En een goede algemene voorwaarden / leveringsvoorwaarden etc. zijn ook belangrijk.
-
07-04-2010, 13:28 #8
- Berichten
- 720
- Lid sinds
- 18 Jaar
Afspraak maken met de dropshipleverancier? Er zijn genoeg mogelijkheden om deze problemen op te lossen, dat vergt wel wat creativiteit.
Tip: maak afspraak met de leverancier. Laat via de algemene voorwaarden kosten rekenen voor retour (verzending, indien beschadigd etc). Ten eerste scheelt dit het aantal retouren en ten tweede kan de leverancier de producten weer verkopen (niet u).
NB: De consument heeft het recht het product te bekijken/testen/proberen zolang er maar geen beschadigingen aan het product zijn. Dus uitpakken mag wel door de consument, natuurlijk afhankelijk van het product.
-
07-04-2010, 13:32 #9
- Berichten
- 802
- Lid sinds
- 19 Jaar
Het was makkelijker om te weten wat voor product je zou willen verkopen.
De wet kopen op afstand geldt niet niet bij:
- Aankoop van onroerend goed;
- Aankopen die speciaal op bestelling zijn gemaakt;
- Aankopen die snel kunnen bederven of verouderen;
- Kranten en tijdschriften;
- Cd’s, video’s en cd-roms waarvan de verzegeling is verbroken;
- Financiële diensten, weddenschappen en loterijen.
-
07-04-2010, 14:36 #10
- Berichten
- 854
- Lid sinds
- 19 Jaar
Producten zullen producten zijn qua kleding / Lingerie en hygiëne producten. Vandaar dat we eigenlijk geen geopende producten retour willen nemen,
-
07-04-2010, 17:29 #11
- Berichten
- 802
- Lid sinds
- 19 Jaar
Klopt, dat ben je ook niet verplicht.
-
07-04-2010, 17:38 #12
- Berichten
- 720
- Lid sinds
- 18 Jaar
Daar ben ik het niet mee eens. Consumenten moeten toch hun kleren passen om te kijken of het de juiste maat is en dergelijke.
Stel: U koopt een shirt maat M, past het shirt maar het blijkt een stuk groter te zijn dan u verwacht. Dan wilt u het product toch retour kunnen sturen?
Daarom zou ik graag willen weten waar u die informatie vandaan haalt, Micheal.
-
07-04-2010, 18:12 #13
- Berichten
- 559
- Lid sinds
- 17 Jaar
Volgens mij kan je lingerie e.d. ook gewoon terugsturen.
U krijgt geen bedenktijd als u een van de volgende producten op afstand koopt:
- reizen die u op internet boekt
- tijdsgebonden producten, zoals tijdschriften
- producten die u speciaal laat maken, bijvoorbeeld een maatpak
- producten die snel kunnen bederven, zoals eten of bloemen
- Sluit u een dienst af die u meteen wilt laten beginnen? Bijvoorbeeld een abonnement voor mobiel bellen? Dan hebt u geen bedenktijd.
Cd's en dvd's zijn vaak verzegeld. U mag deze producten alleen terugsturen als u de verzegeling niet hebt opengemaakt.
bron: http://www.consuwijzer.nl/Consumente...pen_op_afstand
-
07-04-2010, 18:18 #14
- Berichten
- 166
- Lid sinds
- 18 Jaar
Dit ben je zeker wel verplicht, daar mogen sowieso geen misverstanden over ontstaan.
Maar je hebt eigenlijk drie opties om hier mee om te gaan:
1. Goede afspraken maken met leverancier
Dit is natuurlijk de ideale optie aangezien je de klant wel om retourkosten mag vragen wat je kan gebruiken voor de (deelse) kostendekking voor retourkosten die de leverancier eventueel zal vragen. Nauw contact met je leverancier is sowieso aan te raden trouwens.
2. Verkopen via marktplaats, speurders etc. tegen een lagere prijs
Thuis (of waar dan ook) opslaan en advertenties op veilingsites starten. Hierbij moet je er echter wel rekening mee houden dat je over het algemeen niet je standaard verkoopprijs kan hanteren. Soms mag je al blij zijn als je je kostprijs er uit kan halen, maar dit zul je zelf moeten beoordelen. Overigens ook altijd aan te raden om voor onvoorziene (en retour)kosten geld te reserveren.
3. Opslaan en wachten tot het product opnieuw word besteld en dan zelf versturen naar de klant
Indien het een veel verkocht product is of wanneer je een klein assortiment hebt kan je er natuurlijk ook voor kiezen om de producten op te slaan en op een volgende bestelling te wachten. Maar ook dit hangt heel erg af van het soort product.
-
08-04-2010, 05:29 #15
- Berichten
- 802
- Lid sinds
- 19 Jaar
Lingerie/kleding dien je enkel terug aan te nemen mits de verpakking nog gesloten of verzegeld zijn
Zelfde voor hygiëne producten zoals scheermesjes, cremes.
Is de verpakking nog gesloten dan kun je gewoon retourneren.
Volgens de algemene voorwaarden van de Thuiswinkel organisatie:
"U kunt gebruik maken van uw herroepingsrecht van onbeschadigde en ongebruikte artikelen zoals omschreven in artikel 6 van de algemene voorwaarden Thuiswinkel. Conform artikel 8 lid 2 gelden als uitzondering op dit retourrecht: slips, kousen en sexy speeltjes die om begrijpelijke hygiënische redenen niet kunnen worden teruggezonden indien de verpakking is verbroken. Als bij video - DVD de verzegeling, sealing, is verbroken kunnen deze niet geretourneerd worden."
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic