Bedenk wel goed, dat als je er eenmaal aan begint je niet zomaar de boel de boel kunt laten.
Zorg dus dat je administratie in orde is. Een administratie voeren is heel simpel maar wel de basis van elke onderneming. Als je dit vanaf de eerste dag netjes in orde houd voorkom je later problemen.
Je kunt een administratie bij wijze van spreken al op de achterkant van een bierviltje zetten. Zorg dat je alle inkomsten en uitgaven netjes op een rijtje heb, op een dusdanige manier dat een ander het ook snapt zonder dat jij bij elke post een toelichting moet geven.
Probeer verder altijd helder te communiceren, dit voorkomt misverstanden die als ondernemer aardig in de papieren kunnen lopen. Je bent namelijk als ondernemer veel minder beschermt dan als consument.
Zorg voor goede algemene voorwaarden waarmee je je al voor heel veel kunt indekken.
Lees alle contracten voordat je ze tekent. En als je het niet snapt vraag je iemand die je vertrouwt om deze ook te lezen (bv je ouders die bij het meeste zullen moeten meetekenen). Vertrouw je het niet? Teken dan niet.
Als je een contract tekent let dan goed op wanneer deze afloopt en wanneer je moet opzeggen. Doe dit altijd aangetekend. Ondanks dat veel bedrijven in onze branche communiceren via mail geeft een aangetekende brief nog de meeste zekerheid.
Er zijn ook interessante boeken te verkrijgen waar in normaal nederlands veel over het opstarten van een eigen bedrijf beschreven staat. Voor 15 euro heb je zo een leuk naslag werk.
Vraag bij de kvk naar de startersbijeenkomsten. Hier krijg je zinvolle informatie en je ontmoet collega starters. Daar doe je altijd wel goede contacten op, voor nu of later. De kvk organiseert regelmatig workshops, laat je hierover informeren.
Zoek een goede boekhouder. Die kosten een paar euro maar de meeste brengen meer op dan ze kosten. Wil je zelf boekhouden? Laat je dan begeleiden en laat bv alleen de jaaropgaaf via de boekhouder lopen. Als je dan fouten hebt gemaakt in btw ofzo dan kan dit altijd nog gecorrigeerd worden.
pff...ben ik nog iets vergeten?
ohja : succes ;-)
- Inschrijven kvk
-
24-02-2010, 14:32 #16
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
-
24-02-2010, 14:53 #17
- Berichten
- 104
- Lid sinds
- 18 Jaar
Tip: lees eens een boek over het starten van een eigen bedrijf.
-
24-02-2010, 14:58 #18
- Berichten
- 2.590
- Lid sinds
- 16 Jaar
Bedenk wel goed, dat als je er eenmaal aan begint je niet zomaar de boel de boel kunt laten.
Zorg dus dat je administratie in orde is. Een administratie voeren is heel simpel maar wel de basis van elke onderneming. Als je dit vanaf de eerste dag netjes in orde houd voorkom je later problemen.
Je kunt een administratie bij wijze van spreken al op de achterkant van een bierviltje zetten. Zorg dat je alle inkomsten en uitgaven netjes op een rijtje heb, op een dusdanige manier dat een ander het ook snapt zonder dat jij bij elke post een toelichting moet geven.
Probeer verder altijd helder te communiceren, dit voorkomt misverstanden die als ondernemer aardig in de papieren kunnen lopen. Je bent namelijk als ondernemer veel minder beschermt dan als consument.
Zorg voor goede algemene voorwaarden waarmee je je al voor heel veel kunt indekken.
Lees alle contracten voordat je ze tekent. En als je het niet snapt vraag je iemand die je vertrouwt om deze ook te lezen (bv je ouders die bij het meeste zullen moeten meetekenen). Vertrouw je het niet? Teken dan niet.
Als je een contract tekent let dan goed op wanneer deze afloopt en wanneer je moet opzeggen. Doe dit altijd aangetekend. Ondanks dat veel bedrijven in onze branche communiceren via mail geeft een aangetekende brief nog de meeste zekerheid.
Er zijn ook interessante boeken te verkrijgen waar in normaal nederlands veel over het opstarten van een eigen bedrijf beschreven staat. Voor 15 euro heb je zo een leuk naslag werk.
Vraag bij de kvk naar de startersbijeenkomsten. Hier krijg je zinvolle informatie en je ontmoet collega starters. Daar doe je altijd wel goede contacten op, voor nu of later. De kvk organiseert regelmatig workshops, laat je hierover informeren.
Zoek een goede boekhouder. Die kosten een paar euro maar de meeste brengen meer op dan ze kosten. Wil je zelf boekhouden? Laat je dan begeleiden en laat bv alleen de jaaropgaaf via de boekhouder lopen. Als je dan fouten hebt gemaakt in btw ofzo dan kan dit altijd nog gecorrigeerd worden.
pff...ben ik nog iets vergeten?
ohja : succes ;-)
Bedankt
Nathan
-
24-02-2010, 15:06 #19
- Berichten
- 104
- Lid sinds
- 18 Jaar
-
24-02-2010, 15:07 #20
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
Boekhouding kan ook gedaan worden door een raadsman (?)
Maar het is zeker niet onverstandig om iemand met kennis van zaken te raadplegen, zeker als je in een situatie zit met meerdere inkomens, uitkeringen (studiefinanciering?) etc.
Dit waren maar hele simpele dingen.. ;)
-
24-02-2010, 15:10 #21
- Berichten
- 2.590
- Lid sinds
- 16 Jaar
Ik weet niet wat je specifiek met 'een raadsman' bedoelt, maar iedereen kan natuurlijk de boekhouding doen. Je kunt ook zelf je jaaropgave verzorgen. Zeker in het begin als je maar een beperkt aantal fakturen hebt is dit heel goed zelf te doen.
Maar het is zeker niet onverstandig om iemand met kennis van zaken te raadplegen, zeker als je in een situatie zit met meerdere inkomens, uitkeringen (studiefinanciering?) etc.
Idd.... als je hier al van blaast zou ik m'n keuze toch nog maar eens goed overwegen ;-)
-
24-02-2010, 15:30 #22
- Berichten
- 220
- Lid sinds
- 16 Jaar
Zolang er geen reden is om het niet te doen, zou ik zeggen: schrijf je in! Uiteindelijk moet je toch de knoop doorhakken. Als ik jou was, zou ik dat doen op het moment dat alles helder en duidelijk is (wat houd je dan nog tegen?).
Wellicht een ander aspect benadrukken: wanneer je een eenmanszaak hebt, vertegenwoordig jij jouw bedrijf (logisch). Zorg er dus voor dat je je ook (redelijk) professioneel gaat gedragen als je niet aan het werk bent. Jij bent immers het gezicht van het bedrijf, doe dus geen domme dingen!
Veel succes ermee!
-
24-02-2010, 15:31 #23
- Berichten
- 2.590
- Lid sinds
- 16 Jaar
Mijn gevoel zegt doen. Mijn ouders die willen graag alles netjes op papier hebben vandaar dat ik jullie om hulp vraag.
-
24-02-2010, 15:35 #24
- Berichten
- 296
- Lid sinds
- 16 Jaar
Als je alleen website's beheert met adsense inkomsten en dus alleen de factuurtjes van de domeinen moet betalen is de boekhouding toch zo makkelijk als wat?
-
03-03-2010, 19:40 #25
- Berichten
- 578
- Lid sinds
- 15 Jaar
Ben sinds 01-01-2010 ook ingeschreven bij de KvK en heb er tot de dag van vandaag geen spijt van.
Bedenk wel goed wat voor bedrijfsnaam je wilt want hiermee kun je namelijk verschillende kanten uit. (Wellicht voor uitbreiding later)
Het is in principe niet zo moeilijk. Je moet wel even kijken naar de kleine ondernemers regeling, want dat kan wellicht interessant zijn.
Zorg ook dat je een klein businessplan hebt over hoe je je klanten denkt te kunnen behalen, of heb je al klanten? Dat zijn dingen waar je over na moet gaan denken. Ook moet je jezelf te vraag stellen: 'Wat kan ik beter dan anderen?'.
Ik kan alleen maar zeggen: doen!
Mocht je nog wat vragen hebben, kunt u mij benaderen via msn:
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic