Het komt regelmatig voor dat er kritiek is op mij en andere die een uitgesproken mening hebben over een onderwerp. Het kan zijn dat we een mening hebben omdat we er kennis over hebben, het dicht bij ons hart ligt of omdat we er simpelweg van overtuigd zijn dat we een mening hebben die gehoord moet worden. (Wil niet altijd zeggen dat onze mening de juiste is)
Wat echter jammer is, is dat niet iedereen tegen kritiek kan. En dat is natuurlijk logisch, ik vind kritiek ook niet altijd prettig. Echter ik kan veel meer met kritiek die onderbouwd is, dan met hersenloze kritiek. En het rare is, dat de meeste mensen liever hersenloze niet onderbouwde kritiek horen dan een gemotiveerd antwoord.
Het is zelfs zo dat mensen die hun kritiek onderbouwen worden weg gezet als betweterige, mafketels die beter hun mond moeten houden anders. Nu heb er persoonlijk een dikke huid en zegt dit soort reacties meer over de gene die reageert op een onderbouwde reactie, dan over het persoon dat heeft gereageerd in de eerste plaats.
Gebeurt het alleen hier op het SD forum? Nee ook in de politiek zie je het. Mensen met oneliners worden opgehemeld en mensen die hun overtuiging proberen te motiveren worden weggezet als de elite van betweters.
Maar wees nu eens eerlijk wat hoor je liever als kritiek op je website:
1. Ik vind het niks (Verder geen motivatie)
of
2. Als ik eerlijk moet zijn ben ik bang dat de mensen gillend wegrennen als ze je website zien. Het lijkt er op of de enige functie was de mensen juist niets te willen laten kopen. Waarom?
Je menu is niet of nauwelijks bruikbaar, de helft van de pagina’s geeft een 404, de flikkerende banners geven me hoofdpijn en de producten die je aan prijst waren in de jaren tachtig modern maar nu zwaar verouderd.
Mijn advies: spendeer echt wat geld aan design en kijk of je een product upgrade kan krijgen anders ben ik bang dat je snel aan het burgers flippen bent bij de McDonalds om de hoek.
Opmerking 1 neem je aan, maar je zal niks veranderen aan je website. Opmerking 2 doet je bloed koken, maar als het bloed weer wat rustiger is ga je er wel mee aan de slag.
Tot slot, wat is het basis idee van een forum… Discussie. Het forum zou zeer snel leegbloeden, als iedereen elkaar zou napraten. Juist een tegenovergesteld standpunt innemen zorgt er voor dat mensen gaan nadenken en niet alles klakkeloos aannemen. En daar draait een forum om, kennis opdoen en vanuit verschillende standpunten. We zijn hier niet om een populariteitsquiz te winnen, of tenminste ik niet. Ik lees, ik leer(En blijf leren), ik neem een standpunt in en ventileer die meestal met een onderbouwing. Ben ik scherp van tong, ja zeker, en zelfs soms te scherp. En misschien ventileer ik niet altijd de onderbouwing die iedereen wil lezen, maar als ik iedereen moet gaan plezieren, dan heeft naar mijn mening het forum dus geen toegevoegde waarde.
- Help kritiek op mijn forum post.
-
03-11-2016, 14:17 #1
- Berichten
- 1.215
- Lid sinds
- 17 Jaar
Help kritiek op mijn forum post.
-
-
03-11-2016, 14:24 #2
- Berichten
- 1.139
- Lid sinds
- 19 Jaar
Re: Help kritiek op mijn forum post.
Leuk epistel Leander, maar wat wil je er mee bereiken precies?
-
03-11-2016, 15:43 #3
- Berichten
- 6.271
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Help kritiek op mijn forum post.
Op een forum, zowel hier als elders, kan je zeker je mening geven indien daar vraag naar is of indien het topic daarvoor gemaakt is.
Echter blijft het soms lastig om een reactie op de juiste manier te lezen, zoals het ook soms lastig is om een email of bericht op de juiste manier te lezen (vaak kan je deze op 2 manieren opvatten).
Voor de 1 is de reactie aanvallende kritiek, voor de ander is het wellicht opbouwende kritiek met een vleugje sarcasme / humor etc.
Dat is het nadeel van een forum, en het is maar net hoe de ontvanger het opvat en hoe deze daarmee om kan gaan.
Lastig topic weer Leander ;-)
-
04-11-2016, 09:13 #4
- Berichten
- 1.215
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Help kritiek op mijn forum post.
Op een forum, zowel hier als elders, kan je zeker je mening geven indien daar vraag naar is of indien het topic daarvoor gemaakt is.
Echter blijft het soms lastig om een reactie op de juiste manier te lezen, zoals het ook soms lastig is om een email of bericht op de juiste manier te lezen (vaak kan je deze op 2 manieren opvatten).
Voor de 1 is de reactie aanvallende kritiek, voor de ander is het wellicht opbouwende kritiek met een vleugje sarcasme / humor etc.
Dat is het nadeel van een forum, en het is maar net hoe de ontvanger het opvat en hoe deze daarmee om kan gaan.
Lastig topic weer Leander ;-)
Maar is het ook niet zo dat er op reactie 1 niet eens wordt gereageerd en op reactie 2 mensen helemaal uit hun dak gaan. Terwijl als je er over nadenkt de reactie eigenlijk andersom zou moeten zijn.
-
04-11-2016, 09:38 #5
64BitsWebhosting.EU
- Berichten
- 2.085
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Help kritiek op mijn forum post.
Kritiek geven hoeft helemaal niet hard te zijn, maar als je iemand bent die het hard wilt spelen, dan kun je maar beter zorgen dat je argumenten rocksolid zijn én je een betere oplossing kunt voorstellen.
Je punt 1 zal een onbekende een ingang geven om te vragen waarom je het niets vind, of het een persoonlijke mening is of whatever, maar kan uitnodigen om erover in discussie te gaan.
Je 2de punt 'zal je bloed doen koken' heeft meestal niet het effect wat jij denkt dat het heeft. Met halve argumenten iemand afbranden zal je discussie meestal in een vroeg stadium afkappen of doen afwijken van hetgeen de bedoeling was. Zelfs als je wel gelijk hebt is het gewoon geen manier van doen.
Recentelijk vroeg ik ook feedback over een website. Een reactie daarop mocht imho ook best iets anders, maar het liet wel de mogelijkheid open om zonder kokend bloed toch de verbeterpunten (en dingen waar we totaal niet aan gedacht hadden) te filteren en ermee aan de slag te kunnen.
Wat het gewoon een 100% geslaagd topic maakte met een handvol reacties. Zonder blabla dingen of dat ik ergens het idee had me te moeten verdedigen.
Communicatie gaat 2 kanten op tenslotte.
-
04-11-2016, 10:53 #6
- Berichten
- 797
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Help kritiek op mijn forum post.
Ik raad je aan om minder idealistisch in het leven te staan, en je erbij neer te leggen dat het internet een afvoerputje is voor mensen met een mening. En heel vaak een mening onderbouwen met kinderachtige zooi. Negeren, accepteren en weer door.....
Zonde van je tijd/energie/effort, beter steek je dat in dingen die je wel kunt bereiken/veranderen ipv wederom een discussie te starten over discussies die eigenlijk niet discussie waardig zijn. Echt, geloof me, dat maakt het leven een stuk luchtiger en makkelijker.
-
04-11-2016, 11:25 #7
- Berichten
- 133
- Lid sinds
- 8 Jaar
Re: Help kritiek op mijn forum post.
.....
Laatst aangepast door Biancaw : 07-07-2024 om 07:42
-
04-11-2016, 11:50 #8
- Berichten
- 64
- Lid sinds
- 8 Jaar
Re: Help kritiek op mijn forum post.
Kom maar op met jullie kritiek: https://www.sitedeals.nl/sitechecks/3...p-voedsel.html
Ik hou van kritiek, dat gaat mij meer opleveren, en verder brengen. Is toch ook een stuk leuker dan off-topic interessant doen?Laatst aangepast door Randy van Dongen : 04-11-2016 om 11:58
-
04-11-2016, 12:03 #9
- Berichten
- 1.410
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Help kritiek op mijn forum post.
Je zegt zelf dat optie 2 je bloed doet koken. Dus optie 1 en optie 2 zijn beide slecht.
De 'kunst' is om de boodschap op een manier te verpakken dat het goed overkomt zonder dat het een negatieve associatie opwekt. Kunst tussen aanhalingstekens want volgens mij is daar niets moeilijks aan?
Gewoon feitelijk blijven en niet oordelend. Zonder onzin als "hard wegrennen", "hoofdpijn" en onzinnige conclusies als "enige doel om mensen niets te laten kopen".
-
04-11-2016, 20:08 #10
- Berichten
- 1.211
- Lid sinds
- 12 Jaar
Re: Help kritiek op mijn forum post.
Antwoord van Tim Sanders sluit ik mij bij aan
-
04-11-2016, 23:44 #11
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Help kritiek op mijn forum post.
In principe is het de truuk om altijd zo te reageren, dat je de discussie op constructieve wijze op gang houdt. Verder is het handig om voor jezelf onderscheid te maken tussen wat je zelf wel en niet zo zeker weet.
Weet je het zeker, noem dan ook de argumenten en eventuele bron
Weet je het niet zeker, zeg dat dan gewoon, zo bijvoorbeeld: "voor zover ik weet gaat dat niet" ipv "dat gaat niet".
En wat je zeker niet moet doen, is op de man antwoorden. Vooral omdat je er meestal zelf uiteindelijk bekaaider afkomt dan degene die je af zat te branden.
-
05-11-2016, 02:57 #12
- Berichten
- 2.690
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Help kritiek op mijn forum post.
Het is heel simpel; het gaat namelijk om een reactie op een reactie op een forum
Waar maak je je druk over?
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic