Zo af en toe zie ik hier wel eens van die dingen waar ik eigenlijk iets van wil zeggen, maar het toch maar niet niet doe om niet offtopic te gaan. Daarom heb ik besloten om wat van die dingen in één post te zetten. Zie dit als gratis advies, want ik denk dat er hier een aantal mensen zitten die echt hun best doen.
Het is een bewuste keuze geweest om geen voorbeelden te plaatsen bij de items, maar klik rustig door de marktplaats heen en je zult er genoeg vinden.
Verder maak ik mezelf ook schuldig aan een aantal van onderstaande punten, dus het is niet nodig om mijn fouten op te zoeken en me er op te wijzen: ik ben me er van bewust.
Nogmaals: dit is niet aanvallend bedoelt, maar gewoon wat gratis advies om het wat leuker te maken voor iedereen. :-)
- Gebruik bij voorkeur geen Engels, maar Nederlands. Ten eerste omdat de meeste mensen hier vaak niet erg goed zijn in hun schriftelijk Engels. Een goed voorbeeld wat ik meerdere keren heb gezien is "check you're pm". "You're" is namelijk niet hetzelfde als "your". "You're" betekent zoveel als "je bent" of "u bent" waar "your" staat voor "jouw" of "uw". "Check je bent een pm" slaat dus nergens op.
Verder is dit een Nederlands forum, dus is het gebruik van Engels nergens voor nodig.- De meeste mailclients hebben de mogelijkheid om automatisch op email te checken. Het is dus niet nodig om in het topic te vermelden dat je iemand een email hebt gestuurd, dat merk die persoon vanzelf wel. Of SMS je je vrienden ook dat als zij een email krijgen van je?
Bovendien is hier nog een andere factor die meespeelt: veel mensen laten een email versturen bij nieuwe reacties op hun eigen topics. Dit betekent dus 2 emails: één keer de echte email en één keer een email dat er een nieuwe reactie is waar de eerste email in genoemd wordt. Nuttig? Nee.
Nu zal dat voor veel van de mensen hier niet zo erg zijn, omdat ze niet veel email ontvangen, maar op het moment dat er honderden emails per dag door je mailbox gaan is het niet zo prettig meer.
Hetzelfde geldt uiteraard voor de "je hebt PM"-berichten.- Maak een keuze! Als je klanten formeel wilt aanspreken met "u", spreek dan ook formeel. Wil je het informeel houden en met "jij" spreken, houd het dan informeel.
Doe dus niet:
Dat kan ik wel ff snel voor u fixen hoor! :-)
"ff snel" en "fixen" zijn niet bepaald formele woorden, gebruik dan liever "je". Probeer ook "smilies" uit je tekst te houden als je deze verder formeel opstelt.
Als je éénmaal gekozen hebt of je "u" of "jij" gebruikt moet je je hier ook aan houden.
Dus niet "Als u wilt kan ik dit voor je maken."- Er is een uitzondering op het wisselen van toon, als je iemand eerst aanspreekt met u (als je niet zeker bent over de juiste toon, is dit vaak je beste keus) kun je later mogelijk overschakelen naar een toon die meer informeel is als de andere persoon aangeeft dat dit goed is. Ik weet dat zeker twee SD-leden een recent voorbeeld kunnen geven van een situatie waar ik van toon gewisseld heb in een emailconversatie.
- Beledig je prospect niet. Dit is misschien nog wel de meest logische van alle tips, maar toch heb ik al gezien dat mensen op een onhandige manier kritiek geven op de mensen voor wie ze willen werken. Als ik een topic open dat ik op zoek ben naar ontwerpers en ik maak daarin een typefout is het uiteraard goed om mij daar op te wijzen (bij voorkeur per PB, om het niet openbaar te doen), maar doe dit dan wel correct. Ga iemand dus niet belachelijk maken vanwege een typefout. Dat kun je doen bij je vrienden, maar het is niet slim om dit te doen bij (mogelijke) klanten.
- Neem contact op met de TS. Waarom een bericht plaatsen met "ik heb wat je zoekt, stuur me maar een PM"? Dat maakt het alleen maar weer lastiger, omdat de TS dan een PM moet sturen met "Ik heb interesse in wat jij hebt, kun je meer informatie geven?" en jij dan alsnog je PM moet sturen met meer informatie. Dat is dus een extra post van jou en een extra PM van de TS. Bovendien is dit ook irritant voor de rest van het forum, die hoeven niet te weten dat de TS jou een PM mag sturen. Als hij/zij [de TS] tevreden is over jouw product hoort de rest van het forum dat vanzelf wel.
- Controleer je spelling. In browsers als Firefox zit een standaard spellchecker, typ anders je bericht eerst in een tekstverwerker (bijvoorbeeld MS Word) en doe daar een spellcheck. We maken allemaal wel eens typefouten (of gewoon taalfouten), maar in deze digitale wereld zijn ze vaak best gemakkelijk te voorkomen.
Waarschijnlijk ben ik nog een aantal dingen vergeten die anderen wel zijn opgevallen, ik ben dan ook benieuwd naar de reacties!
- Tips voor gebruik SiteDeals
-
26-08-2007, 15:41 #1
- Berichten
- 292
- Lid sinds
- 19 Jaar
Tips voor gebruik SiteDeals
Laatst aangepast door Martijn Engler : 27-08-2007 om 12:55
-
-
26-08-2007, 15:44 #2
- Berichten
- 80
- Lid sinds
- 17 Jaar
Handige tips, moet een vast topic worden (dus boven aan elk fora)!
-
26-08-2007, 15:50 #3
- Berichten
- 67
- Lid sinds
- 17 Jaar
Sorry hoor, maar mag ieder voor zich uitmaken hoe hij of zij reageert? Als men het prettig en makkelijk vindt om Engelstalig te reageren, dan mag dat toch? Of spreek je kinderen op straat ook aan dat ze "gaaf" moeten zeggen ipv "cool"? "PM" wat staat voor Private Message wordt dus Privé Bericht (PB)?
Ik vind het juist prettig dat er weinig regels zijn opgesteld hoe men moet reageren, dan weet je meteen hoe iemand in elkaar steekt. Liever iemand die in eigen taal begrijpelijk maakt wat hij bedoeld, dan in andermans taal intelligenter over probeert te komen dan hij/zij werkelijk is.
-
26-08-2007, 15:52 #4
- Berichten
- 80
- Lid sinds
- 17 Jaar
Origineel gepost door Paul Ta.
Sorry hoor, maar mag ieder voor zich uitmaken hoe hij of zij reageert? Als men het prettig en makkelijk vindt om Engelstalig te reageren, dan mag dat toch? Of spreek je kinderen op straat ook aan dat ze "gaaf" moeten zeggen ipv "cool"? "PM" wat staat voor Private Message wordt dus Privé Bericht (PB)?
Ik vind het juist prettig dat er weinig regels zijn opgesteld hoe men moet reageren, dan weet je meteen hoe iemand in elkaar steekt. Liever iemand die in eigen taal begrijpelijk maakt wat hij bedoeld, dan in andermans taal intelligenter over probeert te komen dan hij/zij werkelijk is.
''sticky''
-
26-08-2007, 15:53 #5
- Berichten
- 67
- Lid sinds
- 17 Jaar
Ach, als tips zijn het leuke punten, moet ook eerlijk zeggen dat ik het grotendeels wel met Martijn eens ben. Communicatie is belangrijk, dus laat ieder lekker een eigen weg kiezen. Des te makkelijker weet je bij wie het klikt en bij wie niet...
-
26-08-2007, 15:54 #6
- Berichten
- 412
- Lid sinds
- 18 Jaar
Origineel gepost door Martijn Engler
- Maak een keuze! Als je klanten formeel wilt aanspreken met "u", spreek dan ook formeel. Wil je het informeel houden en met "jij" spreken, houd het dan informeel.
Doe dus niet:
Dat kan ik wel ff snel voor u fixen hoor! :-)
"ff snel" en "fixen" zijn niet bepaald formele woorden, gebruik dan liever "je". Probeer ook "smilies" uit je tekst te houden als je deze verder formeel opstelt.
Als je éénmaal gekozen hebt of je "u" of "jij" gebruikt moet je je hier ook aan houden.
Dus niet "Als u wilt kan ik dit voor je maken."
-
26-08-2007, 15:54 #7
- Berichten
- 292
- Lid sinds
- 19 Jaar
Paul: natuurlijk mag iedereen dat zelf uitmaken. Zoals ik al zei zijn dit tips (en ik heb het idee gekregen uit reacties in sommige topics dat er mensen zijn die het eens zijn met deze tips), geen regels. Als het regels waren stuurde ik ze wel naar Kevin om te overleggen of ze in de regels van SiteDeals moeten.
En nee, ik spreek geen kinderen aan op straat, krijgen mensen rare ideeën over je. En PM/PB maakt me op zich niet uit hoor, het is meer die zinnen die half in steenkolen-Engels zijn geschreven waar ik me aan irriteer.
Ten slotte: het probleem is dat er veel mensen zijn die al proberen intelligenter over te komen (door het gebruik van "nette woorden"), maar het maar half afmaken. Voor mij vallen die mensen dan al gelijk af.
Roché: aangezien ik heel wat Vlamingen ken weet ik dat ze daar iets makkelijker u gebruiken, maar de meeste zeggen gewoon jij hoor.
-
26-08-2007, 16:31 #8
- Berichten
- 301
- Lid sinds
- 18 Jaar
Een goed topic die even iedereen moet doorlezen. Voornamelijk de mensen met het "U heeft PM"-syndroom.
Door je punt over "Ik heb wat je zoekt, stuur me maar een PM", voel ik me onterecht aangesproken. Ik plaats zulke berichten ook wel eens, alleen omdat ik niet weet of de TS al voorzien is van de dienst. Bij mij is het dan meestal "Indien u nog niet voorzien bent en intresse heeft kunt u mij een PM sturen, deze zal ik beantwoorden met mijn portfolio". Klinkt wel formeel naar mijn inzien.
En tot slot nog een vraag: jij hebt het over een standaard spellingscontrole in Firefox. Nu heb ik de laatste nederlandse versie van Firefox, maar heb hier nog nooit van gehoord. Maar zou wel willen weten hoe ik deze optie kan gebruiken en waar ik deze kan vinden. Anyone?
-
26-08-2007, 16:56 #9
- Berichten
- 891
- Lid sinds
- 19 Jaar
Origineel gepost door Martijn Engler
Roché: aangezien ik heel wat Vlamingen ken weet ik dat ze daar iets makkelijker u gebruiken, maar de meeste zeggen gewoon jij hoor.
Hoe gaat het met u is inderdaad normale spreektaal bij ons. Dit is dus voor ons al een probleem minder qua formeel spreken ;).
Verder vind ik dit geen tips, eender een benadrukkingen van de irritaties van Martijn Engler (en vele vele anderen). Ook al vind ik het niet echt tips/richtlijnen, toch vind ik dat het wel eens gezegd mag worden, zodat de betreffende foutenmakers zien wat voor stomme fouten soms gemaakt worden.
-
26-08-2007, 17:24 #10
- Berichten
- 292
- Lid sinds
- 19 Jaar
Jeffrey: Tools->Advanced->General->Check my spelling as I type in de Engelse versie van Firefox.
Glenn: mijn ervaring is dat "jullie" [Vlamingen] gij niet veel gebruiken in een gesprek met Nederlanders. Of misschien passen alle Vlamingen die ik ken zich erg makkelijk aan als ze met mij praten, maar aangezien er nog al eens wat dialect-woorden gebruikt worden betwijfel ik dat weer.
Of het tips zijn of niet laat ik in het midden. Ik zie het als tips omdat het mensen kan helpen die deze fouten maken zonder het te beseffen en op deze manier bewust kunnen worden van die fouten. Dat zou best wel eens in hun voordeel kunnen zijn als het gaat om het werven van nieuwe klanten.
-
26-08-2007, 17:29 #11
- Berichten
- 658
- Lid sinds
- 18 Jaar
Ik ben het zeker met Martijn eens, ik hield me er dan ook grootendeels aan,
Voor de mensen die het hier niet mee eens zijn moeten het zelf maar weten of ze zich er aan houden, het zijn maar tips
-
26-08-2007, 17:37 #12
Basing.nl (Umono)
- Berichten
- 1.017
- Lid sinds
- 19 Jaar
Mooie topic Martijn, maar net geen sticky. Jij nam de moeite om zo'n lange topic te maken, ik neem ook even de moeite om uit te leggen waarom we SD geen eer aan doen met deze tips.
Een site die volwassen wordt (SD in dit geval) moet je niet aanspreken als een 'adolescent'. Een site die 'adolescent' wordt moet je niet aanspreken als een kind, enz... . Klinkt raar, maar bekijk het even vanuit het gebruikers niveau. Ben jij als 'professionele gebruiker' gedient met 'tips' over hoe je je moet gedragen? Nee, want dat ben je al lang overstegen. Dus die doelgroep willen we zeker niet aanspreken als een 'adoloscent' die nog richtlijnen nodig heeft. We willen nieuwe professionele gebruikers ook niet de indruk geven dat er hier veel 'adolescente' gebruikers zijn want dat schrikt hen af en heeft een verkeerd beeld van SD.
Als we het niveau van de gebruikers willen verhogen dan kunnen we dat niet doen door tips te geven maar moeten we ons in de communicatie met de gebruiker duidelijk richten op een professionele doelgroep. De professionele gebruikers moeten dan het voorbeeld geven, de anderen moeten volgen.
Wat er nu eigenijk aan het gebeuren is op SD, en dat is ook reden waarom je vindt dat die tips nodig zijn, is dat het niveau van de gemiddelde gebruiker het huidig platform overstijgt. Bekijk onderstaande image even:
Doordat ik mij met SD continue heb blijven richten op een publiek die mijn niveau haalt wordt de doelgroep van SD altijd maar professioneler. Gebruikers van het eerste uur zullen dat zeker beamen. Bovenstaand schema toont eigenlijk dat er nood is aan een nieuwe en meer professionele SD want de huidige gebruikers overstijgen het huidig platform meer en meer. We werken dus aan een nieuwe SD waar ik momenteel spijtig genoeg nog niet veel over kwijt kan, hopelijk binnenkort wel. Je topic is dan ook een leuke discussie topic maar geen sticky.
-
26-08-2007, 17:50 #13
- Berichten
- 292
- Lid sinds
- 19 Jaar
Kevin, bedankt voor je reactie. Van mij hoeft er van dit topic geen sticky gemaakt te worden hoor. ;)
Je hebt het goed verwoord denk ik en ik hoop dan ook, net als vele anderen, dat de nieuwe SD er snel aankomt.
Wel vind ik tips helemaal niet erg, ook niet als "professional". We maken allemaal fouten en zolang we ze erkennen en proberen te verbeteren is dat helemaal niet erg. Daarom hoop ik ook dat er in dit topic andere dingen naar voren worden gehaald, misschien wel dingen die ik zelf ook fout doe die ik me helemaal niet besef.
-
26-08-2007, 20:58 #14
- Berichten
- 1.331
- Lid sinds
- 19 Jaar
Prachtig topic, werd tijd dat iemand hier mee op de proppen kwam!
-
26-08-2007, 21:28 #15
- Berichten
- 339
- Lid sinds
- 18 Jaar
Sommige tips ben ik het roerend mee eens, ik erger me ook vaak aan typefouten die met een beetje verstand voorkomen kunnen worden, zoals het Your/You're voorbeeld wat jij gaf. Daarnaast zijn er ook mensen die wel denken dat ze mooi en foutloos schrijven, maar er eigenlijk geen drol van kunnen (denk aan je/u, ff, 'k' in plaats van ik). Dat zijn nog we de meest ergelijke. Helaas kan je er weinig aan doen. Je kan leden wel vragen om netjes te blijven typen, formeel als ze dat willen, maar zoals op elke grote site zijn er mensen die dat soort regels gewoon missen.
Eén puntje ben ik het minder mee eens, de 'U heeft e-mail!' kwestie. Mijn outlook express controleert elke drie minuten of er nieuwe e-mails zijn, maar dat programma staat láng niet altijd open. Daarom lijkt het mij ook alleen maar handig als het gezegd wordt in een topic wat ik heb geopend. En dat is de reden dat ik het ook zeg. Daarnaast laat je daarmee andere leden zien dat er in ieder geval iemand al gereageerd heeft. Hier moet ik wel bij vermelden dat het nog handiger is als de topicstarter zegt dat hij/zij voorzien is, maar dat willen een aantal topicstarters nog wel eens vergeten.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic