Hoe bepalen jullie de prijs voor advertenties?
Ok, je houdt rekening met bezoekers, plaats en grootte, maar verder dan een schatting geraak ik ook niet.
Ik weet bv dat een banner bovenaan meer waard is dan een banner onderaan, en dat een leaderbord meer waard is dan een banner.
Maar hoeveel juist die meerwaarde is, dat is niet altijd even eenvoudig te bepalen.
- Advertentieprijs bepalen
-
24-09-2006, 12:36 #1
- Berichten
- 212
- Lid sinds
- 19 Jaar
Advertentieprijs bepalen
-
In de schijnwerper
Ik ga stoppen met mijn bedrijf - Domeinnamen en WP plugins zijn nog beschikbaarOverige dealsOntvang tot 20% kickbackfee op je Google Ads klanten, waar wacht je nog op?PromotieZeer ervaren programmeur beschikbaar | web, api & appFreelance / WerkTe Koop: Online Vastgoedplatform en BedrijfWebsite te koop -
24-09-2006, 18:10 #2
- Berichten
- 212
- Lid sinds
- 19 Jaar
Maar dan zit je wel met het probleem dat je minder goede advertentieplaatsen tegen dezelfde prijs gaat verkopen, en die verkopen dan ook niet.
-
25-09-2006, 14:01 #3
- Berichten
- 696
- Lid sinds
- 19 Jaar
Origineel gepost door Martijn Snels
Sowieso reken je eerst je kosten uit. Nadat je dit hebt gedaan is er voor je duidelijk wat je dus minimaal moet opbrengen om je website te draaien zonder schuld op de eindrekening. Dan moet je gaan bepalen hoeveel advertenties er per pagina geplaatst zullen worden. En ga je kijken hoeveel hits je per maand gemiddeld hebt. Als laatste ga je bedenken hoeveel winst je wilt halen uit je website.
Dan het volgende (#KOSTEN# + #WINST#) /#HITS# = #KOSTEN PER HIT#
Bij meedere advertenties deel je de kosten per hit nog eens door het aantal advertenties per pagina.
Adverteerders laat je pakketten kopen met een bepaald aantal pagina hits.
Voorbeeldje:
Kosten: €10
Winst: €1000
Hits: 100
(10+1000)/100= 10,1
Volgens jouw formule zou je dan dus €10,10 moet betalen per hit terwijl je winst 100 keer zo groot is als je kosten. lijkt me sterk.
want dat is in principe wat je doet. KOSTEN/HITS = KOSTEN PER HIT, dat klopt wel.
Maar sowieso de vraag "hoeveel winst wil ik maken?" is nogal raar. Iedereen wil toch gewoon zo veel mogelijk winst maken?
Je kunt een vergelijkbare website opzoeken en dan vragen hoeveel zij voor de advertenties vragen.. kan nooit kwaad lijkt mij.Laatst aangepast door J Zwaan : 25-09-2006 om 14:06
-
25-09-2006, 18:27 #4
- Berichten
- 1.669
- Lid sinds
- 19 Jaar
Ik zelf ben momenteel bezig met een concept waarin de verhuurde advertenties de kosten moeten gaan dekken, en de Google Ads de winst kunnen maken, dan heb je altijd zekerheid namelijk.
-
25-09-2006, 18:57 #5
- Berichten
- 696
- Lid sinds
- 19 Jaar
Origineel gepost door Martijn Snels
En nog als jij echt 1000 EUR wint wilt behalen. Dan klopt de formule nog steeds!
-
01-10-2006, 17:47 #6
- Berichten
- 696
- Lid sinds
- 19 Jaar
Oh sorry je hebt gelijk. Maar dan klopt de formule niet meer hoor, als je duizend winst maakt, zou je volgens de formule ruim 10 euro moeten betalen per hit.. reken zelf maar eens uit.
-
09-10-2006, 11:13 #7
- Berichten
- 488
- Lid sinds
- 19 Jaar
Iemand ooit gehoort van natte vingerwerk?
Hangt puur af van de adverteerder. Hoeveel waarde is mijn advertentieruimte voor hem? Hoe groot is het bedrijf? Wat zou hun maandelijkse advertentiebudget zijn?
BV: Ik heb een lokale jongeren-communitywebsite met 12 000 unieke bezoekers per dag. De lokale men_at_work wil adverteren. Het is een groot concern, een deel van de advertentiekosten worden vergoed door het hoofdconcern.
Eerst twee kantjes over hoe goed de advertentie aansluit op zijn doelgroep, dan vertellen dat jij natuurlijk niet verantwoordelijk bent met hoe zijn website is afgesteld op de bezoekers. Dan vertel je dat je eventueel bepaalde aanbiedingen kunt integreren, doe je nog wat natte vingerwerk ertegenaan. Je hele praatje is erop gebaseerd dat voor hem de duurste plek altijd verreweg de mooiste is.
Overheden willen graag een fixed price model, reclamebureaus die het complete budget van een bepaald groot concern mogen uitgeven willen graag CPM, want die willen overal gezien worden. etc. etc.
Bekijk gewoon hoe mooi is jouw website, hoe uniek is jouw concept vergelijk even wat met ratecards van andere websites.
Als je met formules gaat rekenen zul je waarschijnlijk minder pakken dan je zou kunnen. Bovendien is het vrij risicovol om uit te gaan van een bepaalde bezetting. De ene maand kun je 10 adverteerders hebben, de andere maand 1.
-
14-10-2006, 22:53 #8
- Berichten
- 317
- Lid sinds
- 18 Jaar
Trial and error werkt nog steeds het beste :)
Pas na een aantal maanden zal je de juiste balans gevonden hebben.
-
23-10-2006, 21:27 #9
- Berichten
- 19
- Lid sinds
- 18 Jaar
De eerdergenoemde formule is leuk als er honderden adverteerders in de rij staan. Ervanuitgaande dat dat voor de meeste sites niet opgaat zul je je moeten schikken naar de wil van de adverteerder of als je meer keus hebt, de wil van de markt.
De praktijk wijst uit dat de meeste sites met CPM werken: het bedrag wat daaruit komt is sterk afhankelijk van de Click Through Ratio en dat hangt weer mede af van hoe specifiek jouw site bij het product past.
-
23-10-2006, 22:02 #10
- Berichten
- 488
- Lid sinds
- 19 Jaar
Origineel gepost door Rick van Haasteren
De eerdergenoemde formule is leuk als er honderden adverteerders in de rij staan. Ervanuitgaande dat dat voor de meeste sites niet opgaat zul je je moeten schikken naar de wil van de adverteerder of als je meer keus hebt, de wil van de markt.
De praktijk wijst uit dat de meeste sites met CPM werken: het bedrag wat daaruit komt is sterk afhankelijk van de Click Through Ratio en dat hangt weer mede af van hoe specifiek jouw site bij het product past.
Er zijn genoeg jongerenwebsites die 400 000 pageviews of meer per dag trekken. Als iedereen CPM kon gaan vragen zou iedereen hier BMW rijden. Mijn ervaring is dat CPM de standaard is maar bedrijven het erg op prijs stellen als jij aan de hand van jouw CPM model een fixed price model voorschoteld. Geen gedoe meer met minimaal afneembare aantallen views of na de maand pas weten hoe hoog je factuur is opgelopen.
-
24-10-2006, 08:35 #11
- Berichten
- 77
- Lid sinds
- 19 Jaar
Als je nu kosten / hits per maand doet?
-
24-10-2006, 09:41 #12
- Berichten
- 317
- Lid sinds
- 18 Jaar
@ Andy,
Als je een veel te dure server hebt en bijna geen hits, dan zal je extreem dure advertentieruimte hebben. Zo ga je nog failliet...
-
24-10-2006, 11:53 #13
- Berichten
- 19
- Lid sinds
- 18 Jaar
CPM heeft juist bizar weinig met de CTR te maken.
Verder is de hele discussie over je eigen kosten voor een adverteerder totaal niet relevant. Die wil weten wat het hem kost en wat hij daarvoor terugkrijgt. Wat jouw webhosting je kost zal hem een zorg zijn.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic