Ik ben benieuwd naar jullie mening over het volgende. Ik bezit een vrij grote (380.000 bezoekers per maand en 800.000 paginaweergaves per maand) voetbal fansite. Met de huidige advertenties die worden gevuld door partners die automatisch advertenties 'weergeven' behaal ik niet het resultaat wat ik denk dat je met dergelijke sites kunt behalen.
Nu zie ik bij andere voetbalsites dat zij werken met een tarieven kaart op basis van CPM. De bedragen die daar worden weergegeven zijn echt 30x hoger dan de bedragen die ik behaal qua cpm. Nu is mijn vraag of jullie ervaring hebben met het verkopen op basis van CPM. Zou het realistisch zijn dat ik doormiddel van contact met bedrijven hogere bedragen kan krijgen voor advertentieplekken?
- Werken met een tarieven kaart
-
23-12-2013, 14:51 #1
- Berichten
- 111
- Lid sinds
- 17 Jaar
Werken met een tarieven kaart
-
-
23-12-2013, 14:59 #2
- Berichten
- 153
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Werken met een tarieven kaart
Het heeft geen zin om naar de tarievenkaart te kijken als website eigenaar. Reclame bureau > Media bureau > Advertentie bureau > Jij.
-
23-12-2013, 15:01 #3
- Berichten
- 224
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Werken met een tarieven kaart
Tarieven kaart is een vraagprijs die zelden betaald wordt.
-
23-12-2013, 15:01 #4
- Berichten
- 111
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Werken met een tarieven kaart
Ik heb het meer over directe verkoop. Er zijn sites die sales medewerker(s) in dienst hebben die 'de baan' op gaan om advertenties aan de man te brengen.
-
23-12-2013, 15:02 #5
- Berichten
- 111
- Lid sinds
- 17 Jaar
-
23-12-2013, 17:52 #6
- Berichten
- 526
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Werken met een tarieven kaart
Ik denk dat CPM slecht is en vooral gevoel dat je opgelicht bent, denk dat als je dagen verkoopt dat je meer winst kan pakken.
-
23-12-2013, 18:14 #7
- Berichten
- 609
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Werken met een tarieven kaart
Heb je al eens contact gezocht met bedrijven die eenzelfde doelgroep aanspreken? Zo ja, wat is hier uit voortgekomen?
-
23-12-2013, 19:03 #8
- Berichten
- 1.410
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Werken met een tarieven kaart
Daarom loont het om zelf contact op te namen. I.p.v. de ketting die jij beschrijft wordt het dan: Bedrijf -> Jij. Tel uit je winst :)
-
23-12-2013, 22:38 #9
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Werken met een tarieven kaart
1) CPM tarieven worden altijd zeer argwanen bekeken.
2) Niemand betaalt de prijzen uit de lijst.
3) Mediabureaus hebben doorgaans 15% korting (lees: provisie).
Met CPC prijzen of fixed prijzen kom je vaak veel verder. Zoek een bureau dat banners voor je verkoopt. Met zo'n bereik moet dat lukken.
-
23-12-2013, 22:44 #10
- Berichten
- 111
- Lid sinds
- 17 Jaar
-
23-12-2013, 23:20 #11
- Berichten
- 609
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Werken met een tarieven kaart
Nee, ik bedoel potentiële adverteerders. Unibet, VoetbalDirect, ik noem maar een dwarsstraat.
-
28-12-2013, 21:51 #12
- Berichten
- 42
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Werken met een tarieven kaart
Werken met een ratecard als website eigenaar kan heel goed, maar er zijn wat haken en ogen. Je moet immers zelf actief verkopen, terwijl je anders een netwerk voor je aan het werk hebt.
Veel adverteerders werken via een bureau en willen (ivm bureaukorting, kickback en jaarafspraken) geen directe deals met websites maar alles via het bureau of netwerk laten lopen. Je kan de tarieven ook niet echt vergelijken. Ratecardtarieven van een netwerk zijn bruto/bruto, daar gaat bureaucommissie vanaf, kickback en het deel dat het netwerk houdt. 40 euro CPM wordt dan al gauw iets minder dan een tientje.
Het ligt er daarnaast aan of je ook op de ratecard van een netwerk staat. Stel dat je bij XXX in het netwerk zit, dan sta je daar op de ratecard voor bijv. 40 euro CPM ROS. Dit zijn bruto tarieven en onderhandelbaar. Wordt je site in plaats van ROS bijvoorbeeld in een channel (mannen, sport) verkocht, dan zal het bijvoorbeeld 20 euro CPM (ROC) zijn en op het hele netwerk (RON) 8 euro CPM. Netto hou je hier minder dan een kwart van over. In dat licht is het wellicht zinvol om met een paar adverteerders een directe deal te hebben. Overigens moet je die niet alleen zoeken in de voetbalhoek, maar eerder in het mannensegment. Dat is je doelgroep.
Overigens, waarom geen combinatie? Een netwerk verkoopt maximaal 25 tot 30 procent van je inventory uit. Dat is met 800K pageviews en zeg 2 banners per pagina, 400.000 impressies. De rest zou ik doorsluizen naar Google en wellicht een low-cpm of cpc netwerk. Daarnaast kan je dan eventueel zelf nog wat verkopen.
In mijn ervaring zijn voetbal gerelateerde sites altijd lastig te verkopen, ivm het brede publiek. Dat lijkt een voordeel, maar is het vaak niet omdat een adverteerder jouw bezoeker op nog tig andere sites kan vinden.
Succes in elk geval!
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic