Wat zijn mijn mogelijkheden? Ik heb (nog) geen eigen KVK of BTW nummer en doe dit soort werkzaamheden dan ook als inkomsten uit overige werkzaamheden.
Chronologische beschrijving verloop opdracht.
2 december 2009 - Eerste contact over opdracht daarin heb ik gezegd (aangezien ik een tweetal vrije dagen toen in het verschiet had welke ik 100% aan dat project had kunnen besteden) dat ik de opdracht voor 8 december kon afronden indien we de samenwerking direct zouden starten
3 december 2009 - "Klant" heeft nog een aantal vragen voor de samenwerking te starten. Ik vraag om een aanbetaling van 20 Euro voordat ik zal starten met het project.
4 december 2009 - "Klant" laten weten dat deadline van 8 december niet meer haalbaar is. Klant laat weten dat ook 15 december ook RUIM op tijd is.
7 december 2009 - Ik ontvang op deze datum pas de aanbetaling en begin dan ook pas vanaf deze datum met werken (mede omdat de verbale communicatie van de "klant" als een tienjarige over doet komen en ik zekerheid wil hebben voordat ik mijn tijd verspeel).
9 december 2009 - Ik krijg mail van de "klant" dat het verdacht stil is, ik laat de klant weten dat de website zich al in een vergevorderd stadium bevindt en geef haar toegang tot de testserver. Bovendien vraag ik aan de klant wat ze van het werk tot dan toe vindt, ik geef haar de optie om de samenwerking (kosteloos) te stoppen indien ze niet tevreden is, klant geeft aan tevreden te zijn en door te willen gaan.
12 december 2009 - Verdere communicatie over ontwerp (kinderlijk slechte communicatie van "klant" haar kant) en aanpassingen layout.
13 december 2009 - "Klant" vraagt of het wil lukken met de website of dat ik ernstig tijdgebrek heb en of het voor de kerst af komt. Ik vertel de klant dat ik de website vermoedelijk binnen 3 dagen zal afronden en overzetten naar haar server + installatie van Joomla uitvoeren.
16 december 2009 - Ik ontvang FTP gegevens van "klant" en installeer het geheel op haar server. Ook vraag ik haar om de Ideal gegevens.
18 december 2009 - Geen reactie van klant, ik vraag nogmaals haar Ideal gegevens.
18 december 2009 - Ik ontvang haar Mollie nummer, niet haar Ideal gegevens.
19 december 2009 - Ik stel de klant aantal vragen met betrekking tot content vulling website + nogmaals Ideal gegevens
20 december 2009 - Klant geeft antwoord op vragen en speelt mijn vraag mbt Ideal door aan Mollie. Ik geef als antwoord dat ik uitkijk naar de reactie van Mollie op het probleem en vraag de "klant" de betaling van het openstaande bedrag te voltooien voor de jaarwisseling ivm belastingen.
26 december 2009 - Reactie van mollie doorgestuurd naar mij . "Klant" zegt dat indien ik voor de jaarwisseling duidelijke instructies (handleiding) mbt de werking van de webshop lever zij de betaling voor de jaarwisseling doet. Ik vertel "klant" dat ik ga proberen om dit voor de jaarwisseling voor elkaar te krijgen.
27 december 2009 - Ik maak Ideal werkend op de site.
31 december 2009 - Reactie van "klant" met de vraag of ik handleiding al af heb gekregen en "klant" verteld dat er wel een deadline is (maar noemt deze niet).
2 januari 2009 - Klant vraagt geirriteerd om inloggegevens, ik stuur haar deze maar laat haar ook weten dat doordat de aanbetaling laat is binnengekomen het project veel vertraging heeft opgelopen met name door de drukke decembermaand. Ik geef ook aan dat de website zo goed als klaar is en dat ze de handleiding op maat (hoewel dit niet besproken is, maar dit lever ik als "vrienden" dienst aan haar vanwege de vertraging) van me tegoed houd. Ook laat ik haar weten dat er genoeg tutorials over Joomla en VirtueMart op internet te vinden zijn.
2 januari 2009 - Beantwoord nog een aantal vragen van de "klant" mbt inloggen
3 januari 2009 - Beantwoord nog een aantal vragen mbt inloggen en backend, "klant" zegt letterlijk:
dan kan ik me alvast enigzins gaan orienteren
3 januari 2009 - Ik kom er achter dat "klant" op Sitedeals een topic heeft geplaatst waarbij ze het werk door iemand anders wil laten afronden. Ik laat weten dat de website voor 90% al klaar is en dat ik kan garanderen dat het voor 10 januari af is, maar dat ik het geen probleem vind als ze het door iemand anders wil laten afronden echter dat ik dan wel mijn deel betaald wil hebben omdat ze gebruik gaat maken van mijn template, een door mij geinstalleerde en ingerichte Joomla en VirtueMart.
3 januari 2009 - Reactie van "klant", wederom zeer slechte verbale communicatie maar het komt er op neer dat ze iemand zoekt voor 1 van haar andere webshops. Ze stelt een deadline van 7 januari voor volledige afronding van de site.
3 januari 2009 - Even later nogmaals een mail van de klant (ik heb nog niet gereageerd op voorgaande mail). Klant laat weten dat ze de samenwerking alsnog wilt stoppen door verre overschrijding van deadline en dat ik mijn ontwerp kan verwijderen van haar server. Bovendien plaats ze ontwerp tussen aanhalingstekens.
3 januari 2009 - Mijn reactie hoewel ik al lange tijd 90% van de website af heb en er veel uren in heb gestoken, is dat ik het prima vind en dat ik het ontwerp zal verwijderen maar ik wijs haar er wel op dat ik het template in de toekomst mogelijk te koop zal aanbieden aangezien de rechten bij mij blijven.
4 januari 2009 - Klant laat weten dat op de foto's uit het template (die door haar zijn toegestuurd) patent rechten aanwezig zijn en dat zij bij misbruik kort geding zal aanspannen.
4 januari 2009 - Ik laat de klant weten dat de door haar geleverde foto's uiteraard niet meeverkocht worden.
4 januari 2009 - Nogmaals een topic van "klant" op sitedeals waarin ze mij beschuldigd van dingen die absoluut niet waar zijn (bovendien is de communicatie wederom zeer slecht te noemen, het valt ook mede-sitedealers op). Waarin zij mij onder andere beschuldigt van het stelen van persoonlijke gegevens!?
4 januari 2009 - Ik laat de "klant" weten dat ik haar tussentijds heb aangeboden om de samenwerking te stoppen indien zij niet tevreden was. Dat ik het template alleen verkoop zonder de door haar geleverde foto's. En dat ik van de beschuldiging met betrekking tot het stelen niks begrijp (ik heb immers alle gegevens van haar gekregen om mijn werk te blijven doen).
6 januari 2009 - Ik wil mijn template verwijderen van haar server, maar alle inloggegevens zijn gewijzigd en mijn account is verwijderd. Ik verzoek haar om een account voor mij aan te maken om zo het template te verwijderen of dat ze dit zelf doet.
6 januari 2009 - "Klant" stuurt kort terug. Geachte ... 15-12 was de deadline van de op te leveren webwinkel. 3 januari had u toestemming om het template te verwijderen, hiervan heeft u geen gebruik gemaakt (ik heb nooit een datum gezien welke gekoppeld was aan het wanneer verwijderen van het template, laat staan dat ik het daar mee eens was. Bovendien wilde ik de "klant" de mogelijkheid bieden om eerst het geheel uit te praten alvorens te dergelijke acties over te gaan).
7 januari 2009 - Ik zie dat de "klant" de website in gebruik neemt en wijzigingen eraan uitvoert.
Kortom: De klant maakt nu gebruik van een door mij gemaakte website (ontwerp + programmeren + installeren) en wilt daarvoor niet betalen omdat ik de deadline heb overschreden. Ik geef de klant de keuze om te betalen of de layout te verwijderen, de klant gaat op geen van de keuze in. Wat te doen?
- Klant betaald niet, wel diensten gebruikt
-
07-01-2010, 14:22 #1
- Berichten
- 77
- Lid sinds
- 15 Jaar
Klant betaald niet, wel diensten gebruikt
-
-
07-01-2010, 14:37 #2
- Berichten
- 494
- Lid sinds
- 18 Jaar
heb het niet allemaal gelezen, de verbale communicatie van de klant zal best als die van een tienjarige kunnen zijn, weet ik niet. Maar hoe denk je zelf over een aanbetaling van 20 euro? In mijn ogen is dat pas echt kinderachtig. Zaken doen heeft met vertrouwen te maken en als je mij een aanbetaling zou vragen van 20euro zou ik eerst even een lach vertonen om alvorens te laten weten dat we er direct maar mee ophouden.
Om op je topic te reageren. Je kan vrij weinig doen je bent geen bedrijf dus dat maakt het al iets lastiger (niet dat als je een bedrijf bent het makkelijk is). Je zou contact met de host kunnen opnemen.
-
07-01-2010, 14:39 #3
- Berichten
- 162
- Lid sinds
- 16 Jaar
Sebastiaan,
Ik kan heel mooi verhaal ophangen over factuur, incasso, advocaat en dergelijke, maar de praktijk leert dat je je werk zo ongeveer voor niets hebt gedaan. Als de aanbetaling 20 euro is zal het totaal bedrag niet de moeite zijn om dergelijke stappen te ondernemen.
Zorg voor een KVK nummer en maak een contract. Vermeld hier zaken als betalingen, deadlines en dergelijke duidelijk in. Dit voorkomt niet je probleem, want als iemand niet wil betalen, dan betalen ze niet. Helaas werkt het zo. Het heeft wel een afschrikkend ( is dat een woord? ) effect.
Lever geen spullen af zonder een betaling. Laat haar zien dat alles werkt ( op jou server ) en installeer zaken pas op haar server na de betaling ontvangen te hebben.
In je verhaal geef je volgens mij wel 20 keer aan dat jouw klant kinderlijk over komt. Misschien moet je jezelf vragen of je iedereen als klant wilt? Heb je er geen vertrouwen in, zorg dat voor veel zekerheid.
-
07-01-2010, 14:40 #4
- Berichten
- 696
- Lid sinds
- 16 Jaar
Een aanbetaling is zo gek nog niet. Wat het bedrag is, maakt dan ook niet uit.
Zo zie je maar weer eens dat hij met de gebakken peren en zonder geld achter blijft..succes ermee..
-
07-01-2010, 14:42 #5gast14072 Guest
Kan wel even een leuke email/brief voor je schrijven, heb al menig mens even laten slikken ;-).
-
07-01-2010, 14:47 #6
- Berichten
- 77
- Lid sinds
- 15 Jaar
Bedankt voor jullie reacties. Om op het openstaande bedrag terug te komen, dit ligt op >200 Euro en ik vind het zonde om daar geen aandacht aan te besteden (er iets aan kunnen doen is een tweede).
De communicatie van de klant kwam inderdaad kinderachtig over, echter de aangeleverde informatie (welke ik uiteraard niet hier zal plaatsen) toont aan dat het een serieuze klant betreft en dat geeft mij geen reden om de opdracht te staken. Ik werk immers ook op basis van goed vertrouwen en heb hier in het verleden nog (gelukkig :)) geen problemen mee ondervonden.
De tips die jullie geven zal ik zeker meenemen voor de toekomst ;).
-
07-01-2010, 15:35 #7
- Berichten
- 145
- Lid sinds
- 15 Jaar
Ik lees nergens dat je al een rekening hebt verstuurd?
Daar zou ik toch maar mee beginnen in het incassotraject.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic