Het volgende is het geval,
ik heb vorig jaar via een topic op SiteDeals voor een jaar een domein + hosting aangeschaft. Alle communicatie hieromtrent is via e-mail verlopen. Ik heb de hoster mijn gegevens doorgemaild en deze heeft een account voor mij aangemaakt, het domein voor mij geregistreerd en mij vervolgens alle gegevens (ftp, mysql, etc) doorgemaild. Tevens een factuur via email ontvangen en vervolgens betaald.
Deze week ontving ik een factuur van de hoster voor domein en registratie voor het tweede jaar. Ik gaf aan dat ik me niet kon herinneren dat ik hiermee akkoord gegaan ben. Hoster gaf aan dat ik de factuur van het eerste jaar betaald heb, en ik hiermee automatisch akkoord gegaan ben met de algemene voorwaarden.
Ik vind dit een hele vreemde zaak aangezien ik nooit akkoord gegaan ben met deze voorwaarden. De hoster heeft zelf een account voor mij aangemaakt, waardoor ik zelf nooit op zn site geweest ben en dus ook nooit iets aangevinkt heb oid dat ik de voorwaarden gelezen heb en akkoord ben. De algemene voorwaarden waren ook niet te vinden op de factuur, of in de emails die hij mij gestuurd heeft. Tevens ook niet in het topic op SD.
Mijn idee is dat de hoster op deze manier ook absoluut niet voldoet aan de informatieplicht. Wat is jullie kijk hier op en advies? (Daarnaast vind ik dat stilzwijgend verlengen zowiezo een rotmanier. Mijn andere hosters sturen netjes een mailtje met wat ik wil, maar dat terzijde.)
Uiteindelijk heb ik de hoster aangegeven dat ik niet akkoord ben en dat hij mi niet voldaan heeft aan de informatieplicht. Hoster kwam toen met incasso vooruitzichten etc..
Graag jullie advies! Ik ben hier best pissig over ook al gaat het niet om veel geld.
- Stilzwijgende verlenging, graag advies
-
21-08-2009, 12:41 #1
- Berichten
- 2.027
- Lid sinds
- 17 Jaar
Stilzwijgende verlenging, graag advies
-
In de schijnwerper
Linkvada.com Linkbuilding Platform: Direct Linkbuilden op 77.000+ premium domeinenLinkpartnersGoedkope 10 Gbps Virtual Private Server (VPS) in Nederland (Met PURE NVMe opslag!)HostingSenior Designster - top kwaliteit - 16 uur per week - per maand - 350 euroFreelance / Werk[BELANGRIJK] Festinger Vault - Download 25.000 thema's en pluginsPromotie -
21-08-2009, 12:46 #2
- Berichten
- 2.299
- Lid sinds
- 16 Jaar
Dit is de gebruikelijke gang van zaken bij hosting. Of twee maand van te voren opzeggen, of verhuizen of weer een jaar betalen.
Ik zou maar gewoon een jaar betalen in zelf in de agenda zetten om volgend jaar op tijd het domein te verhuizen. Verder geen energie in steken, verlies je altijd.
-
21-08-2009, 12:47 #3
- Berichten
- 79
- Lid sinds
- 18 Jaar
Als er niet op redelijk wijs verwacht kan worden dat jij de voorwaarden heb gelezen mag hij dit dus ook niet doen. Een vinkje is genoeg, maar het is lastig te bewijzen dat het niet zo is..
Is de aankoop particulier of bedrijfsmatig gedaan, bij particuliere verkoop mag stilzwijgend verlengen zowiezo niet meer. Bij een bedrijfsmatige aankoop ligt dit iets anders (heeft iets te maken met hoe groot de instelling is).
-
21-08-2009, 12:51 #4
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
Zou je er dan accoord mee gegaan zijn als die hoster per einde contract je domein liet vervallen en je data van de server haalt ?
-
21-08-2009, 12:51 #5
- Berichten
- 2.027
- Lid sinds
- 17 Jaar
Het gaat er toch niet om wat gebruikelijk is, maar wat wettelijk wel of niet mag. Het is toen overigens particulier afgesloten.
Dit is de gebruikelijke gang van zaken bij hosting. Of twee maand van te voren opzeggen, of verhuizen of weer een jaar betalen.
Ik zou maar gewoon een jaar betalen in zelf in de agenda zetten om volgend jaar op tijd het domein te verhuizen. Verder geen energie in steken, verlies je altijd.
In dit geval wel, maar een herinnering is mag ook.Laatst aangepast door Ralph van leenen : 21-08-2009 om 12:53 Reden: Automatisch samengevoegd.
-
21-08-2009, 12:52 #6
- Berichten
- 349
- Lid sinds
- 17 Jaar
Ik ben blijkbaar ook slecht op de hoogte. Algemene Voorwaarden moeten vrijwel altijd expliciet beschikbaar gesteld worden (op papier of via een webpagina) aan de klant voor de daadwerkelijke overeenkomst gesloten worden. Je staat hier dus in je recht, al denk ik dat dat je in dit geval weinig goed zal doen. Je zult een incassobureau kunnen verwachten en het zal moeilijk worden ze duidelijk te maken dat de algemene voorwaarden niet expliciet gepresenteerd zijn.
Overigens maakt een vinkje bij het bestellen weinig uit. Het gaat erom dat er expliciet naar verwezen is en ze ook direct te benaderen zijn. Van de klant wordt verwacht dat hij akkoord gaat als hij de bestelling ook daadwerkelijk plaatst. Niet lezen is je eigen verantwoordelijkheid. Je kunt je later niet meer beroepen op het niet kennen van de Algemene Voorwaarden.Laatst aangepast door jhaagmans : 21-08-2009 om 13:02
-
21-08-2009, 12:56 #7
- Berichten
- 2.027
- Lid sinds
- 17 Jaar
Ik vind het wel vreemd, omdat ik een stilzwijgende verlenging niet gewend ben (bij starthosting krijg je bv van te voren netjes een aantal emails en anders vervalt je domein en hosting idd). Dus dat was ik gewend.
Als hij nergens verwezen heeft naar de AV heb je technisch gezien gelijk dat hij niet voldeed aan de informatieplicht, maar als je wist met welk bedrijf je te maken had en waar hun website te vinden was had je zelf die AV ook kunnen opzoeken. In alle redelijkheid denk ik niet dat je gegrond kunt claimen het gevoel te hebben een overeenkomst buiten de algemene voorwaarden om gesloten te hebben.
Daarnaast zijn opzegtermijnen de normaalste zaak van de wereld. Hadden ze je domeinnaam laten verlopen en was hij in quarantaine beland, dan had jij zelf een beroep kunnen doen op de AV. Ik denk dat dat zwaarder weegt.
-
21-08-2009, 12:56 #8
- Berichten
- 2.299
- Lid sinds
- 16 Jaar
Van mijn energiebedrijf krijg ik echt geen briefje dat er weer een jaar voorbij is, ik weet alleen dat ik er al langer dan een jaar bij zit en dat ik dus zo kan opzeggen.
-
21-08-2009, 12:59 #9
- Berichten
- 2.027
- Lid sinds
- 17 Jaar
Informatieplicht
U moet de wederpartij een redelijke mogelijkheid bieden om kennis te nemen van uw algemene voorwaarden. U doet dit door de inhoud van de voorwaarden vóór of tijdens het sluiten van de overeenkomst aan de klant te verstrekken. De klant moet instemmen met uw algemene voorwaarden. Dit kan uitdrukkelijk, maar ook stilzwijgend plaatsvinden. U kunt op verschillende manieren aan de informatieplicht voldoen, bijvoorbeeld door de algemene voorwaarden:
- te overhandigen aan de wederpartij;
- vooraf toe te zenden;
- op de achterzijde van een contract/offerte af te drukken. Op de voorzijde moet dan wel nadrukkelijk verwezen worden naar de voorwaarden op de achterzijde.
Let op:
- Als uw algemene voorwaarden bij een eerste contract uitsluitend op de factuur staan, is dat te laat. De voorwaarden moeten vóór of tijdens het sluiten van de overeenkomst bekend zijn bij de wederpartij.
- Als u alleen op uw briefpapier vermeldt dat uw algemene voorwaarden zijn gedeponeerd, heeft dat geen effect. De inhoud van de algemene voorwaarden moet immers aan de wederpartij worden verstrekt.
- Als uw voorwaarden achter op uw briefpapier staan, denk hier dan ook aan als u het document faxt.
bron:kvk
-
21-08-2009, 13:03 #10
- Berichten
- 349
- Lid sinds
- 17 Jaar
Zo werkt het bij ons ook en dat is denk ik maar goed ook. Stilzwijgende verlenging is de laatste maanden flink aan banden gelegd. Zie overigens mijn wijziging in de eerdere post: ik denk dat je in je recht staat.
-
21-08-2009, 13:05 #11
- Berichten
- 2.027
- Lid sinds
- 17 Jaar
De incassomannen kunnen een kop koffie krijgen :) ik heb alle email nog en daarin valt exact op te maken hoe eea verlopen is. Ook dat de hoster mijn account zelf heeft aangemaakt, en nergens zijn de algemene voorwaarden of een link te vinden.
Ik ben blijkbaar ook slecht op de hoogte. Algemene Voorwaarden moeten vrijwel altijd expliciet beschikbaar gesteld worden (op papier of via een webpagina) aan de klant voor de daadwerkelijke overeenkomst gesloten worden. Je staat hier dus in je recht, al denk ik dat dat je in dit geval weinig goed zal doen. Je zult een incassobureau kunnen verwachten en het zal moeilijk worden ze duidelijk te maken dat de algemene voorwaarden niet expliciet gepresenteerd zijn.
Overigens maakt een vinkje bij het bestellen weinig uit. Het gaat erom dat er expliciet naar verwezen is en ze ook direct te benaderen zijn. Van de klant wordt verwacht dat hij akkoord gaat als hij de bestelling ook daadwerkelijk plaatst. Niet lezen is je eigen verantwoordelijkheid. Je kunt je later niet meer beroepen op het niet kennen van de Algemene Voorwaarden.
Maar het is toch vreemd, een topic op SD maken, via email afhandelen, een factuur sturen en dan stilzwijgend verlengen zonder de klant hierop te attenderen. Vind dat echt "hopen dat de klant het vergeet".Laatst aangepast door Ralph van leenen : 21-08-2009 om 13:07 Reden: Automatisch samengevoegd.
-
21-08-2009, 13:09 #12
- Berichten
- 349
- Lid sinds
- 17 Jaar
Ik zou in dit geval niet direct uitgaan van slechte intenties. Dat hij nu meteen gaat dreigen met incassoburea's e.d. getuigt wel van gebrek aan klantvriendelijkheid.
-
21-08-2009, 13:10 #13
- Berichten
- 581
- Lid sinds
- 17 Jaar
Stond niet toevallig onderaan de factuur: "Bij betaling van de factuur gaat u automatisch akkoord met onze Algemene Voorwaarden"?
Dat hebben wij in ieder geval en zo is iedereen op de hoogte die maar iets bij ons besteld en zo kan je dus weer ellende besparen ...
Als iemand betaald heeft kan je namelijk makkelijk achterhalen ;)
-
21-08-2009, 13:11 #14
- Berichten
- 2.027
- Lid sinds
- 17 Jaar
Ben ik ook wel met je eens, ik heb het ook netjes gehouden, maar hoe meer ik er over nadenk hoe vreemder ik het ga vinden.
-
21-08-2009, 13:12 #15
- Berichten
- 38
- Lid sinds
- 16 Jaar
De exacte wetgeving met betrekking tot stilzwijgende verlengingen bij particulieren en ondernemers ben ik op het moment aan het achterhalen bij een ICT advocaat en de overheid zelf. Indien ik antwoord heb gekregen horen jullie dit.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic