Beste Sitedealers,
Ik heb een lastige kwestie. Begin april kreeg ik de opdracht om een webshop te maken. Zelf zou ik het design werk op me nemen, en het scripten uitbesteden. Gezien mijn vaste scripters geen tijd hadden, besteedde ik de opdracht uit aan de voor mij toen nog verder onbekende “dhr. F”. Nadat we voor de opdrachtbeschrijving een prijs hadden afgesproken, ging dhr. F aan het werk. De klant stelde geen deadline, daarom werd enkel afgesproken dat er binnen een redelijke termijn geleverd zou worden.
Een kleine maand later (1 mei) had dhr. F echter nog niks van zich laten horen. Omdat de klant graag een update wilde hebben, heb ik per e-mail gevraagd of hij het scriptwerk al af had. Per mail werd beantwoord met daarin de melding dat de volgende dag alles af zou zijn, en dat dhr. F niet nader te noemen bezigheden had. De volgende avond ontving ik op het verzoek om het resultaat te kunnen bekijken echter de reactie dat een klein gedeelte nog niet af was. Vervolgens ging het zo enige tijd door met beloftes als “Komende vrijdag!” en “Na het weekend zal alles af zijn!”, zonder dat er echt duidelijk resultaat werd getoond.
Verschillende malen is er vervolgens gevraagd om updates en geprobeerd duidelijke afspraken te maken over de oplevering, echter liep dit in de meeste gevallen op niks uit. Op enkele momenten werden kleine delen online gezet, maar dit was in alle gevallen alles behalve compleet. Verder werden afspraken over een zgn. 'meeting' op MSN niet door dhr. F nagekomen.
Twee maanden na het uitbesteden van de opdracht begon de klant toch nadrukkelijk te verlangen naar duidelijk resultaat. Per briefpost en e-mail is naar dhr. F een ingebrekestelling gestuurd, met daarin een uiterste deadline van 7 dagen. De reactie hierop was dat 'alles al lang is geregeld met de klant', en dat dhr. F juridische stappen zou ondernemen. Nogmaals benadrukte ik hem de uiterste deadline per e-mail, waarna uiteindelijk een half uur voor de deadline een systeem geleverd werd en de bijbehorende factuur gestuurd werd.
Helaas voldeed dit systeem totaal niet aan de eisen. De klant stelde een lijst op met de missende punten uit de opdrachtbeschrijving en enkele overige punten die minder goed bevielen. Dhr. F. weigerde echter al deze aanpassingen te verwerken, enkel tegen een vergoeding. De klant gaf aan dat over de punten waar hij niet tevreden over was te praten viel. Zelf vond hij het onder service vallen om dit aan te laten passen, maar eventueel zou hij hier een vergoeding voor willen betalen. Echter de punten uit de opdrachtbeschrijving verwachte hij allemaal in het script verwerkt te zien voor de afgesproken prijs.
Weer twee weken later had dhr. F ondanks meerde contactpogingen nog steeds geen volledig systeem opgeleverd. De factuurdatum was inmiddels verstreken en we ontvingen van dhr. F een melding dat hij o.a. naar zijn advocaat zou stappen. Rond die tijd verstuurde ik dhr. F een beëindiging van samenwerking per e-mail en briefpost, met als voornaamste redenen het niet na komen van de afspraken (o.a. niet voltooien van opdrachtbeschrijving). Na een woordenwisseling kreeg ik van dhr F. op die datum (einde factuurtermijn – vandaag) een aanmaning per e-mail, met extra aanmaningskosten. Hierin stond dat de incasso was overgedragen aan het CIB.
Naar mijn mening heb ik correct gehandeld, en sta ik in mijn recht als ik deze factuur niet betaal. Is dat juist? En wat kan ik nu het beste doen?
Ik hoop dat jullie me kunnen adviseren. Vragen zijn welkom, zeker als jullie me hierdoor beter kunnen adviseren.
Gaarne alleen reactie als je zeker bent van je zaak, anders zorgt dit enkel voor verwarring.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
- Juridische hulp gezocht bij conflict met scripter
-
29-06-2009, 16:42 #1
- Berichten
- 1.192
- Lid sinds
- 17 Jaar
Juridische hulp gezocht bij conflict met scripter
-
-
29-06-2009, 16:52 #2
- Berichten
- 2.160
- Lid sinds
- 17 Jaar
Tja, een "redelijk termijn" is helaas wat onduidelijk en kan misverstanden veroorzaken, echter weet ik meer van de opdracht en is enkele maanden gigantisch lang voor deze opdracht waar zogenaamd tijd voor zou zijn. Wat wel mooi is, is dat F. regenmatig beloftes maakt als "Volgende week af" e.d., dit kan je mooi gebruiken als F. er inderdaad een zaak van zou maken.
Als de afspraak inderdaad was dat je zou betalen na voltooiing van het script hoef je, je totaal geen zorgen te maken. Het script is immers nooit voltooid en je hebt hem meerdere malen duidelijk gemaakt (ook schriftelijk) dat het dan en dan af moet zijn.
Wat ook grappig is, is dat hij een herinnering stuurt, waarin hij dus vraagt te betalen voor een bepaalde data en jou dus nog even de kans geeft te betalen, althans dat zou je denken, want hij draagt hem meteen over aan het incassobureau?! Normale gang van zaken is een herinnering, vervolgens een aanmaning en dan pas incasso. De betalingstermijn op de factuur moet ook nog eens redelijk zijn (14 dagen is redelijk, minder twijfelachtig) evenals de betalingstermijn op de herinnering en aanmaning, die er niet zijn of jou geen kans hebben gegeven.
Het moge inmiddels wat duidelijk zijn dat F. graag dreigt maar zelf liever zo weinig mogelijk voor zijn geld doet. Verstand van juridische zaken heeft hij duidelijk niet want hij drijft zichzelf meerdere malen in het nauw.Laatst aangepast door Rian O. : 29-06-2009 om 17:00
-
29-06-2009, 17:06 #3
- Berichten
- 1.192
- Lid sinds
- 17 Jaar
Aan het begin zijn we namelijk een prijs overeengekomen aan de hand van een opdrachtbeschrijving. Deze opdrachtbeschrijving is echter slechts gedeeltelijk voltooid, maar wel is een factuur gestuurd voor het gehele bedrag.
Aan de hand hiervan en het niet nakomen van de vele afspraken hebben we ook de samenwerking opgezegd. Ondanks dat er aan het begin geen duidelijke datum is vastgesteld, heeft dhr. F hierna meermaals een belofte gedaan over de oplevering.
De belangrijkste vraag lijkt mij in deze zaak; is de factuur en de nu gevolgde aanmaning plus dreigementen wel terecht?
-
29-06-2009, 17:11 #4
- Berichten
- 2.160
- Lid sinds
- 17 Jaar
Tuurlijk is die factuur niet terecht, maak je niet zo zorgen. Je hebt hem tientallen keren de kans gegeven het in orde te maken en dat heeft hij niet gedaan. Einde verhaal.
Jij laat het script door een ander maken en gebruikt zijn werk niet meer. Hij kan zijn (halve) script houden en misschien aan een ander slijten.
Die factuur is overduidelijk onterecht uitgeschreven en F. weet dat zelf ook, maar hij wil zijn geld natuurlijk wel en probeert je nu overduidelijk bang te maken met juridische procedures.
-
29-06-2009, 17:19 #5
- Berichten
- 880
- Lid sinds
- 16 Jaar
Je staat hier naar mijn weten heel goed voor, hij heeft geen punten waarop hij u zou kunnen pakken.
Ik denk dat het ook niet verder gaat dan deze factuur, beetje stoerenjongens gedoe. Niet betalen en als hij meer juridische stappen neemt (wat ik niet verwacht) sta jij heel sterk.
-
29-06-2009, 17:32 #6
- Berichten
- 2.160
- Lid sinds
- 17 Jaar
Aangezien ik het wel een interessante zaak vind heb ik maar een korte samenvatting gemaakt vanuit jouw perspectief aan de rechter.
"Meneer de rechter, de afleverdatum is tientallen keren uitgesteld door de heer S., uiteindelijk heeft de heer. S zijn werk afgeleverd maar dit was zeer incompleet! Voor voltooiing van het werk vraagt de heer S. ineens extra geld, het totaal komt op meer dan het oorspronkelijke bedrag voor alle gecommuniceerde mogelijkheden. Ik heb wekenlang de heer S. onder druk moeten zetten om ook maar iets te doen en heb hem meerdere malen wat extra tijd gegeven. Uiteindelijk was ik het zat en heb ik hem concrete data laten weten, ook hier heeft S. zich niet aangehouden. Als laatst heb ik een brief gestuurd waarin stond dat het op X af moest zijn en als dit niet gebeurde word de opdracht ingetrokken. S. leverde nog steeds geen compleet script en dus is het einde verhaal voor mij. Echter stuurde de heer S. mij wel een factuur voor zijn werk wat zoals ik al zei niet op tijd is afgeleverd en verre van compleet is, uiteraard was ik niet van plan deze te betalen en heb de heer S. netjes verteld waarom. Nadat de betaaldatum van de factuur was verstreken kreeg ik een herinnering, dan zou u denken dat ik nog wat tijd krijg om te betalen maar nee! De factuur was al naar een incassobureau. Edelachtbare, de heer S. heeft mij onterecht gedwongen te betalen en deze zaak heeft mij enorm veel tijd gekost, ik eis dat de heer S. stopt mij te stalken met onterechte facturen en u de opdracht als vernietigd beschouwt."
Ohja, waarom ik ineens de heer S. zeg? Het gaat om de heer S. maar voor deze post ging het steeds over bedrijf F. wat van de heer S. is.Laatst aangepast door Rian O. : 29-06-2009 om 17:37
-
29-06-2009, 17:39 #7
- Berichten
- 2.971
- Lid sinds
- 18 Jaar
Wat belangrijk is wat er afgesproken is over de functionaliteit. Functionaliteit welke je verwacht had, maar niet besproken is kun je niet hard maken.
De oplevertermijn is helaas wat vaag, maar hij haalt regelmatig zijn eigen deadlines niet ('morgen' en 'na het weekend') waar hij wel degelijk in gebreke is gebleken.
Stel hem in gebreke op basis van de oplevertermijn en indien mogelijk de functionaliteit. Let wel op dat je verplicht bent de leverancier een kans te geven om het op te lossen, geef hem de kans het op te lossen en stel daarvoor een vaste meer dan redelijke termijn.
Grote kans dat hij die toch niet nakomt en dan kun je de factuur zeker laten varen.
De gang naar de rechter is ongeloofwaardig, hij heeft het al bij het incasso bureau liggen en daarbij vermoed ik dat het bedrag daar veel te laag voor is (een beeetje advocaat vraagt een bedrag vanaf 200,- per uur).
Aanmaningskosten mogen enkel in rekening gebracht worden als dit vooraf bij het sluiten van de overeenkomst bekend is gemaakt.
-
29-06-2009, 17:42 #8
- Berichten
- 363
- Lid sinds
- 16 Jaar
Niemand mag een factuur sturen van een half (== niet) geleverde dienst.
Eigenlijk mag het wel,, maar dan hoef je hem niet te betalen.
Als ik jou verhaal zo lees, en als deze geheel klopt,
Dan zou ik de fles champagne maar vast opentrekken op de gewonnen rechtzaak.
-
29-06-2009, 17:43 #9
- Berichten
- 2.160
- Lid sinds
- 17 Jaar
Origineel gepost door Vincent
Stel hem in gebreke op basis van de oplevertermijn en indien mogelijk de functionaliteit. Let wel op dat je verplicht bent de leverancier een kans te geven om het op te lossen, geef hem de kans het op te lossen en stel daarvoor een vaste meer dan redelijke termijn.
Grote kans dat hij die toch niet nakomt en dan kun je de factuur zeker laten varen.
Origineel gepost door Vincent
De gang naar de rechter is ongeloofwaardig, hij heeft het al bij het incasso bureau liggen en daarbij vermoed ik dat het bedrag daar veel te laag voor is (een beeetje advocaat vraagt een bedrag vanaf 200,- per uur).
-
29-06-2009, 17:48 #10
- Berichten
- 2.971
- Lid sinds
- 18 Jaar
Dat schriftelijke had ik even gemist, excuses.
Van die 7 dagen had ik overigens 14 tot 21 dagen gemaakt zodat mocht het ooit voor de rechter komen dat er niet gezegd kan worden dat er niet genoeg tijd was.
(maar in dit geval zal dat toch niet gebeuren)
Een advocaat zal overigens aangeven dat het vanaf 10k interessant wordt om het voor een rechter te doen.
-
29-06-2009, 17:53 #11
- Berichten
- 2.160
- Lid sinds
- 17 Jaar
Origineel gepost door Vincent
Van die 7 dagen had ik overigens 14 tot 21 dagen gemaakt zodat mocht het ooit voor de rechter komen dat er niet gezegd kan worden dat er niet genoeg tijd was.
Origineel gepost door Vincent
Een advocaat zal overigens aangeven dat het vanaf 10k interessant wordt om het voor een rechter te doen.
-
29-06-2009, 17:54 #12
- Berichten
- 1.499
- Lid sinds
- 17 Jaar
Jammer dat zulke dingen helaas toch nog voorkomen...
Je staat in mijn mening volledig in je recht. Dhr F. heeft zijn diensten aan jouw bedrijf aangeboden en dan mag je ook verwachten dit correct gebeurt. Dat de afleverdatum enkele malen verzet werd kan natuurlijk gebeuren, maar de tientallen (!) keer hier gebeurde zonder duidelijke beredenering en zijn ongehoord.
Verder heb je dhr. F schriftelijk (aangetekend?) in gebreke gesteld. Je gaf hem hierbij een vrij redelijke termijn om zijn afspraken na te komen.
Klaarblijkelijk is dus het werk niet nagekomen zoals vooraf beschreven is en kan de factuur en bijbehorende opdracht beschouwd worden als vernietigd. Ik ben het dus eens met de beredenering van dhr. Ouwendijk. Laat hem maar komen, indien jij alle correspondentie naar hem via e-mail, schriftelijk en eventueel Windows Live Messenger duidelijk kunt tonen sta jij klaarblijkelijk zeer duidelijk in je recht.
Mijn advies: Dit heeft lang genoeg geduurd, laat hem lekker aankloten en zoek een goede scripter die je helpt..
-
29-06-2009, 18:46 #13
- Berichten
- 61
- Lid sinds
- 18 Jaar
Ik snap niet helemaal wat dit verhaal op dit forum doet, maar ok.
1. Als de scripter een bedrijf heeft en jij niet ben je het bokje en kun je de facturen betalen of je nou wil of niet.
2. Als jullie beide een bedrijf hebben word het touwtrekken.
Dit is de reden waarom ik geen slag werk verzet zonder een contract of bevestiging via e-mail of telefoon (opgenomen) + een betaling vooraf.
-
29-06-2009, 18:51 #14
- Berichten
- 2.160
- Lid sinds
- 17 Jaar
Origineel gepost door Gerd K
Ik snap niet helemaal wat dit verhaal op dit forum doet, maar ok.
1. Als de scripter een bedrijf heeft en jij niet ben je het bokje en kun je de facturen betalen of je nou wil of niet.
2. Als jullie beide een bedrijf hebben word het touwtrekken.
Dit is de reden waarom ik geen slag werk verzet zonder een contract of bevestiging via e-mail of telefoon (opgenomen) + een betaling vooraf.
Dit is niet voor niks een juridisch forum en Ben staat gewoon in zijn recht, met of zonder bedrijf. En er was gewoon een overeenkomst waar S. zich niet aan heeft gehouden.
-
29-06-2009, 18:53 #15
- Berichten
- 2.971
- Lid sinds
- 18 Jaar
Origineel gepost door Gerd K
Ik snap niet helemaal wat dit verhaal op dit forum doet, maar ok.
1. Als de scripter een bedrijf heeft en jij niet ben je het bokje en kun je de facturen betalen of je nou wil of niet.
2. Als jullie beide een bedrijf hebben word het touwtrekken.
Dit is de reden waarom ik geen slag werk verzet zonder een contract of bevestiging via e-mail of telefoon (opgenomen) + een betaling vooraf.
Ten eerste lijkt mij deze post lijkt mij geheel gepast op dit forum.
En als tweede heb je als bedrijf helemaal niet meer rechten dan als particulier met betrekking op betalingen, ik heb geen idee hoe je aan die onzin komt dat als het een bedrijf betreft je moet betalen.
Maar ik ben benieuwd naar je reactie waarom je het tegendeel beweerd.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic