Hallo,
Ik heb een klant die niet reageert op mijn berichten. Ik heb hem al diverse malen per e-mailbericht proberen te bereiken, maar dit had geen nut. Ook via het contactformulier van zijn site kan ik hem niet bereiken.
Telefonisch heb ik al geprobeerd, maar de telefoon wordt ook niet opgenomen.
Het gaat hier over €80,- die 6 weken geleden voldaan had moeten zijn. Zal ik een brief de deur uit sturen met een laatste verzoek voor betalen, of direct een incassobureau inschakelen? Let op: ik heb al meer dan 4 x ge-emailed op werkende adressen van hem, en 3x een PM gestuurd op SD. Hij is in de tussentijden wel online gekomen...
Bedankt.
- Wanbetalende klant... Incasso?
-
22-03-2009, 16:49 #1gast11444 Guest
Wanbetalende klant... Incasso?
-
In de schijnwerper
-
22-03-2009, 16:54 #2
- Berichten
- 190
- Lid sinds
- 16 Jaar
Altijd schriftelijk en aangetekend een herinnering sturen.
Is wel leuk dat je via internet contact zoek maar wie zegt dat zijn internet werk.
Succes
-
22-03-2009, 17:06 #3
- Berichten
- 349
- Lid sinds
- 17 Jaar
Eerst een brief waarin je verzoekt binnen 7 dagen na dagtekening contact op te nemen of te betalen, waarschuwen voor bijkomende kosten en 7 dagen later een aangetekende brief verhoogd met kosten van aangetekend verzenden en een waarschuwing dat een incassobureau ingeschakeld wordt. Natuurlijk weer 7 dagen geven om alsnog te reageren. Dan kan het nog wel even duren allemaal, maar bij een goed incassobureau weet je in ieder geval vrijwel zeker dat het geld er komt. Zelfs al klopt bijvoorbeeld het adres niet (meer).
-
22-03-2009, 19:00 #4gast11444 Guest
Origineel gepost door jhaagmans
Eerst een brief waarin je verzoekt binnen 7 dagen na dagtekening contact op te nemen of te betalen, waarschuwen voor bijkomende kosten en 7 dagen later een aangetekende brief verhoogd met kosten van aangetekend verzenden en een waarschuwing dat een incassobureau ingeschakeld wordt. Natuurlijk weer 7 dagen geven om alsnog te reageren. Dan kan het nog wel even duren allemaal, maar bij een goed incassobureau weet je in ieder geval vrijwel zeker dat het geld er komt. Zelfs al klopt bijvoorbeeld het adres niet (meer).
Ik heb zojuist een brief verstuurd met daarin een betalingstermijn van 7 dagen aangegeven. Nu maar afwachten...
-
23-03-2009, 21:17 #5
- Berichten
- 64
- Lid sinds
- 16 Jaar
Anders is incasso denk ik wel een goede oplossing.
Maarja 80 euro... misschien weet je zijn adres?
Misschien is langs gaan geen gekke optie.
Hopelijk woont die dicht bij je ;)
-
24-03-2009, 10:05 #6
- Berichten
- 40
- Lid sinds
- 16 Jaar
@Chris:
Je gaat toch niet bij je klanten langs om je geld op te halen? Ze lachen zich dan ook nog eens dood !
Je moet je niet laten kennen.. 1 factuur versturen, betalings herinnering, laatste herinneringen, en dan door naar de incasso zoals eerder vermeld..
-
24-03-2009, 10:14 #7
- Berichten
- 1.026
- Lid sinds
- 17 Jaar
Inderdaad langs gaan bij je klanten is erg zielig, ook al betalen ze niet. En daar komt dan juist het stukje professionaliteit wat je moet uitstralen. Tevens ben ik benieuwd of je iets zwart op wit hebt staan over de opdracht? Want zonder dat, begin je helaas niks.
De methode zoals jhaagmans vertelt, is de juiste en meest gebruikte. Dus die zou je als richtlijn kunnen gebruiken.
-
24-03-2009, 10:27 #8
- Berichten
- 330
- Lid sinds
- 18 Jaar
Yep, aangetekende brief sturen met daaring een vastgestelde betaaltermijn en duidelijk vermelden dat dit de laatste herinnering is die hij krijgt.
Na een week kan je dan incassobureau inschakelen. Zij vorderen dan het bedrag + incasso kosten van diegene. Naar mijn ervaring betalen ze binnen een week. Zo niet, dan hebben ze zichzelf er alleen maar mee want de kosten van een incassobureau beginnen met zo'n 100 euro.
-
24-03-2009, 10:53 #9
- Berichten
- 202
- Lid sinds
- 16 Jaar
Is de factuur officieel? Ik ga er vanuit van wel maar toch is hier je status 'particulier'.
Dan heb je dus niet echt een poot om op te staan.
-
24-03-2009, 14:32 #10
- Berichten
- 349
- Lid sinds
- 17 Jaar
Origineel gepost door R. IJnema
Is de factuur officieel? Ik ga er vanuit van wel maar toch is hier je status 'particulier'.
Dan heb je dus niet echt een poot om op te staan.
-
24-03-2009, 14:52 #11
- Berichten
- 85
- Lid sinds
- 16 Jaar
Incasso bureaus kunnen niet altijd je geld terug halen.
Heb je algemene voorwaarden?
Als iemand bij mij voor de deur geld zou komen halen, pak ik rustig een kapmes uit me keukenla.
-
24-03-2009, 16:08 #12
- Berichten
- 405
- Lid sinds
- 17 Jaar
Voor €80,- zou ik het incasso bureau niet eens inschakelen.
Bij het bedrijf waar ik werk heb ik van de week ruim 120.000 weg geschreven die we niet meer kunnen innen van dibieuze debiteuren.
-
24-03-2009, 17:03 #13gast11444 Guest
Dank jullie voor jullie reacties.
Ik heb afgelopen week een brief verstuurd. Als ik volgende week donderdag nog geen response heb, dan stuur ik mijn laatste brief met daarbij een betalingstermijn van een week, anders geef ik het uit handen aan een incassobureau.
Langs de deur ga ik niet in ieder geval ;)
-
25-03-2009, 12:35 #14
- Berichten
- 64
- Lid sinds
- 17 Jaar
Origineel gepost door Henk de kaat
Als iemand bij mij voor de deur geld zou komen halen, pak ik rustig een kapmes uit me keukenla.
-
25-03-2009, 12:53 #15
- Berichten
- 117
- Lid sinds
- 16 Jaar
Ik weet niet hoe het in Nederland werkt maar in Belgie ben je nooit verplicht aan zo'n incassobureau te betalen en al zeker niet de kosten die zij zouden extra aanrekenen.
Komt zo iemand bij mij langs dan smijt ik de deur terug dicht.
Ik heb geen contract met die persoon.
Brieven van zulke bedrijven worden vertikaal geclaseerd.
Is dit in Nederland wettelijk? Mogen zij geld komen innen? Hier kan enkel de rechter je verplichten om te betalen, dus heb je een slechte klant dan moet je maar naar de rechter.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic