Ik begin binnenkort een eigen webshop, ik ben hier zeer gedreven voor enzovoord. het enige probleem is dat ik nog nooit een webshop heb gehad.
Nu wil ik aan jullie vragen, op welke dingen moet ik letten als ik een webshop heb, hoe kun je voorkomen dat je wordt opgelicht enzovoord.
Alvast bedankt!
Mvg
Martijn Swinkels
- Nieuwe webshop, op welke juridische aspecten moet ik letten?
-
15-03-2009, 12:46 #1
- Berichten
- 42
- Lid sinds
- 16 Jaar
Nieuwe webshop, op welke juridische aspecten moet ik letten?
-
-
15-03-2009, 12:53 #2gast14543 Guest
Ik raad je aan om te zorgen dat je waterdichte voorwaarden hebt, netjes jezelf bij het KvK registreerd en een BTW nummer neemt.
De veiligste betalingsmanier is iDeal, dit zou je dus kunnen gebruiken, maar ik neem aan dat je niet alleen iDeal wilt? (Ik heb dat persoonlijk wel).
-
15-03-2009, 12:56 #3
- Berichten
- 42
- Lid sinds
- 16 Jaar
Beste Rick,
Ja ik was al van plan om me bij de KvK te registreren en een BTW nummer te nemen, verder was ik ook van plan om iDeal te gebruiken alleen dan in combinatie met andere betaal methodes (dit om de klant zelf te laten kiezen wat voor hun het handigst is)
Origineel gepost door gast14543
Ik raad je aan om te zorgen dat je waterdichte voorwaarden hebt, netjes jezelf bij het KvK registreerd en een BTW nummer neemt.
De veiligste betalingsmanier is iDeal, dit zou je dus kunnen gebruiken, maar ik neem aan dat je niet alleen iDeal wilt? (Ik heb dat persoonlijk wel).
-
16-03-2009, 16:54 #4
- Berichten
- 1.531
- Lid sinds
- 17 Jaar
Als je een voorraad hebt kun je toch niet opgelicht worden? Je verstuurt het product pas als het geld binnen is.
-
16-03-2009, 19:04 #5
- Berichten
- 42
- Lid sinds
- 16 Jaar
Ja idd, maar hoe kan ik denk je het best mijn voorraad regelen en de verzending, groothandel naar mij laten sturen verzenden via mij ofzo?
Origineel gepost door Gijs Bloemen
Als je een voorraad hebt kun je toch niet opgelicht worden? Je verstuurt het product pas als het geld binnen is.
-
16-03-2009, 20:53 #6
- Berichten
- 1.531
- Lid sinds
- 17 Jaar
Origineel gepost door Martijn Swinkels
Ja idd, maar hoe kan ik denk je het best mijn voorraad regelen en de verzending, groothandel naar mij laten sturen verzenden via mij ofzo?
Wat misschien ook zou kunnen is met een groothandel afspreken dat zij het rechtstreeks naar de klant sturen voor een klein bedrag extra, dit heeft natuurlijk als voordeel dat je niet het probleem kunt krijgen dat niemand je product wil en je daar met 1000 schroevendraaiers zit ofzo. Wat hier een groot nadeel van is (zelf met mijn laptop meegemaakt), de groothandel zet geen haast achter de verzending en het wordt te laat verzonden dan afgesproken, dan heb jij als webshop een probleem met je klant en niet de groothandel.
-
20-03-2009, 13:32 #7
- Berichten
- 42
- Lid sinds
- 16 Jaar
iemand nog?
-
23-03-2009, 08:49 #8
- Berichten
- 50
- Lid sinds
- 19 Jaar
Wat nog niet genoemd is is dat je je moet houden aan de wet koop op afstand.
Verder vermelden van je bedrijfsgegevens op je website (elke pagina) omdat het niet doen daarvan je een hoge boete kan opleveren.
-
23-03-2009, 20:49 #9
- Berichten
- 64
- Lid sinds
- 16 Jaar
Martijn ik geef je 1 hele goede tip.
Alle verkochte producten die u opstuurt moet u laten verzekeren.
Dus stel iemand koopt een playstation dan moet u die opsturen als het geld binnen is.
Laat uw pakketje dan altijd verzekeren want op het moment als u dat niet doet en iemand verteld u even mooi dat hij dat hele pakketje niet heeft gehad dan bent u in de aap gelogeerd.
Op het moment dat u het pakketje laat verzekeren dan is de TNT altijd verantwoordelijk.
TNT zal ongetwijfeld om een handtekening vragen maar dat zal bij rembours gevraagd worden.
Laats lag er bij mij nog een pakketje van BOL.com voor de deur terwijl die voor mensen veel verder in de straat bedoeld was.
Dus die hebben een service dat ze niet om een handtekening vragen.
Het komt erop neer dat als ik nu zeg maar dat pakketje had gehouden dat diegene die het gekocht had het niet heeft gekregen en dan krijgt bol.com het te horen.
Nu kan bol.com het zich permiteren om nog een pakketje op te sturen maar voor een beginner is dit een stuk lastiger en je wil tenslotte klanten niet verliezen.
Maar het kan in beide gevallen zo zijn dat of uw pakketje verkeerd aankomt of dat uw pakketje wel goed aankomt maar dat men gaat ontkennen dat het is aangekomen.
Dus ik denk dat deze tip zeer van belang is als u al niet op dit idee was gekomen haha.
-
24-03-2009, 23:03 #10
- Berichten
- 250
- Lid sinds
- 17 Jaar
Houdt er ook rekening mee dat je klanten de mogelijkheid moet geven om niet meer dan 50% aan te betalen (maw: alleen iDeal is niet genoeg - ja, ik heb gelezen dat je meerdere wilt aanbieden). Denk in dit geval aan betalen na het ontvangen v/d goederen (mbv factuur in de verstuurde verpakking bijvoorbeeld). Ik weet niet zeker of onder rembours verzenden hier ook onder valt.
Dit staat al jaren in de wet (als ik het me goed herinner sinds 1992 ofzo), maar is niet bekend onder de meeste webshop houders. Is eind vorig jaar nog behoorlijk heisa over geweest in het nieuws.Laatst aangepast door Hiranthi M. : 24-03-2009 om 23:14
-
24-03-2009, 23:11 #11
- Berichten
- 560
- Lid sinds
- 17 Jaar
Ben het hier wel mee eens. Voor €0,31 per pakketje heb je wel een stuk zekerheid.
Origineel gepost door Chris Vermeer
Martijn ik geef je 1 hele goede tip.
Alle verkochte producten die u opstuurt moet u laten verzekeren.
Dus stel iemand koopt een playstation dan moet u die opsturen als het geld binnen is.
Laat uw pakketje dan altijd verzekeren want op het moment als u dat niet doet en iemand verteld u even mooi dat hij dat hele pakketje niet heeft gehad dan bent u in de aap gelogeerd.
Op het moment dat u het pakketje laat verzekeren dan is de TNT altijd verantwoordelijk.
TNT zal ongetwijfeld om een handtekening vragen maar dat zal bij rembours gevraagd worden.
Laats lag er bij mij nog een pakketje van BOL.com voor de deur terwijl die voor mensen veel verder in de straat bedoeld was.
Dus die hebben een service dat ze niet om een handtekening vragen.
Het komt erop neer dat als ik nu zeg maar dat pakketje had gehouden dat diegene die het gekocht had het niet heeft gekregen en dan krijgt bol.com het te horen.
Nu kan bol.com het zich permiteren om nog een pakketje op te sturen maar voor een beginner is dit een stuk lastiger en je wil tenslotte klanten niet verliezen.
Maar het kan in beide gevallen zo zijn dat of uw pakketje verkeerd aankomt of dat uw pakketje wel goed aankomt maar dat men gaat ontkennen dat het is aangekomen.
Dus ik denk dat deze tip zeer van belang is als u al niet op dit idee was gekomen haha.
-
24-03-2009, 23:24 #12
- Berichten
- 322
- Lid sinds
- 16 Jaar
Origineel gepost door Robert V.
Ben het hier wel mee eens. Voor €0,31 per pakketje heb je wel een stuk zekerheid.
-
25-03-2009, 12:34 #13
- Berichten
- 64
- Lid sinds
- 17 Jaar
Ondanks dat je alles goed dichttimmert, is mijn advies je voor te bereiden om af en toe water bij de wijn te doen. Strakke algemene voorwaarden is 1 ding, een tevreden klant is 2. Klanten zijn nu eenmaal ook mensen. Ze bedenken zich, ze beschadigen verpakkingen, ze bellen je tien keer per dag, ze trekken incasso's terug enzovoort. Zorg er dus voor dat je voldoende marge hebt om een ontevreden klant een keer te matsen, of om te onderhandelen over een middenweg.
-
26-03-2009, 20:46 #14
- Berichten
- 55
- Lid sinds
- 16 Jaar
Het belangrijkste mis ik weer:
De algemene voorwaarden dienen gedeponeerd te zijn bij de KVK anders heb je geen poot om op te staan.
Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het graag.
Als tip ga eerst even uitschrijven wat je precies van plan bent, mocht je het klaar hebben dan mag je het wel even na mij sturen dan wil ik best wat kritische aantekeningen geven en tips. Eventueel kan je het om gieten in een ondernemingsplan, dat is je leidraad voor je onderneming.
-
28-03-2009, 18:57 #15
- Berichten
- 42
- Lid sinds
- 16 Jaar
Beste allemaal,
Bedankt voor deze nuttige informatie;)
Mvg,
Martijn Swinkels
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic