Vorige week heb ik een aantal websites, die hier aangeboden werden, overgenomen.
De overname betreft de domeinnaam, de website, inhoud database, en hosting. (dit laatste om op het gemak de site over te zetten op eigen server)
Nu is mijn vraag : Wat zijn de rechten en plichten van beide partijen ?
Ik heb namelijk het idee dat het één en ander niet zo vlot loopt, maar dat kan natuurlijk onmacht van de verkopende partij zijn, of wellicht heb ik verkeerde verwachtingen.
Het gaat hier om 2 verschillende partijen die beide betaald zijn. Naam en toenaam doen niet terzake. En als iemand zich aangesproken voelt : zie dit als een algemene vraag waar we allemaal van kunnen leren (ik in iedergeval)
- Rechten en Plichten bij overname website
-
19-07-2008, 11:00 #1
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
Rechten en Plichten bij overname website
-
In de schijnwerper
-
19-02-2009, 20:41 #2
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
Even een schop want de laatste tijd is het weer eens bagger. Beetje erg jammer dat sommige mensen zo met hun klandizie om gaan......
Ik heb altijd geleerd dat je klanten die cash betalen (en met cash bedoelt men in de zakenwereld direct of binnen 8 dagen) min of meer op handen moet dragen, en zeker in deze (crisis) tijd een beetje mag koesteren.
Maar blijkbaar geldt dat niet hier.....
Wat denken mijn 'medeondernemers' hiervan zonder verder naam en toenaam te noemen ?Laatst aangepast door DJC Franse : 19-02-2009 om 20:42 Reden: typo
-
19-02-2009, 21:03 #3
- Berichten
- 1.508
- Lid sinds
- 16 Jaar
Hoe bedoel je dan? Dat we kortingen moeten gaan geven bij directe betalingen?
Ik vind het eerder normaal dat als je iets koopt via SD, je dan niet 30 dagen wacht... als je nu als bedrijf 'Handelsgoederen' aankoopt, dan snap ik dat wel, maar een gewone website overkopen is nu ook weer niet 'het van het' en dan vind ik het gewoon logisch als je meteen betaalt...
Dat is wel mijn mening, en ik ben een 15-jarig persoon, dus ik kan zeker fout zitten ;)
Mvg
-
19-02-2009, 21:47 #4
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
Origineel gepost door Nico Lawsons
Dat is wel mijn mening, en ik ben een 15-jarig persoon, dus ik kan zeker fout zitten ;) Mvg
Ik bedoel dat als iemand direct betaalt, die ook mag verwachten dat de overeenkomst vlot en correct uitgevoerd word.
Maar blijkbaar is het voor sommigen belangrijker dat het geld op de rekening staat dan dat hetgeen overeengekomen is uitgevoerd word.
Bv. als je als verkopende partij iemand 3 maanden support beloofd, dan kun je ook verwachten dat er na 2 maanden nog vragen gesteld worden. Zeker als je iets niet correct hebt afgeleverd. Los dan zoiets op ipv je niet meer te laten horen.
-
19-02-2009, 21:50 #5
- Berichten
- 1.531
- Lid sinds
- 17 Jaar
Origineel gepost door DJC Franse
Idd Nico, je hebt het mis...
Ik bedoel dat als iemand direct betaalt, die ook mag verwachten dat de overeenkomst vlot en correct uitgevoerd word.
Maar blijkbaar is het voor sommigen belangrijker dat het geld op de rekening staat dan dat hetgeen overeengekomen is uitgevoerd word.
Bv. als je als verkopende partij iemand 3 maanden support beloofd, dan kun je ook verwachten dat er na 2 maanden nog vragen gesteld worden. Zeker als je iets niet correct hebt afgeleverd. Los dan zoiets op ipv je niet meer te laten horen.
Misschien een idee om in de toekomst een betalings/leveringstermijn af te spreken met je kopers/verkopers, dat zet meer druk op het optijd afleveren. Daarnaast als door de verkoper een site een maand stil staat omdat die niet meer meewerkt zullen er niet meer de bezoekers op zitten waarvoor je betaald hebt..
Groeten,
Gijs
-
19-02-2009, 21:58 #6
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
Origineel gepost door Gijs Bloemen
Als goede koper kun je dat niet verwachten, dan weet je gewoon dat je kwaliteit geleverd heb, maar in dit geval zal het wel geen goede koper geweest zijn geweest.
Misschien een idee om in de toekomst een betalings/leveringstermijn af te spreken met je kopers/verkopers, dat zet meer druk op het optijd afleveren. Daarnaast als door de verkoper een site een maand stil staat omdat die niet meer meewerkt zullen er niet meer de bezoekers op zitten waarvoor je betaald hebt..
Groeten,
Gijs
Ik koop een site en spreek daarbij een betalingstermijn af en een leveringstermijn. Daarnaast, omdat het een zeer uitgebreide site is, spreek ik ook nog een 'servicetermijn' af van 3 maanden.
Nu blijkt na verloop van tijd dat er toch nog zaken zijn die niet goed werken. Ik meld dit binnen die 3 maanden en verwacht dan ook dat dat, conform de schriftelijke afspraken, opgelost word. Echter geeft de verkoper 'niet thuis' met andere woorden, ik hoor niets meer van hem.
En zo heb ik nog een paar geintjes lopen.....
Nu kan ik wel driftig met negatieve I-traders gaan lopen gooien maar daar zijn mijn problemen niet mee opgelost.
-
19-02-2009, 21:59 #7
- Berichten
- 342
- Lid sinds
- 16 Jaar
Ik denk dat we iets meer info omtrend de situatie nodig hebben om gericht antwoorden te kunnen geven.
Je kan me eventueel ook een mail sturen opals je hier niet verder in details wil treden, heb inmiddels meerdere sites verkocht voor fatsoenlijke bedragem en kan je redelijk vertellen hoe en wat hieromheen.
edit: zie dat je net tegelijk aan het posten was :-)
-
19-02-2009, 22:02 #8
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
Nu gaat het niet zo zeer om dit specifieke voorbeeld, maar meer over de mentaliteit in het algemeen hier.
Ben ik de enige die hier last van heeft ?
Maak ik me te druk om dit soort zaken ?
Moet het dan echt zo ver komen dat je iemand schriftelijk aansprakelijk gaat stellen voor alle vervolgschade door het niet nakomen van afspraken ?
ps. alleen hier al heb ik vorig jaar een dikke 15 mille uitgegeven, we hebben het dus niet over een paar tientjes.
-
19-02-2009, 22:05 #9
- Berichten
- 190
- Lid sinds
- 16 Jaar
Ik weet niet hoor maar als er niet speciaal bijstaat bij het verkopen van een website dat de hosting is inbegrepen.
Denk ik dat je er wel van uit kan gaan dat dit niet het geval is.
echter is het wel zo netjes even te overleggen waneer de oude site offline word gebracht.
al zal je site meestal wel even uit de lucht zijn als het over een domein overdracht gaat.
Denk dat ze je wel even de tijd hadden kunnen gunnen om je webhosting klaar te maken.
-
19-02-2009, 22:07 #10
- Berichten
- 342
- Lid sinds
- 16 Jaar
Nee je bent niet de enige die hier last van heeft.
Als ik eea zo lees (en ik ervanuit ga dat alles contractueel is vastgelegd en dat de andere partij inderdaad verzuimd) lijkt het me duidelijk dat er een aangetekende brief aan te pas zal moeten komen. Laat het in godsnaam niet op z'n beloop gaan, daarmee wordt de mentaliteit alleenmaar erger.
-
19-02-2009, 22:54 #11
- Berichten
- 1.531
- Lid sinds
- 17 Jaar
Inderdaad, ik geloof niet dat je de enige bent die hier last van heeft. Ikzelf koop praktisch geen websites omdat ik ze gewoon zelf maak als ik er een wil hebben. Dan kun je wel zeggen, een huidige website heeft bezoekers, klopt maar met de goede advertentiestrategien kun jij ook gewoon zonder problemen veel bezoekers halen. Enkel moet je niet te lui zijn..
Als je de topics leest is het vrij simpel. In 20% van de gevallen gaat het goed. De overige 80% van de gevallen gaat het bijna fout. Dit klinkt heel cru en heel veel. Maar toch is het zo. Bijna in elk topic zie je wel dat het al de tweede keer is dat een website werd aangeboden omdat de koper niet meer reageerde. Of dat de koper heel kwaad in het topic komt omdat de statistieken die de verkoper voorlegde achteraf niet klopten. Jammer, maar zo is het nu eenmaal.
Support lever ik ook bij alle diensten/websites die ik verkoop, die probeer ik dan ook zo goed mogelijk te leveren. Het lijkt me een noodzaak voor een verkoper om nog support na de verkoop te leveren aangezien de koper in veel gevallen niet zelf een scripter is maar meer een websitebouwer die niet van alle dingen even veel verstand heeft. Jammer genoeg zijn er nog steeds mensen die geen support leveren, of het wel beloven maar ook niet leveren. Weinig tegen te doen, tenzij je door de gemiste support veel geld zou mislopen, dan zou ik eerst eens kijken naar de leeftijd. Indien minderjarig, ouders bellen helpt al veel. Indien meerderjarig, een brief van je advocaat sturen?
-
20-02-2009, 19:04 #12
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
Origineel gepost door S. Haver
Nee je bent niet de enige die hier last van heeft.
Als ik eea zo lees (en ik ervanuit ga dat alles contractueel is vastgelegd en dat de andere partij inderdaad verzuimd) lijkt het me duidelijk dat er een aangetekende brief aan te pas zal moeten komen. Laat het in godsnaam niet op z'n beloop gaan, daarmee wordt de mentaliteit alleenmaar erger.
-
27-06-2009, 14:17 #13
- Berichten
- 2.862
- Lid sinds
- 17 Jaar
Vandaag maar weer eens een paar minnetjes weggegeven...... niet te geloven, je maakt afspraken en vervolgens hoor je niets meer. Het is blijkbaar moeilijk om te zeggen dat je bij nader inzien ergens geen zin in hebt of geen tijd of wat dan ook.
Nee hoor, nog even mailen dat je begint aan het klusje en vervolgens helemaal niets meer. Jammer.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic