Beste,
Ik heb een aantal affiliatesites en ben nu al een aantal keer tegen e-mails aangelopen van merken en merk bescherming bureau's omtrent het onrechtmatig promoten van hun producten. Deze producten komen uit affiliate feeds van adverteerders waar ik mij bij aansluit. Nu vraag ik mij een paar zaken af;
- Hebben jullie dit ook wel eens meegemaakt en hoe liep dat af?
- Wie is er verantwoordelijk voor de inhoud van de feed en dus het online publiceren van deze producten? De adverteerder of de affiliate? Het lijkt mij dat de affiliate zelf in de gaten moet houden welke producten er in zijn feed mogen zitten maar het lijkt mij ook weer logisch dat de affiliate zelf verantwoordelijk is voor de content op zijn site. Of ligt dit anders?
- Als de adverteerder een dealer is van een a-merk, mag de affiliate dit merk dan ook zomaar promoten?
Oftewel; eigenlijk komt dit allemaal neer op wat de affiliate nu eigenlijk van de adverteerder is. Ben ik officieel 'onderdeel' van de adverteerder op het moment dat zij mij accepteren als 'promotiemiddel' of niet?
Graag zou ik voor eens en altijd hier duidelijkheid in krijgen van iemand.
Alvast bedankt!
Gr Maikel
- Affiliate > Wie is er verantwoordelijk voor de inhoud van de feeds
-
09-10-2017, 17:57 #1
- Berichten
- 138
- Lid sinds
- 13 Jaar
Affiliate > Wie is er verantwoordelijk voor de inhoud van de feeds
-
-
09-10-2017, 18:00 #2
- Berichten
- 53
- Lid sinds
- 12 Jaar
Re: Affiliate > Wie is er verantwoordelijk voor de inhoud van de feeds
Je zou dit het beste kunnen navragen bij de adverteerder zelf. Niet alle affiliate websites die producten verkopen voor de adverteerder zijn desondanks toegestaan en kunnen dus leiden op merk bescherming. Affiliate promoteurs zoals Amazon hebben de rechten om dit ten alle tijden rechtelijk te doen maar niet alle adverteerders hebben deze rechten.
-
10-10-2017, 11:27 #3
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Affiliate > Wie is er verantwoordelijk voor de inhoud van de feeds
In principe ben je zelf verantwoordelijk voor wat je op jouw website(s) plaatst. Ook als iets te goeder trouw is gebeurd, doordat je afbeeldingen uit een affiliatefeed gebruikt. De klagende partij zal de partij die de feeds levert vervolgens ook weer aan moeten spreken. Een redelijk denkend bedrijf zal ook alleen dat doen, als je zegt hoe je aan de afbeeldingen komt. Maar er zijn genoeg geldwolven...
Je zou als je die feeds gebruikt, de desbetreffende webshop een bericht kunnen sturen dat je ervan uitgaat dat de door hen ter beschikking gestelde afbeeldingen vrij kunt gebruiken tbv affiliatemarketing, en mocht dat niet het geval zijn, dat je de eventuele gevolgen daarvan op die webshop zult verhalen. Als die webshop vervolgens jouw aanmelding afkeurt, dan weet je wat voor vlees je in de kuip hebt....
Verder is het zo dat basic productfoto's geen zogenaamde "artistieke prestatie" zijn zodat daar geen auteursrechten op rusten.
-
10-10-2017, 13:18 #4
- Berichten
- 1.490
- Lid sinds
- 10 Jaar
Re: Affiliate > Wie is er verantwoordelijk voor de inhoud van de feeds
Jij bent zelf verantwoordelijk voor wat je op jouw website zet. Ongeacht of je dit nu zelf hebt getikt, of de stagaire dit heeft getikt of dat het uit de feed van een affiliate programma komt.
-
10-10-2017, 13:54 #5
- Berichten
- 797
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Affiliate > Wie is er verantwoordelijk voor de inhoud van de feeds
Wie is er inhoudelijk verantwoordelijk voor het fruit in een supermarkt?
-
10-10-2017, 15:11 #6
- Berichten
- 234
- Lid sinds
- 10 Jaar
Re: Affiliate > Wie is er verantwoordelijk voor de inhoud van de feeds
Wat je op je eigen site zet is je eigen verantwoordelijkheid ongeacht het een feed van een affiliate is.
-
12-10-2017, 07:55 #7
- Berichten
- 138
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Affiliate > Wie is er verantwoordelijk voor de inhoud van de feeds
Vanuit Tradetracker krijg ik toch (weer) een ander antwoord;
Mijn vraag was: Een merk van één van de programma’s waarbij ik aangesloten ben geeft aan dat ik een product op mijn site heb welke ik niet mag promoten. Zo’n situatie heb ik al vaker meegemaakt. Wie is hiervoor verantwoordelijk, de adverteerder toch in alle gevallen? Ik heb al eens bedreigingen gehad over rechtszaken en dergelijke en dat heeft mij veel moeite en tijd gekost (om het tegendeel te bewijzen). Ik heb daar uiteraard niet nogmaals zin in.
Het antwoord is: Dat klopt. Je bent geaccepteerd voor de campagne, dus kun je het aanbod van [adverteerder x] op je site(s) tonen. Dat iemand van [merk y] zelf dit niet zo ziet zitten heeft hier niets mee te maken. Dat is een issue tussen de adverteerder en de leverancier van [merk y]. Uiteraard ben jij geen officiele dealer, je verkoopt zelf ook niet, je verwijst alleen maar door… De voorwaarden van [adverteerder x] geven geen aanleiding om te denken dat je een deel van hun assortiment niet zou kunnen promoten.
Hieruit blijkt overigens wel dat het anders ingeregeld kan zijn via de campagne voorwaarden van een adverteerder. De voorwaarden zijn dus wel duidelijk iets om goed te lezen bij het aanmelden.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic