Beste SD-ers,
Ik zit met een probleempje..
Wij zijn een aantal maanden geleden begonnen met een flinke opdracht in Magento 2.
De klant heeft de offerte geaccepteerd en de aanbetaling van 50% voldaan. Even later is die opdracht uitgebreid met een extra opdracht. Daar is geen aparte offerte voor verstuurd, omdat dit telefonisch is besproken. Die factuur voor de aanbetaling is ook verzonden, maar is tot op heden niet betaald.
De opdracht duurde wat langer dan voorzien, omdat wij moesten wachten op modules welke nog niet waren uitgekomen op de voorziene data. Klant was hiervan op de hoogte.
In de tussentijd heeft 1 van de andere eigenaren een kennis die ook in dezelfde branche zit en deze heeft een andere opdracht gekregen. Uiteindelijk hebben ze besloten na advies van de kennis om toch verder te gaan in magento 1.9. In principe is de Magento 2 opdracht toen gelijk van de baan. Nu zijn de opdrachten bijna helemaal gedaan (85%)
Onze uren zitten er dus al flink in. De opdracht is dus eenzijdig opgezegd. Wij hebben alsnog mee gewerkt en de nieuwe developer de files van de oude winkels verstuurd.
Nu zitten we nogal met een probleem met de betalingen. Naar ons idee dient deze volledig betaald te worden, aangezien de opdracht aan ons is gegeven zonder een specifieke deadline. Het was bekend dat dit wellicht zou uitlopen als externe partijen de deadlines niet halen.
Wij hebben de shops en domeinen van de klant allemaal bij ons onder gebracht. Kunnen we dat ook gebruiken om hier druk mee te zetten voor betaling?
Ik hoop dat er leden zijn die hier wat meer verstand hebben van de juridische kant.
Alvast dank voor jullie hulp!
Groet,
Wesley
- Project bijna af en klant cancelt opdracht, wat nu?
-
21-09-2016, 22:15 #1
- Berichten
- 30
- Lid sinds
- 12 Jaar
Project bijna af en klant cancelt opdracht, wat nu?
-
-
21-09-2016, 22:37 #2
- Berichten
- 38
- Lid sinds
- 9 Jaar
Re: Project bijna af en klant cancelt opdracht, wat nu?
Hoi Wesley,
Vervelende situatie! Om een lang verhaal kort te maken: zonder een (getekende) opdracht / offerte is er eigenlijk geen rechtsgeldige overeenkomst (voor de aanvullende werkzaamheden).
Ben je in het bezit van correspondentie (schriftelijk) met de klant, waaruit duidelijk blijkt dat deze "instemde" met de extra werkzaamheden? Bijvoorbeeld instructies, een goedkeuring, etc?
De bewijslast voor proactief instemmen ligt bij jou (de eiser). Nu je geen overeenkomst hebt, dien je aan te tonen dat er (op basis van bijvoorbeeld correspondentie) toch een "soort van" akkoord was...
Toevoeging: "druk zetten" met de domeinnamen heet in Nederland gewoonweg afpersing, dit zou ik je ten zeerste afraden.
Met vriendelijke groet, Sjoerd
-
21-09-2016, 22:59 #3
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Project bijna af en klant cancelt opdracht, wat nu?
Een factuur voor de aanbetaling van de extra werkzaamheden kan ook als bewijs gelden, als die niet binnen een redelijke termijn (bijvoorbeeld 2 weken) wordt betwist door de opdrachtgever.
Jullie hebben een opdracht gekregen voor de levering van een webshop. Als dat zwart op wit staat, zonder ontbindende voorwaarden, mag je de opdrachtgever houden aan de opdracht. Je kunt dat hard gaan spelen maar daar is het wereldje toch te klein voor. Ik denk dat het tijd is voor een goed gesprek om de klant ervan te overtuigen om gewoon de gehele Magento 2.0 shop bij jullie af te nemen. Het prijsverschil met een webshop die voor 85% af is maar waar je niets aan hebt is te klein. Wil hij dat niet, probeer dan af te spreken dat jullie naar rato factureren. Minder hoef je niet te accepteren.
-
21-09-2016, 23:58 #4
- Berichten
- 346
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Project bijna af en klant cancelt opdracht, wat nu?
Mocht dat een uitlegfout zijn & is de opdracht juridisch (bewijsbaar!!) in orde, dan zou je inderdaad het advies van Weerd kunnen opvolgen.
-
22-09-2016, 07:29 #5
- Berichten
- 1.583
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Project bijna af en klant cancelt opdracht, wat nu?
Misschien even langs gaan op de koffie ?
-
22-09-2016, 14:16 #6
- Berichten
- 428
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Project bijna af en klant cancelt opdracht, wat nu?
Niet helemaal mee eens, mocht de domeinnaam enz. bij de opdracht horen, dan mag je m.i. gewoon wachten met de definitieve levering tot dat de factuur is voldaan, dat zou ik niet direct afpersing willen noemen (de vraag is wel wat het juiste bedrag van de factuur moet worden, dat wordt misschien wat lastig, deal maken incl. de domeinnaam enz.).
-
22-09-2016, 17:59 #7
Xynta Hosting B.V.
- Berichten
- 125
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Project bijna af en klant cancelt opdracht, wat nu?
Ik zou gewoon met de klant om de tafel gaan zitten, procederen kost veel geld en tijd en dan heb je niet de zekerheid dat je uiteindelijk het geld zal ontvangen. Probeer tot een voor beide partijen passende overeenkomst te komen, het scheelt je eveneens reputatie schade.
-
22-09-2016, 18:23 #8
- Berichten
- 63
- Lid sinds
- 11 Jaar
Re: Project bijna af en klant cancelt opdracht, wat nu?
Een overeenkomst komt tot stand door aanbod en aanvaarding. Ik kan uit je stukje niet helemaal duidelijk krijgen of de tweede offerte is aanvaard. Heeft de klant bijvoorbeeld na het versturen van de offerte nog vragen gesteld over de voortgang van het project (met name dat betrekking heeft op de tweede offerte? Dat kan namelijk een teken van aanvaarding zijn.)
In het algemeen kan ontbinden niet, tenzij verzuim is ingetreden. Verzuim treedt pas in na schriftelijke ingebrekestelling (daar is geen sprake van), of indien nakoming blijvend onmogelijk is, daar lijkt ook geen sprake van te zijn. Juridisch gezien vind ik het lastig in te schatten wat er gebeurd is, want het lijkt er op dat er niet ontbonden is. Ontbinding brengt namelijk ongedaanmakingsverbintennissen met zich mee, wat inhoudt dat ook de 50% terugbetaald zou moeten worden. Aan de andere kant zou ontbinding met zich meebrengen dat de domeinnamen nooit ten behoeve van de klant zijn geregistreerd en in beginsel dus tbv jou zijn geregistreerd. Ik zie alleen wel wat problemen, met name op het gebied van de onrechtmatige daad en het handelsnamenrecht.
Kort en goed. Het lijkt er op dat in ieder geval de eerste factuur betaald moet worden, de tweede zou een discussiepunt kunnen zijn. Je kan de klant dan ook gewoon in gebreke stellen en aanmanen om te betalen. Eventueel mag je nadat verzuim is ingetreden ook de wettelijke handelsrente van (uit m'n hoofd) 8% in rekening brengen.
-
22-09-2016, 22:41 #9
- Berichten
- 1.470
- Lid sinds
- 19 Jaar
Re: Project bijna af en klant cancelt opdracht, wat nu?
Wat Rik zegt!
-
05-10-2016, 13:03 #10
- Berichten
- 30
- Lid sinds
- 12 Jaar
Re: Project bijna af en klant cancelt opdracht, wat nu?
Dank voor alle reacties, hebben we zeker wat aan!
Met de klant zelf heeft mijn collega nog erg goed contact, zijn bijna vrienden geworden.
Helaas word de beslissing van hoger af genomen. 1 van de eigenaren schijnt vriendjes te zijn van een internetbureau waar hij liever mee werkt.
Afgezien van het finnaciele aspect is het voor ons voor belangrijker dat we elk project succesvol opleveren.
Dat is nu helaas niet meer mogelijk en dat hebben we tot nu toe nog niet mee gemaakt, vandaar dat het even aftasten is wat te doen bij dergelijke situaties.
Gaat vast helemaal goed komen en nogmaals bedankt voor jullie reacties!
Mvg,
Wesley
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic