Beste,
Ongeveer 2 maanden geleden heb ik een offerte verstuurd naar een potentiele klant om een website te bouwen. Na enkele aanpassingen ging hij akkoord voor een offerte, waarbij 40%van het totaal bedrag als aanbetaling zou worden gedaan nadat de ontwerpen voor de website zouden zijn geleverd.
Na veel rivisie rondes is hij uiteindelijk akkoord gegaan met de ontwerpen. Echter, toen hoorde ik 2 weken niks meer van hem. Ik bellen, mailen, smsen.. Maar geen response. Toen kwam er opeens een telefoontje dat hij nog aan het rondkijken was geweest om het toch ergens anders uit te besteden, maar had besloten met mij door te gaan. De dag erna maakte hij de aanbetaling over en ik begon met het scripten.
bij het script hoorde een Wordpress plug-in die aangepast moest worden. Dit werkte allemaal prima, maar er moest 1 kleine wijziging in het idee gebracht worden, omdat de plugin anders niet meer functioneerde. Voor de rest deed alles het prima. Echter.. Na weer een week wachten zei de klant: ik stop het project omdat je me niet levert wat ik vroeg (dus die kleine wijziging die nodig is om de plugin te laten werken).
Nu eist hij zijn aanbetaling terug, terwijl we die toch echt hadden afgesproken bij de offerte. Ik zie dit als een betaling voor de eeuwige rivisie rondes bij de ontwerpfase.
Wie staat er in zijn recht?
Met vriendelijke groet,
Jesse
- Klant stopt project na aanbetaling
-
29-03-2015, 15:07 #1
- Berichten
- 61
- Lid sinds
- 14 Jaar
Klant stopt project na aanbetaling
-
-
29-03-2015, 15:28 #2
- Berichten
- 1.490
- Lid sinds
- 10 Jaar
Re: Klant stopt project na aanbetaling
Is er tijdens het offertetraject ook afgesproken dat na een x-aantal deelopleveringen het aanbetaalde geld ingehouden wordt als compensatie voor de door jou verrichte werkzaamheden bij late annulering van de opdracht? Kortom: wat is er precies afgesproken? Zo is het lastig om hier op te reageren.
Die revisierondes kun je hem niet aanrekenen. Je kunt hem moeilijk dwingen om iets te nemen dat niet helemaal naar zijn zin is. Was het hem voor het doen van de aanbetaling ook duidelijk dat er een aanpassing van zijn idee nodig is of is dat pas tijdens het scripten / vlak voor de oplevering duidelijk geworden? In het eerste geval ligt er gewoon een afspraak om voor x-bedrag de website op te leveren. Betaalt hij niet, dan zou ik hem formeel een brief sturen dat hij jou het totaalbedrag is verschuldigd en dat de aanbetaling in mindering is gebracht op dat bedrag.
In het tweede geval had je dat beter vooraf kunnen vertellen. Die aanpassing kan voor hem best vervelend zij, iets dat hij absoluut had gewild of als essentieel inschat voor zijn idee. Door het aanpassen lever je dan wellicht iets anders dan afgesproken. En dan komen we weer op: wat is er precies afgesproken, hoe is het precies gegaan...
De aanbetaling claimen omdat er veel revisies zijn geweest, lijkt me niet heel redelijk zo op het eerste gezicht. Veel revisies kan komen omdat hij loopt te etteren, maar ook omdat jij niet levert wat hij heeft gevraagd. Dat is voor ons zo niet te beoordelen en zal vaak een welles/nietes-spelletje worden.
Gezien zijn negeren van jouw contactverzoeken, kun je je wel vraagtekens stellen bij hoe serieus deze klant is geweest. Maar ook voor dat geldt: lastig te beoordelen van achter mijn scherm.
Hier kom je niet veel verder mee, maar er is ook te weinig informatie om er echt iets zinnigs over te zeggen. In zo'n kwestie heb je doorgaans 3 dingen: jouw kant van het verhaal, zijn kant van het verhaal en wat er aantoonbaar of onbetwist is afgesproken.Laatst aangepast door Adriaan van der Mee : 29-03-2015 om 15:41
-
30-03-2015, 10:23 #3
- Berichten
- 705
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Klant stopt project na aanbetaling
Is de klant een handelaar? Dan is er geen sprake van een geld terug garantie of dergelijke.
Hij wist zeer goed wat hij deed, ging akkoord met de offerte en werken.
Alsook zit je hier toch met 'maatwerk' bezig, je kan de gedane werken niet zomaar aan een andere klant verkopen.
Mogelijk heeft hij het elders toch goedkoper gevonden en wil hij nu op deze manier zijn geld terug zien.
-
30-03-2015, 10:54 #4
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Klant stopt project na aanbetaling
Als je klant met je offerte akkoord is gegaan en je hebt binnen de afgesproken termijn geleverd wat er is afgesproken, dan mag hij het restant in principe gewoon betalen. Ik zeg: "in principe", want het is mij niet duidelijk wat die wijziging in die plug-in inhoudt. Is dat iets wat de door je klant gevraagde functionaliteit behoorlijk aantast, of moet hij dat door een ander laten aanpassen, hoe zit dat?
Na veel rivisie rondes is hij uiteindelijk akkoord gegaan met de ontwerpen. Echter, toen hoorde ik 2 weken niks meer van hem. Ik bellen, mailen, smsen.. Maar geen response. Toen kwam er opeens een telefoontje dat hij nog aan het rondkijken was geweest om het toch ergens anders uit te besteden, maar had besloten met mij door te gaan. De dag erna maakte hij de aanbetaling over en ik begon met het scripten.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic