Ik zit met het volgende probleem:
Nadat ik een logo design heb geleverd heb ik te horen gekregen dat de ''opdrachtgever'' al een andere oplossing heeft gevonden. Ik bood de oplossing om 50% te laten factureren van het totale bedrag, maar dat accepteerde de opdrachtgever niet. Wij hielden via de mail contact en ik heb haar zo een aanbod gedaan waarin staat: Past xx euro exclusief BTW in jouw budget? Als ik vandaag begin denk ik dat je de logo uiterlijk maandag ontvangt.
Als antwoord kreeg ik: ''Dat is prima''.
Op dit moment krijg ik te horen dat de opdrachtgever geen ''algemene voorwaarden'' heeft geaccepteerd en dat de logo als ''retour'' wordt teruggestuurd.
Wat kunnen jullie mij aanraden om verder te doen?
- Klant weigert te betalen voor logodesign?
-
24-02-2015, 13:19 #1
- Berichten
- 67
- Lid sinds
- 13 Jaar
Klant weigert te betalen voor logodesign?
-
-
24-02-2015, 13:24 #2
- Berichten
- 172
- Lid sinds
- 11 Jaar
Re: Klant weigert te betalen voor logodesign?
Had je de algemene voorwaarden bijgevoegd in de email waarin je de deal afgesproken hebt? Het lijkt me dat je klant voordat hij een "prima" of akkoord geeft deze doorneemt en zich hier niet later op gaat beroepen dat hij deze niet accepteert.
Altijd lastig dit soort zaken, ga voor jezelf goed na of het de moeite is om hier nog (veel) tijd in te steken om wellicht hoogstens je gelijk te halen (wat niet garant staat voor een oplossing).
-
24-02-2015, 14:07 #3
- Berichten
- 802
- Lid sinds
- 19 Jaar
Re: Klant weigert te betalen voor logodesign?
Algemene voorwaarden zijn niet verplicht. Daarnaast heb je een schriftelijke toezegging dat je de dienst mag leveren tegen dat bedrag. De klant dient gewoon te betalen. Het feit dat de ''opdrachtgever'' al een andere oplossing heeft gevonden doet niet terzake.
Deze problemen ontstaan vaak. Ik raad je aan om in het vervolg een kleine aanbetaling te vragen. Zeg maar tussen 25% en 50% van het bedrag. Dit voorkomt dat je niet met het gevoel blijft zitten dat je het werk helemaal voor niks hebt gedaan. Voor nu kun je het bedrag het beste als verloren beschouwen. De tijd die je er in gaat steken voor xx Euro is gewoonweg niet rendabel.
-
24-02-2015, 15:34 #4
- Berichten
- 547
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Klant weigert te betalen voor logodesign?
Als je duidelijk een afspraak hebt via e-mail (schriftelijk) met een akkoord van de klant, en je dat kan aantonen, waarom incasseer je de factuur dan niet?
Eerst twee aanmaningen sturen, en als de betaling dan nog uit blijft..
En natuurlijk voor de volgende keer: eerst een kleine aanbetaling vragen.
Succes!
-
24-02-2015, 17:25 #5
- Berichten
- 729
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Klant weigert te betalen voor logodesign?
Incasso bureau is inderdaad enige oplossing, maar hou er rekening mee dat die juridisch gezien geen status hebben. Ze kunnen proberen te incasseren, maar lukt dit niet zou je 1) naar rechter moeten gaan (kost handen vol geld) 2) de boel als nog laten zitten.
In jouw geval zal ik het denk ik beter laten zitten en wat hier gezegd wordt voortaan aanbetaling laten doen.
En altijd pas leveren nadat alles volledig betaald is. Voor betaling preview met watermerk laten zien aan klant.
Indien een SD lid kan je negatieve feedback geven, maar hou er rekening mee dat de kans dan groot aanwezig is dat je zelf ook weer een negatieve feedback uit wraak terug krijgt.
-
25-02-2015, 10:54 #6gast74241 Guest
Re: Klant weigert te betalen voor logodesign?
Als je het logo reeds hebt geleverd en het vermoeden hebt dat het gebruikt wordt, kan je dan na enige tijd misschien achterhalen.
Gebruik Google reverse image search. Upload het logo naar image search en kijk of het ergens wordt gebruikt.
Wat ik zelf doe met dit soort zaken kan ik beter niet zeggen, ik heb geen zin in een ban...
-
25-02-2015, 16:41 #7
- Berichten
- 729
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Klant weigert te betalen voor logodesign?
Als je het logo reeds hebt geleverd en het vermoeden hebt dat het gebruikt wordt, kan je dan na enige tijd misschien achterhalen.
Gebruik Google reverse image search. Upload het logo naar image search en kijk of het ergens wordt gebruikt.
Wat ik zelf doe met dit soort zaken kan ik beter niet zeggen, ik heb geen zin in een ban...
-
27-02-2015, 22:17 #8
- Berichten
- 488
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Klant weigert te betalen voor logodesign?
Voor een overeenkomst is niet meer nodig dan een aanbod ("Past xx euro exclusief BTW in jouw budget...") en aanvaarding ("Dat is prima"). Mits deze niet in strijdt is met de wet, welke het niet is zo met het blote oog.
Algemene voorwaarden zijn nooit nodig. Dit zijn enkel additionele toevoegingen op de wettelijke bepalingen waarbij je zelf invulling kunt geven aan de inhoud hier van, mits deze uiteraard weer niet in strijdt zijn met de wet.
Een overeenkomst kan ook mondeling, maar gezien dit schriftelijk is gebeurd is de bewijslast een stuk lichter. Een overeenkomst opzeggen moet wederzijds gebeuren of middels een rechter. Gezien dit niet wederzijds is en enkel van de klant blijft de overeenkomst staan.
Dat het electronisch / van afstand gesloten is speelt hierbij geen rol, het betreft een op maat gemaakt product waardoor hij zich niet kan beroepen op "retour".
Wat je allereerst dient te doen is, wil je je recht halen, is de betaling vorderen. Geef hem hierbij een redelijk termijn voor de betaling. Doet hij dit niet, stel hem daarna in gebreke en geef hem nogmaals een redelijk termijn om te betalen. Doet hij dit niet, dan is hij in verzuim en kan dit bij de rechter voorgelegd worden.
Je kan nog het volledige bedrag innen gezien hij niet akkoord was gegaan met de 50%.
Zoals gezegd, dit is wel een zware middel en zal je veel tijd + investering kosten voor een luttele XX bedrag (griffiers kosten alleen al zijn misschien hoger).
-
28-02-2015, 13:57 #9
- Berichten
- 33
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Klant weigert te betalen voor logodesign?
Zoals de rest al aangaf kun je dit bedrag alsnog vorderen. Algemene Voorwaarden hebben hier niks mee te maken. Dat zijn alleen maar extra afspreken binnen de overeenkomst.
Je kunt ook altijd nog je vraag neerleggen bij het juridischloket (https://www.juridischloket.nl/) dit is een overheidsinstantie die gratis juridisch advies levert!
Veel succes!
-
08-03-2015, 21:16 #10
- Berichten
- 79
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Klant weigert te betalen voor logodesign?
Mijn opdrachtgevers laat ik ook achteraf betalen, dit brengt natuurlijk risico's met zich mee.
Dit risico, dat de klant niet betaald, kon je zelf waarschijnlijk al zien aankomen.
Gezien het feit dat je maatwerk heb geleverd kun je dit bedrag, zoals eerder aangegeven
in de reacties, alsnog vorderen. Echter is het niet zinvol om een incassobureau in te schakelen
als het om een bedrag gaat onder de €200. Wat ik altijd doe is dan investeren. Je zult dan
kosten hebben bij een deurwaarder en uiteindelijk een rechtzaak, dit kost ongeveer €1.000
maar je krijgt dit bedrag terug plus je geld waar je voor gewerkt hebt (als je de zaak wint).
Nu is het inderdaad afvragen of je hier zin in hebt en of dit de moeite waard is.
Gelukkig maak ik dit zelden mee en is het nooit verder dan een deurwaarder gegaan,
deurwaarders maken vaak een dreigende indruk waardoor schuldenaars alsnog betalen.
-
09-03-2015, 07:46 #11
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Klant weigert te betalen voor logodesign?
Ik ben momenteel een deurwaarder aan het inschakelen omdat een klant (die via DS bij mij kwam) het vertikt te betalen. Het gaat in dit geval om een factuurbedrag van bijna 500 euro. Het incassobureau leverde me niets op, dus morgen gaat de boel naar de gerechtsdeurwaarder en gaat het mijn klant een heleboel extra kosten. Als het voor de rechter komt zo'n kleine 600 euro, als het bij een bezoekje van de deurwaarder blijft iets meer dan 100 euro.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic