Beste allemaal
Ik heb voor mijn auto bij een webwinkelier 1 losse velg besteld en betaald, nu was de koop voldaan zonder enige melding dat 1 velg extra kosten met zich mee brengt.
De webwinkelier geeft aan dat zijn leverancier extra kosten berekend om 1 velg in set van 4 stuks incompleet moet maken, en hier werd mij via email medegedeeld dat dit 20€ extra zou gaan kosten.
Ik werdt gewezen op de algemene voorwaarden met de mededeling:
Ik snap je reactie.
Helaas zijn dit onvoorziene prijs wijzigingen die wij ook pas op het moment van bestellen doorkrijgen.
In artikel 9 van de algemene voorwaarden verwijzen we hier dan ook naar.
Gezien de krappe marge op de Rota wielen moet ik deze toeslag doorberekenen aan de klant anders kan ik het wiel simpelweg gewoon niet leveren.
Ik hoor graag van je of de order kan doorgaan of dat we de bestelling moeten annuleren?
Dit zijn de AV:
ARTIKEL 9 - DE PRIJS
1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw tarieven.
2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld.
3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen.
4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft en:
a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen; of
b. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat.
5. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw.
Wat kan ik hier nog tegen doen? Het gaat mij niet perse om die 20€ maar omdat dit na de koopovereenkomst wordt medegedeeld, stel het zou ineens 90€ kosten dan zou het ook voor niet wetende consumenten toch misleiding zijn?
- Extra kosten na koopovereenkomst (webshop)
-
30-07-2014, 14:40 #1
- Berichten
- 204
- Lid sinds
- 12 Jaar
Extra kosten na koopovereenkomst (webshop)
-
In de schijnwerper
Te Koop Lastminute website met potentie en inkomsten.Website te koopLinkvada.com Linkbuilding Platform: Direct Linkbuilden op 77.000+ premium domeinenLinkpartnersAffiliate link poster V1.0 - Automatisch affiliate links posten in blogs - WP pluginPHP scriptsBacklinks.nl - Vanaf € 1,-Advertentieruimte -
30-07-2014, 15:05 #2
- Berichten
- 1.190
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Extra kosten na koopovereenkomst (webshop)
Dan zou je moeten kijken in hoeverre de algemene voorwaarden in de wet passen.
Ja, je hebt een koop overeenkomst voor het bedrag van 1 wieldop. Of de verkoper dan achteraf nog extra kosten mag rekenen is de vraag.
-
30-07-2014, 15:31 #3
- Berichten
- 863
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Extra kosten na koopovereenkomst (webshop)
Interessante discussie, onlangs zijn wel alle webshop voorwaarden die wettelijk zijn aangepast . Dit geeft veel meer zekerheid en rechten naar de koper, bekijk deze eens.
-
30-07-2014, 17:32 #4
- Berichten
- 6.271
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Extra kosten na koopovereenkomst (webshop)
Kan aan mij liggen, maar ik zie nergens in de algemene voorwaarden staan dat je een toeslag moet betalen indien je slechts 1 product afneemt, in plaats van een hele set o.i.d.
-
31-07-2014, 17:38 #5gast6068 Guest
Re: Extra kosten na koopovereenkomst (webshop)
Het lijkt mij dat als je een koop overeenkomst hebt dat deze dan ook vast staat. Maar ik heb er verder niet zoveel verstand van. Je zou eventueel eens kunnen kijken op http://rechtenforum.nl/ en je vraag daar stellen. Daar ben ik weleens goed geholpen.
-
31-07-2014, 19:38 #6
- Berichten
- 92
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Extra kosten na koopovereenkomst (webshop)
De verkoper kan in ieder geval niet onder de koop uit met een beroep op artikel 9 van de Algemene Voorwaarden.
ARTIKEL 9 - DE PRIJS
1. Gedurende de in het aanbod vermelde geldigheidsduur worden de prijzen van de aangeboden producten en/of diensten niet verhoogd, behoudens prijswijzigingen als gevolg van veranderingen in btw tarieven. Prijzen mogen dus alleen verhoogd worden wanneer het BTW tarief wijzigt. Daarvan is hier geen sprake.
2. In afwijking van het vorige lid kan de ondernemer producten of diensten waarvan de prijzen gebonden zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen invloed op heeft, met variabele prijzen aanbieden. Deze gebondenheid aan schommelingen en het feit dat eventueel vermelde prijzen richtprijzen zijn, worden bij het aanbod vermeld. Dit lid heeft geen betrekking op de verkoop van velgen. Als de verkoper al zou menen dat hij zich op dit lid had kunnen beroepen dan had hij de velgen met een variabele prijs moeten aanbieden vóórdat de overeenkomst werd gesloten.
3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien zij het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen. Daarvan is hier geen sprake.
4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de totstandkoming van de overeenkomst zijn alleen toegestaan indien de ondernemer dit bedongen heeft Dat heeft hij zoals ik het begrijp niet gedaan. Ook niet inderect via de bepalingen van artikel 9 van de Algemene Voorwaarden aangezien deze niet op de situatie van toepassing zijn (sub a en sub b van dit lid zijn in dat geval verder niet relevant) en:
a. deze het gevolg zijn van wettelijke regelingen of bepalingen;Daarvan is hier geen sprake aangezien verkoper zich op de Algemene Voorwaarden beroept. Algemene Voorwaarden zijn niet aan te merken als wettelijke regelingen of wettelijke bepalingen. of
b. de consument de bevoegdheid heeft de overeenkomst op te zeggen met ingang van de dag waarop de prijsverhoging ingaat. Indien mocht blijken dat de verkoper rechtsgeldig en bovendien van tevoren heeft bedongen dat de prijs 3 maanden na koop mag worden verhoogd dan is ie verplicht het koopbedrag terug te geven als jij geen interesse meer mocht hebben in de velg.
5. De in het aanbod van producten of diensten genoemde prijzen zijn inclusief btw. Niet relevant voor deze casus.
Als er al iemand baat heeft bij de bepalingen van dit artikel dan ben jij het wel. Op grond van jouw voorstelling van zaken is de verkoper in ieder geval verplicht de velg te leveren tegen de prijs waarvoor die oorspronkelijk is aangeboden en is overeengekomen.
Dat de prijs om genoemde reden is gewijzigd komt op grond van artikel 9 van de Algemene voorwaarden in ieder geval niet voor jouw maar voor zijn risico.
-
31-07-2014, 19:57 #7
- Berichten
- 204
- Lid sinds
- 12 Jaar
Re: Extra kosten na koopovereenkomst (webshop)
Bedankt voor het uitleggen Jasper, juridisch gezien sta ik dus in mijn macht.
Het probleem is dat dit bedrijf al aanbod om het dan te annuleren, dit wil ik niet gezien dit merk alleen door hun aangeboden wordt en ik nu 1 kapotte velg heb.
Ik heb een negatieve beoordeling achtergelaten en betaal die 20€ dan gewoon. Na ontvangst wijs ik meneer op dit topic, als je onderneemt doe dit dan ook volgens het boekje.
Hoe moeilijk kan het zijn op een staffelkorting aan te maken bij 1 stuk €20 extra in een dropdown menu.
Erg bedankt, groetjes Martijn
-
01-08-2014, 08:31 #8
- Berichten
- 992
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Extra kosten na koopovereenkomst (webshop)
Geachte,
Indien dit in de voorwaarden zou staan dan staat u niet erg sterk. Ik betwijfel dan ook dat hier de gehele voorwaarden gepubliceerd is. Wellicht indien dat gebeurd is zou er mogelijk meer duidelijkheid ontstaan. Dit hoeft namelijk niet perse onder het kopje ( prijs) te staan.
Met betrekking dat er een slechte recensie geplaatst is had ik persoonlijk nog even mee gewacht tot er meer duidelijkheid was. Zou u voor ons de complete voorwaarden hier willen plaatsen?
-
01-08-2014, 08:39 #9
- Berichten
- 150
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Extra kosten na koopovereenkomst (webshop)
Hij geeft je de mogelijkheid de koop te ontbinden. Dus kiezen of delen. Misleiding is toch wel iets anders. Overigens staat er in artikel 9 weinig dat die claim van 20 Euro extra zou rechtvaardigen.
Maar het blijft aankomen op dit: of je lapt die 20 Euro en je krijgt je velg. Of je ontbindt de koop.
-
01-08-2014, 11:01 #10
- Berichten
- 204
- Lid sinds
- 12 Jaar
Re: Extra kosten na koopovereenkomst (webshop)
Net telefonisch contact gehad, de leverancier van het merk gaf aan dat de voorraad schaars was en dat er voor 1 stuk dan een toeslag wordt berekend.
Het bedrijf was niet te spreken over mijn review, en weigerde te leveren als deze niet werdt aangepast. Allemaal erg chanterend, helaas heb ik geen keuze om maar als een schaap te doen wat hun willen. Service is ver te zoeken in ieder geval.
-
01-08-2014, 11:06 #11
- Berichten
- 2
- Lid sinds
- 11 Jaar
Re: Extra kosten na koopovereenkomst (webshop)
Dan voeg ik ook nog een klein stukje aan het topic toe ;-)
Het lijkt erop dat dit standaard algemene voorwaarden zijn van webwinkelkeur.nl
Er bestaat een wetsartikel (7:35BW (niet bij zakelijke overeenkomsten) dat het mogelijk maakt de prijs van een artikel te verhogen nadat de overeenkomst gesloten is. Daarvoor is het wel van belang dat in het contract (algemene voorwaarden) de prijs 'onder voorbehoud van prijswijzigingen' is opgegeven. Dat is hier gebeurd (art. 9 AV), alleen, zoals Jasper ook al aangeeft, hebben ze daar voor zichzelf ook weer voorwaarden aan verbonden die in het voordeel van jou zijn (overigens denk ik dat de webshop zelf op 9.3 doelt, maar de prijswijziging is geen gevolg van een wettelijke bepaling (maar van een situatie m.b.t. de voorraad) maar kan volgen door toepassing van een wettelijke bepaling). Een algemene 'onder voorbehoud van prijswijzigingen' lees ik in de AV in elk geval niet terug.
Theorie: Webshop moet je leveren voor de originele prijs.
Praktijk: Webshop levert niet tegen de originele prijs en het bedrag is te klein voor juridische bijstand waarbij het voor jou kiezen of delen wordt (helaas).
Aanvullend: Er is hier geen sprake van misleiding. Indien dat wel het geval is dan moet er bewust een lagere prijs op de website worden vermeld dan waar je voor wilt leveren. Zoals ik uit je verhaal begrijp was de prijs bij 4 velgen wel zoals op de website vermeld wordt. Misleiding is best wel een zware aantijging het is niet prettig om daar als (eerlijke) ondernemer, die een fout maakt door iets over het hoofd te zien, mee geconfronteerd te worden. Overigens geldt dat laatste zinsdeel ook voor jou als koper i.c.m. 20 euro.
Succes!
-
01-08-2014, 11:12 #12
- Berichten
- 6.271
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Extra kosten na koopovereenkomst (webshop)
Martijn,
Deze velgen zijn echt nergens anders te krijgen?
-
01-08-2014, 18:50 #13
Allbyonewebsites
- Berichten
- 187
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Extra kosten na koopovereenkomst (webshop)
Ze chanteren je gewoon terwijl je ook nog eens in je recht staat. Ik zou het gewoon laten leveren en achteraf 10 negatirve reviews schrijven over de chantage en extra kosten.
leren ze het vanzelf, klootzakken.
-
02-08-2014, 00:05 #14
- Berichten
- 992
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Extra kosten na koopovereenkomst (webshop)
Ruben, Stel jij heb een webshop voor banden je houd er rekening mee dat een normale klant 4 banden koopt. Maar ik ben een lastige klant en ik wil 1 band bij je afnemen. Waardoor ik een complete set incompleet maak. Hiervoor zeg jij ja maar dat is eigenlijk niet de bedoeling mijn leverancier rekent daar 20 euro extra voor. Of is het wellicht het geval dat de webshop een complete set zou moeten aanschaffen. Je blijft dus met 3 velgen/banden over. vervolgens zeg ik ja maar dat is misleiding dat ik 20 euro extra moet betalen. Maar je ziet wel al van te voren dat ik een zeer slechte review over je geschreven heb.
En dat alles om 20 euro extra voor een band wat enkel bij jouw te bestellen is. Ten eerste vraag ik dan mij af ''gaat het dan op die band/velg'' of gaat het om die 20 euro extra.
Zou jij dan zeggen nou Meneer Smit ik lever je nog steeds die band? Ik denk het ook niet. En in jouw geval 10 negatieve reviews zou dan onder '' zwart makerij vallen'' Wat dus zeer slecht voor de zaak is en dat alles omdat ik bijvoorbeeld 1 velg wil die nergens te koop is maar omdat ik een set incompleet maak 20 euro extra moet betalen.
Ik vind het een grote schande dat er topic voor word geopend voor 20 euro extra. En vervolgens kan dit topic niet verwijderd worden aangezien google dit zo graag in zich opneemt ( ben blij voor het bedrijf dat er geen naam genoemd is). Hierbij vind ik het dan ook niet dan meer extreem kinderachtig wat hier uitgevoerd is en dat daar publiciteit aan gegeven zou moeten worden.
@Roelw : Er is hier geen sprake van misleiding. Indien dat wel het geval is dan moet er bewust een lagere prijs op de website worden vermeld dan waar je voor wilt leveren. Zoals ik uit je verhaal begrijp was de prijs bij 4 velgen wel zoals op de website vermeld wordt. Misleiding is best wel een zware aantijging het is niet prettig om daar als (eerlijke) ondernemer, die een fout maakt door iets over het hoofd te zien, mee geconfronteerd te worden. Overigens geldt dat laatste zinsdeel ook voor jou als koper i.c.m. 20 euro.
Hier heb je helemaal gelijk in en dit zou je als ondernemer ook niet wensen aan je eigen bedrijf Nietwaar? Martijn?
Citaat naar topic starter: citaat '' Net telefonisch contact gehad, de leverancier van het merk gaf aan dat de voorraad schaars was en dat er voor 1 stuk dan een toeslag wordt berekend. Indien je van te voren had gebeld voor dat je zou gaan bestellen aangezien het om 1 velg/band gaat had je dit van te voren geweten of daar extra kosten aan verbonden zijn. '' Als ondernemer had je wellicht kunnen verwachten dat dit wel het geval zou zijn'' Je heb hiervoor de keuzen gemaakt om een slechte recensie over hen te schrijven en vervolgens daarna pas te bellen. Hiervoor zie ik dan ook in dat chantage niet van hen kant maar meer van jouw kant gerekend kan worden. En als ik dit mis heb hoor ik het graag.
Daarnaast voor de laatste grappenmaker die waarschijnlijk niet eens alle berichten heeft gelezen: Je spoort aan tot smaad en lasten. Dit is niet erg goed om jezelf zo in de kijker te zetten. Waar je bedrijfsnaam aan hangt. Hoe zouden anderen bedrijven naar jouw op dit moment kijken door deze uitspraak? Wat als ik nu iets aanschaf bij je. Vervolgens ben ik niet tevreden zou de koop ongedaan maken zou je dan ook 10 reviews over mij schrijven in slechte zin?
Het topic kan denk ik gesloten worden het is kiezen of delen voor de topic starter. Het kinderachtige gedrag word je op ten duur zat en dit alles is dan voor 20 euro.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic