Hi,
Omdat ik eigenlijk niet veel kan vinden (of ik zoek niet goed) even mijn vraag hier;
Mag je een website afsluiten als de debiteur een openstaande post heeft die al te lang open staat? (Dossier ligt al bij incassobureau)
Heb het wel in de Algemene Voorwaarden staan, alleen nog nooit hoeven toe te passen.
Omdat deze klant herhaaldelijk niet betaald en het nu wel heel ver laat komen wil ik het eigenlijk wel gebruiken als dwangmiddel.
Factuur gaat namelijk ook over de bouw van de website.
Alvast bedankt!
- Website afsluiten bij langdurige wanbetaling
-
21-01-2014, 10:42 #1
- Berichten
- 208
- Lid sinds
- 15 Jaar
Website afsluiten bij langdurige wanbetaling
-
-
21-01-2014, 10:49 #2
- Berichten
- 186
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Website afsluiten bij langdurige wanbetaling
Gewoon doen. Uitstekend dwangmiddel. Dan moeten ze maar betalen..
-
21-01-2014, 10:57 #3
- Berichten
- 599
- Lid sinds
- 19 Jaar
Re: Website afsluiten bij langdurige wanbetaling
Stuur een laatste waarschuwing, of eventueel telefonisch.
Vermeld daarin dat wanneer het bedrag niet uiterlijk (...) op je rekening staat, de website "op zwart" gaat.
Volgens mij is dat een prima dwangmiddel.
-
21-01-2014, 10:59 #4
- Berichten
- 208
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Website afsluiten bij langdurige wanbetaling
Ze hebben al genoeg waarschuwingen gehad, ook dat achteraf betalen niet meer mogelijk is. In zo'n ver stadium zitten we al.
-
21-01-2014, 11:00 #5
- Berichten
- 32
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Website afsluiten bij langdurige wanbetaling
Indien het in de algemene voorwaarden staat, mag het wellicht, maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik zou of het één doen (incasso) of het ander (terugnemen). Je kunt de klant op de hoogte stellen dat je hem tijdelijk offline haalt als de vordering niet binnen een bepaalde termijn wordt voldaan, maar dat de vordering wel in stand blijft.
Door levering onder eigendomsvoorbehoud, kun je dit in vervolg voorkomen. Dan blijf je eigenaar van de website, zolang de debiteur niet betaald heeft. In dat geval kun je sowieso de website 'terugnemen'.
-
21-01-2014, 11:06 #6
- Berichten
- 208
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Website afsluiten bij langdurige wanbetaling
Eigendomsvoorbehoud staat ook in de AV.
Ik ga het erop gokken.
-
21-01-2014, 11:28 #7
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Website afsluiten bij langdurige wanbetaling
Eén kanttekening: als de wanbetaler nu geen geld met de website meer kan verdienen, kan hij weer een claim bij jou neerleggen ivm inkomstenderving en het onmogelijk maken van de bedrijfsvoering.
Heb ik een keer meegemaakt met een wanbetalende huurder van een bedrijfspand. Die werd er na tig waarschuwingen, incassobureaus, deurwaarders en het niet nakomen van betalingsafspraken uit gezet en een dag later lag er een claim in de bus. Wat mensen tegenwoordig allemaal niet verzinnen, wat dat betreft...
-
21-01-2014, 12:22 #8
- Berichten
- 208
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Website afsluiten bij langdurige wanbetaling
Nee precies, het scheelt; de website is slechts ter informatie van de fysieke winkel die zij hebben.
Zou niet weten waarom ze hierdoor geen geld meer kunnen verdienen.
-
21-01-2014, 14:07 #9
- Berichten
- 5.661
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Website afsluiten bij langdurige wanbetaling
Dan zeg ik: doen! Maar gebruik het eerst eens als stok achter de deur, dus een aangetekende brief: binnen 5 werkdagen betalen of de site gaat op zwart. Ik zou het e-mailverkeer maar wel ongehinderd door laten gaan.
-
21-01-2014, 14:15 #10
64BitsWebhosting.EU
- Berichten
- 2.085
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Website afsluiten bij langdurige wanbetaling
Een klant die je niet betaalt heeft totaal geen respect voor je. Ok, soms kan er een goede reden voor zijn, maar in de praktijk is dat extreem zelden.
Afsluiten en bij geen betaling / reactie, na een week overlaten aan de incasso en eigenlijk moet je er per direct geen cent meer aan uitgeven.
-
21-01-2014, 16:32 #11
- Berichten
- 31
- Lid sinds
- 11 Jaar
Re: Website afsluiten bij langdurige wanbetaling
Beste,
Gezien de vordering bij het incassobureau ligt zou ik met hun overleggen wat de beste optie is.
Als het in de algemene voorwaarden staat dan is het wel toegestaan.
Wel adviseer ik de klant eerst netjes schriftelijk te benaderen om eventueel een regeling te treffen maar blijf professioneel en dreig er niet mee.
Een klant kan namelijk ook een reden hebben waarom de factuur nog steeds niet betaald is en als je deze weet kun je samen een oplossing vinden.
Mijn advies; Bel of mail de klant en kijk of er alsnog een middenweg te vinden is.
Groeten,
Bas
-
21-01-2014, 17:45 #12
- Berichten
- 1.263
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Website afsluiten bij langdurige wanbetaling
Als ze een fysieke winkel hebben, is het geen mogelijkheid om er langs te gaan? En dan doel ik niet op een knokploeg, maar gewoon face-to-face tot een oplossing te komen?
Anders zou ik zeker het advies van B. van der Weerd opvolgen, geef ze hoe dan ook nog een uiterste termijn van 5 werkdagen, en daarna schluss. E-mailverkeer inderdaad wel door laten lopen... Is eigenlijk al te coulant als ik je situatie begrijp, maar goed, meer om jezelf wat te beschermen tegen eventuele claims.
-
21-01-2014, 18:26 #13
- Berichten
- 208
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Website afsluiten bij langdurige wanbetaling
Er zomaar even langs gaan zit er niet in, ze zitten in een andere stad en eerlijk gezegd wil ik er geen cent meer aan uitgeven.
Dit is al de 6e factuur achter elkaar die met moeite wordt geďnd, de laatste 3 keer heeft er steeds een incassobureau aan te pas moeten komen.
Continu hebben ze nooit wat van zich laten horen met betrekking tot uitstel of een regeling (ik wil graag mijn factuur betaald hebben maar ik ben echt niet de beroerdste als je een regeling wilt of uitstel) elke keer spelen ze stommertje en pas naderhand komen ze zeuren waarom er een incassobureau bij moest komen.
Ik heb ze elke keer voldoende tijd gegeven, zelfs langer dan ik bij een normale debiteur doe.
Nee dat is nu klaar. Ik ben ze nu echt liever kwijt dan rijk, ik doe nu enkel nog dingen bij ze die ik eigen beheer kan doen omdat ik eerder al in de problemen ben gebracht door ze bij partijen waar het uitbesteed was. Dus daarvoor moesten ze al iemand anders zoeken.
Mail laat ik uiteraard open staan, moet ze ook weer niet helemaal afsluiten zodat ze niks meer kunnen doen.
-
21-01-2014, 19:08 #14
- Berichten
- 1.454
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Website afsluiten bij langdurige wanbetaling
Dus dit is al de zesde keer dat je bij een en dezelfde klant de factuur veel te laat betaald hebt gekregen? Beetje hardleers? En drie keer een incassobureau... normaal is het na de eerste keer wel afgelopen met de zakelijke relatie.
Voortaan gewoon vooruit laten betalen, simpel zat.
Ik zou ook gewoon de site offline gooien. Natuurlijk wel een nette placeholder pagina erop, iets als "tijdelijk offline wegens onderhoud" ofzo. En als dat niet helpt verander je die tekst in "wegens administratieve redenen"...
-
21-01-2014, 19:10 #15
- Berichten
- 208
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Website afsluiten bij langdurige wanbetaling
Jep. Meestal lieten ze het net op het allerlaatste moment aan komen, maar nu laten ze het steeds wel heel ver komen. Was inderdaad de laatste opdracht dat zij nog achteraf konden betalen, zijn ze ook op de hoogte van gebracht (wel op een subtiele manier haha)
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic