Beste Sitedeal leden,
Graag zou ik willen weten of ik een aanbetaling moet terug storten na onderstaand verhaal?
Klant heeft een aanvraag gedaan voor een maatwerk dienst, hierover is diverse keren contact geweest per e-mail, telefoon en 1 op 1 bij de klant thuis.
Echter heb ik de klant niet meer kunnen bereiken vanaf een dergelijk moment voor een aantal belangrijke vragen voor ik de oplevering kon doen.
Hierop volgend heb ik diverse e-mails gestuurd waarop helaas nooit reactie heeft mogen komen.
Klant heeft vooraf een aanbetaling gedaan van 25% en wil deze nou graag terug.
Echter heeft de klant lange tijd niets laten weten en daardoor de oplevering onmogelijk gemaakt, het product opleveren is geen optie meer, gezien deze voor andere doeleinden weer is omgebouwd.
Tevens was het project afgesproken om binnen twee maanden op te leveren en ging de klant de eerste periode al op vakantie waardoor de twee maanden enorm uitliepen (hogere kosten voor mij)
Het bedrijf waarmee ik de dienst zou verzorgen aan de klant is inmiddels uitgeschreven bij de KvK en ook de zakelijke rekening is weg.
Wat raden jullie aan?
- Aanbetaling conflict
-
17-07-2013, 11:10 #1
- Berichten
- 10
- Lid sinds
- 13 Jaar
Aanbetaling conflict
-
-
17-07-2013, 11:46 #2
- Berichten
- 1.707
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Aanbetaling conflict
Belangrijk punt ben je vergeten; is er een onderling contract? En zo ja, wat staat daar in over de aanbetaling?
-
17-07-2013, 12:01 #3
The Coding Company BV
- Berichten
- 81
- Lid sinds
- 17 Jaar
Re: Aanbetaling conflict
Als je kijkt naar de wet, hoef je pas te betalen als je een werkend, onbeschadigd product hebt ontvangen. Dit geld ook voor programmatuur zo.
Oordel zelf in hoeverre dit bij jou situatie van toepassing is. Daarover kunnen wij moeilijk oordelen.
-
17-07-2013, 14:44 #4
- Berichten
- 19
- Lid sinds
- 12 Jaar
Re: Aanbetaling conflict
Graag zou ik willen weten of ik een aanbetaling moet terug storten na onderstaand verhaal?
Klant heeft een aanvraag gedaan voor een maatwerk dienst, hierover is diverse keren contact geweest per e-mail, telefoon en 1 op 1 bij de klant thuis.
Echter heb ik de klant niet meer kunnen bereiken vanaf een dergelijk moment voor een aantal belangrijke vragen voor ik de oplevering kon doen.
Hierop volgend heb ik diverse e-mails gestuurd waarop helaas nooit reactie heeft mogen komen.
Dat is vervelend voor jouw en jouw klant, maar mensen gaan wel eens op vakantie
Klant heeft vooraf een aanbetaling gedaan van 25% en wil deze nou graag terug.
Als je niet levert wat er is afgesproken dan is dat logisch, zeker omdat je hieronder schrijft dat je niet meer kan leveren
Echter heeft de klant lange tijd niets laten weten en daardoor de oplevering onmogelijk gemaakt,
NEE!!!! Het duurt alleen langer voordat je dat kunt doen
het product opleveren is geen optie meer, gezien deze voor andere doeleinden weer is omgebouwd.
Heeft jouw klant dat gedaan of jij?...... je hebt de levering zelf onmogelijk gemaakt, en nu probeer je jezelf ervan te overtuigen dat het de klant zijn schuld is. Je had er echter het project gewoon kunnen laten liggen tot er contact was, het duurde ook geen jaar was het wel?...
Tevens was het project afgesproken om binnen twee maanden op te leveren en ging de klant de eerste periode al op vakantie waardoor de twee maanden enorm uitliepen (hogere kosten voor mij)
Waarom hogere kosten, moest je het opslaan in een loods?
Het bedrijf waarmee ik de dienst zou verzorgen aan de klant is inmiddels uitgeschreven bij de KvK en ook de zakelijke rekening is weg.
Dus? ... Dan ben je nergens meer verantwoordelijk meer voor?
-
17-07-2013, 18:27 #5
- Berichten
- 1.707
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Aanbetaling conflict
@ maarten; een beetje eenzijdige reactie. Het lijkt bijna wel of jij de klant bent die zich verdedigd. Hij vraagt alleen advies !
En zo raar vind ik het niet dat hij stelt dat het ook een deel de klant zijn eigen schuld is omdat hij op vakantie ging. Als je een deadline stelt dan moet je je beschikbaar houden voor vragen.
-
17-07-2013, 19:31 #6
- Berichten
- 10
- Lid sinds
- 13 Jaar
Re: Aanbetaling conflict
Inderdaad Marcel ik informeer echter en bedoel hiermee niet dat ik of de klant schuldig zijn.
Echter is het wel raar dat je een offerte krijgt op basis van afgesproken weken en vervolgens niet beschikbaar bent, en daarna ook ruim 7 maanden niets laat weten.
De reactie van Maarten valt dan ook compleet buiten de bedoeling.
-
17-07-2013, 19:37 #7
- Berichten
- 1.707
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Aanbetaling conflict
Het gebeurt wel eens dat een koper in de tussentijd tegen een goedkopere aanbieder aanloopt; deze ook accepteert en dan op alle mogelijke manieren probeert om onder de eerste, wat duurdere aanbieding uit te komen.
Dat lijkt me hier het geval.
Maar wat ik in mijn eerste reactie al vroeg; was er een contract? En wat stond er daar over in?
-
17-07-2013, 19:49 #8
64BitsWebhosting.EU
- Berichten
- 2.085
- Lid sinds
- 18 Jaar
Re: Aanbetaling conflict
Dat is dus juist het idee achter een aanbetaling... dat je niet zonder een cent zit als de klant zich niet aan de afspraken houdt.
Jammer voor de klant dus. Als ie niet tevreden was over de eventuele uitloop van de levertijd had ie je in gebreke moeten stellen.
Trouwens... zakelijk een aanbetaling doen (en dus aftrekbaar opvoeren) en dan privé terug laten betalen... dat gaat niet zomaar natuurlijk ;)
-
17-07-2013, 20:42 #9
- Berichten
- 153
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Aanbetaling conflict
Het enige juiste antwoord is, zoals zo vaak: dat hangt er van af.
Zolang je niet de volledige overeenkomst en alle voorwaarden die van toepassing waren met ons deelt, kan niemand een fatsoenlijk antwoord geven.
Hoe leuk het ook is om iets randoms te roepen, wat in een specifieke situatie best van toepassing kan zijn natuurlijk, op deze manier is er niks zinnigs te zeggen.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic