Beste leden,
Eind vorig jaar heb ik voor een klant een complete Wordpress site opgeleverd naar tevredenheid van de klant.
Het enige probleem was is dat de PM plugin voor Wordpress op dat moment niet compitabel was met de huidige versie van het thema/Wordpress en ik heb hem toen uitgelegd dat wanneer er een update verschijnt gratis voor hem zal aanpassen. Ook heb ik omdat het niet mogelijk was bij oplevering een dikke 150 euro van de prijs afgedaan om hem alsnog tegenmoet te komen. Er werd direct betaald en alles was goed verlopen.
Na een tijdje begonnen de mailtjes te komen met allemaal vage error's en aanpassingen die men graag doorgevoerd had willen hebben. Op dat moment zat ik helemaal vol met projecten en kon simpelweg geen tijd vrijmaken om hem te helpen. Dus ik heb keurig vermeld dat ik zo snel mogelijk aan de slag ging voor 'm.
Toen ik eindelijk tijd had vrijgemaakt om de boel op te lossen en veranderen slopen er steeds meer wijzigingen in die ook allemaal gedaan moest worden. Natuurlijk geen probleem, en ik ben de beroerdste niet dus ik heb dat allemaal gratis voor hem gedaan. Na een dag of twee was alles naar wens en het contact werd verbroken.
Weer een aantal weken later wilde men graag de versie van Wordpress up-to-date hebben in verband met de veiligheid. Ook dit heb ik kosteloos gedaan. Het enige probleem wat ontstond was de AJAX/JS files die niet correct meer werkte in verband met de update naar 3.5.1. Het thema was simpelweg niet geschikt voor die laatste versie. Na overleg is besloten om de laatste versie van het thema aan te schaffen zodat alles weer werkte. Ik heb toen de kosten van het thema voorgeschoten, want hij zou het terugbetalen en ik vertrouwde hem uiteraard omdat we een goede samenwerking hebben gehad.
In dezelfde periode sprak hij me aan want hij wilde graag een dupicate van de site zonder de berichten op een ander domein en daaraan wat kleine aanpassingen. Ook wilde hij een nieuwe bedrijfswebsite.
Daar ben ik uiteraard dezelfde week nog aan begonnen en ook dit thema heb ik voorgeschoten. Alles was naar wens en alles is werkend afgeleverd. Omdat ik een goede samenwerking met hem had beleefd heb ik dit voor een zeer zacht prijsje voor hem gedaan. Via Skype is toen akkoord gegaan met dit bedrag en hij vroeg om een specifiek overzicht van de werkzaamheden en kosten per mail en dan zou hij het betalen.
Ik heb de dag erna keurig alles op een rijtje gezet en deze naar hem gemaild. Na 2 weken maar eens gereageerd want ik had nog niets ontvangen. Daar heb ik een week niets van gehoord en uiteindelijk heb ik hem aangesproken op Skype. Enkele dagen later kreeg ik een mail terug dat er niet betaalt zou worden aangezien de websites niet goed werkte. Toevallig heb ik contact met de hoster en na wat overleg en controles bleek dat de boel vol virussen zat en dat er meerdere hackpogingen zijn gedaan en een DDOS aanval. Uiteindelijk heeft er een succesvolle DDOS plaatsgevonden en de MySQL DB is er toen uitgeklapt.
De eigenaar van de site beschikt niet over de juiste kennis en suggereert dat het allemaal mijn schuld was. Toen we eenmaal in gesprek waren werd er zeer fel gereageerd naar mij toe. Uiteindelijk uitgelegd dat hij meerdere keren gehackt is en dat daardoor eventuele instellingen en data verloren zijn gegaan. Toen men eindelijk begreep dat ik hier niet heel erg veel invloed op had wilde hij overgaan tot betalen.
Om het verhaal duidelijker te maken, ik ben een particulier die wel eens voor klanten wat projecten afrond. Helaas door medische redenen zit een eigen bedrijf er voorlopig niet in en dat heeft mij doen besluiten vanaf 1-1-2013 geen werkzaamheden meer voor derden uit te voeren. Mijn administratie is tot 31-12-2013 sluitend en boek niets meer in voor klanten ivm belasting omdat ik niets meer uitvoer sinds dit jaar.
Hij eiste een kwitantie van me en ik heb hem uitgelegd dat dit niet tot de mogelijkheden behoord bij mij. Dit was de eerste keer ook zo en daar was hij van op de hoogte. Dat viel bij hem totaal verkeerd en kreeg een hoop kreten naar mijn hoofd geslingerd. Ik schrijf nooit kwitanties uit en ik maak hier ook geen uitzondering in. Ik zou immers belasting moeten betalen over die thema's. Uiteraard geef ik alle inkomsten op bij de belastingdienst als overige inkomsten, maar om nou belasting te betalen over aangekochte templates zie ik niet zitten, want ik heb immers tegen een zeer gunstig tarief geleverd.
Nu weer een tijd verder word er een kat en muis spelletje gespeeld en ik ben het gewoon helemaal zat. Elke keer andere smoesjes en verhalen die niet op een waarheid berusten. Nu ben ik tot het punt gekomen om een incassobureau in handen te nemen. Het ironische is dat de eigenaar van dit bedrijf ook een incassobureau heeft gehad in het verleden. Ik keek vanmiddag in het handelsregister en tot mijn grote verbazing had meneer zich uitgeschreven als BV en is nu ingeschreven met een andere rechtsvorm.
Uiteraard wil ik gewoon mijn geld hebben. Er is immers geld uitgegeven voor templates en een hoop werk geleverd. Nu ben ik op een punt dat mijn geduld en daarmee ook mijn beleefdheid op begint te raken. Helaas is het bedrijf aan de andere kant van het land gevestigd dus even langsgaan zit er niet in.
Wat kan ik nu beste doen? Ik heb geen ervaring met een incassobureau. Wat zijn hierin de mogelijkheden als particulier? Via Skype is akkoord gegeven voor alles en heb genoeg mailtjes waarvan ik denk dat ik hiermee sterk sta.
Naast mij zijn er meerdere die opeens niet betaald krijgen van deze persoon. Helaas ben ik degene die nog het meeste krijgt. Ik heb inmiddels contact met anderen opgenomen om te overleggen of we samen niet iets kunnen doen.
Het ergste van alles is dat ik me echt diep beledigd voel omdat er gewoon een loopje genomen wordt met mij en na alle vriendelijkheid en gratis onderhoud krijg ik dit er voor terug.
Ik hoop dat iemand mij me hier wat wijzer in kan maken en wat ik eigenlijk het beste moet doen.
Bedankt voor het lezen.
Jordi
- Wat te doen bij niet betalende klant?
-
15-04-2013, 20:12 #1
- Berichten
- 558
- Lid sinds
- 14 Jaar
Wat te doen bij niet betalende klant?
-
-
15-04-2013, 20:42 #2
- Berichten
- 400
- Lid sinds
- 16 Jaar
Re: Wat te doen bij niet betalende klant?
Herken je verhaal uit eerdere ervaringen van mijzelf, zit in hetzelfde schuitje op dit moment.
Wellicht verstandig om het gehele verhaal voor te leggen aan een jurist (bijvoorbeeld juridisch loket) om te bekijken hoe sterk je daadwerkelijk staat.
Zijn er herinneringen verstuurd? Heb je de tegenpartij in gebreke gesteld met een aangetekende brief? Ultimatum datum vermeld?
Tevens, je zegt het geheel voor "zeer zacht prijsje" te hebben geleverd, welk bedrag staat er op dit moment nog open?
Verder zijn er veel incasso bureau's welke werken onder de regel "no cure, no pay", wellicht iets om uit te zoeken?
-
15-04-2013, 20:54 #3
- Berichten
- 558
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Wat te doen bij niet betalende klant?
Inmiddels is er weer contact en hoop dat dit netjes voor beide partijen afgehandeld kan worden.
Kilian bedankt voor je reactie.
-
15-04-2013, 21:02 #4
Hendriks internetconcepts en marketing BV
- Berichten
- 113
- Lid sinds
- 15 Jaar
Re: Wat te doen bij niet betalende klant?
Jordi,
Het maken van een kwitantie moet toch geen probleem zijn, dit is enkel een rekening welke meneer kan gebruiken voor zijn boekhouding.
Dat kan je dan natuurlijk altijd wel even maken lijkt me..
Groetjes en succes ermee samen..
-
16-04-2013, 09:10 #5
Incassobureau Optima
- Berichten
- 14
- Lid sinds
- 12 Jaar
Re: Wat te doen bij niet betalende klant?
Hoi Jordi,
Even een reactie op het volgende;
Hij eiste een kwitantie van me en ik heb hem uitgelegd dat dit niet tot de mogelijkheden behoord bij mij. Dit was de eerste keer ook zo en daar was hij van op de hoogte. Dat viel bij hem totaal verkeerd en kreeg een hoop kreten naar mijn hoofd geslingerd. Ik schrijf nooit kwitanties uit en ik maak hier ook geen uitzondering in. Ik zou immers belasting moeten betalen over die thema's. Uiteraard geef ik alle inkomsten op bij de belastingdienst als overige inkomsten, maar om nou belasting te betalen over aangekochte templates zie ik niet zitten, want ik heb immers tegen een zeer gunstig tarief geleverd.
-
16-04-2013, 09:30 #6
- Berichten
- 114
- Lid sinds
- 14 Jaar
Re: Wat te doen bij niet betalende klant?
Jordi,
Ik heb ook meerdere problemen gehad met deze meneer i.v.m. wanbetaling.
Meneer beweerde het factuur te hebben voldaan zodat ik de negatieve feedback zou verwijderen maar tot nu toe nog steeds geen betaling van hem ontvangen.
Het factuur staat al sinds 17 Feb open en meneer pikte het niet dat ik zo snel ( na 1 maand ) nogmaals vroeg of hij het factuur wou voldoen.
Hij stuurde mij een mailtje:
'Nu ik al een keer eerder wat heb besteld hoop ik dat je me nu wel vertrouwd en de bestanden naar me kan opsturen en ik het geld daarna gelijk over maak.'
Nou doe ik dit vaker bij 'vaste' klanten aangezien betrouwbaarheid ook belangrijk is.
Tot nu toe dus 6 mails de deur uit gestuurd en geen reactie meer ontvangen.
Deze man komt alleen op sitedeals als hij even snel wat nodig heeft en betaald vervolgens niks en gaat er weer vandoor.
Ik hoop dat de moderators hier wat aan kunnen doen want deze man blijft ongehinderd zo door gaan.
Plaats een
- + Advertentie
- + Onderwerp
Marktplaats
Webmasterforum
- Websites algemeen
- Sitechecks
- Marketing
- Domeinen algemeen
- Waardebepaling
- CMS
- Wordpress
- Joomla
- Magento
- Google algemeen
- SEO
- Analytics
- Adsense
- Adwords
- HTML / XHTML
- CSS
- Programmeren
- PHP
- Javascript
- JQuery
- MySQL
- Ondernemen algemeen
- Belastingen
- Juridisch
- Grafisch ontwerp
- Hosting Algemeen
- Hardware Info
- Offtopic